Του ειδικού συνεργάτη,
κ. Ηλία Αντωνιάδη
Ο Πειραιάς ζει στο θέατρο του παραλόγου. Όταν σε ολόκληρο τον κόσμο η οικονομική κρίση έχει τσακίσει κάθε επενδυτική δραστηριότητα στον Πειραιά και δη στον ΟΛΠ τα επενδυτικά σχέδια πέφτουν βροχή.
Οι εξαγγελίες για έργα είναι καταιγιστικές το τελευταίο 6μηνο και τα δισεκατομμύρια ευρώ μοιράζονται σαν το πρόσφορο στην εκκλησία. Σήμερα ο ΟΛΠ ίσως είναι η μοναδική ΔΕΚΟ στην Ευρώπη και σίγουρα στην Ελλάδα η οποία εξαγγέλλει και προγραμματίζει τέτοιου μεγέθους επενδύσεις (μουσεία, τραμ, parking, ξενοδοχεία, συνεδριακά, εμπορευματικά κέντρα κ.ά.). Κανένας άλλος τίποτα. Ούτε στις τεχνολογίες αιχμής (τηλεπικοινωνίες), ούτε σε άλλους κλάδους (υγεία, βιομηχανία, τουρισμός). Μόνο ο ΟΛΠ.
Ο αφελής και ο καλοπροαίρετος πολίτης θα ρωτήσει: Είναι κακό να γίνουν επενδύσεις στον Πειραιά; Άλλωστε, εδώ κάνουμε δεήσεις μπας και γίνει καμιά επένδυση και δουλέψει κάποιος άνεργος.
Όμως τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται.
Μέσα στο κλίμα της γενικότερης κοινωνικής «αφασίας» των τελευταίων μηνών το θέμα του λιμένα περνάει στο ντούκου, χωρίς κανένας να ενδιαφέρεται ακόμα και οι γνωστοί αριστερίζοντες προοδευτικοί «πειραιώτες» (π.χ. φαρμακοποιοί, λέκτορες, ζωγράφοι, εργατοπατέρες κ.ά.) που με την παραμικρή ευκαιρία άλλοτε έκλειναν το λιμάνι και κατακεραύνωναν στα Μέσα την κινεζική εισβολή. Φυσικά, τα ΜΜΕ και κυρίως ο κλαδικός ναυτιλιακός και πειραϊκός Τύπος δεν αναφέρει τίποτα καθώς ο ΟΛΠ είναι ο μέγας διαφημιστικός χορηγός τους.
Ο αφελής και ο καλοπροαίρετος πολίτης θα ρωτήσει: Είναι κακό να γίνουν επενδύσεις στον Πειραιά; Άλλωστε, εδώ κάνουμε δεήσεις μπας και γίνει καμιά επένδυση και δουλέψει κάποιος άνεργος.
Όμως τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται.
Μέσα στο κλίμα της γενικότερης κοινωνικής «αφασίας» των τελευταίων μηνών το θέμα του λιμένα περνάει στο ντούκου, χωρίς κανένας να ενδιαφέρεται ακόμα και οι γνωστοί αριστερίζοντες προοδευτικοί «πειραιώτες» (π.χ. φαρμακοποιοί, λέκτορες, ζωγράφοι, εργατοπατέρες κ.ά.) που με την παραμικρή ευκαιρία άλλοτε έκλειναν το λιμάνι και κατακεραύνωναν στα Μέσα την κινεζική εισβολή. Φυσικά, τα ΜΜΕ και κυρίως ο κλαδικός ναυτιλιακός και πειραϊκός Τύπος δεν αναφέρει τίποτα καθώς ο ΟΛΠ είναι ο μέγας διαφημιστικός χορηγός τους.
Παρότι η λειτουργία και το μέλλον του λιμένα Πειραιώς αποτελεί ζήτημα εθνικής υφής με διεθνείς προεκτάσεις, οι αποφάσεις λαμβάνονται στο χαμηλότατο δυνατό επίπεδο... |
Το θέμα του λιμανιού του Πειραιά δεν είναι τοπικό. Αντιθέτως είναι εθνικό και δυστυχώς μια σειρά αποφάσεων λαμβάνονται σε πολύ χαμηλό επίπεδο.
Το ότι ο ΟΛΠ βρέθηκε (σήμερα και για 30 ακόμη χρόνια) με αρκετά χρήματα στα ταμεία του εξαιτίας του κακού Κώστα Καραμανλή και του κάκιστου Βαγγέλη Βουλγαράκη, που ενοικίασαν (σημ. δεν πούλησαν) μια προβλήτα στους κινέζους, δεν σημαίνει πως ο εκάστοτε διορισμένος από το κράτος Πρόεδρος του ΟΛΠ μπορεί να κάνει του κεφαλιού του.
Ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα του επιπέδου που έχει εξαγγείλει σήμερα ο ΟΛΠ δεν είναι ένα θέμα που αφορά μόνο τον ΟΛΠ. Είναι ένα θέμα που απαιτεί ολοκληρωμένη προσέγγιση καθώς ότι έργα γίνονται εντός του λιμανιού έχουν άμεσες επιπτώσεις στην πόλη που περιβάλλει το λιμάνι.
Αυτό σημαίνει πως ο σχεδιασμός πρέπει να είναι ολοκληρωμένος και επιστημονικά τεκμηριωμένος εξετάζοντας εκατοντάδες παράγοντες που έχουν σχέση με την πόλη, τη λιμενική βιομηχανία, τις μεταφορές, την ναυτιλιακή κοινότητα κ.ο.κ.
Το ότι ο ΟΛΠ βρέθηκε (σήμερα και για 30 ακόμη χρόνια) με αρκετά χρήματα στα ταμεία του εξαιτίας του κακού Κώστα Καραμανλή και του κάκιστου Βαγγέλη Βουλγαράκη, που ενοικίασαν (σημ. δεν πούλησαν) μια προβλήτα στους κινέζους, δεν σημαίνει πως ο εκάστοτε διορισμένος από το κράτος Πρόεδρος του ΟΛΠ μπορεί να κάνει του κεφαλιού του.
Ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα του επιπέδου που έχει εξαγγείλει σήμερα ο ΟΛΠ δεν είναι ένα θέμα που αφορά μόνο τον ΟΛΠ. Είναι ένα θέμα που απαιτεί ολοκληρωμένη προσέγγιση καθώς ότι έργα γίνονται εντός του λιμανιού έχουν άμεσες επιπτώσεις στην πόλη που περιβάλλει το λιμάνι.
Αυτό σημαίνει πως ο σχεδιασμός πρέπει να είναι ολοκληρωμένος και επιστημονικά τεκμηριωμένος εξετάζοντας εκατοντάδες παράγοντες που έχουν σχέση με την πόλη, τη λιμενική βιομηχανία, τις μεταφορές, την ναυτιλιακή κοινότητα κ.ο.κ.
Ακατάστατη αναφορά
Τους τελευταίους 6 και πλέον μήνες γίνεται ακατάστατη αναφορά σε αναπτυξιακά σχέδια που αφορούν τον Πειραιά:
- Ο ΟΛΠ κάνει αναφορά για το «Επενδυτικό Πρόγραμμα ΟΛΠ 2010-2014».
- Η κυβέρνηση και το παλαιό Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για το «Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για τον Πειραιά 2010-2020».
Ουσιαστικά πρόκειται κατά κύριο λόγο για έργα που προτίθεται να κάνει ο ΟΛΠ μέσα στο λιμάνι (πολιτιστική ακτή, σταθμός κρουαζιέρας κ.ά.), αλλά και για κάποια άλλα έργα εκτός του λιμένα. Μάλιστα, όλα αυτά τα προγράμματα συντονίζονται και εγκρίνονται και από μια Διϋπουργική Επιτροπή που φτιάχτηκε επί τούτοις, υπό τον Αντιπρόεδρο κ. Θεόδωρο Πάγκαλο.
- Ο ΟΛΠ κάνει αναφορά για το «Επενδυτικό Πρόγραμμα ΟΛΠ 2010-2014».
- Η κυβέρνηση και το παλαιό Υπουργείο Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για το «Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για τον Πειραιά 2010-2020».
Ουσιαστικά πρόκειται κατά κύριο λόγο για έργα που προτίθεται να κάνει ο ΟΛΠ μέσα στο λιμάνι (πολιτιστική ακτή, σταθμός κρουαζιέρας κ.ά.), αλλά και για κάποια άλλα έργα εκτός του λιμένα. Μάλιστα, όλα αυτά τα προγράμματα συντονίζονται και εγκρίνονται και από μια Διϋπουργική Επιτροπή που φτιάχτηκε επί τούτοις, υπό τον Αντιπρόεδρο κ. Θεόδωρο Πάγκαλο.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλος. |
Ωστόσο, η πληροφόρηση για το σύνολο των έργων και κυρίως για το Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο του Πειραιά 2010-2020, δεν υπάρχει σχετική ενημέρωση, όπως επίσης και ελλιπής και διαρκώς μεταβαλλόμενη (ως προς το τι θα κατασκευαστεί) κρίνεται η πληροφόρηση για το Επενδυτικό Πρόγραμμα του ΟΛΠ 2010-2014, που είναι, ας το πούμε, υποπρόγραμμα του μεγάλου Ειδικού Προγράμματος.
Πουθενά, ούτε στο site του ΟΛΠ ούτε στο site του Δήμου, ούτε της Νομαρχίας ούτε πουθενά δεν μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση σε αυτό το Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο που θα αναμορφώσει τον Πειραιά. Να δει ποιοι επιστήμονες, ποιοι πολεοδόμοι, ποιοι χωροτάκτες έχουν συμμετάσχει στην μελέτη, ποια πανεπιστήμια του εσωτερικού και του εξωτερικού, ποιες μετρήσεις έχουν γίνει, ποιες είναι οι βασικές λεπτομέρειες των έργων, σε ποια τεκμηριωμένα καλά παραδείγματα βασίζονται τα σχέδια. Να δει κάποιος το χρονικό βάθος της έρευνας αυτής ώστε να αντιληφθεί τη σοβαρότητα του σχεδίου. Το μόνο που έχει αναρτηθεί, σχετικά πρόσφατα, είναι ένα συνοπτικό μέρος του Επενδυτικού Προγράμματος του ΟΛΠ.
Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για τον Πειραιά ακούμε και σχέδιο δεν έχουμε δει. Αν υπάρχει παρακαλούμε να αναρτηθεί σε κάποιον δικτυακό τόπο ώστε να το αξιολογήσουμε αναλόγως και εμείς οι ταπεινοί θνητοί πειραιώτες.
Στο σημείο αυτό θεωρούμε ότι ο ΟΛΠ και ο μηχανισμός επικοινωνίας της κυβέρνησης «ζωγράφισε».
Ο αντίλογος, όταν αυτός (και αν) διατυπωθεί είναι ότι τα προαναφερόμενα Σχέδια έχουν τη διυπουργική έγκριση (άρα είναι ολοκληρωμένο) ενώ για το θέμα της διαβούλευσης τα Σχέδια έχουν τεθεί και θα τεθούν υπόψη της «Ειδικής Αναπτυξιακής Επιτροπής Πειραιά» που συγκρότησε μόλις στις αρχές Ιουνίου η κ. Λούκα Κατσέλη, με συμμετέχοντες τους γνωστούς Γενικούς Γραμματείς, τον ΟΛΠ, τους γνωστούς Τοπικούς και κλαδικούς Φορείς καθώς και ένα - δύο ακαδημαϊκούς.
Η καινοτομία δημιουργίας μιας διυπουργικής επιτροπής για τον Πειραιά και μιας Ειδικής Αναπτυξιακής Επιτροπής, που όλοι ξέρουμε πως (δεν) θα λειτουργήσει δεν απαλλάσσει κανένα ΟΛΠ, κανένα Δήμο και καμία Νομαρχία από το θεσμικό της καθήκον.
Για κάθε έργο στην Ελλάδα, μικρό ή μεγάλο, οφείλονται και σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία να ακολουθούνται οι κανόνες. Αυτοί οι κανόνες, μεταξύ άλλων, αναφέρουν την ανάγκη επιστημονικής ανάλυσης, την σύνταξη περιβαλλοντικών μελετών, τεχνοοικονομικών μελετών κ.ο.κ.
Στην περίπτωση του ΟΛΠ και του Πειραιά έχουμε τη δημοσιοποίηση και τις αναγγελίες ορυμαγδού από έργα (που συνέχεια αλλάζουν αριθμό, είδος και κοστολόγιο) χωρίς να υπάρχει μια συγκροτημένη μελέτη, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες διαδικασίες δημοσιοποίησης.
Έλλειμμα στρατηγικού σχεδιασμού
Μάλιστα, η έκταση και το μέγεθος των έργων δεν απαιτεί μόνο τις κλασσικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά τη σύνταξη και την έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Στην περίπτωσή μας, εφόσον ο ΟΛΠ καταθέσει Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και όχι ΣΜΠΕ για αδειοδότηση των συγκεκριμένων έργων θα μιλάμε για την λεγόμενη «σαλαμοποίηση» του Επενδυτικού Σχεδίου του Πειραιά. Όλα τα έργα που εξαγγέλλονται για τον ευρύτερο Πειραιά είναι σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα και πρέπει να αναλυθούν και να εγκριθούν μέσα από μια Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Ένας πρωτοετής φοιτητής τεχνικών ή περιβαλλοντικών σχολών αυτό το γνωρίζει.
Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι: Από την στιγμή που ΟΛΠ, Δήμος, Νομαρχία, Περιφέρεια, Κεντρική Διοίκηση παρουσιάζουν (και σωστά κάνουν) ένα ενιαίο Αναπτυξιακό και Επενδυτικό Σχέδιο-Πρόγραμμα για τον Πειραιά και τον ΟΛΠ, σύμφωνα με τον νόμο και την κοινοτική νομοθεσία πρέπει να συνταχθεί και να εγκριθεί, μια ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ. Όλες οι άλλες διαδικασίες με τις διυπουργικές και τις ειδικές επιτροπές, δεν προβλέπονται πουθενά και είναι για τα μάτια του κόσμου.
Οι αντιφάσεις
Μεταξύ άλλων, είναι ΑΣΤΕΙΟ να ακούμε σήμερα τον υποψήφιο Δήμαρχο Πειραιά κ. Γιάννη Μίχα να μιλά για τα εν λόγω προγραμματιζόμενα έργα που θα αναμορφώσουν τον Πειραιά, όταν πριν κάποια ελάχιστα χρόνια για σαφώς πολύ λιγότερα σε έκταση και ένταση έργα που είχε εξαγγείλει ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μαν. Κεφαλογιάννης (δεν υπήρχαν τότε τα λεφτά της COSCO), ο κ. Νομάρχης μιλούσε για τεραστίων διαστάσεων περιβαλλοντικό έγκλημα. Μάλιστα κάποια εξαγγελμένα έργα από τον κ. Κεφαλογιάννη περιλαμβάνονται στο σημερινό πρόγραμμα του ΟΛΠ (φυσικό είναι καθώς ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί τους ίδιους υπαλλήλους). Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της Νομαρχίας της 20.10.2005 ο κ. Μίχας χαρακτηριστικά αναφέρει : «ότι η Νομαρχία Πειραιά θα αγωνιστεί με κάθε έννομο μέσο για να μην υλοποιηθούν οι επενδυτικές προτάσεις του ΟΛΠ που θα επιφέρουν περαιτέρω υποβάθμιση στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά».
Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι το πρόγραμμα του κ. Κεφαλογιάννη για τον ΟΛΠ αφορούσε σε :
- κάποια (μικρά) έργα σχεδόν ολοκληρωμένα (όπως βεβαίωνε τότε και η Νομαρχία)
- έργα που ήταν σαφώς λιγότερα και μικρότερα σε ένταση και έκταση από ότι σήμερα εξαγγέλλει ο ΟΛΠ.
Ωστόσο, σήμερα ο κ. Μίχας δεν αντιδρά. Δεν μιλά. Αντιθέτως τώρα συμφωνεί και υπερθεματίζει. Βέβαια έρχεται σε αντίθεση με την υφιστάμενη υπηρεσία του, την Δ/νση Πολεοδομίας & Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Πειραιά, η οποία τότε στο πρόγραμμα του Κεφαλογιάννη είχε επίσημα δηλώσει ότι: «δεν υπάρχει σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ απ' όπου θα προκύπτει η δυνατότητα κατασκευής νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, επεκτάσεων των λιμενικών δραστηριοτήτων, προβλέψεις νέων χρήσεων (αναψυχή, πολιτισμός, εκπαίδευση), όπως επίσης στην ΜΠΕ δεν υπάρχει αναφορά και εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων των όμορων Δήμων».
Στο σημείο αυτό πρέπει να κάνουμε και μια άλλη σοβαρή επισήμανση – ρητορική ερώτηση.
Πουθενά, ούτε στο site του ΟΛΠ ούτε στο site του Δήμου, ούτε της Νομαρχίας ούτε πουθενά δεν μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση σε αυτό το Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο που θα αναμορφώσει τον Πειραιά. Να δει ποιοι επιστήμονες, ποιοι πολεοδόμοι, ποιοι χωροτάκτες έχουν συμμετάσχει στην μελέτη, ποια πανεπιστήμια του εσωτερικού και του εξωτερικού, ποιες μετρήσεις έχουν γίνει, ποιες είναι οι βασικές λεπτομέρειες των έργων, σε ποια τεκμηριωμένα καλά παραδείγματα βασίζονται τα σχέδια. Να δει κάποιος το χρονικό βάθος της έρευνας αυτής ώστε να αντιληφθεί τη σοβαρότητα του σχεδίου. Το μόνο που έχει αναρτηθεί, σχετικά πρόσφατα, είναι ένα συνοπτικό μέρος του Επενδυτικού Προγράμματος του ΟΛΠ.
Ειδικό Αναπτυξιακό Σχέδιο για τον Πειραιά ακούμε και σχέδιο δεν έχουμε δει. Αν υπάρχει παρακαλούμε να αναρτηθεί σε κάποιον δικτυακό τόπο ώστε να το αξιολογήσουμε αναλόγως και εμείς οι ταπεινοί θνητοί πειραιώτες.
Στο σημείο αυτό θεωρούμε ότι ο ΟΛΠ και ο μηχανισμός επικοινωνίας της κυβέρνησης «ζωγράφισε».
Ο αντίλογος, όταν αυτός (και αν) διατυπωθεί είναι ότι τα προαναφερόμενα Σχέδια έχουν τη διυπουργική έγκριση (άρα είναι ολοκληρωμένο) ενώ για το θέμα της διαβούλευσης τα Σχέδια έχουν τεθεί και θα τεθούν υπόψη της «Ειδικής Αναπτυξιακής Επιτροπής Πειραιά» που συγκρότησε μόλις στις αρχές Ιουνίου η κ. Λούκα Κατσέλη, με συμμετέχοντες τους γνωστούς Γενικούς Γραμματείς, τον ΟΛΠ, τους γνωστούς Τοπικούς και κλαδικούς Φορείς καθώς και ένα - δύο ακαδημαϊκούς.
Η καινοτομία δημιουργίας μιας διυπουργικής επιτροπής για τον Πειραιά και μιας Ειδικής Αναπτυξιακής Επιτροπής, που όλοι ξέρουμε πως (δεν) θα λειτουργήσει δεν απαλλάσσει κανένα ΟΛΠ, κανένα Δήμο και καμία Νομαρχία από το θεσμικό της καθήκον.
Για κάθε έργο στην Ελλάδα, μικρό ή μεγάλο, οφείλονται και σύμφωνα με την κοινοτική νομοθεσία να ακολουθούνται οι κανόνες. Αυτοί οι κανόνες, μεταξύ άλλων, αναφέρουν την ανάγκη επιστημονικής ανάλυσης, την σύνταξη περιβαλλοντικών μελετών, τεχνοοικονομικών μελετών κ.ο.κ.
Στην περίπτωση του ΟΛΠ και του Πειραιά έχουμε τη δημοσιοποίηση και τις αναγγελίες ορυμαγδού από έργα (που συνέχεια αλλάζουν αριθμό, είδος και κοστολόγιο) χωρίς να υπάρχει μια συγκροτημένη μελέτη, χωρίς να έχουν γίνει οι απαραίτητες διαδικασίες δημοσιοποίησης.
Έλλειμμα στρατηγικού σχεδιασμού
Μάλιστα, η έκταση και το μέγεθος των έργων δεν απαιτεί μόνο τις κλασσικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων αλλά τη σύνταξη και την έγκριση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ). Στην περίπτωσή μας, εφόσον ο ΟΛΠ καταθέσει Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) και όχι ΣΜΠΕ για αδειοδότηση των συγκεκριμένων έργων θα μιλάμε για την λεγόμενη «σαλαμοποίηση» του Επενδυτικού Σχεδίου του Πειραιά. Όλα τα έργα που εξαγγέλλονται για τον ευρύτερο Πειραιά είναι σύνθετα και αλληλοεξαρτώμενα και πρέπει να αναλυθούν και να εγκριθούν μέσα από μια Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Ένας πρωτοετής φοιτητής τεχνικών ή περιβαλλοντικών σχολών αυτό το γνωρίζει.
Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι: Από την στιγμή που ΟΛΠ, Δήμος, Νομαρχία, Περιφέρεια, Κεντρική Διοίκηση παρουσιάζουν (και σωστά κάνουν) ένα ενιαίο Αναπτυξιακό και Επενδυτικό Σχέδιο-Πρόγραμμα για τον Πειραιά και τον ΟΛΠ, σύμφωνα με τον νόμο και την κοινοτική νομοθεσία πρέπει να συνταχθεί και να εγκριθεί, μια ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ. Όλες οι άλλες διαδικασίες με τις διυπουργικές και τις ειδικές επιτροπές, δεν προβλέπονται πουθενά και είναι για τα μάτια του κόσμου.
Οι αντιφάσεις
Μεταξύ άλλων, είναι ΑΣΤΕΙΟ να ακούμε σήμερα τον υποψήφιο Δήμαρχο Πειραιά κ. Γιάννη Μίχα να μιλά για τα εν λόγω προγραμματιζόμενα έργα που θα αναμορφώσουν τον Πειραιά, όταν πριν κάποια ελάχιστα χρόνια για σαφώς πολύ λιγότερα σε έκταση και ένταση έργα που είχε εξαγγείλει ο τότε Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μαν. Κεφαλογιάννης (δεν υπήρχαν τότε τα λεφτά της COSCO), ο κ. Νομάρχης μιλούσε για τεραστίων διαστάσεων περιβαλλοντικό έγκλημα. Μάλιστα κάποια εξαγγελμένα έργα από τον κ. Κεφαλογιάννη περιλαμβάνονται στο σημερινό πρόγραμμα του ΟΛΠ (φυσικό είναι καθώς ο ΟΛΠ χρησιμοποιεί τους ίδιους υπαλλήλους). Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου της Νομαρχίας της 20.10.2005 ο κ. Μίχας χαρακτηριστικά αναφέρει : «ότι η Νομαρχία Πειραιά θα αγωνιστεί με κάθε έννομο μέσο για να μην υλοποιηθούν οι επενδυτικές προτάσεις του ΟΛΠ που θα επιφέρουν περαιτέρω υποβάθμιση στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά».
Στο σημείο αυτό σημειώνουμε ότι το πρόγραμμα του κ. Κεφαλογιάννη για τον ΟΛΠ αφορούσε σε :
- κάποια (μικρά) έργα σχεδόν ολοκληρωμένα (όπως βεβαίωνε τότε και η Νομαρχία)
- έργα που ήταν σαφώς λιγότερα και μικρότερα σε ένταση και έκταση από ότι σήμερα εξαγγέλλει ο ΟΛΠ.
Ωστόσο, σήμερα ο κ. Μίχας δεν αντιδρά. Δεν μιλά. Αντιθέτως τώρα συμφωνεί και υπερθεματίζει. Βέβαια έρχεται σε αντίθεση με την υφιστάμενη υπηρεσία του, την Δ/νση Πολεοδομίας & Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Πειραιά, η οποία τότε στο πρόγραμμα του Κεφαλογιάννη είχε επίσημα δηλώσει ότι: «δεν υπάρχει σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΛΠ απ' όπου θα προκύπτει η δυνατότητα κατασκευής νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, επεκτάσεων των λιμενικών δραστηριοτήτων, προβλέψεις νέων χρήσεων (αναψυχή, πολιτισμός, εκπαίδευση), όπως επίσης στην ΜΠΕ δεν υπάρχει αναφορά και εναρμόνιση με τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας και των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων των όμορων Δήμων».
Στο σημείο αυτό πρέπει να κάνουμε και μια άλλη σοβαρή επισήμανση – ρητορική ερώτηση.
Οι φωτογραφίες και οι μακέτες για το λιμάνι του Πειραιά δεν μπορούν να σκιαγραφήσουν την πραγματική εικόνα όσων μεθοδεύονται και τις επιπτώσεις που θα προκαλέσουν στην τοπική κοινωνία... |
Είναι σύμφωνο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας με τις μεγάλες αυτές επεμβάσεις σε ένα νευραλγικό χώρο του Λεκανοπεδίου, στον Πειραιά; Οι επιστήμονές του έχουν κάνει τις σχετικές προβλέψεις από παλιά ή τώρα σύρονται ανάλογα με τις επιθυμίες του ΟΛΠ; Υπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποιος χάρτης κάποια μελέτη που να ενσωματώνει όλα αυτά τα δεκάδες μεγάλης κλίμακας έργα στο σχεδιασμό του αρμόδιου από τον νόμο και το Σύνταγμα φορέα που είναι το Υπουργείο και ο Οργανισμός της Αθήνας;
Σε πρόσφατη πολυτελή και «ψαγμένη» έκδοση του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Αθήνα Αττική 2014» για τα έργα των αστικών αναπλάσεων που προβλέπονται να γίνουν στην Αττική το σύνολο των 30 υπερτοπικών έργων του Πειραιά και του ΟΛΠ απουσιάζουν εκκωφαντικά.
Πραγματικά προκαλεί εντύπωση όταν έχει συσταθεί ολόκληρη Διϋπουργική Επιτροπή, υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης μάλιστα, μόνο για τον Πειραιά και για καμία άλλη πόλη της Ελλάδας, ούτε για την Αθήνα, ούτε για την Θεσσαλονίκη, ούτε για το μεγαλύτερο και προβληματικότερο Περιστέρι, το σύνολο του Επενδυτικού Σχεδίου του Πειραιά να απουσιάζει από το σχεδιασμό του αρμόδιου Υπουργείου. Η εκτεταμένη σε έκταση και ένταση «πολιτιστική ακτή» με τα δεκάδες μουσεία που δημιουργεί ο ΟΛΠ δεν αποτελούν αντικείμενο ενσωμάτωσης στον σχεδιασμό των αστικών αναπτύξεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος; Η συμμετοχή του Υφυπουργού Περιβάλλοντος στην Διυπουργική μάλλον διακοσμητική σημασία είχε, όπως διακοσμητική είναι και η ίδια η διυπουργική αλλά και η νέα Επιτροπή του Πειραιά που συστήθηκε.
