Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2017

Πόσο μακριά βρίσκεται η Ελλάδα από την απόκτηση F-35;

Ιστορική μπορεί να χαρακτηριστεί η χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ για την έναρξη διαδικασίας αναβάθμισης των μαχητικών αεροσκαφών F 16 και η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την προμήθεια αεροσκαφών 5ης  γενιάς F -35Α Lightning II.

Πρόκειται για μια εξέλιξη για την οποία το Onalert.gr είχε προϊδεάσει τους αναγνώστες του (εδώ και εδώ) και σηματοδοτεί την αρχή ενίσχυσης της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία πρακτικά έμεινε χωρίς καμία περαιτέρω προσθήκη μετά την παράδοση των 30 F-16C/D Block 52+ Advanced το 2009. Αν εξετάσουμε πιο προσεκτικά τη κατάσταση πρόκειται για την πρώτη ουσιαστική απόφαση ενίσχυσης της ελληνικής Άμυνας για περισσότερο από μια 10ετία την ώρα που η Τουρκία κορυφώνει την εξοπλιστική της  προσπάθεια γιγαντώνοντας την απειλή που αντιμετωπίζουν οι Ε.Δ.

Η χθεσινή απόφαση εμπεριέχει δύο κύρια σκέλη, το πρώτο εκ των οποίων (εκσυγχρονισμός F-16) κυοφορείτο από το 2008. Από τότε η ΠΑ συζητούσε για εκσυγχρονισμό των F-16C/D Block 30/50 ενώ η Άγκυρα αποφάσιζε λίγο αργότερα τον καθολικό εκσυγχρονισμό 166 μαχητικών του ιδίου τύπου στο πρότυπο CCIP.

Πρόγραμμα που ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 2016 δίνοντας πλέον και ποιοτικό προβάδισμα της τουρκικής Αεροπορίας έναντι της ΠΑ. Άρα έχουμε να κάνουμε με μια επιβεβλημένη επιχειρησιακή απαίτηση που αφορά την «άμεση» ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας. Βεβαίως αυτό είναι κάτι σχετικό καθώς η χρονική διάρκεια υλοποίησης θα απαιτήσει για πρακτικούς λόγους τουλάχιστον βάθος 7ετίας με ότι αυτό συνεπάγεται..

Το δεύτερο σκέλος της χθεσινής απόφασης αφορά την ενίσχυση της ΠΑ σε μακροπρόθεσμο πλαίσιο με προμήθεια μαχητικών 5ης γενιάς, επισημοποιώντας ουσιαστικά την επιλογή για την απόκτηση ενός μαχητικού Stealth το οποίο θα αποτελέσει τον κορμό των αεροπορικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ (μεταξύ των οποίων και της Τουρκίας)την περίοδο 2025-2030.

Κατά συνέπεια η απόφαση για να αποκτήσει η ΠΑ μαχητικό 5ης γενιάς αφορά επιχειρησιακή απαίτηση που αφορά μακροχρόνιο ορίζοντα υλοποίησης με δεδομένο ότι η Τουρκία θα αποκτήσει σταδιακά 100 F-35A μέχρι το 2026.

Ποια διαδικασία θα ακολουθήσει η Ελλάδα για το F-35

Ενδεικτικά στοιχεία για το πώς θα πρέπει να κινηθεί το ΥΠΕΘΑ στο επόμενο διάστημα σε ότι αφορά τεχνικά ζητήματα προμήθειας μαχητικών F-35, παρουσιάστηκαν μόλις το περασμένο Δεκέμβριο, σε ενημέρωση εκπροσώπων του Ειδικού Τύπου και των ΜΜΕ που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα από την κατασκευάστρια εταιρία του F-35 Lockheed Martin Aeronautics.

Ειδικότερα σε σχετική παρουσίαση που έγινε για τις δραστηριότητες της εταιρίας αναφορικά με προγράμματα διεθνούς και ελληνικού ενδιαφέροντος από τον Αντιπρόεδρο επιχειρηματικών Πωλήσεων Ευρώπης, Β. Αφρικής και Μ. Ανατολής της Lockheed Martin κ. Ντέννη Πλέσσα, εκτενής ήταν η αναφορά για το πρόγραμμα του F-35 που περιλαμβάνει ήδη 14 χώρες πελάτες. Από αυτούς οι 9 συμμετέχουν στο πρόγραμμα ως συνεταίροι.

Με αφορμή το δεδηλωμένο ενδιαφέρον του ΥΕΘΑ για προμήθεια F-35 δια στόματος του υπουργού Άμυνας Πάνου Καμένου,  το ενδιαφέρον των δημοσιογράφων επικεντρώθηκε στο πόσο σύντομα η χώρα θα μπορούσε να αποκτήσει μαχητικά 5ης γενιάς σε ενδεχόμενη επίσημη απόφαση προμήθειας. Τότε λοιπόν κατέστη σαφές ότι οι παραδόσεις σε νέες χώρες πελάτες είναι κάτι το οποίο συναποφασίζεται ανάλογα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα παραγγελιών. Αναλόγως της χρηματοδότησης και τις απαιτήσεις νέων πελατών, γίνεται προσπάθεια να ικανοποιηθεί η ζήτηση.

Κατά μέσο όρο εκτιμάται η έλευση 3ετίας από την ημερομηνία υπογραφής σύμβασης μέχρι την παράδοση του πρώτου αεροσκάφους στον πελάτη στοιχείο ενδεικτικό για το χρόνο που απαιτείται προκειμένου να υπάρχει μια τάξη μεγέθους του χρονοδιαγράμματος που θα εξελιχτεί μια ενδεχόμενη μελλοντική παραγγελία μαχητικών F-35 από την ΠΑ .

Διευκρινίστηκε επίσης ότι απαιτείται να προηγηθεί μελέτη καθώς οι περισσότερες χώρες που έχουν επιλέξει το F-35 χωρίς όμως να είναι συνεταίροι (Ιαπωνία, Κορέα, Σιγκαπούρη, Ισραήλ), εισήλθαν στο πρόγραμμα μέσω της διαδικασίας S&A “Studies and Analysis”η αλλιώς φάση «ανάλυσης και μελετών».

Και αυτό διότι εξαιτίας των καινοτομιών που έχει το F-35, παρέχεται η ευκαιρία στις χώρες αυτές μέσω αυτής της διαδικασίας, να εκπονήσουν μελέτες από κοινού με το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας και την κατασκευάστρια Lockheed Martin, ώστε να καθοριστούν επακριβώς οι χρόνοι παράδοσης, η διαμόρφωση, η ενσωμάτωση ειδικών συστημάτων που επιθυμεί η χώρα – πελάτης, τρόπος κάλυψης του επιχειρησιακού χώρου και μέθοδο χρηματοδότησης.

Όλα αυτά αποτελούν αντικείμενο μελέτης πριν την αποστολή ενός LOR (Letter of Request) από τη χώρα – πελάτη ενώ όλα τα θέματα που άπτονται της παραγγελίας ρυθμίζονται από το αρμόδιο F-35 JPO (Joint Strike Fighter Program Office).

Απαίτηση για μακροχρόνιο σχεδιασμό

Καθίσταται λοιπόν σαφές ότι το πρώτο βήμα προς τη κατεύθυνση απόκτησης F-35 είναι η εκπόνηση σχετικών μελετών ένταξης του F-35 στο Ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον. Αυτό μπορεί να υλοποιηθεί στη βάση ενός LOR για το στάδιο F-35 Studies & Analysis. Ακολούθως η απάντηση με την μορφή LOA (Letter of Acceptance) θα δώσει τη δυνατότητα στην ΠΑ και την ηγεσία του ΥΠΕΘΑ να ενημερωθεί σχετικά με:

-Την εξέλιξη του προγράμματος
-Τις Επιχειρησιακές Δυνατότητες του F-35 στο Ελληνικό Αμυντικό περιβάλλον και τις δυνατότητες διασύνδεσής του με υφιστάμενα ελληνικά αμυντικά συστήματα
-Τους πιθανούς τρόπους χρηματοδότησης και υλοποίησης του προγράμματος απόκτησης των F-35

Βεβαίως καθοριστικό ρόλο σε όλα τα παραπάνω θέματα θα έχει η πορεία της οικονομίας και η πολιτική βούληση όχι μόνο της παρούσης αλλά και των επόμενων κυβερνήσεων αναφορικά με την άκρως απαραίτητη ενίσχυση της αποτρεπτικής ισχύος των Ε.Δ.

Θα πρέπει στο σημείο αυτό να διευκρινίσουμε τα εξής. Προγράμματα όπως το F-35 απαιτούν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, στρατηγική δέσμευση και αποφασιστικότητα. Έννοιες με τις οποίες η χώρα μας δυστυχώς δεν τα «πάει καλά».

Η Τουρκία επί παραδείγματι κατέστρωσε μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό εισερχόμενη στο πρόγραμμα του F-35 από το 2003.. Τότε όπως θα θυμούνται οι περισσότεροι η Ελλάδα έπλεε σε πελάγη άγνοιας και ευμάρειας και  το μόνο πράγμα που απασχολούσε όλους ήταν.. οι επερχόμενοι Ολυμπιακοί αγώνες του 2004.

Φτάσαμε στο 2017 και απέναντι μας βρίσκεται ακόμη η ίδια απειλή, ενισχυμένη κατακόρυφα στον εξοπλιστικό τομέα, ενώ η αναστάτωση που επέφερε το πραξικόπημα, θα έχει παροδική επήρεια 3-4 ετών, στην ικανότητα της Τουρκίας να διεξάγει παρατεταμένες επιθετικές επιχειρήσεις.

Απόφαση με οικονομικές και πολιτικές προεκτάσεις

Απέναντι σε αυτήν την απειλή η Ελλάδα βρίσκεται σε προφανή αδυναμία με την πορεία της οικονομίας εξαιρετικά αβέβαιη γεγονός που θα επηρεάσει καθοριστικά οποιαδήποτε προσπάθεια ενίσχυσης της Εθνικής αμυντικής ικανότητας. Οι απαιτήσεις χρηματοδότησης προγραμμάτων αυτού του μεγέθους επίσης είναι ένα σημείο που δημιουργεί ερωτηματικά, την ώρα που ο μέσος πολίτης αισθάνεται αμείλικτα την φοροεισπρακτική επιδρομή της κυβέρνησης και των μνημονίων, καλούμενος να ανταπεξέλθει σε μια πρακτικά ισοπεδωμένη αγορά και οικονομία.

Κατά συνέπεια η εξέλιξη του δημοσιονομικού θα είναι καθοριστικός παράγοντας που θα κρίνει και την εξέλιξη της ενίσχυσης της αμυντικής προσπάθειας.

Θα πρέπει επίσης να γίνει επίσης σαφές ότι τόσο ο εκσυγχρονισμός των F-16 όσο και η μετέπειτα ενδεχόμενη απόκτηση F-35, αφορούν προγράμματα τα οποία έχουν χρονικό βάθος άνω της 10ετίας με συνέπεια οι οικονομικές απαιτήσεις να επιμερίζονται τμηματικά. Τέλος διαίτερα σημαντική θα είναι και η υποστήριξη της Ουάσιγκτον η οποία φαίνεται ότι επιθυμεί να συμβάλει θετικά ειδικά υπό τη νέα διακυβέρνηση του Προέδρου Ντ, Τράμπ.

Onalert.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου