26 Ιουλίου 2017

Ιδιωτικοποιήσεις: Μετάθεση από το 2018 και βλέπουμε

Οι ιδιωτικοποιήσεις που πρέπει να γίνουν, οι ασάφειες του προγράμματος και τα χαλαρά χρονοδιαγράμματα

Μετά το πέρας της β’ αξιολόγησης... με χαλαρότητα και ασάφεια αντιμετωπίζεται το θέμα των αποκρατικοποιήσεων , που ούτως ή άλλως είναι το πικρό ποτήρι που προσπαθεί να αποφύγει η κυβέρνηση. Ετσι η χρονιά με τις περισσότερες αποκρατικοποιήσεις, κάθε φορά είναι η επόμενη και και για φέτος ...είναι το 2018, στο οποίο έχει συσσωρευθεί το μεγαλύτερο μέρος «υποσχέσεων» του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, με πολλούς αστερίσκους και ασάφειες χωρίς δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.

Στο 2018 έχουν τοποθετηθεί οι «εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις», -αυτές που για τον κ. Στουρνάρα πρέπει να προηγηθούν πριν την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές.... Τα δυσκολότερα project, από το παρελθόν μεταξύ αυτών τα ταλαιπωρημένα ΔΕΣΦΑ και Ελληνικό, που δεν αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος όπως έχει προγραμματιστεί, αλλά και όσα ακόμη είναι μακρινά, όπως το 17% της ΔΕΗ, τα ποσοστά σε ΕΛΠΕ και ΔΕΠΑ, η παραχώρηση της Εγνατίας, το 5% του ΟΤΕ, το 30% του ΔΑΑ (Ελ. Βενιζέλος), όλα θα....ξεκινήσουν κάπου μέσα στο 2018. Για το 2018 είναι δύο οι κατηγορίες διαγωνισμών: Οι πιο εύκολοι που θα προκηρυχθούν στο πρώτο εξάμηνο τα ΕΛΠΕ (35%), ο ΟΤΕ (5%), ο ΔΑΑ (30%) και εκείνους που θα μετατεθούν στο τέλος λόγω τεχνικών, οικονομικών και πολιτικών εμποδίων, όπως η ΔΕΗ, (17%),η ΕΥΔΑΠ (11%) και η ΕΥΑΘ (23%).

Ο προγραμματισμός αναφέρει 3,6 δις. για το 2018, που είναι και η τελευταία χρονιά του οκταετούς προγράμματος, στο ποσό αυτό το πιθανότερο είναι να προστεθούν και οι αστοχίες του 2017 άνω των 500 εκ. ευρώ, αφού τα έσοδα από ΔΕΣΦΑ και Ελληνικό πολύ δύσκολα θα ενιισχύσουν τη φετεινή χρονιά...αλλά και να αφαιρεθούν όσα θα αναβληθούν για κάποια επόμενη χρονιά.

Το 2017, έχει ενισχυθεί από το κλείσιμο της αποκρατικοποίησης μαμούθ (1,23 δισ.) των περιφερειακών αεροδρομίων η οποία ωστόσο....-που είχε ολοκληρωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και ολοκληρώθηκε με τρία χρόνια καθυστέρησης.... Το ποσό των 1,2 δις. βοηθά την κάλυψη του εφετινού στόχου εσόδων, των 2 δισ. όπως . Στα έσοδα για φέτος συμπεριλαμβάνεται η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ (600 εκατ. ευρώ), η πώληση του 67% του ΟΛΘ (232 εκατ. ευρώ), η παραχώρηση συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας (200-300 εκατ. ευρώ), η πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (45 εκατ. ευρώ) και αν προλάβουν και η πώληση του 100% της Ελληνικόν Α.Ε. (300 εκατ. ευρώ) και του ΔΕΣΦΑ.

Γόρδιοι Δεσμοί
Οσο πιο εμβληματική είναι μια ιδιωτικοποίηση τόσο και πιο δύσκολο να ολοκληρωθεί. Η προηγούμενη απόπειρα πώλησης του ΔΕΣΦΑ ξεκίνησε το 2013 και τέλειωσε άδοξα στα τέλη του 2016.Τώρα όμως, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει ότι θα βρεθούν επενδυτές και θα δοθούν καλά τιμήματα...ώστε να κλείσει μέστα στο 2017.

