Περιορισμό της αύξησης των ελλειμμάτων και σταθερότητα του συστήματος δείχνουν οι αναλογιστικές μελέτες για τα Ταμεία
Δεν θα απαιτηθούν αλλαγές στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης ή στον τρόπο υπολογισμού της κύριας σύνταξης για τους ασφαλισμένους των τριών μεγάλων Ταμείων (ΙΚΑ, ΟΑΕΕ και ΟΓΑ) ενώ αν υπάρξουν αλλαγές στις συντάξεις του Δημοσίου, αυτές θα είναι οριακές. Αυτά τόνισε παρουσιάζοντας απόψε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή τα πορίσματα των αναλογιστικών μελετών για τα Ταμεία ο Αναπληρωτής Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Γιώργος Κουτρουμάνης.
Επίσης, ο κ. Κουτρουμάνης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο μελλοντικών αλλαγών στις επικουρικές "εφόσον αυτές προκύψουν από τις μελέτες και όπου χρειασθεί".
Οι αναλογιστικές μελέτες δείχνουν περιορισμό της αύξησης των ελλειμμάτων των τεσσάρων μεγάλων ταμείων, ενώ οι συνολικές δαπάνες για τις συντάξεις διατηρούνται σχεδόν σταθερές ως ποσοστό του ΑΕΠ από σήμερα και για τις επόμενες 5 δεκαετίες.
Το συμπέρασμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού τα 4 αυτά μεγάλα ταμεία καλύπτουν για κύρια σύνταξη 4.615.000 ασφαλισμένους που αποτελούν το 93% των ασφαλισμένων.
Οι επικαιροποιημένες μελέτες για τα τρία μεγάλα ταμεία έγιναν με βάση τις μακροοικονομικές παραδοχές του Ecofin σε ότι αφορά το δημογραφικό την εξέλιξη της ανεργίας, το ποσοστό μεταβολής του ΑΕΠ, κ.λ.π.
Έχουν συμπεριληφθεί παραδοχές όπως, η επικαιροποίηση των αποδοχών με βάση την αύξηση του ΑΕΠ και την μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, η καταβολή από τον Ιούνιο του 2010, 12 συντάξεων σε ότι αφορά τη βασική σύνταξη και η μείωση των αναπηρικών συντάξεων ως ποσοστού επί του συνόλου από το 14,5%, στο 8,5% μέχρι το 2020.
Σύμφωνα με τα γενικά συμπεράσματα των μελετών, ένα πρόβλημα ελλείμματος θα παραμένει παρά τις μεταρρυθμίσεις κυρίως λόγω της χειροτέρευσης του δημογραφικού, ενώ οι συνολικοί δείκτες παροχών σταδιακά μειώνονται, κυρίως λόγω των τροποποιήσεων στα ποσοστά αναπλήρωσης που έγιναν με το νέο ασφαλιστικό νόμο.
Η μελέτη για το Δημόσιο είναι έτοιμη και απομένει η τελική πιστοποίηση της από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εργασίας, αναφέρθηκε με έμφαση στη σημασία της νομοθετικής παρέμβασης που έγινε με το νέο νόμο στο ασφαλιστικό σύστημα, χωρίς την οποία, όπως είπε, "οι δαπάνες για συντάξεις θα έφθαναν στο 24% του ΑΕΠ το 2060 από το 13% που ήταν το 2009. Ένα ποσό που θα οδηγούσε σε δημοσιονομική έκρηξη και θα αφαιρούσε κάθε δυνατότητα διάθεσης πόρων για την παιδεία, την υγεία, την ανάπτυξη της χώρας. Οι ρυθμίσεις του νέου ασφαλιστικού δημιουργούν μία στερεή βάση που οδηγεί στην διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συστήματος", πρόσθεσε.
Ο κ. Κουτρουμάνης επεσήμανε ότι στόχος ήταν να μην ξεπεράσουν τις επόμενες δεκαετίες οι δαπάνες για την Ασφάλιση, το 15,5% του ΑΕΠ, δηλαδή να μην υπάρξει αύξηση των δαπανών αυτών πάνω από 2,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2060 υποχρέωση την οποία είχε αναλάβει η Ελλάδα όπως και οι άλλες χώρες , της Ευρωζώνης.
"Τίποτα δεν γίνεται στα τυφλά" τόνισε ο κ. Κουτρουμάνης σημειώνοντας ότι ο νέος ασφαλιστικός νόμος βασίσθηκε σε συγκεκριμένες αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες εκπονήθηκαν από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή και πιστοποιήθηκαν από (ILO) έναν εκ των πλέον έγκυρους οίκους μελετών στον κόσμο που παρέχει τις υπηρεσίες του σε πάνω από 80 χώρες σήμερα.
Η μελέτη που είχε κατατεθεί στη Βουλή κατά την ψήφιση του ασφαλιστικού νόμου έδειχνε ότι η αύξηση της δαπάνης φαινόταν να περιορίζεται στο ανεκτό επίπεδο του 2,8% του ΑΕΠ περίπου.
Η επικαιροποιημένη μελέτη για το ΙΚΑ, δείχνει ότι η αύξηση του ελλείμματος περιορίζεται σημαντικά, όπως και οι δαπάνες για τις συντάξεις. Από το 1% του ΑΕΠ που ήταν το έλλειμμα το 2010, το 2060 θα φθάσει το 1,65% του ΑΕΠ. Χωρίς τις αλλαγές θα έφθανε το 4,5% του ΑΕΠ.
Αντίστοιχα, οι δαπάνες για συντάξεις θα έφθαναν το 7,16% του ΑΕΠ και περιορίζονται 4,72% (αύξηση σε σχέση με το 2010, 1,13% του ΑΕΠ)
Σε ετήσια βάση το έλλειμμα μειώνεται:
Για το 2011 από 1,25% του ΑΕΠ στο 0,65% του ΑΕΠ.
Για το 2020 από 1,34% του ΑΕΠ στο 0,04% του ΑΕΠ.
Για το 2030 από 2,21% του ΑΕΠ στο 0,22% του ΑΕΠ.
Για το 2060 από 4,5% του ΑΕΠ στο 1,65% του ΑΕΠ.
Αντίστοιχα οι δαπάνες για συντάξεις μειώνονται
Το 2020 από 4.02% του ΑΕΠ στο 3,12% του ΑΕΠ
Το 2030 από 4,78% του ΑΕΠ στο 3,22% του ΑΕΠ
Το 2060 από 7,16% του ΑΕΠ στο 4,72% του ΑΕΠ
Για τον ΟΑΕΕ η αύξηση του ελλείμματος περιορίζεται, ενώ η αύξηση της δαπάνης για συντάξεις θα είναι το 2060 σε σχέση με το 2009 περίπου 0,88% του ΑΕΠ από 1,59% του ΑΕΠ, που θα ήταν η αύξηση χωρίς τις αλλαγές.
Σε ετήσια βάση το έλλειμμα μειώνεται:
Για το 2011 από 0,47% του ΑΕΠ στο 0,34% του ΑΕΠ
Για το 2020 από το 0,80% του ΑΕΠ στο 0,54% του ΑΕΠ
Για το 2030 από το 1,28% του ΑΕΠ στο 0,78% του ΑΕΠ
Για το 2060 από το 1,84% του ΑΕΠ στο 1,14% του ΑΕΠ
Οι δαπάνες για συντάξεις μειώνονται
Το 2020 από 1,63% του ΑΕΠ στο 1,33% του ΑΕΠ
Το 2030 από 2,10% του ΑΕΠ στο 1,57%του ΑΕΠ
Το 2060 από 2,68% του ΑΕΠ στο 1,95% του ΑΕΠ
Για τον ΟΓΑ και το Δημόσιο, διαπιστώνεται σημαντική μείωση σε βάθος χρόνου της δαπάνης για συντάξεις κυρίως λόγω μείωσης του πληθυσμού που προβλέπεται στους κλάδους αυτούς. Οι δαπάνες για τον ΟΓΑ μειώνονται από το 1,93 % του ΑΕΠ το 2009 στο 0,34% για το 2060 (μείωση κατά 1,59%).
Αντίστοιχα στο Δημόσιο έχουμε μείωση της δαπάνης για συντάξεις από το 2,68% του ΑΕΠ το 2009 στο 2,05% το 2060 (μείωση 0,63% του ΑΕΠ).
"Έχουμε κάνει το πρώτο και σημαντικότερο βήμα με την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου.
Από μία ανεξέλεγκτη κατάσταση με ελλείμματα που δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν σε καμία ευρωπαϊκή ή άλλη χώρα, μπαίνουμε σε μία πορεία βιωσιμότητας και επάρκειας του συστήματος. Σήμερα, θέτουμε τις βάσεις έτσι ώστε να πάρουν σύνταξη όλοι οι εργαζόμενοι κα οι σημερινοί και εκείνοι των επόμενων γενεών. Η ασφαλής πορεία των ασφαλιστικών ταμείων από σήμερα και για τα επόμενη χρόνια, καθώς και το επίπεδο των παροχών στο οποίο μπορούν να υπάρξουν και βελτιώσεις, συνδέονται άμεσα με δύο παράγοντες που ο πρώτος αφορά τη συνολική πορεία της χώρας και ο δεύτερος την οργάνωση και λειτουργία του συστήματος.
Η έξοδος της χώρας από την κρίση και η επαναφορά σε μία τροχιά ανάπτυξης και ενίσχυσης της απασχόλησης, αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης του ασφαλιστικού μας συστήματος και των παροχών του" κατέληξε ο κ. Κουτρουμάνης.
Οι αναλογιστικές μελέτες δείχνουν περιορισμό της αύξησης των ελλειμμάτων των τεσσάρων μεγάλων ταμείων, ενώ οι συνολικές δαπάνες για τις συντάξεις διατηρούνται σχεδόν σταθερές ως ποσοστό του ΑΕΠ από σήμερα και για τις επόμενες 5 δεκαετίες.
Το συμπέρασμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού τα 4 αυτά μεγάλα ταμεία καλύπτουν για κύρια σύνταξη 4.615.000 ασφαλισμένους που αποτελούν το 93% των ασφαλισμένων.
Οι επικαιροποιημένες μελέτες για τα τρία μεγάλα ταμεία έγιναν με βάση τις μακροοικονομικές παραδοχές του Ecofin σε ότι αφορά το δημογραφικό την εξέλιξη της ανεργίας, το ποσοστό μεταβολής του ΑΕΠ, κ.λ.π.
Έχουν συμπεριληφθεί παραδοχές όπως, η επικαιροποίηση των αποδοχών με βάση την αύξηση του ΑΕΠ και την μεταβολή του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, η καταβολή από τον Ιούνιο του 2010, 12 συντάξεων σε ότι αφορά τη βασική σύνταξη και η μείωση των αναπηρικών συντάξεων ως ποσοστού επί του συνόλου από το 14,5%, στο 8,5% μέχρι το 2020.
Σύμφωνα με τα γενικά συμπεράσματα των μελετών, ένα πρόβλημα ελλείμματος θα παραμένει παρά τις μεταρρυθμίσεις κυρίως λόγω της χειροτέρευσης του δημογραφικού, ενώ οι συνολικοί δείκτες παροχών σταδιακά μειώνονται, κυρίως λόγω των τροποποιήσεων στα ποσοστά αναπλήρωσης που έγιναν με το νέο ασφαλιστικό νόμο.
Η μελέτη για το Δημόσιο είναι έτοιμη και απομένει η τελική πιστοποίηση της από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εργασίας, αναφέρθηκε με έμφαση στη σημασία της νομοθετικής παρέμβασης που έγινε με το νέο νόμο στο ασφαλιστικό σύστημα, χωρίς την οποία, όπως είπε, "οι δαπάνες για συντάξεις θα έφθαναν στο 24% του ΑΕΠ το 2060 από το 13% που ήταν το 2009. Ένα ποσό που θα οδηγούσε σε δημοσιονομική έκρηξη και θα αφαιρούσε κάθε δυνατότητα διάθεσης πόρων για την παιδεία, την υγεία, την ανάπτυξη της χώρας. Οι ρυθμίσεις του νέου ασφαλιστικού δημιουργούν μία στερεή βάση που οδηγεί στην διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συστήματος", πρόσθεσε.
Ο κ. Κουτρουμάνης επεσήμανε ότι στόχος ήταν να μην ξεπεράσουν τις επόμενες δεκαετίες οι δαπάνες για την Ασφάλιση, το 15,5% του ΑΕΠ, δηλαδή να μην υπάρξει αύξηση των δαπανών αυτών πάνω από 2,5% του ΑΕΠ μέχρι το 2060 υποχρέωση την οποία είχε αναλάβει η Ελλάδα όπως και οι άλλες χώρες , της Ευρωζώνης.
"Τίποτα δεν γίνεται στα τυφλά" τόνισε ο κ. Κουτρουμάνης σημειώνοντας ότι ο νέος ασφαλιστικός νόμος βασίσθηκε σε συγκεκριμένες αναλογιστικές μελέτες, οι οποίες εκπονήθηκαν από την Εθνική Αναλογιστική Αρχή και πιστοποιήθηκαν από (ILO) έναν εκ των πλέον έγκυρους οίκους μελετών στον κόσμο που παρέχει τις υπηρεσίες του σε πάνω από 80 χώρες σήμερα.
Η μελέτη που είχε κατατεθεί στη Βουλή κατά την ψήφιση του ασφαλιστικού νόμου έδειχνε ότι η αύξηση της δαπάνης φαινόταν να περιορίζεται στο ανεκτό επίπεδο του 2,8% του ΑΕΠ περίπου.
