Έρευνα για να διαπιστωθεί αν η Google παραβίασε την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία, υποβαθμίζοντας σκοπίμως τους ανταγωνιστές της στα αποτελέσματα αναζήτησης, ξεκινά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μετά την υπόθεση παραβίασης προσωπικών δεδομένων από την υπηρεσία «Street View», η εταιρεία βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με τις αρχές, αυτή τη φορά μετά από καταγγελίες εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με τις οποίες η Google κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στην αγορά της online αναζήτησης.
Οι καταγγελίες
Η Κομισιόν κίνησε και επισήμως χθες διαδικασία έρευνας για τη δράση της Google, περίπου εννέα μήνες μετά τις επίσημες καταγγελίες στις οποίες προέβησαν ο βρετανικός ιστότοπος Foundem και η γαλλική μηχανή αναζήτησης Ejustice.
Όπως υποστηρίζουν οι δύο εταιρείες, οι οποίες προσέφυγαν στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε., η Google υποβίβασε σκοπίμως τους ιστότοπούς τους στα αποτελέσματα αναζήτησης που παρέχει, επειδή είναι ανταγωνιστές της.
«Υπάρχει ένα ολοένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της δημόσιας αντίληψης που λέει ότι τα αποτελέσματα αναζήτησης της Google είναι περιεκτικά και αμερόληπτα, και της πραγματικότητας που λέει ότι δεν είναι τίποτα από τα δύο», δήλωσε ο Σιβόν Ραφ, διευθύνων σύμβουλος της Foundem.
Σε καταγγελία εναντίον της Google προέβη και μια τρίτη εταιρεία, η Ciao, που ανήκει στη Microsoft.
Η έρευνα
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ερευνήσει αν η Google έχει κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά της online αναζήτησης, υποβαθμίζοντας την κατάταξη των απλήρωτων αποτελεσμάτων αναζήτησης των ανταγωνιστικών της υπηρεσιών», αναφέρεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν.
Ωστόσο, ο Επίτροπος Ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, δήλωσε ότι είναι πρόωρο να ειπωθεί σε αυτό το χρονικό σημείο ότι υπάρχει πρόβλημα με τις επιχειρηματικές πρακτικές της Google.
«Θέλω να είμαι απολύτως σαφής ότι αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει σίγουρα πρόβλημα. Είναι πάρα πολύ νωρίς για να πούμε κάτι τέτοιο», ανέφερε ο κ. Αλμούνια κατά τη διάρκεια ακρόασης στο Ευρωκοινοβούλιο.
Η αντίδραση της Google
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τα αρμόδια όργανα, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης».
Αναλυτές της διαδικτυακής αγοράς εκτιμούν ότι η εταιρεία θα αναγκαστεί «να κάνει παραχωρήσεις» στην πολιτική αναζητήσεων που ακολουθεί, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε μακρά αντιδικία με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, επί του παρόντος η Google υπερασπίζεται τη μέθοδο που ακολουθεί για την κατάταξη των ιστότοπων.
«Φτιάξαμε το Google για τους χρήστες, όχι για τα sites, και η κατάταξη από τη φύση της δυσαρεστεί ορισμένους ιστότοπους, οι οποίοι στο παρελθόν έχουν διαμαρτυρηθεί ή μας έχουν μηνύσει. Ωστόσο, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις υπήρχαν επιτακτικοί λόγοι για τους οποίους τα sites τους είχαν χαμηλή κατάταξη», τόνισε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Κομισιόν θα ερευνήσει, επίσης, τις καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες η Google επιβάλλει περιορισμούς αποκλειστικότητας στους διαφημιστικούς της εταίρους. Με άλλα λόγια, δεν τους επιτρέπει να αναρτούν ανταγωνιστικές διαφημίσεις στις ιστοσελίδες τους (κυρίως για προϊόντα πληροφορικής και λογισμικού), με στόχο -σύμφωνα με τις καταγγελίες- το κλείσιμο των ανταγωνιστών της.
Τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. θα διερευνήσουν, τέλος, το ενδεχόμενο να επιβάλλονται περιορισμοί στη μεταφορά δεδομένων διαφημιστικού περιεχομένου σε ανταγωνιστικές online πλατφόρμες.
Οι καταγγελίες
Η Κομισιόν κίνησε και επισήμως χθες διαδικασία έρευνας για τη δράση της Google, περίπου εννέα μήνες μετά τις επίσημες καταγγελίες στις οποίες προέβησαν ο βρετανικός ιστότοπος Foundem και η γαλλική μηχανή αναζήτησης Ejustice.
Όπως υποστηρίζουν οι δύο εταιρείες, οι οποίες προσέφυγαν στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε., η Google υποβίβασε σκοπίμως τους ιστότοπούς τους στα αποτελέσματα αναζήτησης που παρέχει, επειδή είναι ανταγωνιστές της.
«Υπάρχει ένα ολοένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της δημόσιας αντίληψης που λέει ότι τα αποτελέσματα αναζήτησης της Google είναι περιεκτικά και αμερόληπτα, και της πραγματικότητας που λέει ότι δεν είναι τίποτα από τα δύο», δήλωσε ο Σιβόν Ραφ, διευθύνων σύμβουλος της Foundem.
Σε καταγγελία εναντίον της Google προέβη και μια τρίτη εταιρεία, η Ciao, που ανήκει στη Microsoft.
Η έρευνα
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ερευνήσει αν η Google έχει κάνει κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά της online αναζήτησης, υποβαθμίζοντας την κατάταξη των απλήρωτων αποτελεσμάτων αναζήτησης των ανταγωνιστικών της υπηρεσιών», αναφέρεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν.
Ωστόσο, ο Επίτροπος Ανταγωνισμού, Χοακίν Αλμούνια, δήλωσε ότι είναι πρόωρο να ειπωθεί σε αυτό το χρονικό σημείο ότι υπάρχει πρόβλημα με τις επιχειρηματικές πρακτικές της Google.
«Θέλω να είμαι απολύτως σαφής ότι αυτό δεν σημαίνει ότι υπάρχει σίγουρα πρόβλημα. Είναι πάρα πολύ νωρίς για να πούμε κάτι τέτοιο», ανέφερε ο κ. Αλμούνια κατά τη διάρκεια ακρόασης στο Ευρωκοινοβούλιο.
Η αντίδραση της Google
Εκπρόσωπος της Google δήλωσε ότι θα συνεργαστεί με τα αρμόδια όργανα, προσθέτοντας ότι «υπάρχουν πάντα περιθώρια βελτίωσης».
Αναλυτές της διαδικτυακής αγοράς εκτιμούν ότι η εταιρεία θα αναγκαστεί «να κάνει παραχωρήσεις» στην πολιτική αναζητήσεων που ακολουθεί, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε μακρά αντιδικία με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, επί του παρόντος η Google υπερασπίζεται τη μέθοδο που ακολουθεί για την κατάταξη των ιστότοπων.
«Φτιάξαμε το Google για τους χρήστες, όχι για τα sites, και η κατάταξη από τη φύση της δυσαρεστεί ορισμένους ιστότοπους, οι οποίοι στο παρελθόν έχουν διαμαρτυρηθεί ή μας έχουν μηνύσει. Ωστόσο, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις υπήρχαν επιτακτικοί λόγοι για τους οποίους τα sites τους είχαν χαμηλή κατάταξη», τόνισε ο εκπρόσωπος της εταιρείας.
Η Κομισιόν θα ερευνήσει, επίσης, τις καταγγελίες σύμφωνα με τις οποίες η Google επιβάλλει περιορισμούς αποκλειστικότητας στους διαφημιστικούς της εταίρους. Με άλλα λόγια, δεν τους επιτρέπει να αναρτούν ανταγωνιστικές διαφημίσεις στις ιστοσελίδες τους (κυρίως για προϊόντα πληροφορικής και λογισμικού), με στόχο -σύμφωνα με τις καταγγελίες- το κλείσιμο των ανταγωνιστών της.
Τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. θα διερευνήσουν, τέλος, το ενδεχόμενο να επιβάλλονται περιορισμοί στη μεταφορά δεδομένων διαφημιστικού περιεχομένου σε ανταγωνιστικές online πλατφόρμες.