09 Μαρτίου 2008

Ελληνικές Κυβερνήσεις και Διαπλοκή

Βαθιά ριζωμένη η διαπλοκή στην Ελλάδα είναι δύσκολο πλέον να ακόμα και να περιοριστεί όση πολιτική βούληση και αν υπάρχει...
Φίλος μας έστειλε τα παρακάτω δείγματα διαπλοκής και συμπεριφοράς των γνωστών διαπλεκόμενων επιχειρηματιών Κόκκαλη και Μπόμπολα που ξεκίνησαν επί Σημίτη και παρά τις κάποιες προσπάθειες της ΝΔ και της δικαστικής εξουσίας συνεχίζονται δυστυχώς έως και σήμερα...Ενδιαφέρουσα σε μερικά από αυτά η εμπλοκή Τριανταφυλλόπουλου-Αναστασιάδη, μέσω της εκπομπής και της εφημερίδας τους, με σκοπό να σπρώξουν τα συμφέροντα των εν λόγω επιχειρηματιών...

ΚΟΚΚΑΛΗΣ και ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΠΛΟΙΩΝ
Το σκάνδαλο αφορά το Εθνικό Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Κυκλοφορίας Πλοίων (VTMIS). Tο VTMIS έπρεπε να παραδοθεί στις 29 Δεκεμβρίου 2001 και θα κόστιζε 21,6 εκατ. ευρώ. Όμως με επεκτάσεις που δόθηκαν με απευθείας ανάθεση στην Intracom, το κόστος του έργου έχει φθάσει τα 29 εκατ. ευρώ. Tο Δεκέμβριο του 2001 έγινε η πρώτη επέκταση της σύμβασης για το Pίο - Aντίρριο, ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ τον Aύγουστο του 2003 και ενώ η εταιρεία ήταν εκπρόθεσμη με άλλη απευθείας ανάθεση, ύψους 5,8 εκατ. ευρώ, της ανετέθησαν τα VTS Πειραιά και Pαφήνας.
Όλα αυτά έγιναν με την έγκριση του Eλεγκτικού Συνεδρίου.
Eν τω μεταξύ στις 25 Mαΐου 2001 άρχισαν πάλι οι τροποποιήσεις στη σύμβαση γιατί ήταν φανερό ότι το έργο ήταν αδύνατο να ολοκληρωθεί. Συνολικά, έγιναν τέσσερις τροποποιήσεις της για τεχνικές αλλαγές, αλλά και για την εξασφάλιση παρατάσεων παράδοσής του μέχρι τις 30/12/2003. Τελικά το VTMIS παραλαμβάνεται με προβλήματα και σοβαρές ατέλειες την 1η Σεπτεμβρίου 2005, σχεδόν τέσσερα χρόνια αργότερα, μέσω πρωτοκόλλων προσωρινής αποδοχής τμημάτων του, στα οποία αποτυπώνονται οι τρύπες στο πληροφοριακό σύστημα, αλλά και οι ποινές προς την Intracom. H επιτροπή παραλαβής εισηγείται στον υπουργό Eμπορικής Nαυτιλίας, M. Kεφαλογιάννη, την επιβολή προστίμου στην Intracom για καθυστέρηση παράδοσης ενός χρόνου και για μη ικανοποιητική λειτουργία, ύψους 31.575.785 ευρώ. Tο πρόστιμο επιβάλλεται σύμφωνα με το άρθρο 12 παρ. 2 της σύμβασης 133/99. Αμέσως μετά ο Κεφαλογιάννης γίνεται στόχος επίθεσης από τον Τριανταφυλλόπουλο και την εφημερίδα του, Θέμα, την οποία εκδίδει μαζί με τον φίλο του Κόκκαλη, δημοσιογράφο Θ. Αναστασιάδη. Ο Κεφαλογιάννης χτυπάει από παλιά τον Κόκκαλη και η κόντρα τώρα έχει μεγαλώσει όχι μόνο για το VTMIS, αλλά και για το σύστημα πληροφορικής του ΟΛΠ (δες παρακάτω σχετική αναφορά).
Ο Κόκκαλης το 2002 είχε επίσης καταθέσει αγωγή κατά της Καθημερινής, που είχε γράψει για το σκάνδαλο, απαιτώντας αποζημίωση 6 εκατ. ευρώ και υποστηρίζοντας ότι η εφημερίδα έγραψε αναλήθειες και συκοφαντίες για το έργο του VTMIS και την εκπρόθεσμη από τότε Intracom. Aρχικά το Πολυμελές Πρωτοδικείο του Πειραιά (απόφαση 5483) που δίκασε την αγωγή της Intracom στις 31/12/2004 την απέρριψε αναφέροντας ότι το δημοσίευμα για το VTMIS: «Aναφέρεται σε αληθή γεγονότα, αποτελεί προϊόν επισταμένης δημοσιογραφικής έρευνας και η κριτική και τα σχόλια που περιέχονται σ’ αυτό έγιναν από δικαιολογημένο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον». H Intracom κατέθεσε έφεση. Στις 22 Σεπτεμβρίου 2005 το Eφετείο Πειραιά (με την απόφαση 914) απέρριψε την έφεση της Intracom και της επέβαλε την πληρωμή δικαστικών εξόδων, υιοθετώντας πλήρως το σκεπτικό του Πολυμελούς Πρωτοδικείου.
Για το θέμα της σύμβασης της Intracom και των καθυστερήσεων είχε πραγματοποιηθεί προκαταρκτική εξέταση από την εισαγγελέα Πρωτοδικών Aθηνών κ. Mαλούχου, όμως, η υπόθεση είχε μπει στο αρχείο. Όμως από τον περασμένο Iανουάριο η Eισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά αναζητεί ξανά ευθύνες ακόμα και σε υπουργούς ή πολιτικά πρόσωπα για τη σύμβαση του VTMIS. Θα περιμένουμε να δούμε αν θα υπάρξουν δικαστές που αντιστέκονται ακόμα ή θα υποκύψουν μπροστά στην τεράστια εκστρατεία της επιλεκτικής και φασιστικού τύπου κάθαρσης που πραγματοποιείται στους δικαστές.

ΚΟΚΚΑΛΗΣ ΚΑΙ ΟΛΠ
Ακόμη ένα σκάνδαλο ήρθε στην επιφάνεια στο λιμάνι και συγκεκριμένα στον ΟΛΠ εξαιτίας των εκκρεμοτήτων της Intracom σε σχέση με το Oλοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα που της έχει ανατεθεί από το 1998 με τίμημα 2,8 δισ. δρχ., αλλά και των κινήσεων που εκδηλώθηκαν για την επέκταση της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης και συντήρησης μέχρι το 2012 και της αναβάθμισης του ίδιου συστήματος αξίας 9 περίπου εκατ. ευρώ.
Έτσι στις 21-10 κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του Δ.Σ. του
OΛΠ, ο διευθύνων σύμβουλός του επιχείρησε να κλείσει τις εκκρεμότητες της σύμβασης με πρωτόκολλο συμβιβασμού με την Intracom με ποινή σε βάρος της ύψους 425.517 ευρώ και αποδέσμευση των εγγυητικών επιστολών της.
Tο πρωτόκολλο
υπεγράφη στις 11 Οκτωβρίου παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Eμπορικής Nαυτιλίας M. Kεφαλογιάννης, από τις 3 Οκτωβρίου, έχει ζητήσει εγγράφως από τον πρόεδρο της Kοινωνίας της Πληροφορίας A.E. τον ορισμό πραγματογνώμονα για να μελετήσει τη σύμβαση, να ελέγξει το εγκατεστημένο σύστημα, αλλά και να γνωμοδοτήσει για τη σύμβαση συντήρησής του.
Στην παραπάνω συνεδρίαση ο διευθύνων σύμβουλος έβαλε το ζήτημα της σύμβασης. Εκεί, σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, στις 21-10, «εκδηλώθηκαν έντονες αντιδράσεις κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, δημιουργήθηκαν ετερόκλητα στρατόπεδα, η συνεδρίαση διεκόπη και ο διευθύνων σύμβουλος του Oργανισμού N. Aναστασόπουλος απείλησε με παραίτηση, ερμηνεύοντας την εντολή του YEN για έλεγχο της σύμβασης ως άρση της εμπιστοσύνης στο πρόσωπό του». Πάντως
ορίστηκε ήδη πραγματογνώμονας για τον έλεγχο της σύμβασης του OΛΠ με την Intracom.

ΚΟΚΚΑΛΗΣ ΚΑΙ ΥΕΘΑ
Και ενώ στον Πειραιά, το χώρο που επέλεξε ο Κόκκαλης για βάση των δραστηριοτήτων του, αντιστέκονται στην επέλασή του, στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ετοιμάζονται να του δώσουν άλλη μία κρατική σύμβαση. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής στις 13-10: «πολλά ερωτήματα προκαλεί το πρακτικό τεχνικής βαθμολογίας, στο οποίο κατέληξε η πενταμελής επιτροπή που ορίσθηκε για να αξιολογήσει τις προσφυγές των διεκδικητών του έργου «Δίκτυο Yγείας Στρατιωτικών Nοσοκομείων - Φίλιππος», αρχικού προϋπολογισμού 8,4 εκατ. ευρώ, με πιθανή την επαύξησή του έως και 20 εκατ. ευρώ. Στο πρακτικό εκθειάζεται απροκάλυπτα η προσφορά της Intracom, που βαθμολογείται με 103,244 βαθμούς, ενώ αποτυπώνεται η συστηματική υποβάθμιση των ανταγωνιστών της, δηλαδή της IBM - Datamed - Space Hellas (97,45 βαθμοί) και της Infoquest - TEKA - International on Line (96,35 βαθμοί)».

ΚΟΚΚΑΛΗΣ ΚΑΙ ΟΠΑΠ
Όταν η ΟΑΚΚΕ έβγαζε την πρώτη αφίσα ενάντια στην κάθαρση και τον Τριανταφυλλόπουλο, έλεγε μεταξύ άλλων ότι ο Τριανταφυλλόπουλος το Νοέμβρη του 2004 διέσυρε τον πρόεδρο του ΟΠΑΠ Φιλιππίδη για μια νόμιμη απευθείας ανάθεση έργου την ώρα που αυτός προσπαθούσε να ανεξαρτητοποιήσει τον ΟΠΑΠ από την Ιντραλότ του Κόκκαλη. Στην γνωστή εκπομπή του μάλιστα ειρωνεύτηκε την ΟΑΚΚΕ λέγοντας «με τον Φιλιππίδη και τον Ορφανό θα κάνουμε επανάσταση σύντροφοι;». Λίγες μέρες μετά όμως ο Φιλιππίδης έπαιρνε την άγουσα για το σπίτι του, προς πανηγυρική επιβεβαίωση της ΟΑΚΚΕ.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της
Ελευθεροτυπίας στις 9-10: «Ο Σ. Κόκκαλης έχει σημαντικές προσβάσεις και στη «νέα εξουσία» (του ΟΠΑΠ). Οι πληροφορίες λένε ότι διατηρεί πάντα πολύ καλές σχέσεις με τρεις υπουργούς (οι δύο σε υπουργεία «πρώτης γραμμής») και τους διοικητές του ΟΠΑΠ Φ. Νειάδα και του ΟΤΕ, Π. Βουρλούμη. Στο 18μηνο διακυβέρνησης της Ν.Δ., ο Σ. Κόκκαλης έχει πάρει δουλειές και από τους δυο οργανισμούς. Όμως οι μεγάλες μπίζνες είναι μπροστά του κι αφορούν τον διαγωνισμό για τον εκσυγχρονισμό του ΟΠΑΠ και την είσοδό του στη σταθερή τηλεφωνία». Ο διαγωνισμός για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό του ΟΠΑΠ αφορά την προμήθεια κεντρικού συστήματος και τερματικών, ύψους 200 εκατ. ευρώ. Η Ιντραλότ έχει συμφέρον ακόμη και από την ακύρωση του διαγωνισμού (οι προσφορές θα ανοίξουν στις αρχές Ιανουαρίου), αφού μ' αυτό τον τρόπο θα συνεχίσει να βρίσκεται στον ΟΠΑΠ. Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα «κάποιες πληροφορίες λένε ότι ο Σ. Κόκκαλης έχει λάβει διαβεβαιώσεις ότι θα είναι ο νικητής».
Παρά το διώξιμο του Φιλιππίδη από την προεδρία του ΟΠΑΠ και το διορισμό του Νειάδα εν τούτοις ο οργανισμός αντιστέκεται. O OΠAΠ, επικαλούμενος διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας, με την οποία απαγορεύεται σε οποιονδήποτε να οργανώνει παίγνια, ακόμη και δίχως ανταλλάγματα, χωρίς την άδειά του, αντέδρασε άμεσα στην ανακοίνωση της εταιρείας παροχής υπηρεσιών Ιντερνετ «Hellas On Line», που πρόσφατα εξαγοράστηκε από τον Κόκκαλη, με την οποία διαφήμιζε το πρόγραμμα της «Οn Line Gaming», κρίνοντας ότι συνιστά προάγγελο ιντερνετικού τζόγου. Έτσι, ενημέρωσε τη ΓAΔA και το ΣΔOE, προκειμένου να ερευνήσουν αν είναι νόμιμη μια τέτοια δραστηριότητα, και αμέσως η HOL σταμάτησε τη διαφήμιση.

ΜΠΟΜΠΟΛΑΣ ΚΑΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Μέχρι πριν λίγους μήνες τα δημόσια οδικά κυρίως έργα, δίνονταν με απευθείας αναθέσεις στον Μπόμπολα. Μετά τις αντιστάσεις που εμφανίστηκαν στη Ν.Δ. με το νόμο και τη συζήτηση για το βασικό μέτοχο και το φως που ρίχτηκε στην απίστευτη γιγάντωσή του, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να κάνει διαγωνισμούς για μια σειρά από έργα. Έτσι πολλοί ανταγωνιστές του ανάλαβαν δημόσια έργα. Όμως το καλό το παλικάρι ξέρει και άλλο μονοπάτι. Έχοντας την πολιτική εξουσία το ρωσόδουλο τετρακομματικό καθεστώς μπόρεσε να βάλει πάλι τον Μπόμπολα στα έργα.
Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το αεροδρόμιο ‘‘Μακεδονία’’. Στον σχετικό διαγωνισμό αρχικού προϋπολογισμού 245 εκατ. Ευρώ, μειοδότης είχε αναδειχθεί η εταιρεία «Αθηνά» με έκπτωση 48,1%. Τελικά όμως το έργο θα εκτελεστεί σε συνεργασία με την εταιρεία «Άκτωρ» του Μπόμπολα. Πως έγινε αυτό; Απλό. Ο δήμος του Θερμαϊκού έκανε προσφυγή στο ΣτΕ και στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Το έργο καθυστερούσε για αρκετό καιρό. Εν τω μεταξύ η εταιρεία κλήθηκε να πληρώσει εγγυητικές επιστολές στις τράπεζες πολύ υψηλού κόστους, με αποτέλεσμα να δηλώσει αδυναμία. Έτσι «οι δύο εταιρείες κατέληξαν σε συμφωνία, ώστε με τη μέθοδο της διεύρυνσης της κοινοπραξίας μερίδιο 30% του έργου να αναληφθεί από τον Άκτορα» (Ελευθεροτυπία, 16-10). Έτσι μετά από λίγο απορρίφθηκαν οι προσφυγές του δήμου στο ΣτΕ και την 31/10 «υπεγράφη η σύμβαση κατασκευής του έργου «επέκταση διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 του Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» (Καθημερινή, 31-10).