Η επικαιροποιημένη μελέτη για το ΙΚΑ, δείχνει ότι η αύξηση του ελλείμματος περιορίζεται σημαντικά, όπως και οι δαπάνες για τις συντάξεις. Από το 1% του ΑΕΠ που ήταν το έλλειμμα το 2010, το 2060 θα φθάσει το 1,65% του ΑΕΠ. Χωρίς τις αλλαγές θα έφθανε το 4,5% του ΑΕΠ.
Αντίστοιχα, οι δαπάνες για συντάξεις θα έφθαναν το 7,16% του ΑΕΠ και περιορίζονται 4,72% (αύξηση σε σχέση με το 2010, 1,13% του ΑΕΠ)
Σε ετήσια βάση το έλλειμμα μειώνεται:
Για το 2011 από 1,25% του ΑΕΠ στο 0,65% του ΑΕΠ.
Για το 2020 από 1,34% του ΑΕΠ στο 0,04% του ΑΕΠ.
Για το 2030 από 2,21% του ΑΕΠ στο 0,22% του ΑΕΠ.
Για το 2060 από 4,5% του ΑΕΠ στο 1,65% του ΑΕΠ.
Αντίστοιχα οι δαπάνες για συντάξεις μειώνονται
Το 2020 από 4.02% του ΑΕΠ στο 3,12% του ΑΕΠ
Το 2030 από 4,78% του ΑΕΠ στο 3,22% του ΑΕΠ
Το 2060 από 7,16% του ΑΕΠ στο 4,72% του ΑΕΠ
Για τον ΟΑΕΕ η αύξηση του ελλείμματος περιορίζεται, ενώ η αύξηση της δαπάνης για συντάξεις θα είναι το 2060 σε σχέση με το 2009 περίπου 0,88% του ΑΕΠ από 1,59% του ΑΕΠ, που θα ήταν η αύξηση χωρίς τις αλλαγές.
Σε ετήσια βάση το έλλειμμα μειώνεται:
Για το 2011 από 0,47% του ΑΕΠ στο 0,34% του ΑΕΠ
Για το 2020 από το 0,80% του ΑΕΠ στο 0,54% του ΑΕΠ
Για το 2030 από το 1,28% του ΑΕΠ στο 0,78% του ΑΕΠ
Για το 2060 από το 1,84% του ΑΕΠ στο 1,14% του ΑΕΠ
Οι δαπάνες για συντάξεις μειώνονται
Το 2020 από 1,63% του ΑΕΠ στο 1,33% του ΑΕΠ
Το 2030 από 2,10% του ΑΕΠ στο 1,57%του ΑΕΠ
Το 2060 από 2,68% του ΑΕΠ στο 1,95% του ΑΕΠ
Για τον ΟΓΑ και το Δημόσιο, διαπιστώνεται σημαντική μείωση σε βάθος χρόνου της δαπάνης για συντάξεις κυρίως λόγω μείωσης του πληθυσμού που προβλέπεται στους κλάδους αυτούς. Οι δαπάνες για τον ΟΓΑ μειώνονται από το 1,93 % του ΑΕΠ το 2009 στο 0,34% για το 2060 (μείωση κατά 1,59%).
Αντίστοιχα στο Δημόσιο έχουμε μείωση της δαπάνης για συντάξεις από το 2,68% του ΑΕΠ το 2009 στο 2,05% το 2060 (μείωση 0,63% του ΑΕΠ).
"Έχουμε κάνει το πρώτο και σημαντικότερο βήμα με την ψήφιση του νέου ασφαλιστικού νόμου.
Από μία ανεξέλεγκτη κατάσταση με ελλείμματα που δεν θα μπορούσαν να καλυφθούν σε καμία ευρωπαϊκή ή άλλη χώρα, μπαίνουμε σε μία πορεία βιωσιμότητας και επάρκειας του συστήματος. Σήμερα, θέτουμε τις βάσεις έτσι ώστε να πάρουν σύνταξη όλοι οι εργαζόμενοι κα οι σημερινοί και εκείνοι των επόμενων γενεών. Η ασφαλής πορεία των ασφαλιστικών ταμείων από σήμερα και για τα επόμενη χρόνια, καθώς και το επίπεδο των παροχών στο οποίο μπορούν να υπάρξουν και βελτιώσεις, συνδέονται άμεσα με δύο παράγοντες που ο πρώτος αφορά τη συνολική πορεία της χώρας και ο δεύτερος την οργάνωση και λειτουργία του συστήματος.
Η έξοδος της χώρας από την κρίση και η επαναφορά σε μία τροχιά ανάπτυξης και ενίσχυσης της απασχόλησης, αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης του ασφαλιστικού μας συστήματος και των παροχών του" κατέληξε ο κ. Κουτρουμάνης.