30 Αυγούστου 2016

Μισό εκατομμύριο ευρώ το χρόνο από τα ρέστα που… ΔΕΝ δίνει ο ΟΑΣΘ

Τις τελευταίες εβδομάδες  γράφτηκαν εκατοντάδες λέξεις, δαπανήθηκαν αρκετές ώρες τηλεοπτικού «αέρα», χιλιάδες αναρτήσεις στα social media έγιναν viral και μια ατέρμονη δημόσια συζήτηση για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε εξέλιξη χωρίς κάποιο… αποτέλεσμα.

Δεν ξέρουμε δηλαδή, εάν την επόμενη φορά που το ελληνικό δημόσιο δεν θα καταβάλει την τακτική επιχορήγηση στον ΟΑΣΘ (όπως λένε διοίκηση και εργαζόμενοι) όπως ορίζεται από τη σχετική σύμβαση που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο με την ιδιωτική εταιρία που εδώ και εξήντα χρόνια έχει αναλάβει την μετακίνηση των Θεσσαλονικέων και οι εργαζόμενοι μείνουν απλήρωτοι, θα παραλύσει όλη η πόλη! Την ίδια ώρα, σύμφωνα με πληροφορίες το ενδιαφέρον επενδυτών να αποκτήσουν μετοχές στον Οργανισμό έγινε εντονότερο την περίοδο των κινητοποιήσεων των εργαζομένων.

Το ταμείο του Οργανισμού είναι… μείον! Αυτό είναι δεδομένο και αποδεκτό από όλες τις πλευρές. Και από την διοίκηση του Οργανισμού και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και από τους εργαζόμενους στις αστικές συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης.

Πηγές εσόδων

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ, Χρήστο Στεφανίδη ο οποίος μίλησε στην KARFITSA ο Οργανισμός έχει τέσσερις πηγές εσόδων. Η βασική πηγή είναι η κρατική επιχορήγηση, το ποσό της οποίας καθορίζεται από την σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με τον Οργανισμό σε μια προσπάθεια να διατηρηθούν σε χαμηλά επίπεδα οι αστικές συγκοινωνίες. «Το κράτος δεν επιδοτεί τον Οργανισμό αλλά τους επιβάτες» επιμένει ο κ. Στεφανίδης. Η δεύτερη βασική πηγή εσόδων του Οργανισμού είναι τα λεφτά που προέρχονται από την πώληση των εισιτηρίων και των καρτών επιβίβασης. Τρίτη πηγή είναι τα έσοδα που προέρχονται από τις διαφημίσεις που «φιλοξενούνται» στα αστικά λεωφορεία και τέταρτη πηγή είναι τα… «δεκάλεπτα» όπως αναφέρουν αυτά τα χρήματα οι άνθρωποι του Οργανισμού. Πρόκειται για τα ρέστα που δεν επιστρέφονται στον επιβάτη, εάν αυτός «κόψει» εισιτήριο μέσα στο όχημα από το μηχάνημα που δεν επιστρέφει χρήματα. Σημειώνεται πως τα συνολικά έσοδα του Οργανισμού ετησίως από τις τρεις τελευταίες πηγές ανέρχονται σε 59 περίπου εκατομμύρια ευρώ και τα υπόλοιπα χρήματα για να εξασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του Οργανισμού καλύπτονται από το ελληνικό δημόσιο. Έτσι για παράδειγμα για το 2016 ο προϋπολογισμός λειτουργίας του Οργανισμού που κατατέθηκε στο υπουργείο ανέρχεται στα 148 εκατομμύρια ευρώ, από τα οποία το ελληνικό δημόσιο καλείται να συνδράμει με 88 εκ. ευρώ.

Για το 2015 τα έσοδα του ΟΑΣΘ ανήλθαν στα 57.301.724 ευρώ, χωρίς την κρατική επιχορήγηση. Σύμφωνα τα στοιχεία που παραθέτει στην KARFITSA ο κ. Στεφανίδης από πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, μετρητά μηχανημάτων και συμβάσεις  στο ταμείο του οργανισμού μπήκαν 56.061.000 ευρώ, ενώ τα υπόλοιπα προήλθαν από διαφημίσεις και τόκους. Από αυτά, τα 436.162 ευρώ είναι το ποσό που συγκεντρώθηκε στον Οργανισμό από τα «δεκάλεπτα», τα ρέστα δηλαδή που δεν δίνονται στο εσωτερικό των αστικών λεωφορείων. Για το 2016 μέχρι τον Ιούλιο το ποσό αυτό ανέρχεται σε 249.102 ευρώ.

Εκατομμύρια ευρώ από διαφημίσεις

Σε ό,τι αφορά τα έσοδα του Οργανισμού που προέρχονται από τα διαφημιστικά μηνύματα που «φιγουράρουν» στα αστικά, αυτά ανέρχονται, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΑΣΘ, σε 5.047.625,72 ευρώ σε επίπεδο δεκαετίας. Όπως εξηγεί ο κ. Στεφανίδης το 2015 πραγματοποιήθηκε σχετικός διαγωνισμός για τη διαχείριση των διαφημίσεων στα αστικά  στον οποίο πήραν μέρος δυο εταιρίες. Η μία για την εκμετάλλευση των αστικών λεωφορείων για δέκα χρόνια προσέφερε το ποσό των 4.835.981,34 ευρώ με προσαύξηση κάθε χρόνο 4,15%, ενώ η δεύτερη η οποία και τελικά κέρδισε στο διαγωνισμό προσέφερε σε επίπεδο δεκαετίας στον Οργανισμό 5.047.625,72 ευρώ με προσαύξηση το έτος 5,07%. Αναλυτικότερα ο ΟΑΣΘ έλαβε ή θα λάβει από την συγκεκριμένη εταιρία: 400.000 ευρώ (τον πρώτο χρόνο), 420.280 ευρώ (τον δεύτερο χρόνο), 441.588,20 ευρώ (τον τρίτο χρόνο), 463.976,72 ευρώ (τον τέταρτο χρόνο), 487.534 ευρώ (τον πέμπτο χρόνο), 512.216,60 ευρώ (τον έκτο χρόνο), 538.185,99 (τον έβδομο χρόνο), 565.472,072 ευρώ (τον όγδοο χρόνο), 594.141,45 ευρώ (τον ένατο χρόνο) και τέλος, 624.264,42 ευρώ (τον δέκατο χρόνο).

Ο ΟΑΣΘ δεν λαμβάνει μέχρι στιγμής ούτε θα λάβει κάποιο ποσοστό επί των διαφημίσεων που θα συμφωνήσει η διαφημιστική εταιρία. Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος για να διαφημιστεί κάποιος σε λεωφορείο του ΟΑΣΘ ποικίλει. Εξαρτάται από τη διάρκεια της διαφήμισης και το μέγεθος επικάλυψης ενός οχήματος, με τον ενδιαφερόμενο πελάτη να «χρεώνεται» εκτός της διαφήμισης και το κόστος της παραγωγής του διαφημιστικού μηνύματος. Για παράδειγμα εάν κάποιος επιχειρηματίας θελήσει να διαφημιστεί για 30 ημέρες θα πρέπει να πληρώσει 2.750 ευρώ για να ενοικιάσει το όχημα και άλλα 3.850 ευρώ για την παραγωγή του διαφημιστικού και την επικάλυψη ενός 12μετρου οχήματος. «Τα παραπάνω έσοδα δεν είναι του Οργανισμού αλλά υπέρ του ελληνικού δημοσίου εφόσον το κράτος κρατά σε χαμηλά επίπεδα το εισιτήριο και όχι στο προσήκον κόμιστρο» αναφέρει ο Χρήστος Στεφανίδης.

Αναφορικά με τα έσοδα του Οργανισμού που προέρχονται από την πώληση εισιτηρίων και καρτών αυτά ανέρχονται, σύμφωνα με μέλος του διοικητικού συμβουλίου, σε 40 εκ. ευρώ ενώ τα υπόλοιπα έσοδα (από το σύνολο των 59 εκ. ευρώ) προέρχονται από τα… ρέστα που δεν επιστρέφονται από τα μηχανήματα στο εσωτερικό των οχημάτων. Τα χρήματα αυτά όπως αναφέρει, καταμετρούνται και το ποσό καταγράφεται καθημερινά.

Οι οφειλές προς και από τον Οργανισμό

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΣΘ «κρατικοί φορείς οφείλουν στον Οργανισμό μεγάλα χρηματικά ποσά». Αναλυτικότερα, όπως ισχυρίζεται ο κ. Στεφανίδης: «το υπουργείο Εργασίας οφείλει συνολικά στον οργανισμό για το 2015 και το α’ εξάμηνο του 2016 13,5 εκατομμύρια ευρώ. Το υπουργείο Παιδείας μας χρωστά 17.734.000 ευρώ. Τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών οφείλουν 37.200.000 ευρώ. Συνολικά μας οφείλει το δημόσιο 118 εκ. ευρώ για το 2015 και το α’ εξάμηνο του 2016 και για το 2014 άλλα 15 εκ. ευρώ. Συνολικά: 133 εκ. ευρώ».

Πόσες όμως είναι οι οφειλές του Οργανισμού σε ασφαλιστικά ταμεία, προμηθευτές, εργαζόμενους και άλλους; Προς το ΙΚΑ ο Οργανισμός οφείλει 20.258.000 ευρώ, προς την Εφορία 7.000.000 ευρώ, για μισθοδοσία εργαζομένων (για τον Ιούνιο και τον Ιούλιο) 6.500.000 ευρώ, σε προμηθευτές οφείλονται 1.800.000 ευρώ, σε αυτοκινητοβιομηχανίες 5.100.000 ευρώ, για αποζημιώσεις απολυμένων 438.000 ευρώ, για ενοίκιο 2. 784.000 ευρώ, για  εισφορές σε σωματεία εργαζομένων 3.235.000 ευρώ, για μερίσματα μετόχων 5.000.000 ευρώ, για δάνειο στον «Ηρακλή» 2.829.000 ευρώ, για δάνεια σε τράπεζες 13.000.000 ευρώ και για αποθεματικό ασφαλιστικού κεφαλαίου για τις ζημίες 4.200.000 ευρώ.

Θέλουν να αγοράσουν μετοχές

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Στεφανίδη έντονο παραμένει το ενδιαφέρον κάποιων να… επενδύσουν στον ΟΑΣΘ. Ακόμα και την περίοδο των κινητοποιήσεων των εργαζομένων που είχαν «τραβήξει» χειρόφρενο στα αστικά λεωφορεία ιδιώτες απευθύνονταν στο σχετικό γραφείο που διατηρεί ο Οργανισμός στο εσωτερικό του, προκειμένου να αγοράσουν μετοχές. Σημειώνεται πως για να μπορέσει κάποιος να αγοράσει μετοχή  του Οργανισμού ή εκατοστά αυτής θα πρέπει να είναι επαγγελματίας αυτοκινητιστής και να πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές. Υπάρχουν δυο κατηγορίες μετοχών: αυτές που συμμετέχουν στον συνεταιρισμό «Ηρακλής» και εκείνες που δεν συμμετέχουν στον συνεταιρισμό. «Υπάρχουν πάντα εκείνοι που πωλούν μετοχές και εκείνοι που ενδιαφέρονται να αγοράσουν» σχολιάζει ο κ. Στεφανίδης. «Υπάρχει στον Οργανισμό ένας κατάλογος εκείνων που πωλούν μετοχές. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να τον δει και να έρθει σε επαφή με τους ανθρώπους που πωλούν. Πάντα υπάρχει ενδιαφέρον για επενδύσεις στον ΟΑΣΘ. Η απεργία των εργαζομένων δεν επηρεάζει τον τομέα αυτό» καταλήγει ο κ. Στεφανίδης. Σημειώνεται πως ο ΟΑΣΘ διαθέτει 432 ακέραιες μετοχές. Από αυτές 346 τις κατέχουν οι 2.300 μέτοχοι, 24 ο Οργανισμός, 25 ο συνεταιρισμός των εργαζομένων και 29 το ΚΤΕΛ νομού Θεσσαλονίκης.

Απίστευτες καταγγελίες Σπίρτζη για ΝΔ

Στο μεταξύ, σύμφωνα με ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστου Σπίρτζη προς την ΝΔ αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι  από το 2009 έως τον Αύγουστο 2016 καταβλήθηκαν στον Οργανισμό 866.609.724,48 εκατομμύρια ευρώ. «Είστε οι κύριοι υπεύθυνοι για τη συγκοινωνιακή ταλαιπωρία των πολιτών και του λαού της Θεσσαλονίκης. Η ευθύνη, για την ταλαιπωρία των συμπολιτών μας, ανήκει εξ ολοκλήρου σε όσους από το παλιό πολιτικό σύστημα και τη ΝΔ καλόμαθαν τους ανθρώπους τους στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, να παίρνουν διαρκώς, με σκανδαλώδεις συμβάσεις, χωρίς δομές ελέγχου και κανόνες επιτήρησης, επιδοτήσεις και επιπλέον να τους ικανοποιούνται πρόσθετες επιδοτήσεις από τον ιδρώτα του ελληνικού λαού, θέτοντας σε ομηρία την πόλη και τους πολίτες» αναφέρει ο κ. Σπίρτζης απευθυνόμενος στην Νέα Δημοκρατία. Κατηγορεί ο υπουργός επίσης την αξιωματική αντιπολίτευση πως: «Στήσατε επί 60 χρόνια, από το 1957, έναν Οργανισμό με διασφαλισμένο κέρδος, με υπερβολικά κόστη, με δισεκατομμύρια επιδοτήσεων, χωρίς έλεγχο, με ικανοποίηση πρόσθετων αποζημιώσεων μέσω διαιτησιών (που τόσα χρόνια δεν έχει δικαιωθεί το ελληνικό δημόσιο ούτε μια φορά), χωρίς τη στήριξη των συμφερόντων του ελληνικού δημοσίου, με έωλες συμβάσεις, χωρίς εποπτεία και επιτήρηση και με αστικές συγκοινωνίες που αποτελούν ντροπή και για την πόλη και για τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και για τη χώρα». Και συνεχίζει: «Επί κυβέρνησης Σαμαρά, λίγο πριν ο λαός σας απομακρύνει από την Κυβέρνηση, φροντίσατε με απλή υπουργική απόφαση να χαρίσετε νέο «δωράκι» πολλών εκατομμυρίων ευρώ, επιβάλλοντας νέες προς τα πάνω αναθεωρήσεις τιμών και επιδοτήσεων υπέρ του ΟΑΣΘ. Την ίδια ώρα ισοπεδώνατε τους μισθούς, τις συντάξεις και ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία της χώρας. Νωρίτερα το 2008, αναθεωρήσατε τη λεόντεια εις βάρος του ελληνικού δημοσίου σύμβαση του ΟΑΣΘ, που έληγε τέλη 2009, θέτοντας ως νέα ημερομηνία λήξης της δύο χρόνια μετά τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης και των επεκτάσεων του. Το πράξατε ενσυνείδητα παρανόμως, σε πλήρη αντίθεση με την κοινοτική νομοθεσία, προκειμένου να διασφαλίσετε σε κάποιους λίγους προνομιούχους εξασφαλισμένα κέρδη, εις βάρος του Έλληνα φορολογούμενου».

Ρεπορτάζ: Βαγγέλης Στολάκης
http://www.karfitsa.gr/2016/08/30/ereyna-k-miso-ekatommyrio-eyro-to-xro/