«Ο αγωγός φυσικού αερίου ITGI είναι ένα απολύτως ώριμο έργο, έτοιμο να λειτουργήσει και να διασφαλίσει την απαιτούμενη χρηματοδότηση, ταιριάζει πλήρως με το μοναδικό σήμερα διαθέσιμο κοίτασμα “Shah Deniz 2” του Αζερμπαϊτζάν, ενώ είναι απολύτως απαραίτητος για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης μέσω της διασφάλισης εναλλακτικών πηγών και οδεύσεων», επεσήμανε ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης, μιλώντας χθες στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής που συνεδρίασε ύστερα από αίτημα του Υφυπουργού.
Ο κ. Μανιάτης υπογράμμισε ότι οι ενεργειακές ανάγκες της Ευρώπης σε φυσικό αέριο θα αυξηθούν κατά 50% μέσα στην επόμενη δεκαπενταετία και χαρακτήρισε την υλοποίηση του αγωγού ITGI ως έργο εθνικής σημασίας, χρησιμότητας και προτεραιότητας για την Ελλάδα. Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού αναμένεται να φτάνει τα 10 δις. κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ θα συγχρηματοδοτηθεί από πόρους του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Οικονομικής Ανασυγκρότησης στον τομέα της Ενέργειας (EEPR) με 100 εκατ. Ευρώ. Αντίστοιχα, από το ίδιο σχέδιο συγχρηματοδοτείται με άλλα 45 εκατ. Ευρώ και ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός IGB, που αποτελεί διακλάδωσή του.
Στην στρατηγική σπουδαιότητα του ITGI για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης θα αναφερθεί και ο Πρωθυπουργός Γ. Α. Παπανδρέου κατά τη Σύνοδο των Αρχηγών Κρατών της Ε.Ε., που συγκαλείται στις 4 Φεβρουαρίου αποκλειστικά για ενεργειακά ζητήματα. Ανάλογη τοποθέτηση, σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, θα υπάρξει και από ιταλικής πλευράς.
Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επεσήμανε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ έχουν εγκρίνει τις δύο προκαταρκτικές περιβαλλοντικές μελέτες για τον αγωγό, μια τον Σεπτέμβριο του 2010 για το χερσαίο τμήμα από την Κομοτηνή μέχρι τη Νέα Μεσημβρία Θεσπρωτίας και η άλλη στις 13 Δεκεμβρίου του 2010 για το υπόλοιπο τμήμα, στο οποίο περιλαμβάνεται ο σταθμός Συμπίεσης κοντά στην Πέρδικα στη θέση «Βαρικό» και η προσαιγιάλωση του αγωγού στη θέση «Ομπρέλα 2». Όπως διαβεβαίωσε κατηγορηματικά, δεν πρόκειται να δημιουργηθεί σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG και ο σταθμός Συμπίεσης θεωρείται απολύτως ασφαλής και δεν χαρακτηρίζεται ως ρυπογόνος.
«Το θέμα είναι κατά πόσο έχουν ακολουθηθεί οι απαραίτητες, ασφαλείς και αυστηρές προδιαγραφές για το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Ακούσαμε τις προτάσεις της τοπικής κοινωνίας, πραγματοποιήσαμε διαδοχικές συσκέψεις με όλους τους εμπλεκόμενους, γνωμοδότησαν συνολικά πάνω από σαράντα (40) φορείς και πλέον σε τεχνικό, επιστημονικό και πολιτικό επίπεδο εξαντλήσαμε τις δυνατότητες για τη βέλτιστη λύση», δήλωσε ο Υφυπουργός ΠΕΚΑ.
Ωστόσο, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο τροποποιήσεων όπου κριθεί εφικτό, καθώς -όπως είπε- έχει δοθεί εντολή στις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες και στον Μελετητή να προβούν σε κάθε δυνατή βελτίωση κατά την πορεία εξέλιξης του έργου.
