Ο Γερουλάνος δεν βρίσκει καλή ιδέα τις πρόωρες εκλογές... επειδή είναι
τριτοτέταρτος, γιατί όταν ήταν δεύτερος τις έβρισκε καλή ιδέα
Μία μικρή λεπτομέρεια: Τότε που έβλεπε ως λύση τις πρόωρες εκλογές, το ΠΑΣΟΚ ήταν δεύτερο. Τώρα που είναι τριτοτέταρτο δεν του αρέσουν και πολύ. pic.twitter.com/lMiPYjKu0v
Δεν έχω αμφισβητήσει ποτέ καμιά δημοσκόπηση, αλλά βρίσκω εξαιρετικά πρωτότυπο το γεγονός το κόμμα του Α. Τσίπρα, στην προχθεσινή δημοσκόπηση, να ανέβηκε κατά 5,5 μονάδες από τον Μάιο στον Ιούνιο. Παρακολουθώ ανελλιπώς τις δημοσκοπήσεις που διεξάγονται κάθε μήνα, εδώ και τέσσερα χρόνια, και είναι πρώτη φορά που καταγράφεται τέτοια θεαματική άνοδος για ένα κόμμα. Προσπάθησα να δω αν συνέβη κάποιο γεγονός αυτές τις 30 μέρες που να δικαιολογεί αυτό το φαινόμενο και δεν βρήκα τίποτα. Απεναντίας, στην επικαιρότητα κυριαρχούσαν οι άστοχες δηλώσεις των πρωτοεμφανιζόμενων συνεργατών του Α. Τσίπρα.
Συνεπώς το «σπρώξιμο» προς την ΕΛΑΣ ήταν τόσο κραυγαλέο, που μόνο θυμηδία προκάλεσε. Εξάλλου ήταν και αχρείαστο. Τη δεύτερη θέση την είχε κλειδωμένη, όμως φαίνεται πως στους δημοσκόπους - φίλους του Τσίπρα αυτό δεν ήταν αρκετό. Βιάστηκαν να τον βάλουν στο παιχνίδι της διεκδίκησης της εξουσίας μειώνοντας τη διαφορά από την «κολλημένη» Νέα Δημοκρατία στις 6,5 μονάδες. Και το ΠΑΣΟΚ στα τάρταρα. Υποθέτω πως στη δημοσκόπηση του Ιουλίου η καλή εταιρεία θα δείχνει μια μάχη για την πρώτη θέση στήθος με στήθος.
Είπαμε το «γοργόν και χάριν έχει», αλλά και «όποιος βιάζεται σκοντάφτει». Η αγωνία του Α. Τσίπρα να καταγραφεί στη συνείδηση των πολιτών, «με το καλημέρα», ο μοναδικός αντίπαλος του Μητσοτάκη μόνο ζημία θα του κάνει. Αν εξαιρέσουμε τους φανατικούς, οι νοήμονες και του δικού του χώρου αντιμετώπισαν με επιφυλακτικότητα τη συγκεκριμένη δημοσκόπηση, καθώς ήταν εμφανώς προβληματική. Αυτοί που χάρηκαν, ανεπιφύλακτα, ήταν οι πρώην νεοδημοκράτες οι οποίοι από το 2019 και το 2023 έχουν εγκαταλείψει την παράταξή τους. Σήμερα είναι πρόθυμοι να πιστέψουν ό,τι πιο ακραίο και ανόητο διακινείται αρκεί να στρέφεται κατά του «Κούλη». Οι άνθρωποι χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης.
Επανέρχομαι στην καλή μας δημοσκόπηση, που στέκεται γενναιόδωρη και στη Μ. Καρυστιανού, χαρίζοντάς της ένα διψήφιο ποσοστό, τη στιγμή που άλλη δημοσκόπηση η οποία εμφανίστηκε πριν από τρείς μέρες της έδινε ένα 5,5%, δύο μονάδες κάτω από τον προηγούμενο μήνα. Ένας υποψιασμένος πολίτης θα έλεγε πως ο Real στόχος δεν ήταν μόνον η Νέα Δημοκρατία, αλλά ήταν κυρίως το ΠΑΣΟΚ. Θεωρητικά αυτό απειλεί την ΕΛΑΣ του Α. Τσίπρα για την κατάκτηση της δεύτερης θέσης. Αν του ρίξουν μια κατραπακιά και το στείλουν στα τάρταρα της τέταρτης θέσης, η ζημία επικοινωνιακά θα είναι σημαντική.
Όταν μια δημοσκόπηση προβληματίζει δικαιολογημένα για το κεντρικό της εύρημα, είναι μοιραίο να προκαλέσει προβληματισμούς και για τα άλλα ευρήματά της. Θέλω να πιστεύω πως δε θα επαναληφθούν τα φαινόμενα του 2023 όταν ξεφύτρωναν εταιρείες δημοσκοπήσεων - φαντάσματα που προεξοφλούσαν νίκη του ΣΥΡΙΖΑ. Τότε δεν έσωσαν το κόμμα τους από τη συντριβή.
ΥΓ. Φιλική συμβουλή. Η δυνητική ψήφος είναι κακός σύμβουλος. Και την Μαρία της έδιναν μέχρι και 30% και είδαμε πού καταλήγει. Σεμνά και ταπεινά, σε μονοψήφιο ποσοστό.
ΟΤσίπρας έκανε το rebranding, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει το πιο αστείο come back στην ιστορία του. Στέλνει λουλούδια σε αυτόν που τον… πέταξε σαν παραπαίδι. Είναι μια ιδιότυπη λογική που λέει αν δεν ξέρεις που πας, γυρίζεις πίσω, στη σιγουριά αυτού που θα σου εξασφαλίσει την έδρα. Αν αυτό έχει αντίτιμο την αξιοπρέπεια, χαλάλι.
Αυτή τη στιγμή το κόμμα είναι διασπασμένο και η συνέχεια προοιωνίζεται θυελλώδης. Ο Παύλος Πολάκης και οι συν αυτώ κατόρθωσαν και συγκέντρωσαν τις απαιτούμενες υπογραφές προκειμένου να υπάρξει σύγκλιση της Κεντρικής Επιτροπής, ευελπιστούντες να αλλάξει η -εθελόδουλη - στρατηγική του κόμματος.
Με τις υπογραφές που μάζεψαν θα προσπαθήσουν να διαμορφώσουν οδικό χάρτη πορείας, ή σε συνεργασία με άλλα κόμματα. Και βεβαίως επιβεβαίωση αυτόνομης καθόδου, στην περίπτωση που δεν ευοδωθούν οι συνεργασίες με άλλα κόμματα για τη δημιουργία εκλογικού μετώπου.
Όπως ανέφερε χθες απερχόμενος από την Πολιτική Γραμματεία ο Πολάκης, επιβεβαιώθηκε το στρατηγικό αδιέξοδο της πολιτικής που ακολουθεί η ηγεσία με βάση την απόφασης της Κ.Ε. Και συνέχισε λέγοντας: «Δεν μπορούμε να παρατείνεται αυτή η κατάσταση απαξίωσης, αυτοεξευτελισμού και διάλυσης, δεν γίνεται να μας έχουν φτάσει τόσο χαμηλά»!
Ο έτερος ταμπουρωμένος εντός των κομματικών τειχών Νίκος Παππάς, λακωνικά δήλωσε μετά τη συνεδρίαση της ΠΓ, ότι δεν άκουσαν τίποτα για οδικό χάρτη, και ζήτησε «συντεταγμένη πορεία με σαφές σχέδιο και συλλογικές αποφάσεις, όχι προσωπικές διαπραγματεύσεις».
Όμως άλλαι αι βουλαί των Πολάκηδων άλλα Φάμελλος κελεύει. Στην ομιλία του υποστήριξε ότι η απόφαση της τελευταίας Κ.Ε. είναι «κοινωνική αναγκαιότητα». Μη κατανοητή αναγκαιότητα όμως, βασιζόμενη σε ένα μη κατανοητό σκεπτικό, παρότι ο Φάμελλος τη χαρακτήρισε «ξεκάθαρη». Η περίφημη σύνοδος της Κ.Ε. της 6ης Ιουνίου πήρε την απόφαση να στηρίξει την ΕΛΑΣ του Τσίπρα.
Ωστόσο δεν προσδιόρισε τίνι τρόπω θα γίνει αυτή στήριξη. Αν θα είναι απλώς μια έκφραση πολιτικής συμπάθειας άνευ αντιτίμου, ή αν θα έχει ως αντίτιμο την επιλεκτική κλήση κάποιων από τον ΣΥΡΙΖΑ, συν του Φάμελλου, να συμπληρώσουν τις εκλογικές λίστες της ΕΛΑΣ.
Αυτή η τακτική κατά τον νυν Πρόεδρο, θα είναι η απάντηση στα σενάρια περί διάλυσης του ΣΥΡΙΖΑ. Μάλλον τους δουλεύει προσπαθώντας να κερδίσει χρόνο.
Εφόσον ο Τσίπρας δηλώνει ότι δεν πρόκειται να συνεργαστεί με κόμματα παρά μόνο με πρόσωπα, μία ενδεχόμενη μαζική προσχώρηση των εγκεκριμένων από τον Τσίπρα μελών, τι άλλο παρά διάλυση ή αναστολή λειτουργίας του ΣΥΡΙΖΑ σημαίνει;
Αυτά τα λογικά που απασχολούν και την εσωκομματική αντιπολίτευση ο Φάμελλος τα χαρακτήρισε «σκαρφίσματα» που έρχονται σε αντίθεση με τη βούληση των μελών του ΣΥΡΙΖΑ, και αποσκοπούν να διευκολύνουν επίκληση συνεχών συνεδριάσεων και δημιουργία προσκομμάτων.
Χαρακτήρισε επίσης λάθος την αντιπαράθεση και την περιχαράκωση, και επιδόθηκε σε έκθεση ιδεών λέγοντας «ο μεγάλος προοδευτικός χώρος μπορεί να αποτελέσει και την πολιτική και ιστορική συνέχεια των ιδεών, που εκπροσωπούμε, και της προγραμματικής μας πρότασης».
Ωραία η μελιστάλαχτη φιλολογική επίδοση, αλλά δεν εξηγεί πως θα συντελεστεί αυτή η «ευρεία προοδευτική σύγκλιση για την ήττα του Μητσοτάκη και της Δεξιάς». Και πως θα υπάρξει σύγκλιση αφού ο Τσίπρας δεν θέλει κόμματα;
Η στάση Φάμελλου τείνει να ενισχύσει τις υπόνοιες του Παύλου Πολάκη ότι ο Φάμελλος ετοιμάζεται να μεταβεί στην ΕΛΑΣ είτε μόνος του είτε με άλλα στελέχη, και ότι υπάρχουν συμφωνίες «πίσω από την πλάτη» των μελών και των οπαδών.
Ταυτόχρονα όμως προσπαθούν να διατηρήσουν τον έλεγχο του ΣΥΡΙΖΑ, «κοιμίζοντας» μέλη και στελέχη, ώστε η προσωπική μετάβαση να γίνει ομαλά χωρίς αναταράξεις και αντισυσπειρώσεις.
Πάντως με όλα αυτά, όταν η πλειοψηφία του πολιτικού του προσωπικού με πρώτο τον πρόεδρό του, δείχνει τόση εθελοδουλία, ο ΣΥΡΙΖΑ τείνει να περιθωριοποιηθεί.
Χάνει σε κύρος και αριστερό προφίλ (αυτό που είχε τέλος πάντων). Γίνεται άθυρμα του Αλέξη. Δεν θα έπρεπε να νιώθουν και πολύ περήφανοι γι’ αυτό.
Όταν οι κάτοικοι, οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες γίνονται θεατές στην ίδια τους την πόλη
Καλώς ήρθατε στην Αθήνα. Μια πρωτεύουσα που κλείνει για όλους, εκτός από εκείνους που τη χρησιμοποιούν ως σκηνικό
Ηαπάντηση στην ερώτηση του τίτλου είναι μακροσκελής και γι’ αυτό θα την αποφύγω. Είναι πολύ καλύτερο (και πιο σύντομο) να σας γράψω σε ποιους δεν ανήκει: η πρωτεύουσα λοιπόν σίγουρα δεν ανήκει στους κατοίκους της και στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και επιχειρηματικά σε αυτήν. Κι αν τους ανήκει τόσο δα, δεν είναι αυτοί που έχουν τον πρώτο λόγο. Γιατί ο πρώτος λόγος ανήκει στους πραγματικούς ιδιοκτήτες της πρωτεύουσας: σ’ αυτούς που την αντιλαμβάνονται ως μια μεγάλη σκηνή στην οποία μπορούν να ανεβάζουν τις παραστάσεις τους χρησιμοποιώντας κατοίκους, εργαζόμενους και επιχειρηματίες ως κομπάρσους.
Την Τρίτη το απόγευμα (κι ενώ τα καταστήματα ήταν ακόμα ανοιχτά) η πρωτεύουσα έκλεισε για να τρέξουν μερικές εκατοντάδες συνάνθρωποί μας «για καλό σκοπό». Δεν καταλαβαίνω γιατί οι «καλοί σκοποί» πρέπει πάντα να συνοδεύονται με τον βασανισμό εκατοντάδων χιλιάδων αλλά ίσως φταίει που δεν είμαι αρκετά φιλάνθρωπος ώστε να καταλαβαίνω ότι η προσφορά πρέπει απαραίτητα να συνοδεύεται από σαδισμό, συσχέτιση την οποία κατανοούν και αποδέχονται στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων*.
Την επόμενη το πρωί μερικές εκατοντάδες «εργαζόμενοι» έκλεισαν πάλι το κέντρο για να κάνουν τη συνδικαλιστική τους γυμναστική. Το κέντρο που κλείνει δυο-τρεις φορές την ημέρα για κάθε πικραμένο που θέλει να συμπληρώσει τα κομματικά του ένσημα ή απλώς να εκτονώσει την ψυχολογική του πίεση. Το κέντρο που κλείνει και για τις επισκέψεις διαφόρων ηγετών. Το κέντρο που κλείνει και πολλά Σαββατοκύριακα για μαραθωνίους, ημιμαραθωνίους, ενατεταρτομαραθωνίους, μικρομαραθώνιους και τοσοδουλικομαρθώνιους ή για ποδηλατάδες και άλλες ωραίες ευκαιρίες για σπόνσορινγκ. Μόλις πριν από λίγες μέρες το Ζάππειο γλίτωσε στο τσακ τη μετατροπή του σε προκάτ αναψυκτήριο.
Και όλα αυτά γίνονται σε βάρος μιας πρωτεύουσας η οποία κυρίως χρησιμοποιείται παρά κατοικείται. Οι κάτοικοι και η ζωή τους, οι πραγματικοί εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες που επιμένουν να δραστηριοποιούνται στο Φαρ Ουέστ της Αθήνας δεν ενδιαφέρουν κανέναν. Σίγουρα δεν ενδιαφέρουν την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση.
Μπορώ να καταλάβω μια πρωτεύουσα να κλείνει για ένα γεγονός τόσο μεγάλο όσο ας πούμε ο κλασσικός Μαραθώνιος. Αλλά αρνούμαι να δεχτώ ότι πρέπει να κλείνει κάθε τρεις και λίγο για την παραμικρή εκδήλωση που κάποιος έχει τη φαεινή ιδέα να διοργανώσει για να διαφημίσει και να διαφημιστεί. Αρνούμαι να δεχτώ ότι είναι φυσικό η κυβέρνηση και ο Δήμος να έχουν γραμμένους τους ανθρώπους που ζουν και δραστηριοποιούνται στην Αθήνα. Αλλά μάλλον πρέπει να σταματήσω να το αρνούμαι. Γιατί η καθημερινότητα δείχνει ότι δεν ζω σε πόλη αλλά σε παιδική χαρά προνομιούχων και «αγωνιστών». Και ότι είμαι κι εγώ, όπως και εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες, απλώς ένας κομπάρσος στις παραστάσεις τους. Και μπράβο μου.
*Η νομοθετική ρύθμιση (που είχε προκληθεί από την αντίστοιχη εκδήλωση το 2022) καθιστά τον δήμο Αθηναίων τον μοναδικό αρμόδιο να δίνει άδεια για τον βασανισμό των Αθηναίων προς τέρψιν φιλάνθρωπων και χορηγών και η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου ψήφισε υπέρ της παραχώρησης της πόλης σε εργάσιμη μέρα και ώρα (η αντιπολίτευση του Μπακογιάννη καταψήφισε).
Η κυβέρνηση ανοίγει τη δεύτερη φάση της ελληνικής διαστημικής πολιτικής,
παρουσιάζοντας το νέο Εθνικό Διαστημικό Πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0»,
προϋπολογισμού περίπου 350 εκατ. ευρώ. Το τετραετές πρόγραμμα, το οποίο θα
υλοποιηθεί την περίοδο 2026-2030 με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και
Ανθεκτικότητας, αποτελεί τον άμεσο διάδοχο του πρώτου Εθνικού Προγράμματος
Μικροδορυφόρων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, και διευρύνει τη φιλοδοξία της χώρας:
από τη δημιουργία των πρώτων διαστημικών υποδομών περνά στην ανάπτυξη
ελληνικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας, στην προσέλκυση επενδύσεων και στην
παραγωγή τεχνολογίας υψηλής προστιθέμενης αξίας. Παράλληλα παρουσιάστηκε η
πρώτη ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για το Διάστημα έως το 2030, ενώ οι
ανακοινώσεις έγιναν στην εκδήλωση «Greece in Orbit», παρουσία του
πρωθυπουργού.
«Χτίσαμε υποδομές. Με το πρόγραμμα μικροδορυφόρων μπήκαμε στην αγορά. Τώρα
περνάμε σε βιώσιμες διεθνείς δυνατότητες. Από το τοπικό πρωτάθλημα πάμε στο
Champions League», ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής
Νοημοσύνης Δημήτρης Παπαστεργίου, περιγράφοντας τη φιλοσοφία του νέου
προγράμματος.
Έμφαση στην ελληνική βιομηχανία
Σε αντίθεση με την πρώτη φάση, το νέο πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερο βάρος στην
ανάπτυξη της εγχώριας παραγωγικής βάσης. Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός,
προβλέπεται η δημιουργία εθνικών γραμμών παραγωγής ώστε μεγαλύτερο μέρος της
προστιθέμενης αξίας να παραμένει στην Ελλάδα, ενώ στους διεθνείς διαγωνισμούς
θα επιδιωχθεί τουλάχιστον 50% ελληνική συμμετοχή.
«Θέλουμε να σας δούμε πρωταθλητές στην Ευρώπη, αλλά και με εξαγωγή τεχνολογίας
και προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης
Παπαστεργίου, περιγράφοντας τον στόχο για την ελληνική αεροδιαστημική
βιομηχανία. Η υλοποίηση του προγράμματος θα γίνει μέσω ανοικτών διεθνών
διαγωνισμών.
Η κυβέρνηση προσδοκά ότι το πρόγραμμα θα λειτουργήσει ως μοχλός προσέλκυσης
νέων επενδύσεων. Ο κ. Παπαστεργίου αναφέρθηκε στην πρόσφατη απόφαση της ICEYE
να δημιουργήσει εργοστάσιο μικροδορυφόρων στην Ελλάδα έως το 2027, με περίπου
250 νέες θέσεις εργασίας, εκφράζοντας την προσδοκία να ακολουθήσουν
αντίστοιχες κινήσεις και από άλλες επιχειρήσεις του κλάδου.
Νέες εφαρμογές
Το νέο πρόγραμμα προβλέπει την ανάπτυξη νέας γενιάς δορυφόρων παρατήρησης Γης,
συστημάτων εντοπισμού, ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών με μετακβαντική
κρυπτογραφία, εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης για την αξιοποίηση των δεδομένων
και αυτόνομων λειτουργιών.
Οι τεχνολογίες αυτές θα αξιοποιηθούν στην πολιτική προστασία, τη θαλάσσια
επιτήρηση, τη γεωργία ακριβείας, τη συνοριακή ασφάλεια, την άμυνα, καθώς και
στις ασφαλείς επικοινωνίες για τα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, το πρόγραμμα διαμορφώθηκε με βάση τις
ανάγκες των τελικών χρηστών του Δημοσίου και της κοινωνίας, ώστε οι νέες
διαστημικές υποδομές να αξιοποιηθούν άμεσα σε κρίσιμες δημόσιες λειτουργίες.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε η έναρξη του πρώτου Πανελλήνιου Μαθητικού Διαστημικού
Προγράμματος, μέσω του οποίου μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα
σχεδιάσουν, θα κατασκευάσουν και θα στείλουν σε τροχιά έως οκτώ πραγματικούς
νανοδορυφόρους τύπου PocketQube, ενώ σχολεία από όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν
ως σταθμοί εδάφους για τη διαχείρισή τους.
Η εθνική στρατηγική έως το 2030
Την πρώτη ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική για το Διάστημα, με ορίζοντα το 2030,
παρουσίασε ο πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Διαστήματος, Μανώλης Ράμμος,
τονίζοντας ότι αποτελεί προϊόν εκτεταμένης διαβούλευσης με το ελληνικό
διαστημικό οικοσύστημα και δίνει για πρώτη φορά στη χώρα μια κοινή κατεύθυνση
για την ανάπτυξη του κλάδου. Η στρατηγική θέτει σαφείς βραχυπρόθεσμους και
μακροπρόθεσμους στόχους, προβλέπει σύστημα διακυβέρνησης και ετήσια αξιολόγηση
της προόδου, ενώ επιδιώκει τον καλύτερο συντονισμό των δημόσιων και ιδιωτικών
επενδύσεων σε ολόκληρο το οικοσύστημα.
Η στρατηγική βασίζεται σε πέντε εθνικούς άξονες: την αξιοποίηση των
διαστημικών τεχνολογιών από το Δημόσιο, την ανάπτυξη της διαστημικής
οικονομίας, την ενίσχυση της επιστημονικής αριστείας και του brain regain, την
ισχυρότερη διεθνή παρουσία της Ελλάδας και την ανάπτυξη αυτόνομων δυνατοτήτων
λήψης αποφάσεων. Όπως σημείωσε ο κ. Ράμμος, η στρατηγική χαράσσει την πορεία
της χώρας έως το 2030, σε μια περίοδο κατά την οποία η παγκόσμια διαστημική
οικονομία εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 1,8 τρισ. ευρώ έως το 2035.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Νίκος Παπαθανάσης χαρακτήρισε την επένδυση στο Διάστημα στρατηγική επιλογή,
σημειώνοντας ότι το πρόγραμμα λειτουργεί ως εφαλτήριο για την ανάπτυξη ενός
ισχυρού οικοσυστήματος ελληνικών επιχειρήσεων στον τομέα της αεροδιαστημικής,
ενισχύει τη σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή, δημιουργεί νέες θέσεις
εργασίας υψηλής εξειδίκευσης και δίνει στη χώρα τη δυνατότητα να αναπτύξει
εγχώρια τεχνογνωσία.
Το στίγμα της νέας φάσης έδωσε και ο γενικός γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και
Ταχυδρομείων Κωνσταντίνος Καράντζαλος, ο οποίος επισήμανε ότι η Ελλάδα περνά
πλέον από τον ρόλο του απλού χρήστη διαστημικών υπηρεσιών σε εκείνον του
σχεδιαστή, κατασκευαστή και διαχειριστή των δικών της δορυφόρων, οι οποίοι
ελέγχονται από ελληνικό έδαφος. Όπως ανέφερε, σε μια περίοδο αυξημένων
γεωπολιτικών προκλήσεων, η δυνατότητα να βλέπει, να επικοινωνεί και να
λαμβάνει αποφάσεις με δικά της μέσα αποτελεί ζήτημα εθνικής αυτονομίας.
«Κάρφωσε» τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ Κώστα Μπάρκα, ο
Δημήτρης Καιρίδης, κατά τη διάρκεια της συζήτησης επί του νομοσχεδίου του
«Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης», με αφορμή τα όσα είπε ο Αλέξης Τσίπρας, για
τους πρώην συντρόφους του, δηλώνοντας πως «αν θέλουν να παραιτηθούν από τη
Βουλή βεβαίως είναι ευπρόσδεκτοι», στην ΕΛΑΣ και παράλληλα, τονίζοντας ότι δεν
υπάρχουν προκρατημένες θέσεις για κανέναν.
Όλα ξεκίνησαν την ώρα που ο κ. Καιρίδης βρισκόταν στο βήμα για την ομιλία του.
Κάποια στιγμή απευθύνθηκε στον κ. Μπάρκα, και αναφέρθηκε σε όσα είχε πει
εκείνος νωρίτερα, όταν μεταξύ άλλων είχε μιλήσει για την κυβερνητική ρύθμιση
για τα δάνεια του νόμου Κατσέλη.
