11 Ιανουαρίου 2018

Η Μακεντονίγια δεν είναι ελληνική

[ΦΩΤΟ-Ο εκκεντρικός κύριος, στο στιγμιότυπο από συνέντευξη Τύπου στο Πεκίνο, είναι ο Σεντρίκ Βιλανί, ένας από τους μεγαλύτερους εν ζωή μαθηματικούς (Fields Medal το 2010), αλλά και βουλευτής με το κόμμα του Μακρόν. Το καπελίνο μιλάει από μόνο του· εγώ να προσθέσω μόνο ότι, αντί της συνήθους γραβάτας, ο Βιλανί προτιμά τους πλούσιους φιόγκους, βικτωριανού τύπου, επίσης πάντα φορεί στο πέτο μια μεγάλη καρφίτσα η οποία παριστά μια αράχνη. (Η αράχνη είναι το αγαπημένο του μοτίβο – διακρίνεται και στην πασμίνα που κρατεί προσεκτικά διπλωμένη.) Γενικώς, το στυλ του Βιλανί προσφέρει χρήσιμες ιδέες (προσέξτε, λ.χ., το μέγεθος του σακιδίου), ώστε να ανανεώσει επιτέλους το δικό του στυλ ο Γιούκλιντ Τσαλακώτος. Τώρα που μας βγάζει –δήθεν– από τα μνημόνια, ας το γιορτάσει με μια ανανέωση του λουκ Γιούκλιντ!]

«Ο κ. Καμμένος δεν συμφωνεί με τη χρήση του όρου (σ.σ.: Μακεδονία) στα ελληνικά». Ετσι ακριβώς το είπε ο Ν. Κοτζιάς και, προφανώς, κάτι ξέρει περισσότερο από άλλους που έχουν άποψη για το θέμα, αφού μετείχε στο υπουργικό συμβούλιο και άκουσε τη θέση του υπουργού Αμύνης επί του Μακεδονικού από τον ίδιο.
Η ερμηνεία της συγκεκριμένης δήλωσης του Ν. Κοτζιά, που τελικά επικράτησε στα ΜΜΕ, θέλει τον Π. Καμμένο να μην ενοχλείται αν η οριστική ονομασία της ΠΓΔΜ περιέχει, λ.χ., τον όρο «Μακεντονίγια» και μάλιστα στο κυριλλικό αλφάβητο, διότι δεν είναι το ίδιο με το «Μακεδονία».

Αν αυτή είναι πράγματι η θέση του Π. Καμμένου, τότε εύγε του! Το εύρημα είναι ένα υπέροχο δείγμα διανοητικού και γλωσσικού στρουθοκαμηλισμού, που πρέπει να συνοδεύει την προετοιμασία της kolοtoumba, όπως μας συμβουλεύουν άλλωστε οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, τη σοφία των οποίων είμαι βέβαιος ότι ο Π. Καμμένος σέβεται ιδιαιτέρως: νους υγιής εν σώματι υγιεί! Γυμνάζουμε το σώμα, αλλά δεν παραμελούμε το μυαλό. Η σωστή kolotoumba θέλει και τους ανάλογους διανοητικούς ακροβατισμούς, ώστε να είναι μια πλήρης εμπειρία.

Τουλάχιστον ο ίδιος ο Π. Καμμένος και οι φίλοι του μπορούν –ουδείς τους εμποδίζει– να πιστεύουν ότι ο τρισένδοξος ελληνικός όρος «Μακεδονία» απλώς δεν μεταφράζεται στη βουλγαρομακεδονική (ας την πούμε έτσι) που μιλούν οι γείτονες· και, ακόμη, ότι η ακριβής μετάφραση στα ελληνικά του βουλγαρομακεδονικού όρου «Μακεντονίγια», που χρησιμοποιούν οι ίδιοι για τη χώρα τους, είναι «ψευδοκράτος των Σκοπίων», ας πούμε. Ωστόσο, ουδείς μπορεί να εμποδίσει τον αγγλόφωνο όταν λέει «Μασεντόνια» ή τον γαλλόφωνο όταν λέει «Μασεντουάν» να εννοούν και «Μακεδονία» και «Μακεντονίγια». Αρα τι γίνεται; Μήπως πρέπει ο κυβερνητικός εταίρος να ζητήσει ειδική διάταξη στη συμφωνία, η οποία θα προβλέπει ότι οι όροι «Μασεντόνια», «Μασεντουάν» κ.ά. σημαίνουν στις αντίστοιχες γλώσσες μόνον την ελληνική «Μακεδονία» και όχι τη «Μακεντόνιγια»; Και πώς επιβάλλεται αυτό, κατ’ αρχάς, στους αγγλόφωνους του πλανήτη; (Κατ’ αρχάς, λέω· διότι ας το λύσουμε αυτό πρώτα και μετά προχωρούμε σιγά σιγά και στις υπόλοιπες γλώσσες...)