Τέλος, χαρακτήρισε ως αυτονόητο να συζητηθούν και τα ανταποδοτικά τέλη προς τις τοπικές κοινότητες, ενώ μίλησε και για προφανή εξέλιξη που θα είναι η -σε βάθος κάποιων ετών- προκήρυξη Εταιρίας Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στην Ήπειρο.
Κατά τη συνεδρίαση κατέθεσαν τις απόψεις τους ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Γιώργος Κάτσινος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Ηπείρου Γιώργος Ρεκατσίνας, ο Αντιπρόεδρος και Αναπληρωτής Δ.Σ της ΔΕΠΑ Σπύρος Παλαιογιάννης, ο Γενικός Διευθυντής της EDISON HELLAS Ιωάννης Ζήσιμος, καθώς και ο Δ/ντης της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ Επαμεινώντας Τολέρης.
Στην στρατηγική σπουδαιότητα του ITGI για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης θα αναφερθεί και ο Πρωθυπουργός Γ. Α. Παπανδρέου κατά τη Σύνοδο των Αρχηγών Κρατών της Ε.Ε., που συγκαλείται στις 4 Φεβρουαρίου αποκλειστικά για ενεργειακά ζητήματα. Ανάλογη τοποθέτηση, σύμφωνα με τον κ. Μανιάτη, θα υπάρξει και από ιταλικής πλευράς.
Ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επεσήμανε ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ έχουν εγκρίνει τις δύο προκαταρκτικές περιβαλλοντικές μελέτες για τον αγωγό, μια τον Σεπτέμβριο του 2010 για το χερσαίο τμήμα από την Κομοτηνή μέχρι τη Νέα Μεσημβρία Θεσπρωτίας και η άλλη στις 13 Δεκεμβρίου του 2010 για το υπόλοιπο τμήμα, στο οποίο περιλαμβάνεται ο σταθμός Συμπίεσης κοντά στην Πέρδικα στη θέση «Βαρικό» και η προσαιγιάλωση του αγωγού στη θέση «Ομπρέλα 2». Όπως διαβεβαίωσε κατηγορηματικά, δεν πρόκειται να δημιουργηθεί σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG και ο σταθμός Συμπίεσης θεωρείται απολύτως ασφαλής και δεν χαρακτηρίζεται ως ρυπογόνος.
«Το θέμα είναι κατά πόσο έχουν ακολουθηθεί οι απαραίτητες, ασφαλείς και αυστηρές προδιαγραφές για το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Ακούσαμε τις προτάσεις της τοπικής κοινωνίας, πραγματοποιήσαμε διαδοχικές συσκέψεις με όλους τους εμπλεκόμενους, γνωμοδότησαν συνολικά πάνω από σαράντα (40) φορείς και πλέον σε τεχνικό, επιστημονικό και πολιτικό επίπεδο εξαντλήσαμε τις δυνατότητες για τη βέλτιστη λύση», δήλωσε ο Υφυπουργός ΠΕΚΑ.
Ωστόσο, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο τροποποιήσεων όπου κριθεί εφικτό, καθώς -όπως είπε- έχει δοθεί εντολή στις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες και στον Μελετητή να προβούν σε κάθε δυνατή βελτίωση κατά την πορεία εξέλιξης του έργου.
Τέλος, χαρακτήρισε ως αυτονόητο να συζητηθούν και τα ανταποδοτικά τέλη προς τις τοπικές κοινότητες, ενώ μίλησε και για προφανή εξέλιξη που θα είναι η -σε βάθος κάποιων ετών- προκήρυξη Εταιρίας Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) στην Ήπειρο.
Κατά τη συνεδρίαση κατέθεσαν τις απόψεις τους ο Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας Γιώργος Κάτσινος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Ηπείρου Γιώργος Ρεκατσίνας, ο Αντιπρόεδρος και Αναπληρωτής Δ.Σ της ΔΕΠΑ Σπύρος Παλαιογιάννης, ο Γενικός Διευθυντής της EDISON HELLAS Ιωάννης Ζήσιμος, καθώς και ο Δ/ντης της Ειδικής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ Επαμεινώντας Τολέρης.