24 Ιουλίου 2017

Αποκάλυψη: Τι έλεγε ο Εμανουέλ Μακρόν στον Βαρουφάκη το 2015

Στο βιβλίο του ο Γιάνης Βαρουφάκης αναφέρεται και στη μεσολαβητική προσπάθεια του Εμανουέλ Μακρόν το καλοκαίρι του 2015 προκειμένου να έρθουν κοντά ο Αλέξης Τσίπρας με τον Φρανσουά Ολάντ.


Αποσπάσματα δημοσιεύει η εφημερίδα «Τα Νέα»:

«Την Κυριακή πριν από την τραπεζική αργία, στις 6 το απόγευμα, μου ήρθε μήνυμα από τον υπουργό Οικονομίας της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν, ότι προσπαθούσε να πείσει τον Φρανσουά Ολάντ και τον Ζίγκμαρ Γκάμπριελ για να βρεθεί μια λύση προκειμένου να ξαναρχίσει η διαπραγμάτευση. “Δεν θέλω η γενιά μου να φέρει ευθύνη για την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ”, είπε. Σε λιγότερο από ένα λεπτό του απάντησα: “Φυσικά. Να ξέρεις όμως ότι χρειαζόμαστε μια συμφωνία η οποία προσφέρει ανάσα μακροπρόθεσμα και την προοπτική ότι αυτή η κατάσταση δεν θα επαναληφθεί στο μέλλον”. Ο Εμανουέλ συμφώνησε. Θα μιλούσε με τον πρόεδρό του και θα μου ξανατηλεφωνούσε.

“Μια βιώσιμη λύση είναι το κλειδί”, είπε και πρότεινε να έρθει την επόμενη ημέρα στην Αθήνα ινκόγκνιτο, να δειπνήσει με εμένα και τον Αλέξη, ώστε να σφυρηλατήσουμε μια συμφωνία ανάμεσα στην Αθήνα, το Βερολίνο και το Παρίσι».

Μετά τα μεσάνυχτα, ο Μακρόν τηλεφώνησε ξανά και είπε στον Βαρουφάκη ότι ο πρόεδρος Ολάντ σκόπευε να εκδώσει μια ανακοίνωση, ότι ξεκινούν και πάλι οι διαπραγματεύσεις.

«”Θα συμφωνούσε ο Αλέξης να έρθει στο Παρίσι τη Δευτέρα το απόγευμα ή την Τρίτη το πρωί;” ρώτησε. Του ζήτησα να έρθει εκείνος στην Αθήνα, η κατάσταση ήταν τόσο ρευστή και ο Αλέξης δεν μπορούσε να ταξιδέψει εκτός Ελλάδας. “Εντάξει, είμαι έτοιμος και σίγουρος ότι ο Αλέξης, εσύ και εγώ μπορούμε να καταλήξουμε σε μια συμφωνία. Θα μεταπείσω τον πρόεδρο αύριο. Πρέπει να πετύχουμε”».

Τη Δευτέρα ο Μακρόν ζήτησε να τηλεφωνήσει ο Τσίπρας στον Ολάντ και να του πει ότι δέχεται να τον δει ως απεσταλμένο του Γάλλου προέδρου.

«Μετά από μία ώρα, ο Αλέξης μού τηλεφώνησε δικαιολογημένα τσαντισμένος. “Τι συμβαίνει; Το γραφείο του Ολάντ μού λέει ότι δεν έχει ιδέα για μια ενδεχόμενη αποστολή Μακρόν στην Ελλάδα. Μας παρέπεμψαν στον Σαπέν. Μήπως σε δουλεύει;”. Μίλησα με τον Εμανουέλ και η εξήγησή του με σόκαρε. “Το περιβάλλον του Ολάντ δεν θέλει να έρθω στην Αθήνα. Είναι πιο κοντά στη γερμανική καγκελαρία παρά στη δική μας κυβέρνηση. Ξεκάθαρα μπλόκαραν την προσέγγιση με τον Αλέξη. Δώσε μου όμως τον προσωπικό του αριθμό και θα πάω ο ίδιος στο Ελιζέ και θα ζητήσω από τον Ολάντ να τηλεφωνήσει απευθείας στον Αλέξη”.

Το τηλεφώνημα δεν έγινε ποτέ. Ο Μακρόν όμως επέμεινε. “Θα προσπαθήσω να σας βοηθήσω ξανά. Γιάνη, πίστεψε με”. Τον πίστευα και καταλάβαινα ακριβώς πώς ένιωθε. Τρεις μήνες μετά την παραίτησή μου από υπουργός Οικονομικών ο Εμανουέλ με κάλεσε στο υπουργικό γραφείο του. Μου είπε ότι στη Σύνοδο Κορυφής, πριν την αποτυχημένη του προσπάθεια να μεσολαβήσει για λογαριασμό μας, είχε χρησιμοποιήσει τη φράση μου ότι το πρόγραμμα της τρόικας ήταν η σύγχρονη εκδοχή της Συνθήκης των Βερσαλλιών. Η Μέρκελ τον άκουσε και, σύμφωνα με τον Εμανουέλ, ζήτησε από τον Ολάντ να τον απομακρύνει από τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα».