"Μήπως σας παιδεύουν τα Ελληνικά; Μήπως υπάρχουν στιγμές που δεν είστε σίγουροι για το αν αυτό που θέλετε να γράψετε - ή να πείτε - είναι όντως το σωστό; Μήπως υπάρχουν στιγμές που δεν είστε σίγουροι για την σημασία μιας λέξης; Μήπως υπάρχουν στιγμές που δεν είστε σίγουροι για το ποιος είναι ο τύπος ενός ρήματος στον Αόριστο;
Μήπως υπάρχουν στιγμές που δεν μπορείτε να ανακαλύψετε από πού προέρχεται μια λέξη; Μήπως μετεωρείστε μεταξύ του “αδιάκριτα” και του “αδιακρίτως” ή μεταξύ του “αιτίου” και της “αιτίας”; Μήπως θλίβεστε που το υπουργείο α-παιδείας της Ελλάδος ανακοινώνει όλα αυτά τα “έκτακτα” αλλά “εκτάκτως” αντιληφθήκατε ότι οι δάσκαλοι εκτός από τεμπέληδες είναι και αστοιχείωτοι; Μήπως πρέπει να συμφωνήσουμε επιτέλους… πώς στο διάολο πρέπει να λέγεται το ρημάδι το υπουργείο στο οποίο πηγαινοέρχονται οι βόμβες σαν τις καραμέλες; “Δημοσίας Τάξεως”, “Δημόσιας Τάξης”, “Δημόσιας Τάξεως” ή “Δημοσίας Τάξης”; (Το Υπουργείο ΠΡΟΠΟ το αφήνουμε στους δύστυχους βάρβαρους)
Μήπως πρέπει να εξηγήσετε σε κάποιους γιατί δεν πρέπει να μιλάνε για “δυσμενείς συνέπειες”; Μήπως πρέπει να πάρετε με τις πέτρες κάποιους που μιλάνε για τα “κόστη”, κάποιους που “διαρρέουν τις πληροφορίες”, κάποιους που δεν “επιδέχονται βελτίωσης”, κάποιους που καθημερινά “εισαγάγουν” ένα σωρό ασυναρτησίες στην προφορική και γραπτή επικοινωνία μας; Μήπως κάποιοι στη Βουλή - “από ανέκαθεν” καθάρματα - δεν αντιλαμβάνονται ότι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε έναν σωρό με τις σορούς τους και να τις φουντάρουμε στον Καιάδα;
Μήπως υπάρχουν στιγμές που σας εξοργίζει η αμάθεια των – κατά τα άλλα φιλότιμων – Ελλήνων bloggers; Μήπως υπάρχουν στιγμές που θέλετε να ακονίσετε το μαυλό σας αλλά βαρεθήκατε τα σταυρόλεξα; Μήπως ήρθε ο καιρός να ασχοληθούμε με την ευγενέστερη πνευματική άσκηση – την ετυμολογία των λέξεων της Ελληνικής Γλώσσας; Μήπως αυτό πρέπει να γίνει “άμεσα” αλλά επιπλέον πρέπει να γίνει και “αμέσως”; Μήπως ήρθε ο καιρός να στείλετε στο διάολο όλους τους μαλάκες;
μαλακίζομαι=εκθηλύνομαι, γίνομαι μαλθακός, αδυνατίζω. - ΠΡΤ εμαλακιζόμην, μεσ. ΑΟΡ εμαλακισάμην, παθ ΑΟΡ εμαλακίσθην.
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ: το ρήμα σχηματίζεται από το μαλακός (+εκείνος που μαλάσσεται, μαλθακός, νωθρός), εξ ου και μαλακία (=μαλθακότης, νωθρότης). Το αυτό θέμα εις το μαλ-θ-ακός και μ(α)λάκ-ς=μλαξ=βλαξ (βλ. ρήμα βλακεύω). Από το μαλακ-ός τα ρήματα μαλακ-ίζω (μτγν.) και μαλακίζομαι, μαλακύνω.
Το να μιλάς και να γράφεις σωστά την Ελληνική Γλώσσα δεν είναι προνόμιο, δεν είναι πολυτέλεια και αγαθό μίας πνευματικής ελίτ όπως εσφαλμένα το αντιλαμβάνονται κάποιοι - ενώ κάποιοι άλλοι το επιδιώκουν. Είναι υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας να μορφώσει σε εκείνο τον βαθμό τους πολίτες της, ώστε να κατανοούν σε όλη της την έκταση την Γλώσσα μας, να μπορούν να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά αυτό το αξεπέραστο εργαλείο, όχι μόνο για λόγους καλαισθησίας, αλλά γιατί η Ελληνική Γλώσσα πραγματικά οξύνει και παιδεύει τον ανθρώπινο νου. Τον οξύνει, εφόσον τον αναγκάζει να πειθαρχήσει σε κανόνες δόμησης όπου η κάθε λέξη συνδέεται με την άλλη, και όλες μαζί συνθέτουν έναν εκπληκτικό καμβά και μια πανέμορφη αλυσίδα που πλαταίνει και λαμπρύνει το μυαλό και την ψυχή του ανθρώπου.
Καλά είναι τα πανεπιστήμια, καλές είναι οι σχολές, καλοί είναι οι δάσκαλοι - αν και τα τελευταία χρόνια όλοι αυτοί μας διαψεύδουν καθημερινά - αλλά δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ευκαιρία να σπουδάσουν και να διδαχθούν. Τι έχουμε να αντιτάξουμε εμείς; Την προσωπική μελέτη και την περισσή αγάπη για την γλώσσα μας. Μπορούμε να μορφωθούμε και μόνοι μας. Μπορούμε και μόνοι μας να μελετήσουμε. Ας σκύψουμε πάνω από την Γλώσσα μας που έρχεται κατευθείαν από τον Όμηρο. Ας αγαπήσουμε αυτό το κομμάτι του εαυτού μας, ας κάνουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν την Ελληνική Γλώσσα και δεν θα βγούμε χαμένοι. Ούτε εμείς, ούτε τα παιδιά μας."
Αφιερωμένο εξαιρετικά σε κυρίες τύπου Δραγώνα, που θεωρούν τα Ελληνικά μια μικρή γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά μια νεκρή γλώσσα, με την προτροπή: Ουκ εις συνουσίαν άπεις, κυρά μου...;
Θαυμάσιο το άρθρο του http://kommatoskylo.blogspot.com
Μήπως πρέπει να εξηγήσετε σε κάποιους γιατί δεν πρέπει να μιλάνε για “δυσμενείς συνέπειες”; Μήπως πρέπει να πάρετε με τις πέτρες κάποιους που μιλάνε για τα “κόστη”, κάποιους που “διαρρέουν τις πληροφορίες”, κάποιους που δεν “επιδέχονται βελτίωσης”, κάποιους που καθημερινά “εισαγάγουν” ένα σωρό ασυναρτησίες στην προφορική και γραπτή επικοινωνία μας; Μήπως κάποιοι στη Βουλή - “από ανέκαθεν” καθάρματα - δεν αντιλαμβάνονται ότι είμαστε έτοιμοι να κάνουμε έναν σωρό με τις σορούς τους και να τις φουντάρουμε στον Καιάδα;
Μήπως υπάρχουν στιγμές που σας εξοργίζει η αμάθεια των – κατά τα άλλα φιλότιμων – Ελλήνων bloggers; Μήπως υπάρχουν στιγμές που θέλετε να ακονίσετε το μαυλό σας αλλά βαρεθήκατε τα σταυρόλεξα; Μήπως ήρθε ο καιρός να ασχοληθούμε με την ευγενέστερη πνευματική άσκηση – την ετυμολογία των λέξεων της Ελληνικής Γλώσσας; Μήπως αυτό πρέπει να γίνει “άμεσα” αλλά επιπλέον πρέπει να γίνει και “αμέσως”; Μήπως ήρθε ο καιρός να στείλετε στο διάολο όλους τους μαλάκες;
μαλακίζομαι=εκθηλύνομαι, γίνομαι μαλθακός, αδυνατίζω. - ΠΡΤ εμαλακιζόμην, μεσ. ΑΟΡ εμαλακισάμην, παθ ΑΟΡ εμαλακίσθην.
ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΑ: το ρήμα σχηματίζεται από το μαλακός (+εκείνος που μαλάσσεται, μαλθακός, νωθρός), εξ ου και μαλακία (=μαλθακότης, νωθρότης). Το αυτό θέμα εις το μαλ-θ-ακός και μ(α)λάκ-ς=μλαξ=βλαξ (βλ. ρήμα βλακεύω). Από το μαλακ-ός τα ρήματα μαλακ-ίζω (μτγν.) και μαλακίζομαι, μαλακύνω.
Το να μιλάς και να γράφεις σωστά την Ελληνική Γλώσσα δεν είναι προνόμιο, δεν είναι πολυτέλεια και αγαθό μίας πνευματικής ελίτ όπως εσφαλμένα το αντιλαμβάνονται κάποιοι - ενώ κάποιοι άλλοι το επιδιώκουν. Είναι υποχρέωση της Ελληνικής Πολιτείας να μορφώσει σε εκείνο τον βαθμό τους πολίτες της, ώστε να κατανοούν σε όλη της την έκταση την Γλώσσα μας, να μπορούν να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά αυτό το αξεπέραστο εργαλείο, όχι μόνο για λόγους καλαισθησίας, αλλά γιατί η Ελληνική Γλώσσα πραγματικά οξύνει και παιδεύει τον ανθρώπινο νου. Τον οξύνει, εφόσον τον αναγκάζει να πειθαρχήσει σε κανόνες δόμησης όπου η κάθε λέξη συνδέεται με την άλλη, και όλες μαζί συνθέτουν έναν εκπληκτικό καμβά και μια πανέμορφη αλυσίδα που πλαταίνει και λαμπρύνει το μυαλό και την ψυχή του ανθρώπου.
Καλά είναι τα πανεπιστήμια, καλές είναι οι σχολές, καλοί είναι οι δάσκαλοι - αν και τα τελευταία χρόνια όλοι αυτοί μας διαψεύδουν καθημερινά - αλλά δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι την ευκαιρία να σπουδάσουν και να διδαχθούν. Τι έχουμε να αντιτάξουμε εμείς; Την προσωπική μελέτη και την περισσή αγάπη για την γλώσσα μας. Μπορούμε να μορφωθούμε και μόνοι μας. Μπορούμε και μόνοι μας να μελετήσουμε. Ας σκύψουμε πάνω από την Γλώσσα μας που έρχεται κατευθείαν από τον Όμηρο. Ας αγαπήσουμε αυτό το κομμάτι του εαυτού μας, ας κάνουμε τα παιδιά μας να αγαπήσουν την Ελληνική Γλώσσα και δεν θα βγούμε χαμένοι. Ούτε εμείς, ούτε τα παιδιά μας."
Αφιερωμένο εξαιρετικά σε κυρίες τύπου Δραγώνα, που θεωρούν τα Ελληνικά μια μικρή γλώσσα και τα Αρχαία Ελληνικά μια νεκρή γλώσσα, με την προτροπή: Ουκ εις συνουσίαν άπεις, κυρά μου...;
Θαυμάσιο το άρθρο του http://kommatoskylo.blogspot.com