14 Ιουνίου 2010

Ετσι ανοίξαμε στην Τουρκία την κερκόπορτα του Αιγαίου

Στις 15 Μαΐου, την ώρα που ο Γιώργος Παπανδρέου έλεγε ότι δεν υπήρχε λόγος για αναχαίτιση στο Αιγαίο αν τα τουρκικά μαχητικά κατέθεταν σχέδια πτήσεως, δικαιολογημένα ο Ταγίπ Ερντογάν μειδιούσε κάτω από τα μουστάκια του κατά τη διάρκεια της κοινής συνέντευξης Τύπου που παραχώρησαν οι δύο άνδρες. Ο Τούρκος πρωθυπουργός και ο Ελληνας ομόλογός του γνώριζαν τη νέα πραγματικότητα.

Τα όσα ειπώθηκαν από τον Γιώργο Παπανδρέου ίσως να ελέχθησαν για εσωτερική κατανάλωση ή σε μια προσπάθεια να αναστρέψει τα νέα δεδομένα έστω και στο πλαίσιο των εντυπώσεων. Τα πράγματα είχαν αλλάξει. Εις βάρος βέβαια της Αθήνας που πρόσφατα είχε απεμπολήσει κυριαρχικά δικαιώματά της στο Αιγαίο.

Γιατί; Αγνωστο… «Γκάφα» εσκεμμένη, ολιγωρία, χειρισμός που έγινε από μειωμένης ικανότητας ανθρώπους; Οι υποθέσεις πολλές …

Το μόνο σίγουρο είναι πως το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών άνοιξε στους Τούρκους στρατηγούς την κερκόπορτα του Αιγαίου. Αμαχητί παραχωρήθηκαν κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.

Οσο απίστευτο κι αν ακούγεται, το Δεκέμβριο του 2009 ήραμε την «αντίρρησή» μας στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) να πετούν τα τουρκικά μαχητικά στο FIR Αθηνών χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσης. Είναι άγνωστο αν ο ενδοτικός αυτός χειρισμός ήταν σκόπιμος ή οφείλεται σε μειωμένη αντίληψη των αρμόδιων αξιωματούχων που χειρίστηκαν το εν λόγω ζήτημα.

Η εξέλιξη αυτή, όπως ήταν αναμενόμενο, έθεσε αμέσως σε συναγερμό το Πεντάγωνο. Ανάστατη ήταν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας. Πληροφορίες ενημέρωσαν εκτενώς τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου για τις εξελίξεις και ποια επικίνδυνη κατάσταση αυτόματα δημιουργείται…


Παραμένει άγνωστο κατά πόσον μπορούμε να επανέλθουμε στο πρότερο καθεστώς και να διασωθούν τα κυριαρχικά μας δικαιώματα στο FIR Αθηνών ή αν περάσαμε στην επόμενη μέρα με τις πάγιες επιδιώξεις της Αγκυρας στο Αιγαίο να έχουν επιτευχθεί…


Το όλο θέμα το χειρίστηκε η αρμόδια Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας σε συνεννόηση πάντα, όπως επιτάσσεται, με το υπουργείο Εξωτερικών. Κι επειδή πρόκειται για μεγάλο ιστορικό λάθος το ποιος ευθύνεται για την εξέλιξη αυτή ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει απόλυτα. Αυτονόητο βέβαια είναι ότι οι αξιωματούχοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Υπηρεσίας δεν χαράσσουν δική τους πολιτική, αλλά εφαρμόζουν τις εντολές που τους δίδονται από το υπουργείο Εξωτερικών. Πάγια επιδίωξη της Αγκυρας ήταν να πετούν τα μαχητικά της στο Αιγαίο, εντός του FIR Αθηνών, χωρίς να καταθέτουν σχέδια πτήσεις στην Ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας όπως όριζαν μέχρι πρότινος οι κανονισμοί του ICAO (του Διεθνούς Οργανισμούς Πολιτικής Αεροπορίας ). Βέβαια από την αρχή της ίδρυσης του Οργανισμού είχε οριστεί η περιοχή ευθύνης του εναέριου χώρου που θα έλεγχε για πάντα η Ελλάδα και κάλυπτε όλο το Αιγαίο. Οπότε και έδινε τη σχετική άδεια για όποιον υπέβαλε σχέδια πτήσης και ζητούσε την άδεια να περάσει στο FIR Αθηνών.


Οπως κάθε χρόνο έτσι και το 2008 η Ελλάδα υπέβαλε την αντίρρησή της στο ICAO για το συγκεκριμένο αίτημα της Αγκυρας να εισέρχονται στο FIR Αθηνών τα μαχητικά της αεροσκάφη χωρίς να υποβάλλουν σχέδια πτήσεως. Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας και ο τότε αρχηγός του πτέραρχος Ιωάννης Γιάγκος (νυν αρχηγός ΓΕΕΘΑ) έστειλαν ενημερωτικό σημείωμα στο υπουργείο Εξωτερικών όπου σημείωναν ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στο χειρισμό καθώς η Αγκυρα έχει αναβαθμίσει τις προκλήσεις της στο Αιγαίο και αμφισβητεί τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.


Αγνωστο για ποιο λόγο, η Αθήνα έκανε ανάκληση της «αντίρρησής» της από το ICAO και μετέτρεψε την αντίρρησή της σε επιφύλαξη στο αίτημα της Αγκυρας! Εγκατέλειψε την πάγια θέση μας μέσω του εκπροσώπου της ΥΠΑ στο ICAO. Να σημειώσουμε εδώ ότι η «αντίρρηση» λειτουργούσε ως βέτο καθώς η Ελλάδα δεν επέτρεπε να οδηγηθεί το ICAO σε εγκατάλειψη του ισχύοντος κανονισμού και σε υιοθέτηση άλλου κανονισμού. Είχε το πλεονέκτημα.


Στις 17 Δεκεμβρίου του 2009 το ICAO εξέφρασε την πρόθεσή του να προχωρήσει σε αναθεώρηση του κανονισμού διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Εναέριου Χώρου. Και τότε η Αγκυρα πρόβαλε έντονα και πιεστικά το πάγιο αίτημα τα μαχητικά της αεροσκάφη να πετούν ανεξέλεγκτα στο Αιγαίο. Αίτημα που αποδέχτηκε το ICAO και διαμήνυσε στα μέλη του αν έχουν αντίρρηση σε αυτό να υποβάλουν ένσταση μέχρι τις 23 Ιανουαρίου του 2010.


Κατά περίεργο και αδιευκρίνιστο λόγο, η Ελλάδα δεν αντέδρασε. Πληροφορίες θέλουν να παρήλθε η συγκεκριμένη ημερομηνία του ICAO και η Ελλάδα να μην υπέβαλε «αντίρρηση». Κυβερνητικοί αξιωματούχοι υποστηρίζουν πως τελικά η Αθήνα πρόλαβε την ημερομηνία. Ωστόσο ενδέχεται τα πραγματικά γεγονότα να αποκαλυφθούν σύντομα. Η Νέα Δημοκρατία έχει ζητήσει να δοθούν οι αποδείξεις για το αν προλάβαμε ή όχι τη συγκεκριμένη ημερομηνία.


Ο υπεύθυνος του Τομέα Αμυνας της Ν.Δ. Θεόφιλος Λεονταρίδης κατέθεσε σχετική ερώτηση στη Βουλή και περιμένει από τον υπουργό Εξωτερικών να του δώσει τα έγγραφα που να αποδεικνύουν αν προλάβαμε ή όχι. Συγκεκριμένα αναφέρει ότι το «θέμα είναι πάρα πολύ σοβαρό καθόσον άπτεται των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας στο Αιγαίο και συγκεκριμένα στο FIR Αθηνών και οι διαμαρτυρίες μας για τις παραβάσεις των τουρκικών αεροσκαφών που ίπτανται στο Αιγαίο χωρίς υποβολή στο FIR Αθηνών σχεδίων πτήσεων στηρίζονται μεταξύ άλλων στις παραβάσεις των κανόνων πτήσεων σύμφωνα με τους κανονισμούς του ICAO».


Ο βουλευτής κ. Λεονταρίδης ρωτά μεταξύ άλλων: «Γιατί η «αντίρρηση» της Ελλάδας στην πρόταση των Τούρκων υπεβλήθη στον ICAO εκπρόθεσμα; Ποιο είναι τελικά το καθεστώς αυτή τη στιγμή σε ό,τι αφορά την υποχρέωση της Τουρκίας να υποβάλλει σχέδια πτήσεων στο FIR Αθηνών;»…


Σε επικοινωνία που είχαμε με τον υπεύθυνο του τομέα Αμυνας της Ν.Δ. Θεόφιλο Λεονταρίδη για το θέμα αυτό, μας δήλωσε: «Ο χειρισμός του όλου θέματος δείχνει παντελή έλλειψη συντονισμού των συναρμοδίων υπουργείων. Δεν είναι δυνατόν με τις ενέργειές της η κυβέρνηση να διευκολύνει την υιοθέτηση από τον ICAO των τουρκικών θέσεων. Εχω ζητήσει και περιμένω επισήμως τις εξηγήσεις της κυβέρνησης»…


Ιδιαίτερα προβληματισμένος με τα νέα δεδομένα εμφανίσθηκε και ανώτατος αξιωματούχος της Πολεμικής Αεροπορίας που είπε: «Δεν ξέρω αν χάσαμε την προθεσμία ή επίτηδες ολιγωρήσαμε. Το να πετούν οι Τούρκοι στο Αιγαίο αποτελούσε πάγιο αίτημά τους. Το 2000 μέσω ΝΑΤΟ έδιναν οι Τούρκοι τον αριθμό των αεροσκαφών τους που θα έμπαιναν στο Κεντρικό Αιγαίο αλλά δεν υπέβαλαν σχέδια πτήσης. Εμείς δεν το δεχόμασταν και καταγράφαμε τις παραβάσεις. Ισως να ενδώσαμε τελικά στις πιέσεις και των ΗΠΑ για το θέμα αυτό. Και η εξέλιξη αυτή να εντάσσεται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό για το Αιγαίο. Βέβαια το θέμα για την Ελλάδα δεν είναι μόνο η παράβαση που σημειώνεται (όταν εισέρχεται αεροσκάφος στο FIR Αθηνών) αλλά η παραβίαση του Εθνικού Εναέριου Χώρου. Και μην ξεχνάμε ότι λόγω των ασύμμετρων απειλών ότι πετάει χωρίς σχέδιο πτήσης επιβάλλεται να πηγαίνεις για αναγνώριση. Ωστόσο και σχέδια πτήσης να υποβάλλουν δεν μπορούν να κάνουν εικονικές προσβολές των μικρών Ελληνικών νήσων ,ούτε να πετούν ξυστά πάνω από τις ελληνικές φρεγάτες».


Την πεποίθησή του ότι εν γνώσει μας απωλέσαμε τα κεκτημένα στο ICAO εξέφρασε ανώτατος αξιωματούχος του Πενταγώνου, που εκτιμά ότι η εξέλιξη αυτή σημειώθηκε εν αγνοία της πολιτικής ηγεσίας του Πενταγώνου. «Αντέδρασε έντονα η πολιτική ηγεσία του Πενταγώνου μόλις πληροφορήθηκε το γεγονός και αμέσως ειδοποίησαν τον πρωθυπουργό προκειμένου να επιχειρηθεί η αναστροφή και η επαναφορά μας στην προηγούμενη κατάσταση» δήλωσε ο αξιωματούχος και πρόσθεσε: «Οι Τούρκοι βέβαια δεν αρκούνται σε παραβάσεις, προβαίνουν και σε παραβιάσεις, εισέρχονται στον Εθνικό Εναέριο χώρο μας, οπότε και οι αναχαιτίσεις θα συνεχιστούν. Ωστόσο εάν δεν διορθωθεί το «λάθος», μπορούμε να πούμε ότι οι στρατηγοί της Αγκυρας υλοποίησαν επιτυχώς και ένα άλλο τμήμα των σχεδίων τους στο Αιγαίο. Και μην ξεχνάμε ότι και τα Ιμια επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ έγιναν. Τυχαίο;»…

http://www.adesmeytos.gr/news.php?aid=15513