28 Φεβρουαρίου 2009

«"Σημεία Πολιτικού Λόγου" της Νέας Δημοκρατίας»

Η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα είναι καλύτερη από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη που βρίσκεται σε ύφεση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του αρμόδιου επιτρόπου για την οικονομική πολιτική διαπίστωσε ότι η οικονομική κατάσταση στην Ελλάδα είναι καλύτερη από τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη, η οποία βρίσκεται σε ύφεση.

Όπως προκύπτει από όλα τα μέχρι τώρα δεδομένα:

- Η οικονομία των 16 χωρών της Ευρωζώνης θα συρρικνωθεί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά 1,9%, ενώ η οικονομική ανάπτυξη στην Ελλάδα θα είναι θετική. Η Ελλάδα θα είναι μία από τις πέντε χώρες της Ευρωζώνης που προβλέπεται το 2009 να έχει θετικό ρυθμό ανάπτυξης 0,2% (η ελληνική κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 1,1% του ΑΕΠ).

- Σε 11 από τα 16 μέλη της Ευρωζώνης και σε 18 από τα 27 κράτη της Ε.Ε. προβλέπεται να σημειωθούν αρνητικοί ρυθμοί ανάπτυξης.

- Το δημοσιονομικό έλλειμμα της χώρας μας προβλέπεται στο 3,7% του ΑΕΠ το 2009, δηλαδή για πρώτη φορά θα διαμορφωθεί σε επίπεδα κάτω του μέσου όρου της ευρωζώνης που προβλέπεται στο 4%. Έλλειμμα στα όρια ή πάνω από την τιμή αναφοράς του 3% αναμένεται να εμφανίσουν 15 από τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ. Eπτά χώρες της ευρωζώνης, αναμένεται το 2009 να παρουσιάσουν έλλειμμα άνω του ορίου του 3% του ΑΕΠ μεταξύ των οποίων η Ιρλανδία (11%), Ισπανία (6,2%), Γαλλία (5,4%), Πορτογαλία (4,6%), Ιταλία (3,8%).

- Στη Ευρωζώνη το δημόσιο χρέος από 68,7% του ΑΕΠ το 2008, θα ανέβει στο 72,7% το 2009, δηλαδή μιλάμε για μια αύξηση κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες. Σύμφωνα επίσης με τις προβλέψεις της Επιτροπής το ελληνικό δημόσιο χρέος από 94% το 2008 θα αυξηθεί στο 96% το 2009, δηλαδή θα αυξηθεί κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, έναντι όμως 4 μονάδων στην ευρωζώνη.

- Η ανεργία θα ανέλθει σε πρωτοφανή για την Ευρώπη επίπεδα. Η εκτίμηση της Κομισιόν είναι ότι το ποσοστό της ανεργίας στην Ευρωζώνη θα ανέλθει από 7,5% το 2008, σε 9,3% το 2009. Σε ό,τι αφορά την ανεργία στην Ελλάδα η Επιτροπή προβλέπει ότι θα αυξηθεί κατά 0,7% και θα διαμορφωθεί στο 9% το 2009 (η ελληνική κυβέρνηση αμφισβητεί την πρόβλεψη και την εκτιμά χαμηλότερα), δηλαδή σε επίπεδα χαμηλότερα του μέσου όρου της ευρωζώνης.

Το δημόσιο χρέος είναι η βαριά κληρονομιά του χθες


Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελληνική οικονομία είναι το υψηλό δημόσιο χρέος το οποίο από το 30% του ΑΕΠ το 1980 σκαρφάλωσε στο 99% του ΑΕΠ το 2004 και έκτοτε ακολούθησε καθοδική πορεία στο 94% το 2008. Μόνο για τους τόκους του δημόσιου χρέους, πληρώνουμε, περίπου, 12 δισ. το χρόνο. Είναι το 5% του ΑΕΠ. Είναι η βαριά κληρονομιά που μάς άφησε το ΠΑΣΟΚ.

Η μείωση του ελλείμματος και του χρέους δεν επιβάλλεται μόνο γιατί πρέπει να συμμορφωθούμε με τους κοινοτικούς κανόνες. Το επιβάλλει το συμφέρον της χώρας μας, το οφείλουμε στις επόμενες γενιές.

Μία υπερχρεωμένη Ελλάδα που ξοδεύει περισσότερα από όσα παράγει δεν θα μπορούσε να ατενίζει με αισιοδοξία το αύριο και δεν θα μπορούσε να σχεδιάζει ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά της.

Καταθέσαμε στις αρχές Φεβρουαρίου το Επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (για την περίοδο 2008–2011) το οποίο είναι ένα πρόγραμμα ρεαλιστικό.

Αποτελεί το σχέδιο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των συνεπειών της διεθνούς οικονομικής κρίσης, ώστε η ελληνική οικονομία να εξέλθει από αυτήν ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική και αναπτύσσεται σε τρεις άξονες:

Ρεαλιστικό Σχέδιο Σταθερότητας και Ανάπτυξης

• Την στήριξη της ανάπτυξης και κατά συνέπεια της απασχόλησης.
• Την σταδιακή μείωση των ελλειμμάτων, με έμφαση στη δραστική μείωση των δαπανών και της κρατικής σπατάλης.
• Την στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων πολιτών με στοχευμένες πολιτικές.

Δραστική μείωση δαπανών

Στο σχέδιο περιγράφονται συγκεκριμένες κατευθύνσεις πολιτικής για τη μείωση των ελλειμμάτων και τον περιορισμό του δημοσίου χρέους, χωρίς να θίγεται η κοινωνική συνοχή.

• Προωθούμε τη μείωση των ελαστικών δαπανών σε όλα τα Υπουργεία κατά 10%. Τα έξοδα για ταξίδια, για δημόσιες σχέσεις, για υπερωρίες, για συμμετοχές σε επιτροπές, περικόπτονται δραστικά. Μόνο από αυτήν την παρέμβαση, υπολογίζεται ότι θα υπάρξει εξοικονόμηση πόρων τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ.
• Εφαρμόζεται, για πρώτη φορά, Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που στόχο έχει να μειώσει κατά 25% το κόστος της γραφειοκρατίας. Στο χώρο των αρμοδιοτήτων τους, όλα τα υπουργεία καλούνται να επισπεύσουν τις ρυθμίσεις που αφορούν στην περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, τη διευκόλυνση των συναλλαγών κράτους - πολίτη.
• Προωθείται η πλήρης εφαρμογή του Σχεδίου εξυγίανσης του ευρύτερου δημόσιου τομέα από όλα τα υπουργεία. Βασική προτεραιότητα είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ, που αφήνει ζημιές, περίπου, 2 εκατ. ευρώ την ημέρα. Είναι ένα βαρύτατο κόστος για το Δημόσιο, για το φορολογούμενο πολίτη.
• Ορίζεται πλαφόν στο ύψος του μισθού του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου για τους μισθούς που λαμβάνουν οι Πρόεδροι ή Διευθύνοντες Σύμβουλοι στους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
• Παράλληλα, για τους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα γίνεται ενοποίηση των θέσεων του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου και κάλυψη των θέσεων αυτών από ένα πρόσωπο με ένα μισθό, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, όπου αυτό δεν είναι δυνατό. Επιπλέον, κανένα διοικητικό συμβούλιο δεν θα έχει πάνω από 9 μέλη. Για τις ΔΕΚΟ έχουν γίνει ήδη αντίστοιχες ρυθμίσεις με νόμο.
• Η καταβολή του συνόλου των αποδοχών όλων των δημοσίων υπαλλήλων θα γίνεται από μια υπηρεσία, προκειμένου να υπάρχει μια ξεκάθαρη εικόνα για τις συνολικές αποδοχές κάθε υπαλλήλου
• Περιορίζονται οι προσλήψεις, με εξαίρεση τους τομείς της Υγείας και της Παιδείας, έτσι ώστε να είναι συνολικά λιγότερες απ’ ό,τι οι συνταξιοδοτήσεις.
• Προχωρούμε σε μείωση 10% των συνολικών δαπανών για συμβάσεις έργου και ορισμένου χρόνου που υπογράφονται το 2009 στον δημόσιο τομέα, σε σχέση με το 2008.
• Ο νόμος 3697/2008 για τις δαπάνες των φορέων του ευρύτερου δημοσίου τομέα θα εφαρμοστεί αυστηρά, με επιβολή όλων των κυρώσεων που προβλέπονται (συμπεριλαμβανομένης της διακοπής της χρηματοδότησης των φορέων οι οποίοι δεν συμμορφώνονται, καθώς και της επιβολής προστίμων).
• Είσπραξη του ΕΤΑΚ, αλλά με ρυθμίσεις που καθιστούν το σύστημα απλούστερο και κοινωνικά δικαιότερο. Καθιερώνεται αφορολόγητο όριο για τις κατοικίες στα 200.000 ευρώ για κάθε οικογένεια και κάθε μονογονεϊκή οικογένεια, το οποίο προσαυξάνεται κατά 30.000 ευρώ (συνολικά 230.000) για τις οικογένειες με τρία παιδιά και πάνω. Για τους άγαμους το αφορολόγητο ορίζεται στις 100.000 ευρώ. Πέραν του αφορολόγητου ποσού, το τέλος υπολογίζεται στο ένα τοις χιλίοις (1‰), όπως ήδη ισχύει.
• Προχωρεί άμεσα η κατάργηση, ενοποίηση ή συγχώνευση φορέων και οργανισμών του δημοσίου τομέα, με ορίζοντα τεσσάρων μηνών. Οι οργανισμοί αυτοί υπερβαίνουν, σήμερα, τους 1.000. Την όλη διαδικασία επιβλέπει η Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης.
• Έχει δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα προμηθειών για τους οργανισμούς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το νέο σύστημα ενισχύει τη διαφάνεια και προάγει τον ανταγωνισμό, ενώ περιορίζει τη σπατάλη πόρων μέσω της συλλογής και της ομαδοποίησης των αναγκών των νοσοκομείων, προκειμένου να ετοιμάζονται συνολικές προκηρύξεις προμηθειών. Αναμένονται εξοικονομήσεις πόρων ύψους 500 εκατ. ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια.
• Σημαντική περιστολή της φαρμακευτικής δαπάνης των Ασφαλιστικών Ταμείων αναμένεται επίσης από τη χρήση ηλεκτρονικών συστημάτων και bar codes στα φαρμακευτικά είδη, αφού έτσι θα είναι εφικτή η διασταύρωση στοιχείων και η παρακολούθηση των συνταγογραφήσεων.