Σελίδες

03 Φεβρουαρίου 2009

«Οι παραβιάσεις δεν άρχισαν το 2009 ούτε οι υπερπτήσεις πάνω από το Φαρμακονήσι ήταν οι πρώτες...»

Με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται στα σχόλια προηγούμενης ανάρτησης («ΠΑΣΟΚ Review: Proud foreign policy - IMIA 1996») θα παραθέσω τα παρακάτω στοιχεία από το skopia@gr που συνοδεύονται και από έναν αποκαλυπτικό πίνακα των παραβάσεων, παραβιάσεων και υπερπτήσεων των τελευταίων 12 χρόνων:

«Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, η Αεροπορία Στρατού και η Αεροπορία Ναυτικού έχουν απωλέσει συνολικά 146 αεροσκάφη και ελικόπτερα από το 1990. Από αυτά, τα δύο μόνο έπεσαν κατά τη διάρκεια αναχαίτησης τουρκικών αεροσκαφών, ενώ αντιθέτως τα υπόλοιπα αποδίδονται σε ανθρώπινο λάθος ή αστοχία υλικού (μηχανική βλάβη). Στις 18 Ιουνίου 1992 ο Ν. Σιαλμάς σκοτώθηκε όταν το αεροσκάφος Mirage F1CG που χειριζόταν κατέπεσε στο Αιγαίο κοντά στον Άγιο Ευστράτιο. Το περιστατικό συνέβη μετά από εμπλοκή με τουρκικό F-16 ανώτερων επιδόσεων και κατά την διάρκεια ακραίου ελιγμού. Παράλληλα, στις 23 Μαίου 2006 ένα F-16 Block 52+ συνετρίβη κοντά στην Κάρπαθο μετά από σύγκρουση με τουρκικό F-16, με αποτέλεσμα τον θάνατο του χειριστή Κ. Ηλιάκη.

Στην άλλη πλευρά του Αιγαίου η κατάσταση είναι ανάλογα δραματική. Η τουρκική αεροπορία πετά περισσότερο και από την ελληνική, με αποτέλεσμα κατά το χρονικό διάστημα 1977 - 2006 να χάσουν ζωή τους 91 Τούρκοι χειριστές σε 141 δυστυχήματα κατά τα οποία έχουν συντριβεί 146 μαχητικά. Σύμφωνα με συνέντευξη του βουλευτή (και μετέπειτα υπουργό εθνικής άμυνας) κ. Σπ. Σπηλιωτόπουλου στην εφημερίδα "Το Βήμα" στις 8 Ιουνίου 2003, ανάμεσα στις δύο χώρες υπήρξαν και τρεις περιπτώσεις κατάρριψης τουρκικών μαχητικών αεροσκαφών από ελληνικά. Σύμφωνα με τον βουλευτή, "το καλοκαίρι του 1974 με τα γεγονότα της Κύπρου κατερρίφθησαν στο Βόρειο Αιγαίο δύο τουρκικά αεροσκάφη από ελληνικά F-5Α", ενώ το 1994, "ένα ελληνικό μαχητικό από λάθος του χειριστή κατέρριψε ένα τουρκικό F-4E".
  • ΠΑΡ: Παραβάσεις που σημειώθηκαν
  • ΠΑΡΑΒ: Παραβιάσεις που σημειώθηκαν
  • ΥΠΕΡΠΤ: Υπερπτήσεις αεροσκαφών πάνω από νησιά (κυρίως)
  • ΕΜΠΛ: Εμπλοκές που σημειώθηκαν
  • #: Αριθμός εμπλεκόμενων αεροσκαφών και ελικοπτέρων
Ο διαχωρισμός μεταξύ παράβασης και παραβίασης είναι ουσιαστικός και οι δύο όροι δεν είναι εναλλάξιμοι. Όταν αναφέρεται κανείς στην χωρίς προειδοποίηση εισβολή στο Εθνικό Εναέριο Χώρο, αυτό αποτελεί ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ και αμφισβήτηση εθνικού κυριαρχικού δικαιώματος. Όταν ένα αεροσκάφος εισέρχεται εντός μίας Περιοχής Πληροφόρησης Πτήσεων (FIR) χωρίς να υποβάλλει σχέδιο πτήσης ή να τηρήσει άλλον κανονισμό του ICAO, αυτό αποτελεί ΠΑΡΑΒΑΣΗ του εκάστοτε FIR. Η παράβαση του FIR ουσιαστικά αμφισβητεί την εκχωρημένη από τον ICAO υποχρέωση ενός κράτους του συντονισμού και ελέγχου των πτήσεων στο FIR του.



ΑΥΤΑ ΓΙΑΤΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΝ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΝΟΥΝ ΓΝΩΣΤΕΣ ΤΑ ΜΜΕ...

ΑΣ ΜΑΘΟΥΝ ΛΟΙΠΟΝ ΟΤΙ ΟΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΔΕΝ ΑΡΧΙΣΑΝ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2009 ΚΑΙ Η ΥΠΕΡΠΤΗΣΕΙΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΟΝΗΣΙ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ...