20 Οκτωβρίου 2014

Αμφίπολη: Τον Ηφαιστίωνα, ή μια σημαντική γυναίκα, «κρύβει» ο τύμβος Καστά;

Εντείνονται τα σενάρια ότι ο «ένοικος» του τύμβου Καστά είναι ο Ηφαιστίωνας, η μάλλον η σποδός του καλύτερου φίλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, είτε μια πολύ σημαντική γυναίκα κοντά στον στρατηλάτη, δηλαδή η μητέρα του Αλεξάνδρου Ολυμπιάδα ή γυναίκα του Ρωξάνη.
Ο Θεόδωρος Μαυρογιάννης, αναπληρωτής καθηγητής ιστορίας και αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Κύπρου, δήλωσε βέβαιος στο Mega ότι πρόκειται για ένα μνημείο του τελευταίου τετάρτου του 4ου π.Χ. αιώνα και για τον τάφο του Ηφαιστίωνα, αφού όπως είπε, ήταν και ο μόνος που θα μπορούσε να ταφεί με τέτοιου είδους τιμές, καθώς πιθανότατα επρόκειτο για εντολή που δόθηκε από τον ίδιο τον Μακεδόνα βασιλιά.

Για τις ενδείξεις που οδηγούν σε αυτό το συμπέρασμα ο κ. Μαυρογιάννης επικαλείται αφενός τις Καρυάτιδες, καθώς η καταγωγή του Ηφαιστίωνα ήταν Αθηναϊκή, όπως και πολλών κατοίκων της Αμφίπολης ( Η Αμφίπολη ιδρύθηκε από Αθηναίους το 437 π.Χ. με στόχο τον έλεγχο των μεταλλείων της Θράκης). Ταυτόχρονα, τόνισε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι ο Ηφαιστίωνας θάφτηκε στη Βαβυλώνα. “Αυτός πέθανε το Νοέμβριο του 324 π.Χ. στα Εκβάτανα της Μηδίας και εμείς διαθέτουμε από τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, τον Αρριανό και τον Πλούταρχο τα της κηδείας του, τα οποία κατέληξαν στην καύση του σώματός του νεκρού, σε ένα συγκεκριμένο οικοδόμημα, το οποίο ονομαζόταν 'Πυρά'. Κανένας αρχαίος συγγραφεύς δεν λέει ότι ο τάφος του Ηφαιστίωνος είναι στη Βαβυλώνα” δήλωσε χαρακτηριστικά ο καθηγητής. Πάντα κατά τον καθηγητή, ο τύμβος που βοηθά στη χρονολόγηση του μνημείου παραπέμπει στην περίοδο που έχασε τη ζωή του ο Ηφαιστίωνας.


«Γυναίκα θαμμένη στην Αμφίπολη»
Πάντως, στο περιοδικό National Geographic φιλοξενείται η εκτίμηση του Ίαν Γουόρθινγκτον, ειδικού στους κλασικούς χρόνους, ότι στην Αμφίπολη είναι θαμμένη γυναίκα.

"Το ψηφιδωτό δείχνει μία γυναίκα που οδηγείται στον κάτω κόσμο" είναι η ερμηνεία του βρετανού. Αυτό σημαίνει ότι ο τάφος μπορεί να ανήκει είτε στη Ρωξάνη, τη σύζυγο του Μεγάλου Αλέξανδρου, είτε στην Ολυμπιάδα, τη μητέρα του. Αμφότερες θανατώθηκαν από τον Κάσσανδρο, έναν από τους στρατηγούς του Αλέξανδρου, που ήθελε να εξασφαλίσει το θρόνο της αρχαίας Μακεδονίας.

"Ο Αλέξανδρος σκόπευε να θεοποιήσει τη μητέρα του, όπως η θηλυκή θεότητα στο άρμα του Άδη. Επιπλέον, η Ολυμπιάδα συνέχισε να διατηρεί σημαντική πολιτική ισχύ ακόμα και μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου” υποστηρίζει ο βρετανός επιστήμονας.

Πάντως, η καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Γεωργία Αλευρά, εκτιμά ότι το ψηφιδωτό δεν μαρτυρά ακόμα στην ταυτότητα του νεκρού, ωστόσο αντίθετα πληροφορίες για το φύλο του «ένοικου» μαρτυρά το λιοντάρι. Όπως ανέφερε στο Mega, αν το λιοντάρι όντως βρισκόταν στην κορυφή του τύμβου Καστά, τότε «μαρτυράει» ανδρικό μνημείο. «Γιατί τα λιοντάρια στήνονταν από τον 6ο π.Χ. αιώνα σε τάφους ανδρών που πέθαναν στον πόλεμο» επισήμανε.