ΜΠΟΜΠΟΛΑΣ ΚΑΙ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Τελικά το συνολικό κόστος της Αττικής Οδού, που θεωρείται ο ακριβότερος ανά χιλιόμετρο δρόμος του πλανήτη ήταν πολλαπλάσιο από το αρχικά προβλεπόμενο. Παρόλο που το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το κράτος αναγκάστηκε να πληρώσει αποκλειστικά από εθνικούς πόρους περίπου 300 εκατ. ευρώ, τα οποία χαρακτηρίστηκαν εκ των υστέρων από την Κομισιόν μη επιλέξιμα, καθώς αφορούσαν παράλληλες εργασίες που έγιναν με απευθείας αναθέσεις.
Η Επιτροπή έχει στείλει επιστολή στις ελληνικές αρχές με αφορμή την πρώτη αύξηση των διοδίων (από τα 1,8 στα 2 ευρώ, το 2003) στην οποία εξηγεί ότι, με βάση την ανάλυση κόστους-οφέλους που έχει στα χέρια της, διατηρεί τις αμφιβολίες της για την αύξηση των διοδίων, ειδικά αν αφορά όλες τις διαδρομές. Παρόλα αυτά επαναλήφθηκε το ίδιο σκηνικό με νέα αύξηση τον Σεπτέμβριο του 2004. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επιστολή απαιτείται μελέτη για το κατά πόσο πρέπει να αναπροσαρμοστεί η χρονική διάρκεια της σύμβασης (λήγει τον Σεπτέμβριο του 2022) με βάση το τελικό κόστος κατασκευής αλλά και των αυξήσεων στα τέλη που έχουν επιβληθεί.
Ο έλληνας πολίτης πληρώνει τελικά για τη γιγάντωση του Μπόμπολα 851,75 δραχμές κάθε φορά που μπαίνει στην Αττική Οδό. Όμως το τέρας είναι αχόρταγο. Ο Μπόμπολας επανέρχεται στην Αττική Οδό ζητώντας με απευθείας ανάθεση νέες εργολαβίες. «Ενθαρρυμένη από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα ανοχής που επικρατεί στη χώρα, η διαπλοκή επανέρχεται δριμύτερη στο προσκήνιο προβάλλοντας νέες αξιώσεις. Είναι χαρακτηριστική η πρόταση - απαίτηση που προέβαλε εκ μέρους του ομίλου Άκτωρ - Ελληνική Τεχνοδομική, ο πρόεδρος της εταιρείας Ακτωρ κ. Δ. Κούτρας, να αναλάβει με απευθείας ανάθεση έργο επέκτασης της Aττικής Oδού. Μιλώντας σε ημερίδα με θέμα τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, ο κ. Κούτρας πρότεινε την... αυτόματη επέκταση της λεόντειας σύμβασης που είχε επιτύχει στο παρελθόν για την κατασκευή και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Πρόκειται για έργα εκατοντάδων εκατ. ευρώ συνδεόμενα με τη συνέχιση του οδικού άξονα προς πέντε περιοχές της Aττικής, τα οποία έχουν σχεδιαστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση (Καθημερινή, 21-10).

Ο ΜΠΟΜΠΟΛΑΣ ΜΠΛΟΚΑΡΕΙ ΟΣΑ ΕΡΓΑ ΔΕΝ ΠΑΙΡΝΕΙ
Προσφυγή για το Μετρό Θεσσαλονίκης υπέρ του Μπόμπολα έγινε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έτσι «η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά από το ΥΠΕΧΩΔΕ να παγώσει οποιαδήποτε διαδικασία έως ότου εξετάσει και αποφανθεί επί των αναφορών δύο κοινοπραξιών υπό τον «Άκτορα» και τον «Άβακα», οι οποίες μετείχαν στον διαγωνισμό, στον οποίο η υπό την ΑΕΓΕΚ κοινοπραξία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος (Καθημερινή, 1-11).
Με παρέμβαση της Κομισιόν μπλοκάρεται επίσης και η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης για την κατασκευή του έργου Μαλιακός - Κλειδί, για «σοβαρές ενδείξεις παραβιάσεως του κοινοτικού δικαίου» και καλείται η Ελλάδα να δώσει εξηγήσεις για τις διαδικασίες που οδήγησαν στην επιλογή του αναδόχου. Τα έργα αυτά δεν αφορούν το φονικό «πέταλο», αλλά την επίσης επικίνδυνη περιοχή των Τεμπών. Η καταγγελία έγινε από εταιρεία που μετείχε στον διαγωνισμό και δεν κατονομάζεται στην επιστολή. Ωστόσο θεωρείται ότι προέρχεται από κάποια από τις εταιρείες «Ελληνική Τεχνοδομική-ΤΕΒ», «J&P-Αβαξ» και Vinci, του ομίλου που αποκλείστηκε.