«Αν ήταν τόσο κακή αυτή η ρύθμιση έπρεπε να την είχατε καταψηφίσει, να έχετε
το θάρρος να την καταψηφίσετε, όχι να την καταγγέλλετε εκ των υστέρων. Δεν την
καταψηφίσατε, ψηφίσατε παρών και να καταγγέλλετε την κυβέρνηση, την ώρα που τα
περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης, συμπεριλαμβανομένης της αξιωματικής,
την υπερψήφισαν. Με αυτές τις αντιφάσεις, να καταγγέλλετε αυτά που εσείς
κάνατε, δεν μπορείτε να προχωρήσετε, και γι’ αυτό άλλωστε έχουμε και αυτή την
αξιοθρήνητη εικόνα στα έδρανα της αντιπολίτευσης. Δεν ξέρω εσείς τι θα κάνετε
τώρα, αν θα ακολουθήσετε το προσκλητήριο του πρίγκιπα Αλέξιου, ο οποίος θα σας
βάλει το face control, φαντάζομαι θα σας περάσει από εξετάσεις, θα νηστεύσετε
δεν ξέρω για πόσες μέρες, προκειμένου να μεταμεληθείτε για τις αμαρτίες
σας, πριν σας δεχθεί καθαρούς και άμωμους, στο νέο του προσωπικό εγχείρημα,
στην προσωπική ΙΚΕ που έφτιαξε και ονομάζει ΕΛΑΣ, αλλά προφανώς όλα αυτά είναι
δικά σας. Πληρώνετε με το χειρότερο τρόπο τις δικές σας αμαρτίες αλλά δεν
αφορούν τον κόσμο και την ελληνική κοινωνία», είπε ο κ. Καιρίδης, ο οποίος
εξαπέλυσε νέα επίθεση στον Χάρη Δούκα, αναφέρομενος και στον Κώστα Ζαχαριάδη
που τάχθηκε στο πλευρό του.
H απάντηση Μπάρκα
«Τουλάχιστον ο κ. Ζαχαριάδης δεν βρίσκεται σε κανένα πινάκιο κανενός
εισαγγελέα, κανενός δικαστηρίου, ούτε ζητείται η άρση της ασυλίας του για να
ελεγχθεί και δεν ξέρω ο κ. Καιρίδης αν τείνει χείρα βοηθείας στο ΠΑΣΟΚ, αλλά
θα πρέπει να τείνει χείρα βοηθείας στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Η
μισή κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας βρίσκεται υπό τον έλεγχο
ελληνικών και ευρωπαϊκών εισαγγελικών αρχών. Χαίρεστε για αυτό, είναι μεγάλη
επιτυχία, νομίζω δεν έχει υπάρξει ξανά τέτοια κοινοβουλευτική ομάδα από το
1974 και μετά, και θέλω να σας το πιστώσω αυτό, μπράβο σας» απάντησε ο
κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.
«Είπατε ότι μίλησα για άσχετα πράγματα, αλλά μίλησα για μια τροπολογία την
οποία ψηφίσατε και οποία δεν έχει καμία σχέση με την απόφαση του Αρείου Πάγου.
Δεν μπήκατε στην υπόθεση αυτή, δεν μπήκατε σε αυτή τη συζήτηση, δεν είπατε ότι
υπερασπίζεστε τους Servicers και τις τράπεζες, βγαίνετε εδώ και λέτε ότι
είμαστε φιλολαϊκοί» συμπλήρωσε κατηγορώντας τον κ. Καιρίδη ότι αφιέρωσε μέρος
της ομιλίας του στην εκλογική του περιφέρεια.
«Αλλάζετε το εκλογικό σύστημα γιατί σας πονάει το αποτέλεσμα της Αθήνας της
Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της περιφέρειας Θεσσαλίας, και τι λέτε; Λέτε κ.
Κώστα Μπακογιάννη επειδή πήρες 42% στην πρώτη Κυριακή και δεν εκλέχθηκες, θα
το μειώσουμε το ποσοστό, για να μπορείς τυχόν σε επόμενες εκλογές να
εκλεγείς. Δεν σας συμφέρει η άποψη του ελληνικού λαού, δεν ακούτε τον
ελληνικό λαό. Θέλετε να νοθεύσετε τις εκλογές στην τοπική αυτοδιοίκηση,
ακριβώς γιατί δεν σας συμφέρουν τα αποτελέσματα σε επιμέρους αναμετρήσεις της
τοπικής αυτοδιοίκησης», πρόσθεσε ο Κώστας Μπάρκας.
Περιοδεία στη Νέα Σμύρνη πραγματοποίησε νωρίτερα σήμερα ο πρωθυπουργός,
Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η επίσκεψη ξεκίνησε από τις εγκαταστάσεις του Milon Camp, του θερινού
αθλητικού προγράμματος του ιστορικού Αθλητικού Ομίλου Νέας Σμύρνης «Μίλων»,
όπου φιλοξενούνται καθημερινά παιδιά και υλοποιούνται αθλητικές και
δημιουργικές δραστηριότητες.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε την ευκαιρία να επισκεφτεί τα γήπεδα και να
συνομιλήσει με τα παιδιά για τα αγαπημένα τους αθλήματα και τις ομάδες που
υποστηρίζουν στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου, ενώ τα ενθάρρυνε να
προπονούνται με τους φίλους τους και να μην αφιερώνουν υπερβολικό χρόνο στις
οθόνες των κινητών τηλεφώνων.
Μάλιστα ο κ. Μητσοτάκης έκανε και την πρόβλεψή του για την κατάκτηση του
Παγκοσμίου Κυπέλλου. «Εγώ λέω ότι θα πάρει το Μουντιάλ η Γαλλία», είπε.
Αμέσως μετά ο Πρωθυπουργός μετέβη στο καφέ όπου φιλοξενούνται δραστηριότητες
του Πολιτιστικού Ομίλου Φίλων Τάβλι, όπου είχε την ευκαιρία να συζητήσει με τα
μέλη και να παίξει μία παρτίδα. «Οι εξάρες πρέπει να έρχονται όταν τις
χρειάζεσαι», ακούγεται να λέει ο πρωθυπουργός
Παρουσία του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας Θανάση Δαβάκη και του Αρχηγού ΓΕΣ Αντιστράτηγου Γεώργιου Κωστίδη, πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής στο Στρατόπεδο «Σχη (ΠΖ) Τσακάλου Κων/νου», ΚΕΝ-ΚΕΥΠ Λαμίας, η ορκωμοσία των πρώτων γυναικών - εθελοντριών του Ελληνικού Στρατού με τη 2026 Β ́ Εκπαιδευτική Σειρά Στρατευσίμων Οπλιτών (ΕΣΣΟ).
Μετά τις αλλαγές στις Ένοπλες δυνάμεις, η πολιτική ηγεσία, άνοιξε το δρόμο για την εθελοντική κατάταξη γυναικών - οπλιτών. Η πρώτη σειρά γυναικών θα δείξει και το μέλλον της συγκεκριμένης κίνησης που ακολουθείται από κίνητρα για διεκδίκηση θέσεων εργασίας στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Το όραμά του για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας και την αξιοποίηση
των νέων τεχνολογιών παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας
έμφαση στον ρόλο των διαστημικών εφαρμογών, της Τεχνητής Νοημοσύνης
Το
όραμά του για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας και την αξιοποίηση των νέων
τεχνολογιών παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στο πλαίσιο της
εκδήλωσης «Greece in Orbit -Η Ελλάδα στο Διάστημα: Η Επόμενη Ημέρα», δίνοντας
έμφαση στον ρόλο των διαστημικών εφαρμογών, της Τεχνητής Νοημοσύνης και της
καινοτομίας ως μοχλών ανάπτυξης, ενίσχυσης της εθνικής άμυνας και στήριξης της
νέας γενιάς επιστημόνων.
Μητσοτάκης: "Ο Ανδριανός τα επόμενα χρόνια θα είναι στο Διάστημα, μια
επένδυση που κάνουμε ως χώρα"
Η πιο ηχηρή ανακοίνωση αφορούσε, ωστόσο, τον εκπαιδευόμενο αστροναύτη
Ανδριανό Γολέμη. «Ο Ανδριανός τα επόμενα χρόνια θα είναι στο Διάστημα. Είναι μια
επένδυση που κάνουμε ως χώρα, η οποία έχει συμβολική αλλά και ουσιαστική αξία»,
είπε ο πρωθυπουργός, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι «μέσα σε αυτό το χρονικό
διάστημα θα έχουμε τον πρώτο Έλληνα αστροναύτη». Μάλιστα χαρακτήρισε τη
συνεργασία της Ελλάδας με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος μια επιλογή που
είναι, όπως είπε στα αγγλικά, «money well spent».
Ο Κυριάκος
Μητσοτάκης σημείωσε ακόμη ότι θα ήθελε ο Ανδριανός Γολέμης, όταν ολοκληρώσει την
αποστολή του, να επισκέπτεται σχολεία και να μιλά στα παιδιά για τη σημασία του
Διαστήματος. «Θα ήθελα, όταν επωμιστεί αυτή τη βαριά ευθύνη, να μεταφέρει στα
παιδιά γιατί το Διάστημα είναι σημαντικό και γιατί αποτελεί καταλύτη έμπνευσης»,
ανέφερε, προσθέτοντας ότι πρόκειται για «μια επένδυση για μια νεολαία που
αναζητά την ελπίδα σε ένα περιβάλλον που είναι ζοφερό».
"Mεγάλη ευκαιρία να ξεπεράσoυμε χώρες που ήταν μπροστά μας"
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός περιέγραψε το ευρύτερο κυβερνητικό σχέδιο
για τις νέες τεχνολογίες, λέγοντας ότι «η χώρα μας κληρονόμησε ένα μεγάλο
βαρίδι: μια οικονομική κρίση», αλλά πλέον βλέπει «στις τεχνολογίες του
Διαστήματος, στην Τεχνητή Νοημοσύνη και στις ψηφιακές εφαρμογές μια μεγάλη
ευκαιρία να κάνει ένα μεγάλο άλμα και να ξεπεράσει χώρες που ήταν μπροστά
μας». Υπενθύμισε ότι το 2019 ελάχιστοι θα φαντάζονταν πως η Ελλάδα θα είχε
σήμερα δορυφόρους σε τροχιά και ένα δυναμικό οικοσύστημα διαστημικών
εφαρμογών, σημειώνοντας ότι η δημόσια χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης
συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία αυτής της νέας πραγματικότητας.
Ο
πρωθυπουργός υπογράμμισε ακόμη ότι οι τεχνολογίες αυτές μπορούν να εξελιχθούν
σε εξαγώγιμο προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας. «Όσο μπορούμε να αναπτύσσουμε
τέτοιες εφαρμογές στη διαχείριση δεδομένων, τόσο πιο εύκολο θα είναι να τις
πουλήσουμε και στο εξωτερικό», είπε, αναφέροντας ως παραδείγματα τη διαχείριση
πλημμυρών και φυσικών καταστροφών.
Αναφέρθηκε επίσης στις εφαρμογές
dual use, τονίζοντας ότι αποτελούν κρίσιμο εργαλείο και για την εθνική άμυνα,
ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στη δυνατότητα παρακολούθησης του τεράστιου θαλάσσιου
χώρου της χώρας μέσω δορυφορικών συστημάτων. «Είμαστε μια χώρα νησιωτική με
τεράστιο θαλάσσιο πεδίο. Τώρα μπορούμε να ξέρουμε τι γίνεται στη θάλασσα και
ποια είναι η προέλευσή τους. Σε μια εποχή που καλούμαστε να διαχειριστούμε
πολλαπλές κρίσεις, αυτό έχει πολύ μεγάλη αξία», υπογράμμισε.
Δείτε
την εκδήλωση:
Η εκτόξευση αναμένεται να γίνει εντός της επόμενης διετίας
Σημειώνεται ότι χθες εξετάστηκε κατά τη διάρκεια σύσκεψης στην οποία
προήδρευσε ο κ. Μητσοτάκης, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο σχεδιασμός για την ιστορική
πρώτη αποστολή Έλληνα αστροναύτη στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, μετά την
επίσημη έναρξη της εκπαίδευσης αστροναυτών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού
Διαστήματος από τον Αδριανό Γολέμη. Η εκτόξευση αναμένεται να γίνει εντός της
επόμενης διετίας και η αποστολή θα διαρκέσει έως τρεις εβδομάδες, αποτελώντας
μέρος της νέας Εθνικής Στρατηγικής Διαστήματος, που έχει ως ορίζοντα το
2035.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης συζητήθηκαν τα σημαντικά οφέλη
που θα έχει για την εγχώρια επιστημονική κοινότητα η απόφαση για την πρώτη
εκπροσώπηση της χώρας μας στο πλήρωμα του ΔΔΣ. Ο Έλληνας αστροναύτης θα
εκτελέσει πειράματα και τεχνολογικές επιδείξεις που έχουν προταθεί από δεκάδες
ελληνικές ερευνητικές ομάδες, φορείς και πανεπιστήμια, ελληνικές εταιρείες θα
έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν καινοτόμες λύσεις σε συνθήκες διαστήματος,
θα συλλεγούν πολύτιμα δεδομένα που θα αξιοποιηθούν για εφαρμογές και περαιτέρω
έρευνα, ενώ παράλληλα υπάρχει δυνατότητα ανάπτυξης πολύτιμων συνεργασιών με
διεθνείς εταίρους.
Πέραν της ενίσχυσης της ελληνικής έρευνας και
την προβολή ελληνικών τεχνολογιών, θα υλοποιηθούν προγράμματα που θα
ενθαρρύνουν νέα παιδια να ασχοληθούν με τις επιστήμες και την πρακτική
εφαρμογή τους. Μεταξύ άλλων, εξετάστηκαν η διοργάνωση μαθητικού διαγωνισμού
για την κατασκευή δορυφόρου, η διοργάνωση διαγωνισμών STEM και η αποστολή
ερωτήσεων από μαθητές προς τους αστροναύτες που υπηρετούν στον ΔΔΣ.
Στη
σύσκεψη έλαβαν μέρος ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Τεχνητής Νοημοσύνης
Δημήτρης Παπαστεργίου, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων
Κωνσταντίνος Καράντζαλος και ο εκπαιδευόμενος αστροναύτης και γιατρός
διαστημικών αποστολών Αδριανός Γολέμης.
Με τις ψήφους της ΝΔ υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που καταργεί τη «δεύτερη» Κυριακή στις αυτοδιοικητικές εκλογές και προβλέπει τη «συμπληρωματική ψήφο».
Κλείνοντας τη μαραθώνια συνεδρίαση, ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος υπερασπίστηκε το νομοσχέδιο, που φέρνει ριζικές αλλαγές στον τρόπο εκλογής των δημοτικών και περιφερειακών αρχών. Επικαλούμενος την κατάρρευση της συμμετοχής των ψηφοφόρων στον β' γύρο, ανέφερε ότι «φτάσαμε να έχουμε 15% συμμετοχή», ενώ τόνισε πως ο νέος Κώδικας βάζει τέλος σε ένα νομοθετικό χάος 2.000 διατάξεων διασκορπισμένων σε δεκάδες νομοθετήματα, κάποια από το 1958. «Ήταν αδύνατον να δεις ποια διάταξη ίσχυε», σημείωσε χαρακτηριστικά.
«Αντιδημοκρατικό» και «καλπονοθευτικό» χαρακτήρισε η αντιπολίτευση το εκλογικό σύστημα, η οποία σύσσωμη καταψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο.
«Ποτέ δεν τέθηκε ζήτημα συνεργασίας με την ΕΛΑΣ» τονίζει σε συνέντευξή του ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Γιαννούλης.
«Ποτέ δεν τέθηκε ζήτημα συνεργασίας με την ΕΛ.Α.Σ., υπήρξε ένα κάλεσμα το οποίο απαντούσε σε ένα πραγματικό ερώτημα των πολιτών που έλεγαν «καν’ τε κάτι όλοι μαζί για να απαλλαγούμε από τις πολιτικές που σκοτεινιάζουν τη ζωή μας». Αυτό ήταν το κάλεσμα της Κεντρικής Επιτροπής, αυτό ήταν και το ερώτημα που πρέπει να απαντήσει κάθε προοδευτικός πολίτης, πολύ περισσότερο ο επικεφαλής της ΕΛ.Α.Σ», είπε ο κ. Γιαννούλης στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1.
«Σε αυτό πήραμε μια απάντηση που εμένα με προβληματίζει, όχι για την τύχη του ΣΥΡΙΖΑ η οποία θα είναι καθορισμένη μέσα από τις δημοκρατικές του διαδικασίες κλπ, με προβληματίζει για τον τελικό στόχο που είναι μπορεί κάποιος μόνος του χωρίς τις απαραίτητες συγκλίσεις, χωρίς την απαραίτητη ενότητα να ρίξει την κυβέρνηση την πρώτη Κυριακή των εκλογών για να αλλάξει η ζωή του κόσμου; Εκεί υπάρχει ένα ζήτημα, θα το συζητήσουμε με πολύ ανοιχτή πολιτική αντίληψη αλλά πιστεύω ότι στο τέλος οι πολίτες αυτό που θέλουν είναι υπάρχει βεβαιότητα ότι αυτό το εγχείρημα, που δημοσκοπικά αποτυπώνεται σε πολύ υψηλό ποσοστό μπορεί να κάνει την ανατροπή και να φέρει την ελπίδα για μια καλύτερη Ελλάδα; Είναι μια συζήτηση που θα συνεχιστεί. Εγώ πιστεύω ότι κανείς μόνος του δεν μπορεί. Εγώ θέλω το ‘27 στις εκλογές να είναι μια προγραμματικά δυνατή πρόταση από το χώρο της Αριστεράς για να αλλάξει ο τόπος, για να σταματήσει να είναι διαρκές και επίκαιρο το ερώτημα «ποιος θα προστατεύσει τα δημόσια χρήματα από τα τρωκτικά», πρόσθεσε.
Ο κ. Γιαννούλης επισήμανε ότι «ο πρόεδρός μας δεν εισηγήθηκε την ικεσία ή δεν εισηγήθηκε το κρατώ την αναπνοή μου μέχρι να γίνει αυτό που θέλω για συνεργασία που είχε στόχο την τύχη πρωταγωνιστών, στελεχών, βουλευτών. Εισηγήθηκε την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα μέτωπο με πολλές δυνάμεις που κερδίζει σίγουρα και περιορίζει το ρίσκο του να βρεθούμε δεύτεροι ή τρίτοι».
Γιαννούλης: Η στάση του κ.Τσίπρα δεν συμβάλει στην υψηλότερη πολιτική αναγκαιότητα που έχει αυτή η χώρα για να υπάρξει πολιτική αλλαγή
Σχετικά με την άρνηση του Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος έκλεισε την «πόρτα» στον Σωκράτη Φάμελλο, είπε: «Είναι αναφαίρετο δικαίωμα και επιλογή του αλλά δεν είμαι υποχρεωμένος από καμία θέση είτε ευθύνης είτε ως πολίτης να την επικροτήσω ή να μην διατυπώσω τον προβληματισμό μου όχι ως γινάτι ή ως πικρία γιατί μου πήραν το παιχνίδι από τα χέρια. Η πολιτική, συμφωνώ με τον κ. Τσίπρα, δεν είναι πάρτι όπου καλούμε όποιους θέλουμε κι όποιους δεν θέλουμε, στην πολιτική πρέπει να συγκροτήσουμε τις δυνάμεις αυτών που μπορούν και έχουν και μια διαρκή συνέπεια στην ιστορία της Αριστεράς για να δοθεί η μάχη».
Ερωτηθείς αν θα κατέβει στις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Χρήστος Γιαννούλης απάντησε: «Θα είμαστε παρόντες στις πολιτικές εξελίξεις. Η κοινοβουλευτική μας δράση, η πολιτική μας δράση όλα συνηγορούν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα κατεβάσει τον διακόπτη της πολιτικής δράσης».
Κληθείς να σχολιάσει το ότι ο κόσμος προκρίνει την κίνηση Τσίπρα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, ο εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε: «Βεβαίως και την προκρίνει, πάντα είχε αυτή τη δυναμική ο Α.Τσίπρας. Πιστεύω ότι αυτή την δυναμική θα την είχε και αν επιχειρούσε από τα μέσα να φέρει τις αλλαγές που εισηγείται τώρα με την ΕΛ.Α.Σ, επέλεξε να μην το κάνει και να το κάνει με τον δικό του τρόπο. …Η στάση του κ.Τσίπρα δεν συμβάλει στον υψηλότερο στόχο και στην υψηλότερη πολιτική αναγκαιότητα που έχει αυτή η χώρα να υπάρξει ένα νικηφόρο μέτωπο, μια νικηφόρα πρόταση για να υπάρξει πολιτική αλλαγή».
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα υπάρξει κύμα φυγής από τον ΣΥΡΙΖΑ κι αν αυτό θα τους βάλει σε μια τροχιά νέας διάσπασης, δήλωσε: «Θα κάνω τα αδύνατα δυνατά για να μην υπάρξει κάτι τέτοιο, το αποτέλεσμα δεν μπορώ να το προεξοφλήσω».
Την αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ρεύματος προανήγγειλε στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Όπως ανέφερε, στο νομοσχέδιο θα προστεθεί ρύθμιση που θα προβλέπει την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, προκειμένου με σύμφωνη γνώμη της ΚΕΔΕ και των υπουργείων Εσωτερικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Οικονομικών «να υπάρξει ένα σύστημα καταβολής δημοτικών τελών όχι μέσω της ΔΕΗ αλλά μέσω και άλλων τρόπων».
Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, στόχος της ρύθμισης είναι «να αποχωριστούν τα τέλη από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος», κάτι που αποτελεί αίτημα και των εταιρειών ενέργειας και των δήμων.
Στόχος η εφαρμογή του νέου συστήματος από 1η Ιανουαρίου 2028
Μιλώντας αργότερα σε κοινοβουλευτικούς συντάκτες, ο υπουργός Εσωτερικών εξήγησε ότι σε πρώτη φάση δεν θα αλλάξει κάτι στον τρόπο καταβολής των δημοτικών τελών. Στόχος είναι η εφαρμογή του νέου συστήματος από την 1η Ιανουαρίου 2028.
«Δεν αλλάζει κάτι στην είσπραξη, απλά δεν θα εισπράττουν οι εταιρείες ενέργειας τα δημοτικά τέλη», εξήγησε. Το νέο σύστημα, με βάση τον νυν σχεδιασμό, θα θυμίζει αυτό του ΕΝΦΙΑ: θα εκδίδεται μία φορά τον χρόνο και θα μπορεί να αποπληρώνεται σε 12 δόσεις. Η εφαρμογή, διευκρίνισε, δεν θα γίνει άμεσα, καθώς απαιτείται πληροφοριακό σύστημα και ο κατάλληλος μηχανισμός.
Τη σημασία της ψυχικής υγείας των παιδιών και των εφήβων ανέδειξε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στην απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη χρήση των social media σε παιδιά κάτω των 15 ετών και εξέφρασε την ελπίδα αυτό το ζήτημα να ρυθμιστεί τελικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ο Πρωθυπουργός στην ομιλία που απηύθυνε κατά τη διάρκεια συζήτησης με θέμα «Διεθνής Πρωτοβουλία για την Υγεία του ΙΣΝ: Εστιάζοντας στην ψυχική υγεία», υπογράμμισε την ανάγκη λογοδοσίας των ψηφιακών πλατφορμών, την αξία της άσκησης, του αθλητισμού και των δημιουργικών δραστηριοτήτων ως υγιών εναλλακτικών απέναντι στις οθόνες, καθώς και τη σημασία της ενίσχυσης των υποδομών, της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και της στήριξης των γονέων.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του SNF Nostos 2026, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ενώ τη συζήτηση συντόνισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος.
Ο χαιρετισμός του Κυριάκου Μητσοτάκη
Στον χαιρετισμό του, στο τέλος, ο Πρωθυπουργός ανέφερε (ανεπίσημη μετάφραση από τα αγγλικά):
«Σε ευχαριστώ πάρα πολύ, Ανδρέα, και ευχαριστώ την υπέροχη ομάδα των ομιλητών γι’ αυτή την εξαιρετικά διαφωτιστική συζήτηση. Θα ήθελα, καταρχάς, να αναγνωρίσω το τεράστιο έργο που έχει επιτελέσει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στην Ελλάδα. Ανδρέα, σου είμαστε βαθιά ευγνώμονες για όλα όσα έχεις κάνει για τη χώρα, όχι μόνο για αυτό το υπέροχο Κέντρο και τα νοσοκομεία που χτίζεις, αλλά και για τη δέσμευσή σου να επενδύεις στους ανθρώπους, γιατί τα κτήρια είναι υπέροχα και θα παραμείνουν υπέροχα, αλλά αν δεν τα δούμε μέσα από μια εντελώς διαφορετική οπτική, η οποία να ενσωματώνει και τη διάσταση της ψυχικής υγείας, θα έχουμε κάνει μόνο τη μισή δουλειά.
Ερχόμενος στα θέματα της συζήτησης, αντιμετωπίζουμε τα ζητήματα ψυχικής υγείας, ειδικά όταν αφορούν τα παιδιά και τους εφήβους μας, με μεγάλη σοβαρότητα. Είμαι ιδιαίτερα ευγνώμων σε εσάς και στην ομάδα σας που εκπονήσατε αυτή την τεκμηριωμένη μελέτη και που αφιερώσατε πραγματικά χρόνο για να μιλήσετε με τους εφήβους μας, προκειμένου να κατανοήσετε τι πραγματικά συμβαίνει.
Θα μοιραστώ αυτή τη μελέτη όχι μόνο με τους συνεργάτες μου, αλλά και με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διότι, όπως γνωρίζετε, πρόκειται για ζήτημα που συζητείται όχι μόνο σε επίπεδο κρατών μελών, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πήραμε μια τολμηρή απόφαση. Κατανοούμε ότι πρόκειται για μια πολύ δυναμική προσέγγιση αλλά αποφασίσαμε να απαγορεύσουμε την πρόσβαση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα παιδιά μας κάτω των 15 ετών. Πιστεύουμε ότι αυτό είναι ένα απαραίτητο μέτρο για την προστασία της ψυχικής υγείας των παιδιών και των εφήβων μας, καθώς τα στοιχεία είναι αδιαμφισβήτητα.