Όλες αυτές οι επιτροπές και τα αόριστα σχέδια και επενδύσεις που έρχονται και φεύγουν, είναι αποτέλεσμα της ακούραστης δουλειάς του μόνιμου Νομάρχη της Ιπποκράτους. Έτσι, ο μηχανισμός του κόμματος κατάφερε μόνο για τον τυχερό Πειραιά να συστήσει Διϋπουργική Επιτροπή για ένα αόριστο σχέδιο, παρασέρνοντας τότε τον απερχόμενο Δήμαρχο Πειραιά κ. Παναγιώτη Φασούλα αλλά και άλλους Δημάρχους της Περιοχής και λοιπούς τοπικούς φορείς, με απώτερο σκοπό αυτό που ζούμε δυστυχώς σήμερα στα αυτοδιοικητικά θέματα του Πειραιά.
Τα ερωτήματα
Αν και έχουν περάσει μήνες από τις ανακοινώσεις και τις διυπουργικές κ.ο.κ. ακόμη και σήμερα ο Πειραιάς περιμένει έστω ένα ευρουλάκι βοηθείας. Να δει έστω σε ένα χαρτί αυτό το ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα απογειώσει τον Πειραιά. Να δει ένα νόμο, ένα ΦΕΚ που θα τροποποιεί και θα ορίζει τις νέες χρήσεις και δραστηριότητες. Να δει έστω ένα σχέδιο για την καθαριότητα των δρόμων, για την λύση του κυκλοφοριακού χάους και την ανάπτυξη του Πειραιά ως πύλης για το διαμετακομιστικό εμπόριο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ακόμα περιμένει. Και σήμερα, προεκλογικά, εκβιάζεται. Εκβιάζεται ότι αν δεν ψηφίσει τον Νομάρχη της Ιπποκράτους τα χρήματα των κακών κινέζων δεν θα οδηγηθούν σε ανταποδοτικού τύπου υποδομές και υπηρεσίες στον Πειραιά, οι οποίες είχαν ξεκάθαρα προβλεφθεί και δεσμευτεί από τον άλλο κακό της ιστορίας, τον Βουλγαράκη.
Κλείνοντας τις σκέψεις μας στο σημείο αυτό θα διατυπώσουμε κάποια επιπλέον ρητορικά ερωτήματα, τα οποία το πιθανότερο είναι να μην απαντηθούν:
1. Σήμερα τι δηλώνει η Δ/νση Πολεοδομίας & Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Πειραιά; Συμφωνεί ότι το πρόγραμμα ακορντεόν του ΟΛΠ εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου και των ΓΠΣ των όμορων Δήμων; Οι προτεινόμενες χρήσεις του ΟΛΠ (αναψυχή, πολιτισμός, εκπαίδευση) του Προγράμματος Κεφαλογιάννη ήταν κακιές ενώ του Ανωμερίτη είναι καλές; Γιατί δεν κόπτεται σήμερα να βγάλει ανακοινώσεις;
2. Που είναι η σύμβαση του ΟΛΠ με την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου που προκύπτει η δυνατότητα του να κάνει όλα αυτά τα έργα, όπως ήθελε παλιά η Δ/νση Πολεοδομίας της Νομαρχίας;
3. Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Οργανισμού της Αθήνας, των αρμόδιων από τον νόμο φορέων για την ανάπτυξη της Αττικής, έχουν στον επίσημο σχεδιασμό τους κάτι από αυτές τις μεγάλες παρεμβάσεις (πολιτιστικές ακτές, τραμ, μετρό, δρόμοι, parking, συνεδριακά κ.ά.) που εξαγγέλλονται στο Πειραιά κατά καιρούς από διαφόρους επισήμους; Αν ναι παρακαλούμε να δούμε τα σχέδια, τα εσωτερικά έγγραφα και τα σχετικά ΦΕΚ των τροποποιήσεων. Επίσης παρακαλούμε να δούμε την ΣΜΠΕ ενός τόσο σημαντικού, σε επίπεδο διυπουργικής επιτροπής, επενδυτικού προγράμματος για τον Πειραιά. Αλλιώς οτιδήποτε γίνεται από εδώ και στο εξής στον Πειραιά, με βάση τα εξαγγελμένα, είναι σίγουρο ότι τα έργα αυτά θα «πέσουν» τόσο στο ΣτΕ όσο και στην Κοινότητα με την πρώτη καταγγελία. Κάποια στιγμή οι αρμόδιοι πρέπει να διαβάζουν και κανένα νόμο. Φυσικά, δεν περιμένουμε στην περίπτωση αυτή, να γίνει καμία μα καμία προσφυγή από τους γνωστούς – άγνωστους αριστερούς - προοδευτικούς (κατά δήλωση τους) πειραιώτες ή πειραιωτοπατέρες. Είναι πολλά τα έργα Άρη!!!
4. Οι απερχόμενοι Δήμαρχοι της χώρας γιατί δεν ζήτησαν και αυτοί μια Διυπουργική Επιτροπή για την πόλη τους; Γιατί δεν ζήτησε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα σημαντικά έργα που εξαγγέλλονται κατά καιρούς στην ΔΕΘ; Γιατί δεν ζήτησε ο Δήμαρχος της Πάτρας για τα έργα που προβλέπονται και τις επιπτώσεις του νέου λιμένα στην πόλη του; Γιατί από σήμερα όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι δεν ζητούν και δεν συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματά τους μια Διυπουργική Επιτροπή και μια Τοπική Αναπτυξιακή Επιτροπή με Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων για την πόλη τους; Γιατί μόνο ο Πειραιάς να έχει αυτό το προνόμιο;
Τέλος, το πιο σημαντικό ερώτημα!
Πώς αισθάνονται σήμερα ο Πρωθυπουργός της χώρας, ο οποίος σύρθηκε και αυτός πριν τις εθνικές εκλογές του 2009 από τον Νομάρχη της Ιπποκράτους, στο Πειραιά κάνοντας δηλώσεις εναντίων των κακών κινέζικων επενδύσεων και ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης που παραδέχτηκε δημοσίως (μετά εορτής) το λάθος του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με την COSCO, που σήμερα την παρακαλάνε γονυπετείς να αναλάβει και το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου Πεδίου;
Πώς αισθάνεται ο Πρωθυπουργός όταν αποδεδειγμένα με βάση τις εισηγήσεις των «πειραιωτών» συμβούλων του κατάργησε και επανασύστασε (ο τρόπος του λέγειν) σε χρόνο ρεκόρ ένα υπουργείο, το Εμπορικής Ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας ένα κορυφαίο λάθος που καταστρέφει την συναλλαγματοφόρο ελληνική ναυτιλία μας;
Πώς αισθάνεται ο Πρωθυπουργός όταν στις εσωκομματικές διαδικασίες ανάδειξης των υποψηφίων για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, οι Προεδρικές επιλογές του για τον Δήμο και τον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά ήταν σε αμφισβήτηση από ένα τοπικό στέλεχος;
Πώς αισθάνονται όταν πολιτικοί της εμβέλειας του Παπανδρέου και του Πάγκαλου, παίζουν διαρκώς, ως μαριονέτες, σε ένα πειραϊκο-παριανό παιχνίδι ικανοποίησης προσωπικών φιλοδοξιών και άλλων επιδιώξεων;
Καλή σας ψήφο Πειραιώτες.
Δείτε σχετικά:
Σε πρόσφατη πολυτελή και «ψαγμένη» έκδοση του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Αθήνα Αττική 2014» για τα έργα των αστικών αναπλάσεων που προβλέπονται να γίνουν στην Αττική το σύνολο των 30 υπερτοπικών έργων του Πειραιά και του ΟΛΠ απουσιάζουν εκκωφαντικά.
Πραγματικά προκαλεί εντύπωση όταν έχει συσταθεί ολόκληρη Διϋπουργική Επιτροπή, υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης μάλιστα, μόνο για τον Πειραιά και για καμία άλλη πόλη της Ελλάδας, ούτε για την Αθήνα, ούτε για την Θεσσαλονίκη, ούτε για το μεγαλύτερο και προβληματικότερο Περιστέρι, το σύνολο του Επενδυτικού Σχεδίου του Πειραιά να απουσιάζει από το σχεδιασμό του αρμόδιου Υπουργείου. Η εκτεταμένη σε έκταση και ένταση «πολιτιστική ακτή» με τα δεκάδες μουσεία που δημιουργεί ο ΟΛΠ δεν αποτελούν αντικείμενο ενσωμάτωσης στον σχεδιασμό των αστικών αναπτύξεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος; Η συμμετοχή του Υφυπουργού Περιβάλλοντος στην Διυπουργική μάλλον διακοσμητική σημασία είχε, όπως διακοσμητική είναι και η ίδια η διυπουργική αλλά και η νέα Επιτροπή του Πειραιά που συστήθηκε.
Όλες αυτές οι επιτροπές και τα αόριστα σχέδια και επενδύσεις που έρχονται και φεύγουν, είναι αποτέλεσμα της ακούραστης δουλειάς του μόνιμου Νομάρχη της Ιπποκράτους. Έτσι, ο μηχανισμός του κόμματος κατάφερε μόνο για τον τυχερό Πειραιά να συστήσει Διϋπουργική Επιτροπή για ένα αόριστο σχέδιο, παρασέρνοντας τότε τον απερχόμενο Δήμαρχο Πειραιά κ. Παναγιώτη Φασούλα αλλά και άλλους Δημάρχους της Περιοχής και λοιπούς τοπικούς φορείς, με απώτερο σκοπό αυτό που ζούμε δυστυχώς σήμερα στα αυτοδιοικητικά θέματα του Πειραιά.
Τα ερωτήματα
Αν και έχουν περάσει μήνες από τις ανακοινώσεις και τις διυπουργικές κ.ο.κ. ακόμη και σήμερα ο Πειραιάς περιμένει έστω ένα ευρουλάκι βοηθείας. Να δει έστω σε ένα χαρτί αυτό το ολοκληρωμένο πρόγραμμα που θα απογειώσει τον Πειραιά. Να δει ένα νόμο, ένα ΦΕΚ που θα τροποποιεί και θα ορίζει τις νέες χρήσεις και δραστηριότητες. Να δει έστω ένα σχέδιο για την καθαριότητα των δρόμων, για την λύση του κυκλοφοριακού χάους και την ανάπτυξη του Πειραιά ως πύλης για το διαμετακομιστικό εμπόριο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ακόμα περιμένει. Και σήμερα, προεκλογικά, εκβιάζεται. Εκβιάζεται ότι αν δεν ψηφίσει τον Νομάρχη της Ιπποκράτους τα χρήματα των κακών κινέζων δεν θα οδηγηθούν σε ανταποδοτικού τύπου υποδομές και υπηρεσίες στον Πειραιά, οι οποίες είχαν ξεκάθαρα προβλεφθεί και δεσμευτεί από τον άλλο κακό της ιστορίας, τον Βουλγαράκη.
Κλείνοντας τις σκέψεις μας στο σημείο αυτό θα διατυπώσουμε κάποια επιπλέον ρητορικά ερωτήματα, τα οποία το πιθανότερο είναι να μην απαντηθούν:
1. Σήμερα τι δηλώνει η Δ/νση Πολεοδομίας & Περιβάλλοντος της Νομαρχίας Πειραιά; Συμφωνεί ότι το πρόγραμμα ακορντεόν του ΟΛΠ εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου και των ΓΠΣ των όμορων Δήμων; Οι προτεινόμενες χρήσεις του ΟΛΠ (αναψυχή, πολιτισμός, εκπαίδευση) του Προγράμματος Κεφαλογιάννη ήταν κακιές ενώ του Ανωμερίτη είναι καλές; Γιατί δεν κόπτεται σήμερα να βγάλει ανακοινώσεις;
2. Που είναι η σύμβαση του ΟΛΠ με την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου που προκύπτει η δυνατότητα του να κάνει όλα αυτά τα έργα, όπως ήθελε παλιά η Δ/νση Πολεοδομίας της Νομαρχίας;
3. Ο σχεδιασμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Οργανισμού της Αθήνας, των αρμόδιων από τον νόμο φορέων για την ανάπτυξη της Αττικής, έχουν στον επίσημο σχεδιασμό τους κάτι από αυτές τις μεγάλες παρεμβάσεις (πολιτιστικές ακτές, τραμ, μετρό, δρόμοι, parking, συνεδριακά κ.ά.) που εξαγγέλλονται στο Πειραιά κατά καιρούς από διαφόρους επισήμους; Αν ναι παρακαλούμε να δούμε τα σχέδια, τα εσωτερικά έγγραφα και τα σχετικά ΦΕΚ των τροποποιήσεων. Επίσης παρακαλούμε να δούμε την ΣΜΠΕ ενός τόσο σημαντικού, σε επίπεδο διυπουργικής επιτροπής, επενδυτικού προγράμματος για τον Πειραιά. Αλλιώς οτιδήποτε γίνεται από εδώ και στο εξής στον Πειραιά, με βάση τα εξαγγελμένα, είναι σίγουρο ότι τα έργα αυτά θα «πέσουν» τόσο στο ΣτΕ όσο και στην Κοινότητα με την πρώτη καταγγελία. Κάποια στιγμή οι αρμόδιοι πρέπει να διαβάζουν και κανένα νόμο. Φυσικά, δεν περιμένουμε στην περίπτωση αυτή, να γίνει καμία μα καμία προσφυγή από τους γνωστούς – άγνωστους αριστερούς - προοδευτικούς (κατά δήλωση τους) πειραιώτες ή πειραιωτοπατέρες. Είναι πολλά τα έργα Άρη!!!
4. Οι απερχόμενοι Δήμαρχοι της χώρας γιατί δεν ζήτησαν και αυτοί μια Διυπουργική Επιτροπή για την πόλη τους; Γιατί δεν ζήτησε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης σε σχέση με τα σημαντικά έργα που εξαγγέλλονται κατά καιρούς στην ΔΕΘ; Γιατί δεν ζήτησε ο Δήμαρχος της Πάτρας για τα έργα που προβλέπονται και τις επιπτώσεις του νέου λιμένα στην πόλη του; Γιατί από σήμερα όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι δεν ζητούν και δεν συμπεριλαμβάνουν στα προγράμματά τους μια Διυπουργική Επιτροπή και μια Τοπική Αναπτυξιακή Επιτροπή με Γενικούς Γραμματείς Υπουργείων για την πόλη τους; Γιατί μόνο ο Πειραιάς να έχει αυτό το προνόμιο;
Τέλος, το πιο σημαντικό ερώτημα!
Πώς αισθάνονται σήμερα ο Πρωθυπουργός της χώρας, ο οποίος σύρθηκε και αυτός πριν τις εθνικές εκλογές του 2009 από τον Νομάρχη της Ιπποκράτους, στο Πειραιά κάνοντας δηλώσεις εναντίων των κακών κινέζικων επενδύσεων και ο Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης που παραδέχτηκε δημοσίως (μετά εορτής) το λάθος του ΠΑΣΟΚ σε σχέση με την COSCO, που σήμερα την παρακαλάνε γονυπετείς να αναλάβει και το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου Πεδίου;
Πώς αισθάνεται ο Πρωθυπουργός όταν αποδεδειγμένα με βάση τις εισηγήσεις των «πειραιωτών» συμβούλων του κατάργησε και επανασύστασε (ο τρόπος του λέγειν) σε χρόνο ρεκόρ ένα υπουργείο, το Εμπορικής Ναυτιλίας, αναγνωρίζοντας ένα κορυφαίο λάθος που καταστρέφει την συναλλαγματοφόρο ελληνική ναυτιλία μας;
Πώς αισθάνεται ο Πρωθυπουργός όταν στις εσωκομματικές διαδικασίες ανάδειξης των υποψηφίων για τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, οι Προεδρικές επιλογές του για τον Δήμο και τον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά ήταν σε αμφισβήτηση από ένα τοπικό στέλεχος;
Πώς αισθάνονται όταν πολιτικοί της εμβέλειας του Παπανδρέου και του Πάγκαλου, παίζουν διαρκώς, ως μαριονέτες, σε ένα πειραϊκο-παριανό παιχνίδι ικανοποίησης προσωπικών φιλοδοξιών και άλλων επιδιώξεων;
Καλή σας ψήφο Πειραιώτες.
Δείτε σχετικά:
http://www.nomarhiapeiraia.gr, Ανακοίνωση Νομαρχίας Πειραιά της 20ης Οκτωβρίου 2005
http://paliakokkinia.blogspot.com, Πολιτική διαφήμιση και πολιτική επικοινωνία
http://paliakokkinia.blogspot.com/2010/11/k.html