14 Ιουλίου 2017

«Χατηράκια» της υπουργού Πολιτισμού για παράκαμψη του ΚΑΣ

Μέχρι πού είναι διατεθειμένο να φθάσει το υπουργείο Πολιτισμού ώστε να δώσει τα πάντα σε δήμους, περιφέρειες, αλλά και στο «Διάζωμα»; Μέχρι να υπερπηδήσει τον αρχαιολογικό νόμο, (3028/2002) που ορίζει ότι όλες οι μελέτες για οποιοδήποτε έργο εξετάζονται από τα αρμόδια συμβούλια, με σημαντικότερο το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Τα επιστημονικά αυτά όργανα είναι απαραίτητο να έχουν γνώση και λόγο των όσων τεκταίνονται σχετικά με την αναστήλωση και τη συντήρηση μνημείων. Κι όμως…


Η υπουργός Πολιτισμού κα Λυδία Κονιόρδου δίνει γη και ύδωρ σε περιφέρειες, δήμους αλλά και στο «Διάζωμα», που θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει ιδιότυπη ΜΚΟ μετά και από αυτή την εξέλιξη. Με άρθρο στον νόμο για τα πνευματικά δικαιώματα, επιχείρησε να καταργήσει το ΚΑΣ, το ΚΣΝΜ και τα τοπικά συμβούλια μνημείων ως προς τις γνωμοδότησεις για κάποια έργα. Να αναγορεύσει δηλαδή εαυτήν, όπως και τον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού, σε μοναδικό κριτή μελετών, για τις οποίες δεν έχει καμία γνώση. Και οι μελέτες να εξετάζονται μόνο από τις υπηρεσίες, ώστε να είναι δυνατόν να ασκηθούν πιέσεις από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Θα τις εξετάζουν, επίσης εάν και εφόσον τους αποσταλούν, διότι ούτε κι αυτό είναι βέβαιο. Τα έργα έχουν επιτροπές παρακολούθησης, οι οποίες, θεωρητικά, μπορούν να κρατήσουν την εξέταση για τον εαυτό τους με τη νέα εξέλιξη. Όταν όμως οι μελέτες φτάνουν σε αυτές, είναι ήδη πολύ αργά.

Εχουμε δει επανειλημμένα το ΚΑΣ να μην γνωμοδοτεί θετικά υπέρ κάποιων μελετών, και αυτές να επανέρχονται διορθωμένες και δύο και τρεις φορές. Επομένως, μόνο βλάβη για τα μνημεία μπορεί να επέλθει με τη συγκεκριμένη κίνηση.

Ευτυχώς, το άρθρο αποσύρθηκε μετά από αίτημα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη, αλλά και του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου Νίκου Ξυδάκη. Όμως, τα ερωτήματα παραμένουν.

Το συγκεκριμένο άρθρο, με αριθμό 68, υποτίθεται πως συμπληρώνει τον αρχαιολογικό νόμο και ορίζει: «Δεν απαιτείται η έκδοση υπουργικής απόφασης σε περίπτωση υλοποίησης έργου σε μνημεία, ιστορικούς τόπους και αρχαιολογικούς χώρους στο πλαίσιο προγραμματικών συμβάσεων, στις οποίες συμμετέχει ως συμβαλλόμενο μέρος το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού».

Αυτό το αθώο όπως δείχνει άρθρο, σημαίνει πως: όσα έργα θα γίνονται μετά από προγραμματικές συμβάσεις με δήμους, περιφέρειες και σωματεία όπως το «Διάζωμα» (με αυτούς υπογράφονται οι συμβάσεις) δεν θα χρειάζονται υπουργική απόφαση. Δηλαδή, δεν θα περνάνε πλέον, όπως εξηγήσαμε, από συμβούλια.

Ναι, αλλά ποιος θα εξετάζει τις μελέτες; Διότι οι προγραμματικές συμβάσεις αναφέρουν τα έργα που θα γίνουν, δεν περιλαμβάνουν και τις μελέτες τους. Δηλαδή, η πολιτική ηγεσία που τις υπογράφει, θα δίνει εξαρχής «πράσινο φως» ως μη όφειλε; Και μετά θα αποφασίζουν οι υπηρεσίες, με όσα προαναφέραμε;

Τα έργα αυτά γίνονται με εθνικούς πόρους. Πώς είναι δυνατόν να μην ελέγχονται από πουθενά; Δεύτερον, γιατί να ακολουθείται ιδιαίτερη διαδικασία και όχι η ίδια με τα έργα που εκτελούν οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους; Όλα αυτά, περνούν, και πρέπει να περνούν, από το ΚΑΣ και το ΚΣΝΜ. Η εξέταση έχει απόλυτο νόημα, καθώς το κράτος είναι εκ του Συντάγματος αποκλειστικά επιφορτισμένο με την προστασία των αρχαιοτήτων και το ΚΑΣ και το ΚΣΝΜ είναι τα ανώτατα συμβουλευτικά όργανά του.

Μόνο εάν κάποιος θέλει να κάνει «εκπτώσεις» μπορεί να ακυρώσει τον έλεγχο των συμβουλίων. Αλλά αυτό εγκυμονεί κινδύνους για τα μνημεία, και μάλιστα πολύ μεγάλους. Γι’ αυτό και το άρθρο πρέπει να αποσυρθεί δια παντός.

Αντιγόνη Καρατάσου
http://www.liberal.gr/arthro/152587/epikairotita/2017/chatirakia-tis-upourgou-politismou-gia-parakampsi-tou-kas.html