«Οι Αρχαίοι Έλληνες στην Κροατία», έκθεση με αρχαιολογικά ευρήματα που μαρτυρούν τον ελληνικό αποικισμό στην Κροατία, φιλοξενείται, από χθες, στο Μουσείο της Πόλης της Λιουμπλιάνας.
Για τις ανάγκες της έκθεσης μεταφέρθηκε στη σλοβενική πρωτεύουσα, κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας και προστασίας, ο Κροάτης Αποξυόμενος, το παγκοσμίως γνωστό χάλκινο άγαλμα που είναι πιο κοντά στο πρωτότυπο του Λυσσίππου (4ος αι. π.Χ.).
Για τις ανάγκες της έκθεσης μεταφέρθηκε στη σλοβενική πρωτεύουσα, κάτω από αυστηρά μέτρα ασφαλείας και προστασίας, ο Κροάτης Αποξυόμενος, το παγκοσμίως γνωστό χάλκινο άγαλμα που είναι πιο κοντά στο πρωτότυπο του Λυσσίππου (4ος αι. π.Χ.).
Το χάλκινο άγαλμα αθλητή, ύψους 192 εκατοστών, ανασύρθηκε από το βυθό της θάλασσας μεταξύ της νησίδας Βέλε Οριούλε και του νησιού Λόσινι το 1998. Είναι το μεγαλύτερο χάλκινο άγαλμα που βρέθηκε μέχρι σήμερα στην ανατολική ακτή της Αδριατικής Θάλασσας.
Ο χάλκινος Αποξυόμενος αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δείγματα αρχαίας ελληνικής γλυπτικής κι ένα από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα της Κροατίας. Απεικονίζει έναν Έλληνα αθλητή στο τέλος ενός αγώνα να αποξέει το σώμα του με τη στλεγγίδα, ένα εργαλείο που χρησίμευε στην απομάκρυνση του ελαίου, με το οποίο αλείφονταν οι αθλητές. Το άγαλμα έχει μεταφερθεί μία μόνο φορά, στη Φλωρεντία.
Στη συλλογή, που παρουσιάζεται στη Λιουμπλιάνα, περιλαμβάνονται 266 εκθέματα, όπως η χάλκινη κεφαλή της θεάς Αρτέμιδος,
Η έκθεση είναι χωρισμένη σε δύο τμήματα. Το πρώτο προβάλλει ένα χρονολογικό χάρτη του ελληνικού αποικισμού και περιλαμβάνει τεχνουργήματα που συνδέονται με τη θάλασσα- αμφορείς και άγκυρες- την ελληνική παρουσία στις ακτές της Αδριατικής, στα νησιά Βις (Ίσσα), Κορτσούλα (Κόρκυρα Μέλαινα) και Χβαρ (Φάρος). Το δεύτερο τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην αντίληψη των Αρχαίων Ελλήνων για τη μεταθανάτια ζωή και παρουσιάζονται εκθέματα που βρέθηκαν σε τάφους και εκθέματα που συνδέονται με τη μυθολογία, τη θρησκεία και τις τέχνες.
Η Γιασμίνκα Πρόκλετσκι Στόσιτς, έφορος των Ανακτόρων Κλόβιτς, όπου για πρώτη φορά διοργανώθηκε η έκθεση, δήλωσε ότι αν και δεν μεταφέρθηκαν όλα τα εκθέματα στο Μουσείο της Πόλης της Λιουμπλιάνας, επελέγησαν τα ωραιότερα για να συνθέσουν την έκθεση.
Ο διευθυντής των Μουσείων και των Γκαλερί της Πόλης της Λιουμπλιάνας, Μπλαζ Πέρσιν, τόνισε ότι η έκθεση είναι εξαιρετική, λόγω και της ευαίσθητης φύσης των έργων τέχνης.