Στις 24 Ιουλίου λήγει η προθεσμία για την καταρχήν εκδήλωση ενδιαφέροντος για το 66% του ΔΕΣΦΑ, ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις, αυτή της προεπιλογής και της υποβολής δεσμευτικών προσφορών και το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι θα ολοκληρωθεί σε 3 μήνες, από την πρόσκληση για τις δεσμευτικές προσφορές . Την επόμενη εβδομάδα θα γνωρίζουμε πόσες από τις εταιρείες που φημολογούνται ότι ενδιαφέρονται για το ΔΕΣΦΑ, ( η ιταλική Snam , η βελγικη Fluxys , η ολλανδική Gasuine, η ισπανική Enagas και η ρουμανική Transgaz) πράγματι ενδιαφέρονται και αν τελικά ο διαγωνισμός θα είναι αποκλειστικά ευρωπαϊκή υπόθεση, ή θα εμφανιστεί και πάλι η αζέρικη Socar παρά τη δυσαρέσκειά της , από την προγούμενη απόπειρα ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα με την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος οι εταιρείες τρίτων χωρών θα μπορούν να διεκδικήσουν τον ΔΕΣΦΑ μέσω κοινοπραξιών, στις οποίες επικεφαλής θα είναι υποχρεωτικά Ευρωπαίος διαχειριστής. Βέβαια η κρισιμότερη φάση είναι η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών, καθώς θα απαντηθεί το ερώτημα όλων...αν θα ξαναδωθούν τα 400 εκ. ευρώ –που έδινε πέρυσι η Socar- φέτος...Αν ενδιαφερόμενοι παρουσιαστούν και τα τιμήματα είναι καλά, η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2018.

Το Ελληνικό, στοιχειώνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων εδώ και τρία χρόνια. Με δεδομένο ότι ξεπερνιούνται τα προβλήματα με την αρχαιολογία και οτι δικαιωθεί το ΤΑΙΠΕΔ και η Ελληνικό στην ένστασή τους για τα δασικά, το μόνο πρόβλημα που μένει είναι να βρεθεί και επενδυτής για το Καζίνο. Δηλαδή να κατατεθεί και να ψηφιστεί νέος νόμος για τα καζίνα, που θα κάνει ελκυστική τη νέα επένδυση χωρίς να δημιουργεί κρατική ενίσχυση και φέρει καταγγελίες και καταπέσει στην Κομισιόν, ακολούθως να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την νέα άδεια και να βρεθεί επενδυτής. Για το ΤΑΙΠΕΔ για όλα αυτά χρειάζονται 3 μήνες....

Όσον αφορά τη ΔΕΗ (το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 17%), η κα Τσιτσογιαννοπούλου διευκρίνισε ότι μπορεί να προχωρεί η πρόσληψη συμβούλου σε συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο και τη ΔΕΗ, αλλά δεν αναλαμβάνει καμιά πρωτοβουλία πριν ολοκληρωθούν οι εξελίξεις, (η πώληση λιγνιτικών μονάδων, μείωση μεριδίου στη λιανική) και αποσαφηνιστεί η αξία του 17% στην τελική μορφή της ΔΕΗ. Τα έσοδα από την πώληση του 17% αναμένονται το 2018, αλλά υπό την προϋπόθεση ότι η ΔΕΗ θα κινηθεί εντός του χρονοδιαγράμματος.

Ταυτόχρονα, κύμα αντιδράσεων αναμένεται να φέρει η ιδιωτικοποίηση των ποσοστών του ΤΑΙΠΕΔ στα νερά, ΕΥΔΑΠ (11%) με την ΕΥΑΘ (23 %) ενά θέμα που αποτελεί κόκκινο πανί για τον βαθύ ΣΥΡΙΖΑ αλλά και για κυβερνητικά στελέχη, όπως ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος με δηλώσεις «το νερό είναι κοινωνικό αγαθό και δεν ιδιωτικοποιείται». Σημειώνεται ότι ενάντια στην πώληση έστω και μιας μετοχής στα νερά, έχει συγκροτηθεί εδώ και καιρό ένα πολυκομματικό μέτωπο κινημάτων, συνδικαλιστών και πολιτών και ότι τα τέλη του 2018 είναι κοντά στις επόμενες εκλογές...

* Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Επένδυση