Πράγματι, προκαλεί ζημιά από πολλές απόψεις, και όπως επισήμανες, Giovanni, δεν είναι μόνο ο χρόνος που αφιερώνεις, αλλά και το περιεχόμενο που λαμβάνεις. Είμαστε θύματα του doomscrolling, οπότε φαντάσου τι συμβαίνει σε έναν εγκέφαλο που δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως όταν εκτίθεται σε κάτι που είναι σχεδιασμένο να είναι εθιστικό.
Πρέπει να καταστήσουμε τις πλατφόρμες υπόλογες και πρέπει να τις πείσουμε ή να τις αναγκάσουμε να συνεργαστούν σε αυτό το ζήτημα. Επομένως, αναμένω ότι το ζήτημα αυτό θα ρυθμιστεί τελικά σε ευρωπαϊκό επίπεδο και ότι θα στείλουμε επίσης ένα μήνυμα στις πλατφόρμες, ότι το να κερδίζουν χρήματα εις βάρος των παιδιών μας είναι απλά απαράδεκτο. Κερδίζουν ήδη αρκετά χρήματα «αρπάζοντας» την προσοχή μας, αλλά εδώ προκαλείται σοβαρή ζημιά και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα αναλάβουν τις ευθύνες τους.
Αλλά με εντυπωσίασε πολύ και αυτό που είπε ο Tommy. Είναι πολύ σημαντικό να απομακρύνουμε τα παιδιά μας από τις οθόνες, αλλά ποια είναι η εναλλακτική λύση; Η εναλλακτική λύση είναι πολύ απλή: να τα ενθαρρύνουμε να αθλούνται, να μάθουν κάποιο μουσικό όργανο. Αν παίζεις ποδόσφαιρο, ακόμα κι αν το θέλεις δεν μπορείς να έχεις το κινητό μαζί σου. Όταν κολυμπάς, δεν μπορείς να έχεις το κινητό μαζί σου. Για όσους από εμάς έχουμε ασχοληθεί με τον αθλητισμό και κατανοούμε την αξία του, ειδικά των ομαδικών αθλημάτων, αυτή είναι η καλύτερη εναλλακτική λύση που μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας.
Και όταν μιλάμε για την ψυχική υγεία γενικά, επειδή δεν πρόκειται για θέμα που αφορά μόνο τα παιδιά και τους εφήβους, γνωρίζουμε ότι η πρώτη σύσταση δημόσιας υγείας που δίνουμε στον ελληνικό πληθυσμό είναι η άσκηση. Άσκηση όχι μόνο για να ελέγχουμε το βάρος μας ή να μειώσουμε τη χοληστερίνη μας, άσκηση επειδή γνωρίζουμε ότι επηρεάζει τη χημεία του εγκεφάλου μας. Είμαι βέβαιος ότι οι ειδικοί εδώ το γνωρίζουν πολύ καλύτερα, ότι μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα.
Επομένως, πρέπει να παρεμβαίνουμε στο ζήτημα της χρήσης των οθονών. Και πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να επενδύσουμε σε χώρους παιχνιδιού. Η καλύτερη επένδυση που μπορούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε νέα στάδια και νέες παιδικές χαρές, ιδιαίτερα στα σχολεία μας. Έχουμε παιδικές χαρές σε κακή κατάσταση, ταξιδεύεις ανά την Ελλάδα και τις βλέπεις. Πρόκειται για μια επένδυση μικρού κόστους. Κάθε φορά που παρεμβαίνουμε, βλέπουμε αυτές οι παιδικές χαρές να γεμίζουν με παιδιά που παίζουν μπάσκετ, βόλεϊ ή ποδόσφαιρο. Αυτή είναι, λοιπόν, πιθανώς η πιο αποδοτική επένδυση που μπορούμε να κάνουμε με δημόσιους πόρους.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πω κάτι ακόμα. Σας ευχαριστούμε που απευθυνθήκατε σε όλη αυτή την εξαιρετική κοινότητα ψυχιάτρων και επαγγελματιών ψυχικής υγείας σε ολόκληρη τη χώρα και τους κάνατε να γίνουν μέρος μιας ομάδας, επειδή αισθάνονται ότι κάποιος τους ακούει. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι με τα αποτελέσματα του προγράμματος CAMHI (Child and Adolescent Mental Health Initiative) και τον τρόπο που μπορούμε να το ενσωματώσουμε στην εκπαίδευσή μας, καθώς και με τον τρόπο που μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τους δασκάλους μας να αναγνωρίζουν σημάδια των ψυχικών διαταραχών. Διότι, τελικά, όπως είπατε, δεν θα έχουν όλοι πρόσβαση σε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας.
Και, για να κλείσω, αναφερθήκατε στους γονείς. Έχουμε ήδη -δεν ξέρω πόσοι από εσάς το γνωρίζετε- έναν ιστότοπο για τον γονικό έλεγχο, το parco.gov.gr, όπου παρέχουμε πολύ σαφείς οδηγίες στους γονείς για το πώς μπορούν να ρυθμίσουν τα κινητά των παιδιών τους, ακόμα και αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ώστε να περιορίσουν την πρόσβασή τους σε συγκεκριμένες πλατφόρμες, να ορίσουν χρονικά όρια και να ασκήσουν μεγαλύτερο έλεγχο σε ό,τι συμβαίνει στον ψηφιακό κόσμο των παιδιών.
Ξέρετε, είμαστε τόσο προστατευτικοί απέναντι στα παιδιά μας, θέλουμε να τα παρακολουθούμε παντού. Bγαίνουν έξω να παίξουν και ανησυχούμε πολύ, αλλά μετά τα αφήνουμε στο δωμάτιό τους ή μπροστά στο κινητό τους και δεν έχουμε ιδέα τι συμβαίνει. Πρέπει λοιπόν να αντιστρέψουμε αυτή την κατάσταση. Μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να επιβάλλουμε την απαγόρευση την 1η Ιανουαρίου, είτε η Ευρώπη κάνει κάτι είτε όχι -αν και είμαι σίγουρος ότι και η Ευρώπη θα κάνει κάτι-, εν τω μεταξύ, φροντίστε να αξιοποιήσετε αυτές τις πλατφόρμες και βοηθήστε μας να μιλήσουμε στους γονείς για να τους πούμε ότι αυτό είναι ζήτημα.
Οι γονείς καταλαβαίνουν. Κάθε φορά που μιλάμε στους γονείς για την απαγόρευση της πρόσβασης στα κοινωνικά δίκτυα δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον επειδή βιώνουν την απομόνωση, την επιθετικότητα, τις μεταπτώσεις στη διάθεση όταν τα παιδιά περνούν υπερβολικά πολύ χρόνο στα κινητά τους.
Δεν θέλω, όμως, να καταχραστώ πολύ από τον χρόνο σας. Σ’ ευχαριστώ, Ανδρέα, για όλα όσα έχεις κάνει. Θέλω να το πω δημόσια: εδώ, σε αυτόν τον χώρο, ο Σταύρος Νιάρχος, πίσω στη δεκαετία του ’90, πήρε την τολμηρή απόφαση να διαθέσει ουσιαστικά το 50% της περιουσίας του για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Έθεσε ένα προηγούμενο και ευελπιστώ πραγματικά ότι πολλοί από τους εύπορους Έλληνες αυτής της γενιάς θα κάνουν τουλάχιστον το ίδιο.
Την Ηγουμενίτσα επισκέφθηκε ο πρώην γενικός γραμματέας του Πρωθυπουργού
Κυριάκου Μητσοτάκη, Γρηγόρης Δημητριάδης, συνεχίζοντας την έντονη κινητικότητά
του σε ολόκληρη τη χώρα και τις επαφές του με τις κομματικές οργανώσεις και
τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Βασίλη Γιόγιακα. Μετά την πρόσφατη παρουσία
του στα Ιωάννινα, βρέθηκε στη Θεσπρωτία, επιβεβαιώνοντας το ιδιαίτερο
ενδιαφέρον του για τις οργανώσεις του κόμματος στην Ήπειρο.
Σε ανάρτησή του στο Instagram, ο Γρηγόρης Δημητριάδης δημοσίευσε φωτογραφίες
από την επίσκεψή του, γράφοντας: «Η ομάδα Γιόγιακα στη Θεσπρωτία! 💪🏻 Στα
γραφεία της ΔΕΕΠ της ΝΔ στην Ηγουμενίτσα, αλλά και σε πιο χαλαρές στιγμές, με
παλιούς και νέους φίλους.»
Η παρουσία του στα γραφεία της ΔΕΕΠ της ΝΔ στην Ηγουμενίτσα, αλλά και οι
συναντήσεις του με παλιούς και νέους φίλους, εντάσσονται στο ευρύτερο
πρόγραμμα επαφών που πραγματοποιεί το τελευταίο διάστημα σε διάφορες περιοχές
της χώρας, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην ενίσχυση της επικοινωνίας με τις
τοπικές οργανώσεις και τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας.
Σύμφωνα με τη στήλη ''Big Mouth'' του powergame.gr, η εταιρεία Real Polls έχει έδρα την Κύπρο και για να τεκμηριώσει την εγκυρότητά της επικαλείται απορριπτική απόφαση του ΕΣΡ
Η εταιρεία δημοσκοπήσεων Real Polls, η οποία πρόσφατα έδειχνε στα αποτελέσματα έρευνάς της το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα δεύτερο με μεγάλο ποσοστό, έχει, σύμφωνα με τη στήλη ''Big Mouth'' του powergame.gr, έδρα στη Λευκωσία, στην Κύπρο. Η εταιρεία δεν ανήκει στον ΣΕΔΕΑ, τον ελληνικό φορέα των εταιρειών δημοσκοπήσεων, ενώ στην ταυτότητά της για να τεκμηριώσει την εγκυρότητά της, κάνει αναφορά στην ταυτότητα της έρευνας, σε αριθμό πρωτοκόλλου ΕΣΡ- προφανώς για να εγγραφεί στο μητρώο, με βάση το νόμο- αλλά και σε σχετική απόφαση του ΕΣΡ, με αριθμό 218/2022/27-6-2022.
Η ανακοίνωση της ΝΔ το 2022
Όπως επισημαίνει η στήλη, η Νέα Δημοκρατία είχε βγάλει μία ιδιαίτερα αιχμηρή ανακοίνωση το 2022 που κατηγορούσε τον Τσίπρα ότι «προσπαθεί να κατασκευάσει μια δική του πραγματικότητα. Το έκανε προεκλογικά με τις αλήστου μνήμης Bridging Europe και VoxPop, που όπως αποδείχτηκε από το αποτέλεσμα των εκλογών (του 2019) παραπλανούσαν την κοινή γνώμη, το κάνει και σήμερα, δημιουργώντας μέσω συνεργατών του, εταιρεία με έδρα την Κύπρο, που διενεργεί φιλικές για τον ΣΥΡΙΖΑ δημοσκοπήσεις».
Σύμφωνα με τη στήλη Big Mouth, η εν λόγω εταιρεία συνεχίζει να έχει έδρα την Κύπρο, και επίσης συνεχίζει να μην ανήκει στον ΣΕΔΕΑ, τον φορέα των εταιρειών δημοσκοπήσεων εν Ελλάδι. Και πώς θα μπορούσε άλλωστε, αφού έχει έδρα στη Λευκωσία, στην οδό Διγενή Ακρίτα 46, όπως αναφέρει η ταυτότητα της εταιρείας. Όμως στην ίδια ταυτότητα, η Real Polls για να τεκμηριώσει την εγκυρότητά της, κάνει αναφορά στην ταυτότητα της έρευνας, σε αριθμό πρωτοκόλλου ΕΣΡ- προφανώς για να εγγραφεί στο μητρώο, με βάση το νόμο- αλλά και σε σχετική απόφαση του ΕΣΡ, με αριθμό 218/2022/27-6-2022.
Η επίκληση σε μία απορριπτική απόφαση του ΕΣΡ το 2022
Στη Διαύγεια, όπως υπογραμμίζει η στήλη, το ΕΣΡ με την απόφαση του 2022 «Δεν εγκρίνει την εγγραφή της εταιρείας στο Μητρώο Φορέων και Επιχειρήσεων Δημοσκοπήσεων του ΕΣΡ». Με απλά λόγια, η εταιρεία Real Polls βάζει στην ταυτότητά της ως τεκμήριο εγκυρότητας μια απόφαση του ΕΣΡ που είναι απορριπτική. Εν τω μεταξύ, όπως σημειώνει η στήλη, στην ίδια απόφαση του Συμβουλίου τα πράγματα είναι καθαρά. Γίνεται σαφές ότι «οι φορείς και οι επιχειρήσεις που διενεργούν έρευνες υποκείμενες σε έλεγχο γνησιότητας και πληρότητας των στοιχείων τους… έχουν υποχρέωση εγγραφής στο Μητρώο Φορέων και Επιχειρήσεων Δημοσκοπήσεων που τηρεί το ΕΣΡ, εφόσον οι έρευνες αυτές δημοσιοποιούνται».
Συνεχίζοντας, η στήλη επισημαίνει ότι φαντάζει κάπως παράξενο να επικαλείται η εταιρεία τον αριθμό πρωτοκόλλου και τον αριθμό απόφασης που είναι απορριπτική. Πάντως, το ερώτημα, όπως υπογραμμίζεται, είναι το αν ο ΣΕΔΕΑ έχει γνώση αυτών των δεδομένων και το αν θα αντιδράσει για μία εταιρεία που μέσα σε 24 ώρες τα ευρήματά της αναδεικνύουν νέο διπολισμό. Εντυπωσιακό επίσης, σύμφωνα με τη στήλη, ότι η εταιρεία αναφέρει ότι έκανε την έρευνα «με μηνύματα σε κινητά με τυχαία δειγματοληψία και κωδικούς μιας χρήσης». Επιπροσθέτως, άλλο ένα παράξενο είναι το ότι ενώ ανεβαίνει το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα, ενισχύεται ταυτόχρονα και το ΠΑΣΟΚ, κάτι που δεν καταγράφεται στα ευρήματα άλλων δημοσκοπικών ερευνών.
Τα καυστικά σχόλια του Άδωνι Γεωργιάδη προκάλεσε η αφωνία του Παύλου
Πολάκη μετά την δεύτερη αθώωση του Σταμάτη Πουλή και της συζύγου του,
Ανδρονίκης Θεοφιλάτου για τις προσλήψεις στο ΚΕΕΛΠΝΟ τις οποίες ο βουλευτής
του ΣΥΡΙΖΑ «χρέωνε σε αυτούς τους ανθρώπους».
Όπως γράφει σε ανάρτησή του το πρωί της Παρασκευής ο υπουργός Υγείας για τον
Παύλο Πολάκη «ούτε λέξη! Κιχ! "Μουρμού" που λέει και ο ίδιος» για «τις
απέραντες συκοφαντίες». «Αυτό είναι το πραγματικό ήθος της Αριστεράς. Η δήθεν
ευαισθησία τους για τα ανθρώπινα δικαιώματα εξαντλείται στο εάν μας συμφέρει
και στο εάν είναι δικός μας ή αντίπαλός μας. Υποκριτές!» συνεχίζει ο κ.
Γεωργιάδης καταλήγοντας με τη φράση: «Παύλο τα παντελόνια δεν τα φοράμε για να
μήν κρυώνουμε να ξέρεις…».
Όλη η ανάρτηση του Άδωνι Γεωργιάδη για τον Παύλο Πολάκη
Ψάχνω να δω εάν ο λαλίστατος @pavpol2222 έκανε το παραμικρό σχόλιο για την
οριστική και αμετάκλητη δικαίωση του @stamatispoulis για τις απέραντες
συκοφαντίες που του είχε απευθύνει ο Πολάκης για το Κεελπνο, μετά και την
ομόφωνη αθώωση του χθες, στην τελευταία Δίκη που είχε απομείνει. Ούτε λέξη!
Κιχ! «Μουρμού» που λέει και ο ίδιος. Ψάχνω να δω εάν ένας οποιοσδήποτε
Αριστερός «της ανθρωπιάς και των δικαιωμάτων» έχει πει μία οποιαδήποτε
συγγνώμη. Και όμως ένα νεαρό ζευγάρι, ο Σταμάτης και η Ανδρονίκη, μάλιστα ο
ένας Πρόεδρος τότε του Συλλόγου Εργαζομένων απολύθηκαν από την δουλειά τους
βάσει αυτών των συκοφαντιών. Διασύρθηκαν, μπήκαν οι εισαγγελείς στο σπίτι
τους, είδαν το όνομά τους πρωτοσέλιδο, άκουγαν επί χρόνια να τους κατηγορούν
στην Βουλή. Έστησαν βάσει αυτών για μένα ολόκληρη Εξεταστική στην Βουλή για
την Υγεία, προσπάθησαν να μου ασκήσουν και εμένα δίωξη, διέσυραν τους πιο
στενούς μου συνεργάτες, εκβίασαν….και τελικά; Άπαντες αμετάκλητα ΑΘΩΟΙ και
μετά;…. «Μουρμού»….αυτό είναι το πραγματικό ήθος της Αριστεράς. Η δήθεν
ευαισθησία τους για τα ανθρώπινα δικαιώματα εξαντλείται στο εάν μας συμφέρει
και στο εάν είναι δικός μας ή αντίπαλός μας. Υποκριτές! «Μουρμού»….
Παύλο τα παντελόνια δεν τα φοράμε για να μην κρυώνουμε να ξέρεις….
Η αθώωση Πουλή
Σε ανάρτησή του την Πέμπτη, ο υπουργός Υγείας έγραψε για τον Σταμάτη Πουλή και
την Ανδρονίκη Θεοφιλάτου ότι κηρύχθηκαν «ομόφωνα αθώοι» και στη δεύτερη δίκη
«για τις άλλες 74 προσλήψεις, τις οποίες ο Πολάκης χρέωνε σε αυτούς τους
ανθρώπους και για τις οποίες η κα Τουλουπάκη είχε ασκήσει δίωξη».
«Όλες οι ιστορίες του Πολάκη για το ΚΕΕΛΠΝΟ τελείωσαν δικαστικά με τη
συντριπτική του ήττα!» προσθέτει ο κ. Γεωργιάδης
Ψάχνω να δω εάν ο λαλίστατος @pavpol2222 έκανε το παραμικρό σχόλιο για την οριστική και αμετάκλητη δικαίωση του @stamatispoulis για τις απέραντες συκοφαντίες που του είχε απευθύνει ο Πολάκης για το Κεελπνο, μετά και την ομόφωνη αθώωση του χθες, στην τελευταία Δίκη που είχε…
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) June 26, 2026
Η ανάρτηση Γεωργιάδη για την αθώωση Πουλη-Θεοφιλάτου
Σήμερα έληξε οριστικά η περιπέτεια των @stamatispoulis και της συζύγου του,
κας Ανδρονίκης Θεοφιλάτου, με τις συκοφαντίες του @pavpol2222 για το ΚΕΕΛΠΝΟ.
Ολοκληρώθηκε και η δεύτερη δίκη για τις άλλες 74 προσλήψεις, τις οποίες ο
Πολάκης χρέωνε σε αυτούς τους ανθρώπους και για τις οποίες η κα Τουλουπάκη
είχε ασκήσει δίωξη. Ομόφωνα ΑΘΩΟΙ! Κι όμως, για αυτές τις ψευτιές απολύθηκαν
και παρολίγον να καταστραφεί η ζωή τους. Ακόμη αναμένουν μια συγγνώμη από
κάποιον αριστερό, αλλά πού να βρουν αυτοί τέτοιες ευαισθησίες. Όλες οι
ιστορίες του Πολάκη για το ΚΕΕΛΠΝΟ τελείωσαν δικαστικά με τη συντριπτική του
ήττα!
Σήμερα έληξε οριστικά η περιπέτεια των @stamatispoulis και της συζύγου του, κας Ανδρονίκης Θεοφιλάτου, με τις συκοφαντίες του @pavpol2222 για το ΚΕΕΛΠΝΟ. Ολοκληρώθηκε και η δεύτερη δίκη για τις άλλες 74 προσλήψεις, τις οποίες ο Πολάκης χρέωνε σε αυτούς τους ανθρώπους και για τις… pic.twitter.com/sQKFgJM9Zo
— Άδωνις Γεωργιάδης (@AdonisGeorgiadi) June 25, 2026
Η στιγμή που πάνοπλοι αστυνομικοί μπαίνουν σε σπίτια του κυκλώματος με τα
ναρκωτικά στη Μύκονο: «Πέσε κάτω τώρα»
Βρήκαν 4,5 κιλά κοκαΐνης και
κάνναβης, €700.000 το παράνομο κέρδος- Από τον Απρίλιο η δράση του κυκλώματος με
αρχηγό έναν 37χρονο Αλβανό - Χρησιμοποιούσαν ως «βιτρίνα» εταιρεία μεταφοράς
τουριστών με βαν
Ανακοίνωση για το κύκλωμα διακίνησης ναρκωτικών στη Μύκονο με αρχηγό έναν
Αλβανό που χρησιμοποιούσε ως «βιτρίνα» μια εταιρεία μεταφοράς τουριστών με
βαν, εξέδωσε η ΕΛΑΣ. Τα οχήματα φέρονται να αξιοποιούνταν τόσο για τις
μετακινήσεις των μελών όσο και για τη διανομή των ουσιών, κυρίως στη Χώρα του
νησιού των ανέμων και σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση.
Στην
ανακοίνωση για τη σύλληψη των πέντε μελών του κυκλώματος αναφέρεται ότι η
σπείρα είχε ξεκινήσει τη δράση της από τα μέσα Απριλίου με τα παράνομα κέρδη
από τα ναρκωτικά να υπολογίζονται σε 700.000 ευρώ.
Αστυνομικοί
πραγματοποίησαν επιχειρήσεις σε σπίτια και χώρους που χρησιμοποιούνταν ως
«καβάτζες σε Μύκονο, Πειραιά και Πέραμα στους οποίους βρήκαν και κατέσχεσαν
4,5 κιλά κοκαΐνης, ροζ κοκαΐνης, κάνναβης καθώς και δισκία φαρμακευτικών
ουσιών, κεταμίνη και παραισθησιογόνα μανιτάρια.
Ο ρόλος των 5 συλληφθέντων
Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ ο 37χρονος Αλβανός που ήταν αρχηγός, διηύθυνε και
συντόνιζε την εγκληματική οργάνωση, έχοντας την ευθύνη για την ανεύρεση
προμηθευτών, την ανεύρεση και τη διαχείριση χώρων απόκρυψης, τη μεταφορά,
διακίνηση, φύλαξη και αποθήκευση των ουσιών, τη διαχείριση μέρους των
παράνομων εσόδων, καθώς και τον εφοδιασμό λοιπών διακινητών,
Ένας
39χρονος ήταν επιφορτισμένος με την αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών
ουσιών που προορίζονταν για άμεση διακίνηση, την ανεύρεση πελατών, καθώς
και την παραλαβή και φύλαξη μέρους των χρημάτων από τις πωλήσεις.
Υπαρχηγός
και άμεσος συνεργός του Αλβανού αρχηγού ήταν ένας 38χρονος ο οποίος είχε
ενεργό ρόλο στην αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών, την ανεύρεση
πελατών και την περαιτέρω διακίνηση, καθώς και τη διαχείριση μέρους των
παράνομων εσόδων.
Ένας 25χρονος είχε αναλάβει την ανεύρεση
πελατών, την αποθήκευση, τη φύλαξη και τη διακίνηση των ναρκωτικών ουσιών
και μια 38χρονη είχε ρόλο στην αποθήκευση, φύλαξη και περιστασιακή
διακίνηση των ναρκωτικών και στην επιτήρηση των χώρων απόκρυψής τους.
Ο τιμοκατάλογος των ναρκωτικών
Στην ίδια ανακοίνωση η ΕΛΑΣ καταγράφει και τις τιμές διάθεσης των
ναρκωτικών ανάλογα με το είδος τους ως εξής:
η κοκαΐνη προς
-120- έως -200- € το γραμμάριο, η ροζ κοκαΐνη (TUCI) προς -170- έως
-200- ευρώ το γραμμάριο, η MDMA προς -60- με -80- ευρώ το
γραμμάριο, τα ecstasy προς -20- ευρώ το δισκίο, η ακατέργαστη
κάνναβη προς -20- ευρώ το γραμμάριο, η κατεργασμένη κάνναβη προς
-30- ευρώ το γραμμάριο, η κεταμίνη προς -150- έως -180- ευρώ το
γραμμάριο, τα εμποτισμένα με ναρκωτικά χαρτιά προς -20- ευρώ το
τεμάχιο, τα παραισθησιογόνα μανιτάρια προς -40- ευρώ το γραμμάριο
και τα ηρεμιστικά δισκία προς -5- ευρώ το δισκίο.
Η ανακοίνωση της Ελληνικής Αστυνομίας
Από αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών της
Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος εξαρθρώθηκε
εγκληματική οργάνωση, τα μέλη της οποίας δραστηριοποιούνταν στη
διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών στη Μύκονο και την
ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
Για την υπόθεση,
συνελήφθησαν πρωινές και απογευματινές ώρες της Τετάρτης, 24
Ιουνίου 2026, με τη συνδρομή αστυνομικών των Ειδικών
Επιχειρησιακών Ομάδων της Υποδιεύθυνσης Πληροφοριών και Ειδικών
Δράσεων, -5- μέλη της οργάνωσης και μία 31χρονη, η οποία
κατηγορείται για κατοχή ναρκωτικών ουσιών.
Προηγήθηκε
κατάλληλη αξιοποίηση πληροφοριακών στοιχείων, ενώ ύστερα από
αστυνομικές ενέργειες, εξακριβώσεις, διασταυρώσεις στοιχείων,
ειδικές ανακριτικές τεχνικές και δημιουργία προφίλ των
εμπλεκομένων (profiling), πιστοποιήθηκε η εγκληματική τους
δράση.
Όπως προέκυψε από την έρευνα, τα μέλη της
οργάνωσης, τουλάχιστον από τα μέσα Απριλίου του τρέχοντος έτους,
είχαν συστήσει και ενταχθεί σε εγκληματική οργάνωση, με διαρκή
δράση και ιεραρχική δομή, με σκοπό τη διακίνηση διαφόρων
ναρκωτικών ουσιών σε Μύκονο και Αττική και την αποκόμιση παράνομου
οικονομικού οφέλους.
Τα μέλη της οργάνωσης είχαν
διακριτούς ρόλους ως εξής:
37χρονος, ο οποίος διηύθυνε και συντόνιζε την εγκληματική
οργάνωση, έχοντας την ευθύνη για την ανεύρεση προμηθευτών, την
ανεύρεση και τη διαχείριση χώρων απόκρυψης, τη μεταφορά,
διακίνηση, φύλαξη και αποθήκευση των ουσιών, τη διαχείριση
μέρους των παράνομων εσόδων, καθώς και τον εφοδιασμό λοιπών
διακινητών,
39χρονος, επιφορτισμένος με την αποθήκευση και φύλαξη των
ναρκωτικών ουσιών που προορίζονταν για άμεση διακίνηση, την
ανεύρεση πελατών, καθώς και την παραλαβή και φύλαξη μέρους των
χρημάτων από τις πωλήσεις,
38χρονος, ο οποίος λειτουργούσε ως «υπαρχηγός» της οργάνωσης
και άμεσος συνεργός του 37χρονου, έχοντας ενεργό ρόλο στην
αποθήκευση και φύλαξη των ναρκωτικών, την ανεύρεση πελατών και
την περαιτέρω διακίνηση, καθώς και τη διαχείριση μέρους των
παράνομων εσόδων,
25χρονος, που είχε αναλάβει την ανεύρεση πελατών, την
αποθήκευση, τη φύλαξη και τη διακίνηση των ναρκωτικών ουσιών
και
38χρονη, στην οποία είχε ανατεθεί ο ρόλος της αποθήκευσης,
φύλαξης και περιστασιακής διακίνησης των ναρκωτικών και της
επιτήρησης των χώρων απόκρυψής τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες, καθώς και χώρους που
χρησιμοποιούνταν για την απόκρυψη των ναρκωτικών ουσιών (καβάτζες)
σε Μύκονο, Πειραιά και Πέραμα, μεταξύ άλλων, βρέθηκαν και
κατασχέθηκαν:
κοκαΐνη, βάρους -2- κιλών και -690,3-
γραμμαρίων, ροζ κοκαΐνη, βάρους -705,65- γραμμαρίων, MDMA
βάρους -754,4- γραμμαρίων, ακατέργαστη κάνναβη, βάρους -1-
κιλού και -418- γραμμαρίων, κατεργασμένη κάνναβη (σοκολάτα),
βάρους -8- γραμμαρίων, -846- δισκία ναρκωτικών και
φαρμακευτικών ουσιών, κεταμίνη, βάρους -205,7- γραμμαρίων, παραισθησιογόνα
μανιτάρια, ενός γραμμαρίου, -30- χάρτινες κάρτες εμποτισμένες
με άγνωστη ναρκωτική ουσία, -5- ηλεκτρονικές ζυγαριές
ακριβείας, -4- φορτηγά οχήματα (van), -2- μοτοσικλέτες
και -2- Ι.Χ.Ε. αυτοκίνητα, -14- συσκευές κινητής
τηλεφωνίας, ηλεκτρονικός μετρητής χρημάτων, χρηματοκιβώτιο, πλήθος
νάιλον συσκευασιώνκαι τα χρηματικά ποσά των -94.575- ευρώ και
-11.500- δολαρίων.
Οι τιμές διάθεσης των ναρκωτικών
κυμαίνονταν ανάλογα το είδος τους και συγκεκριμένα:
η
κοκαΐνη προς -120- έως -200- € το γραμμάριο, η ροζ κοκαΐνη
(TUCI) προς -170- έως -200- ευρώ το γραμμάριο, η MDMA προς
-60- με -80- ευρώ το γραμμάριο, τα ecstasy προς -20- ευρώ το
δισκίο, η ακατέργαστη κάνναβη προς -20- ευρώ το γραμμάριο, η
κατεργασμένη κάνναβη προς -30- ευρώ το γραμμάριο, η κεταμίνη
προς -150- έως -180- ευρώ το γραμμάριο, τα εμποτισμένα με
ναρκωτικά χαρτιά προς -20- ευρώ το τεμάχιο, τα
παραισθησιογόνα μανιτάρια προς -40- ευρώ το γραμμάριο και τα
ηρεμιστικά δισκία προς -5- ευρώ το δισκίο.
Μέχρι
στιγμής, από τις πωλήσεις των κατασχεθεισών ποσοτήτων ναρκωτικών
ουσιών και τα κατασχεθέντα χρηματικά ποσά, υπολογίζεται ότι τα
παράνομα έσοδα που θα αποκόμιζε η οργάνωση υπερβαίνουν τις
-700.000- ευρώ.
Οι συλληφθέντες, δυο εκ των οποίων
έχουν απασχολήσει στο παρελθόν για έτερα αδικήματα, οδηγήθηκαν
στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Έντονη είναι η δυσαρέσκεια στη ΝΔ για τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, όπως αποκαλύπτουν οι στήλες "Big Mouth" του powergame.gr και "Τζόκερ" του parapolitika.gr
Η περιπέτεια του Δημήτρη Αβραμόπουλου με την εμπλοκή του στην υπόθεση Qatargate, η δημόσια τηλεοπτική του αντίδραση του στον ΣΚΑΪ, μετά από την έκδοση ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης από τις βελγικές Αρχές αλλά και μία σειρά κινήσεων στις οποίες προέβη, έχουν προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στη ΝΔ, όπως αποκαλύπτουν οι στήλες "Big Mouth" του powergame.gr και "Τζόκερ" του parapolitika.gr, ενώ όπως αποκαλύπτεται, ανεξάρτητα από την έκβαση της υπόθεσης, θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να συμπεριληφθεί στα ψηφοδέλτια του κόμματος στις ερχόμενες εκλογές.
Δύσκολο να είναι ξανά υποψήφιος με τη Νέα Δημοκρατία
Όπως αποκαλύπτει η στήλη "Τζόκερ" του parapolitika.gr, ανεξάρτητα από τις εξελίξεις στο λεγόμενο Qatargate, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος είναι εξαιρετικά απίθανο να είναι εκ νέου υποψήφιος βουλευτής με τη Νέα Δημοκρατία. Ο πρώην επίτροπος στην Ε.Ε. που προ ημερών έκλεισε τα 73 του χρόνια, κατέβηκε για πρώτη φορά στην Ηλεία το 2023 και εξελέγη τρίτος κατά σειρά βουλευτής και φέρεται να είχε αποφασίσει εδώ και καιρό ότι δεν θα διεκδικήσει ξανά το σταυρό.
Η ενόχληση του Μεγάρου Μαξίμου για το ύφος της τηλεοπτικής του εμφάνισης
Η τηλεοπτική εμφάνιση του Δημήτρη Αβραμόπουλου στον ΣΚΑΪ, προκάλεσε πολλά σχόλια και, όπως επισημαίνει η στήλη, ενόχλησε το Μέγαρο Μαξίμου σε µια φάση κατά την οποία επ’ ουδενί επιθυµεί να βλέπει πρωτοκλασάτα στελέχη του κόμματος να εµφανίζονται στα τηλεοπτικά κανάλια µε αγοραία γλώσσα. Η δυσαρέσκεια στο πρωθυπουργικό περιβάλλον είναι εµφανής, καθώς εκτιµάται πως η καθυστέρηση του κ. Αβραµόπουλου να ανταποκριθεί σε προγενέστερες κλήσεις των βελγικών Αρχών ήταν αδικαιολόγητη. Το Μαξίµου τηρεί αποστάσεις ασφαλείας, αφήνοντας το ερώτηµα για το πολιτικό του µέλλον και την πιθανή υποψηφιότητά του στη διακριτική ευχέρεια του Κυριάκου Μητσοτάκη. Ερωτηθείς σχετικά ο Παύλος Μαρινάκης αν ο ∆ηµήτρης Αβραµόπουλος θα βρίσκεται στα ψηφοδέλτια της Νέας ∆ηµοκρατίας, παρέπεµψε στις αποφάσεις του πρωθυπουργού. «Έχω απαντήσει για τα ψηφοδέλτια. Στο τέλος της ηµέρας αποτελεί µια απόφαση του πρωθυπουργού. Όταν λαµβάνει αποφάσεις, ανακοινώνονται», ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Η πριβέ ενημέρωση που ζήτησε ο Αβραμόπουλος
Η συνέντευξη στον ΣΚΑΪ δεν ήταν και από τις καλύτερες στιγμές στη καριέρα του Δημήτρη Αβραμόπουλου, όπως επισημαίνει η Big Mouth" του powergame.gr, καθώς σε αυτήν γινόταν φανερός ο εκνευρισμός του για τις εξελίξεις. Ωστόσο, όπως σημειώνεται, φάνηκε από τα λεγόμενά του ότι αξίωσε prive ενημέρωση από τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Φάνηκε δηλαδή, από όσα είπε, να εγκαλεί τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη γιατί δεν έσπευσε να τον ενημερώσει για το ένταλμα σύλληψης που είχε εκδώσει η βελγική δικαιοσύνη, το οποίο πριν φτάσει στην αστυνομία, προφανώς και «πέρασε» από την Εισαγγελία Εφετών. Όπως επισημαίνει η στήλη, το γεγονός ότι ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δεν ενημέρωσε τον Δημήτρη Αβραμόπουλο είναι το νόμιμο, ενώ αυτό που αξίωσε ο πρώην υπουργός, είναι το παράνομο και άκρως αντιθεσμικό.
Η απολογία στους "κερατάδες"
Ένα ακόμη που προκάλεσε εντύπωση, όπως σημειώνει η στήλη Big Mouth, είναι η απόφαση του πρώην Επιτρόπου να «μην απολογηθεί σε κανέναν κερατά». Αυτό που φαίνεται να μην αντιλαμβάνεται ο Δημήτρης Αβραμόπουλος, σύμφωνα με τη στήλη, είναι ότι όταν κάποιος εμπλέκεται σε μια τέτοια υπόθεση, δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια του, αν θα απολογηθεί ή όχι. Αυτό στις σοβαρές δημοκρατίες, έχει λυθεί χρόνια πριν, με τον συνταγματικό νομοθέτη, να έχει αναθέσει τη συγκεκριμένη δουλειά στη Δικαιοσύνη. Κατά συνέπεια, αν οι εισαγγελείς φωνάξουν, είτε γι αυτή, είτε για άλλες υποθέσεις τον πρώην Επίτροπο Αβραμόπουλο, δεν έχει παρά να προσέλθει για να καταθέσει. Όπως σημειώνει η στήλη, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος κατάλαβε την αστοχία των δηλώσεών του και έσπευσε να πει ότι όταν μιλούσε περί «κερατάδων», εννοούσε τους Βέλγους αστυνομικούς, παραβλέποντας ότι όταν εκδίδεται ένταλμα σύλληψης για τον οποιοδήποτε, είναι υποχρέωση των αστυνομικών να τον συνοδεύουν στον εισαγγελέα για να καταθέσει.
Ένα ψηφιακό δίχτυ ασφαλείας, το οποίο λειτούργησε ως σανίδα σωτηρίας για χιλιάδες πολίτες, ενεργοποιήθηκε στα smartphone με λογισμικό Android της Βενεζουέλας, ελάχιστες στιγμές πριν από το καταστροφικό χτύπημα του διπλού σεισμού.
Αν και η επιστήμη αδυνατεί στο να προβλέψει πότε θα χτυπήσει ένας σεισμός, η αξιοποίηση των καθημερινών συσκευών ως «μίνι σεισμογράφων» αποδείχθηκε καθοριστική, χαρίζοντας στους κατοίκους πολύτιμο χρόνο για να αναζητήσουν καταφύγιο και να σώσουν τη ζωή τους.
Η προειδοποίηση πριν το χτύπημα
Μόλις μερικά δευτερόλεπτα πριν ο σεισμός μεγέθους 7,2 Ρίχτερ πλήξει τη Βενεζουέλα, οι χρήστες συσκευών Android έλαβαν μια έκτακτη ειδοποίηση από την Google.
Η προειδοποίηση εμφάνιζε το εκτιμώμενο μέγεθος της δόνησης καθώς και την απόσταση από την τοποθεσία του χρήστη, προσφέροντας ένα μικρό παράθυρο χρόνου για τη μετάβαση σε ασφαλές σημείο.
Μόλις 39 δευτερόλεπτα μετά τον πρώτο σεισμό, ακολούθησε ένας ακόμη μεγαλύτερος μεγέθους 7,5 Ρίχτερ.
Οι σεισμικές δονήσεις έχουν κοστίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 235 ανθρώπους και έχουν προκαλέσει τον τραυματισμό σχεδόν 4.300 ακόμη.
Φωτογραφία: AP
Χάρη στο μήνυμα που εμφανίστηκε στις οθόνες των κινητών τους, πολλοί πολίτες είχαν τον απαραίτητο χρόνο να αντιδράσουν και να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ανάμεσά τους και η Πατρίσια Αλόι, εμπειρογνώμονας σε θέματα επικοινωνίας που εργάζεται στην πρεσβεία της Ιταλίας στο Καράκας.
«Χθες συνέβη αυτό: μόλις τα κινητά μας άρχισαν να εκπέμπουν το σήμα, βγήκαμε στους δρόμους, ελάχιστα πριν νιώσουμε τη δόνηση», δήλωσε η ίδια στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA.
GOOGLE AVISÓ Y SALVÓ A MILES DE PERSONAS EN VENEZUELA
Lectura rápida
El Sistema de Alerta Sísmica de Android avisó a los usuarios en Caracas unos 30 segundos antes de que se sintieran los dos terremotos de magnitud 7,2 y 7,5 que sacudieron Venezuela el miércoles. El país no… pic.twitter.com/l50LC3KVBK
Το γεγονός αυτό ώθησε πολλούς να αναρωτηθούν αν η Google προέβλεψε τον σεισμό. Η απάντηση είναι αρνητική.
Το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) της Google
εντόπισε τη σεισμική δραστηριότητα και έστειλε σήμα ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν από το μεγάλο χτύπημα.
Αυτό το μικρό χρονικό πλαίσιο θεωρείται ότι έσωσε πολλές ζωές, με χρήστες στην πλατφόρμα Χ να γράφουν ότι ένας συναγερμός χτύπησε στα τηλέφωνά τους και αμέσως έτρεξαν έξω.
Αξιωματούχος της Google επιβεβαίωσε στην εφημερίδα Hindustan Times ότι το σύστημα της εταιρείας εντόπισε την αρχική σεισμική δραστηριότητα στη Βενεζουέλα και απέστειλε προειδοποιητικές ειδοποιήσεις στους χρήστες δευτερόλεπτα πριν οι σεισμοί πλήξουν τη χώρα της Νότιας Αμερικής το βράδυ της Τετάρτης.
Ο ίδιος αξιωματούχος δεν διευκρίνισε τον ακριβή αριθμό των χρηστών που έλαβαν τις ειδοποιήσεις.
Πώς λειτουργεί το παγκόσμιο δίκτυο ανίχνευσης της Google
Το σύστημα, το οποίο είναι ενσωματωμένο στα περισσότερα τηλέφωνα Android, χρησιμοποιείται από το 2020 για τον εντοπισμό και την προειδοποίηση σεισμών σε δεκάδες χώρες.
Μια μελέτη για την απόδοσή του, η οποία πέρασε από το μικροσκόπιο της επιστημονικής κοινότητας, η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Google και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science
, διαπίστωσε ότι μπορεί να εντοπίσει και να προειδοποιήσει για σεισμούς σε κλίμακα συγκρίσιμη με τα καθιερωμένα εθνικά σεισμικά δίκτυα.
Σύμφωνα με την Google, το σύστημα εκμεταλλεύεται την τεράστια απήχηση της πλατφόρμας Android.
Κάθε τηλέφωνο λειτουργεί σαν ένας μικρός σεισμογράφος. Καθώς εκατομμύρια συσκευές συνδέονται μεταξύ τους, σχηματίζουν το μεγαλύτερο δίκτυο ανίχνευσης σεισμών στον κόσμο.
Un abrazo solidario a toda la comunidad de Venezuela. Esperamos que ustedes, sus familiares y amigos se encuentren a salvo tras el sismo de ayer.❤️🇻🇪
En momentos de emergencia, tener información confiable es vital más aún si nos permite ganar segundos frente a una catástrofe… pic.twitter.com/JZUxRZIHk4
Για την ανίχνευση, το Android βασίζεται σε δύο μεθόδους.
Για παράδειγμα, στην Καλιφόρνια, το Όρεγκον και την Ουάσινγκτον, η Google συνεργάζεται με το αμερικανικό σύστημα ShakeAlert, το οποίο χρησιμοποιεί ένα επίγειο δίκτυο 1.675 αισθητήρων για τον προσδιορισμό της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού πριν στείλει το σήμα στο Android.
Στον υπόλοιπο κόσμο, η μέθοδος βασίζεται στον συλλογικό διαμοιρασμό δεδομένων (crowdsourcing).
Όλα τα έξυπνα τηλέφωνα είναι εξοπλισμένα με μικροσκοπικά επιταχυνσιόμετρα (αισθητήρας κίνησης και δόνησης) που μπορούν να ανιχνεύσουν τα σήματα ενός επερχόμενου σεισμού.
Εάν η συσκευή αντιληφθεί δόνηση που προσομοιάζει με σεισμό, στέλνει ένα σήμα στον διακομιστή ανίχνευσης σεισμών της Google μαζί με μια κατά προσέγγιση τοποθεσία.
Όταν το ίδιο σήμα ληφθεί ταυτόχρονα από πολλά τηλέφωνα, ο διακομιστής συνδυάζει τις πληροφορίες για να επιβεβαιώσει τον σεισμό.
Επειδή τα ηλεκτρονικά σήματα ταξιδεύουν περίπου με την ταχύτητα του φωτός —η οποία είναι ταχύτερη από την ταχύτητα διάδοσης των σεισμικών κυμάτων— οι πολίτες λαμβάνουν την ειδοποίηση πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση στο σημείο όπου βρίσκονται, αναφέρει η ιστοσελίδα Wion.
Αυτή την προσέγγιση ανίχνευσης ανέπτυξαν από κοινού
οι ειδικοί στη σεισμολογία και τη διαχείριση καταστροφών, Δρ. Ρίτσαρντ Άλεν, Δρ. Τσινγκάι Κονγκ και Δρ. Λούσι Τζόουνς.
Οι δύο τύποι ειδοποιήσεων
Οι προειδοποιήσεις αποστέλλονται μόνο για σεισμούς μεγέθους 4,5 Ρίχτερ και άνω, χωρισμένες σε δύο κατηγορίες:
Ειδοποίηση Be Aware: Αποστέλλεται σε χρήστες που αναμένεται να νιώσουν ασθενή ή ελαφριά δόνηση. Λειτουργεί ως απλή ειδοποίηση, σεβόμενη τις ρυθμίσεις έντασης ήχου ή τη λειτουργία «μην ενοχλείτε».
Ειδοποίηση Take Action: Προορίζεται για όσους αναμένεται να βιώσουν μέτρια έως ακραία δόνηση. Η ειδοποίηση αυτή παρακάμπτει τις ρυθμίσεις της συσκευής, φωτίζει την οθόνη και αναπαράγει έναν δυνατό ήχο για να τραβήξει την προσοχή.
Πατώντας πάνω σε οποιαδήποτε ειδοποίηση, εμφανίζονται οδηγίες ασφαλείας και ένας χάρτης με την πρώτη εκτίμηση της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού.
Αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα, σημειώνει η Google, αρκούν για να κατέβει κάποιος από μια σκάλα, να απομακρυνθεί από βαριά αντικείμενα ή να εφαρμόσει το δόγμα «πέφτω, καλύπτομαι, κρατιέμαι».
Φωτογραφία: Android Police
Ως παράδειγμα η εταιρεία αναφέρει τις Φιλιππίνες, οι οποίες επλήγησαν από σεισμό 6,7 Ρίχτερ τον Νοέμβριο του 2023.
Εκεί, το σύστημα έστειλε την πρώτη ειδοποίηση μόλις 18,3 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη των δονήσεων. Όσοι ήταν πιο κοντά στο επίκεντρο είχαν προειδοποίηση έως και 15 δευτερόλεπτα, ενώ οι πιο απομακρυσμένοι έλαβαν ειδοποίηση έως και ένα λεπτό νωρίτερα. Συνολικά, ειδοποιήθηκαν σχεδόν 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι.
Το μέλλον των συστημάτων προειδοποίησης
Μπορεί λοιπόν η τεχνολογία να σώσει ζωές; Οι ειδικοί απαντούν καταφατικά, αναφέρει το NDTV, αλλά με μια σημαντική υπογράμμιση: Η Google δεν προέβλεψε τον σεισμό, αλλά εντόπισε τα πρώτα του σημάδια και ενημέρωσε ταχύτατα την πληγείσα περιοχή.
Ο Νίκαρ Αρόρα, διευθυντής της BOTS.Ai, δήλωσε ότι το περιστατικό στη Βενεζουέλα αποδεικνύει το βαθμό εξέλιξης αυτών των συστημάτων.
«Όπως ευρέως θεωρήθηκε από πολλούς, δεν ήταν η Google εκείνη που προέβλεψε την εκδήλωση του σεισμού, αλλά μάλλον εντόπισε τα πρώτα-πρώτα σημάδια και απέστειλε μια ειδοποίηση πολύ πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση», σημείωσε.
Ο ίδιος εξήγησε ότι τα επιταχυνσιόμετρα των Android συσκευών ανιχνεύουν την άφιξη των πρωτευόντων σεισμικών κυμάτων (κύματα P), τα οποία ταξιδεύουν ταχύτερα από τα πιο καταστροφικά δευτερεύοντα κύματα (κύματα S).
«Αναγνωρίζοντας το ίδιο μοτίβο σε πολυάριθμες συσκευές, οι αλγόριθμοι της Google εκτιμούν την τοποθεσία και το μέγεθος του σεισμού και ειδοποιούν όλους τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση».
Leyendo sobre como Google “predijo” segundos antes el terremoto de Venezuela, realmente lo que hace es detectar que ya ha empezado en otro punto.
Los acelerómetros de móviles Android (los mismos que notan si giramos la pantalla) quietos pueden notar las onbdas sísmicas P… pic.twitter.com/7rQXHCvvmI
Από την πλευρά του, ο Χρισίτ Παντρί, συνιδρυτής του Envirocare Foundation, σημείωσε ότι η σημασία αυτής της εμπειρίας εκτείνεται πέρα από τους σεισμούς, ενισχύοντας τη γενικότερη ετοιμότητα απέναντι σε καταστροφές.
«Αν και είναι αδύνατο να προβλεφθούν οι σεισμοί, είναι εφικτό να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να τους εντοπίσουμε αμέσως και να μεταδώσουμε την είδηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ώστε να αποτρέψουμε τραυματισμούς και θανάτους», δήλωσε.
Ο Παντρί πρόσθεσε ότι οι επενδύσεις σε συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης γίνονται όλο και πιο κρίσιμες καθώς οι πόλεις επεκτείνονται, ενώ συμπλήρωσε ότι οι κοινωνίες πρέπει να προετοιμάζονται για ένα ευρύ φάσμα φυσικών κινδύνων, όπως πλημμύρες, καταιγίδες και κύματα ακραίας ζέστης.
Για τις κυβερνήσεις, τους επιστήμονες και τις εταιρείες τεχνολογίας, το μάθημα είναι σαφές.
Κανένα σύστημα δεν μπορεί να σταματήσει έναν σεισμό, όμως η συνεργασία μεταξύ δημόσιων θεσμών και κολοσσών της τεχνολογίας μπορεί να εξασφαλίσει πολύτιμα δευτερόλεπτα, τα οποία σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης αποτελούν τη λεπτή γραμμή μεταξύ κινδύνου και επιβίωσης.
Πώς να ενεργοποιήσετε το σύστημα της Google
Για να ενεργοποιήσετε το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) στη συσκευή σας:
μεταβείτε στις Ρυθμίσεις (Settings) του τηλεφώνου σας
επιλέξτε την ενότητα Ασφάλεια και Έκτακτη Ανάγκη (Safety & emergency)
πατήστε στην επιλογή Ειδοποιήσεις Σεισμού (Earthquake alerts)
πατήστε τον σχετικό διακόπτη στη θέση Ενεργοποίηση (ON)