Την έκθεση, που τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Πολιτισμού της Κροατίας και της Σλοβενίας, εγκαινίασαν χθες οι αρμόδιοι υπουργοί των δύο χωρών, Γιάσεν Μέσιτς και Μάιντα Σίρτσα.
Ο κ. Μέσιτς στην ομιλία του υπογράμμισε τη σημασία της έκθεσης, επειδή, όπως τόνισε, η τέχνη των Αρχαίων Ελλήνων αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά, αν και η συγκεκριμένη συλλογή συνδέεται με περιορισμένη χρονικά περίοδο και με μία περιοχή.
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Κροατία, χάρη στα ευρήματα, έγινε μέλος της "οικογένειας", που ονομάζεται ελληνική τέχνη, δηλαδή μέρος του φαινομένου, το οποίο σήμερα αποκαλούμε λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Ο υπουργός Πολιτισμού της Κροατίας ευχαρίστησε όλους τους αρχαιολόγους και συντηρητές, που εργάστηκαν για τη μελέτη και τη διαφύλαξη αυτού του πολιτιστικού θησαυρού και εξήρε τη συνεργασία της Κροατίας και της Σλοβενίας, που υλοποιείται στο πλαίσιο περιφερειακών πρωτοβουλιών.
Το άγαλμα του Κροάτη Αποξυόμενου ή Αποξυόμενου του Λόσινι μεταφέρθηκε με πραγματικά κινηματογραφικό τρόπο στη Λιουμπλιάνα, συνοδευόμενο από κομβόι οχημάτων, στα οποία επέβαιναν ένοπλοι αστυνομικοί και ανελκύθηκε στο δεύτερο όροφο του Μουσείου, με ειδικά μηχανήματα.
Το άγαλμα φυλάσσεται σε αίθουσα με ειδικό μηχανισμό για να διατηρείται το κατάλληλο μικροκλίμα. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο χώρο δεν θα πρέπει να εισέρχονται περισσότεροι από 15 επισκέπτες τη φορά, ώστε να μην διαταράσσεται η αναγκαία θερμοκρασία και υγρασία και θα υπάρχουν κάμερες ασφαλείας για 24ωρη παρακολούθηση.
Η έκθεση «Οι Αρχαίοι Έλληνες στην Κροατία», που θα διαρκέσει έως τις 30 Μαΐου, οργανώνεται από την Γκαλερί των Ανακτόρων Κλόβιτς, το Κροατικό Ινστιτούτο Συντήρησης, το Ινστιτούτο Προστασίας της Κληρονομιάς της Σλοβενίας-Κέντρο Αναστήλωσης και το Μουσείο και τις Γκαλερί της Πόλης της Λιουμπλιάνας.
Ο χάλκινος Αποξυόμενος αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δείγματα αρχαίας ελληνικής γλυπτικής κι ένα από τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα της Κροατίας. Απεικονίζει έναν Έλληνα αθλητή στο τέλος ενός αγώνα να αποξέει το σώμα του με τη στλεγγίδα, ένα εργαλείο που χρησίμευε στην απομάκρυνση του ελαίου, με το οποίο αλείφονταν οι αθλητές. Το άγαλμα έχει μεταφερθεί μία μόνο φορά, στη Φλωρεντία.
Στη συλλογή, που παρουσιάζεται στη Λιουμπλιάνα, περιλαμβάνονται 266 εκθέματα, όπως η χάλκινη κεφαλή της θεάς Αρτέμιδος,
Η έκθεση είναι χωρισμένη σε δύο τμήματα. Το πρώτο προβάλλει ένα χρονολογικό χάρτη του ελληνικού αποικισμού και περιλαμβάνει τεχνουργήματα που συνδέονται με τη θάλασσα- αμφορείς και άγκυρες- την ελληνική παρουσία στις ακτές της Αδριατικής, στα νησιά Βις (Ίσσα), Κορτσούλα (Κόρκυρα Μέλαινα) και Χβαρ (Φάρος). Το δεύτερο τμήμα της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην αντίληψη των Αρχαίων Ελλήνων για τη μεταθανάτια ζωή και παρουσιάζονται εκθέματα που βρέθηκαν σε τάφους και εκθέματα που συνδέονται με τη μυθολογία, τη θρησκεία και τις τέχνες.
Η Γιασμίνκα Πρόκλετσκι Στόσιτς, έφορος των Ανακτόρων Κλόβιτς, όπου για πρώτη φορά διοργανώθηκε η έκθεση, δήλωσε ότι αν και δεν μεταφέρθηκαν όλα τα εκθέματα στο Μουσείο της Πόλης της Λιουμπλιάνας, επελέγησαν τα ωραιότερα για να συνθέσουν την έκθεση.
Ο διευθυντής των Μουσείων και των Γκαλερί της Πόλης της Λιουμπλιάνας, Μπλαζ Πέρσιν, τόνισε ότι η έκθεση είναι εξαιρετική, λόγω και της ευαίσθητης φύσης των έργων τέχνης.
Την έκθεση, που τελεί υπό την αιγίδα των υπουργείων Πολιτισμού της Κροατίας και της Σλοβενίας, εγκαινίασαν χθες οι αρμόδιοι υπουργοί των δύο χωρών, Γιάσεν Μέσιτς και Μάιντα Σίρτσα.
Ο κ. Μέσιτς στην ομιλία του υπογράμμισε τη σημασία της έκθεσης, επειδή, όπως τόνισε, η τέχνη των Αρχαίων Ελλήνων αποτελεί παγκόσμια κληρονομιά, αν και η συγκεκριμένη συλλογή συνδέεται με περιορισμένη χρονικά περίοδο και με μία περιοχή.
Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Κροατία, χάρη στα ευρήματα, έγινε μέλος της "οικογένειας", που ονομάζεται ελληνική τέχνη, δηλαδή μέρος του φαινομένου, το οποίο σήμερα αποκαλούμε λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού.
Ο υπουργός Πολιτισμού της Κροατίας ευχαρίστησε όλους τους αρχαιολόγους και συντηρητές, που εργάστηκαν για τη μελέτη και τη διαφύλαξη αυτού του πολιτιστικού θησαυρού και εξήρε τη συνεργασία της Κροατίας και της Σλοβενίας, που υλοποιείται στο πλαίσιο περιφερειακών πρωτοβουλιών.
Το άγαλμα του Κροάτη Αποξυόμενου ή Αποξυόμενου του Λόσινι μεταφέρθηκε με πραγματικά κινηματογραφικό τρόπο στη Λιουμπλιάνα, συνοδευόμενο από κομβόι οχημάτων, στα οποία επέβαιναν ένοπλοι αστυνομικοί και ανελκύθηκε στο δεύτερο όροφο του Μουσείου, με ειδικά μηχανήματα.
Το άγαλμα φυλάσσεται σε αίθουσα με ειδικό μηχανισμό για να διατηρείται το κατάλληλο μικροκλίμα. Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, στο χώρο δεν θα πρέπει να εισέρχονται περισσότεροι από 15 επισκέπτες τη φορά, ώστε να μην διαταράσσεται η αναγκαία θερμοκρασία και υγρασία και θα υπάρχουν κάμερες ασφαλείας για 24ωρη παρακολούθηση.
Η έκθεση «Οι Αρχαίοι Έλληνες στην Κροατία», που θα διαρκέσει έως τις 30 Μαΐου, οργανώνεται από την Γκαλερί των Ανακτόρων Κλόβιτς, το Κροατικό Ινστιτούτο Συντήρησης, το Ινστιτούτο Προστασίας της Κληρονομιάς της Σλοβενίας-Κέντρο Αναστήλωσης και το Μουσείο και τις Γκαλερί της Πόλης της Λιουμπλιάνας.