Θέλω να πω με τα παραπάνω ότι το ζήτημα του ονόματος της χώρας, την οποία οι περισσότερες άλλες στον πλανήτη αναγνωρίζουν ως «Δημοκρατία της Μακεδονίας», είναι ζήτημα επουσιώδες και σαχλό. Σαχλό, όπως ακριβώς και οι πάσης φύσεως απόπειρες ιστορικών αναβιώσεων. Θα είναι «Νέα» ή θα είναι «Βόρεια»; Αδιάφορο· πάντως, θα είναι «Μακεδονία». Και το μόνο που θα έχει σημασία για το μέλλον, που είναι κοινό σε σημαντικό βαθμό, θα είναι η πολιτική μας έναντι αυτών και οι σχέσεις μας μαζί τους.

Τώρα θερίζουν

Οι αναρχικοί –τα δικά τους παιδιά, κατά Γ. Δραγασάκη– εμπόδισαν, προχθές, για περίπου 45 λεπτά, την πραγματοποίηση κομματικής εκδήλωσης του ΣΥΡΙΖΑ στον Κεραμεικό, με κύριο ομιλητή τον Ν. Βούτση. Ο πρόεδρος της Βουλής περίμενε υπομονετικά στον εξωτερικό χώρο μέχρι να αποχωρήσουν οι αναρχικοί και να επιτρέψουν στην εκδήλωση να αρχίσει. Επειδή ξέρω την απορία σας, την προλαβαίνω: Οχι, τα παιδιά δεν χρειάστηκαν ταξί για να επιστρέψουν – ειδάλλως, ο πρόεδρος της Βουλής θα είχε φωνάξει την αστυνομία για να επιληφθεί διακριτικά. Οχι, η βραδιά ήταν ευχάριστη και τα παιδιά είπαν να περπατήσουν μέχρι το σπίτι...

Λίγο αργότερα ο ΣΥΡΙΖΑ εξέδωσε ανακοίνωση, όπου διαπιστώνει ότι «η πρακτική των αντισυγκεντρώσεων και της παρεμπόδισης κομματικών εκδηλώσεων παραπέμπει σε λογικές και πρακτικές καταστολής». Παραπέμπει, ειδικότερα, στην εποχή που ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αντιπολίτευση και επιστράτευε από αναρχικούς μέχρι ακροδεξιούς για να κάνουν στους άλλους αυτά ακριβώς (και χειρότερα) που τώρα οι ίδιοι υφίστανται από τους πρώην συμμάχους τους. Λυπάμαι αν σας ακούγεται κάπως, αλλά δεν έχω ίχνος συμπάθειας για όσα τους συμβαίνουν...

«Γαμοβαπτίσεις»

Μπορεί σε άλλους να μην κάνει εντύπωση, εμένα όμως με σόκαρε βαθύτατα η είδηση ότι «τέλος στις γαμοβαπτίσεις βάζει ο μητροπολίτης Χίου»! Είναι δυνατόν να λέγονται τέτοια πράγματα από μητροπολίτες; Δεν παριστάνω τον σεμνότυφο, έχω χρησιμοποιήσει και εγώ τη συγκεκριμένη λέξη. Σε ξυπνάει, λ.χ., η γυναίκα σου κυριακάτικα στις 10 το πρωί, επειδή στις 12 πρέπει να τρέξετε σε μια βάπτιση, που φυσικά την είχες ξεχάσει. Ε, υπό παρόμοιες περιστάσεις, θα το πεις! Δεν θα το πεις; Αλλά από μητροπολίτη δεν το περίμενα...

#metoo 2

Eπανέρχομαι στο θέμα χθεσινού σημειώματος, διότι όχι μόνον και εγώ (όπως η Ντόρα) μπερδεύω Θεοφάνια και Πάσχα, αλλά κάνω και κάτι χειρότερο: μολονότι απεχθάνομαι τις ανορθογραφίες και επιμένω να ανοίγω λεξικό για κάθε ορθογραφική αμφιβολία μου, πάντα γράφω τα Θεοφάνια με «ει» στην κατάληξη! (Το Πάσχα το γράφω σωστά, όσο και αν προσπαθώ…) Αναρωτιέμαι, λοιπόν, μήπως συμπίπτουμε και σε αυτό με την Ντόρα. Πολύ θα το ήθελα!..

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