09 Μαρτίου 2011

Ελληνικό αλαλούμ και σύγχυση στη λειτουργία των σχολείων προκάλεσε στην Αττική το λιγοστό χιόνι

Αλαλούμ και σύγχυση στη λειτουργία των σχολείων προκάλεσε σε πολλές περιοχές της Αττικής, το λιγοστό χιόνι των δύο τελευταίων ημερών. Χθες, Τρίτη, το πρωί, οικογένειες κυρίως των βορείων προαστείων της Αθήνας, ξύπνησαν στα λευκά και άρχισαν να αναρωτιούνται αν θα λειτουργούσαν, ή όχι, τα σχολεία. Σε αρκετές περιπτώσεις τα τηλέφωνα των σχολικών μονάδων είτε ήταν διαρκώς απασχολημένα, είτε δεν απαντούσαν, όπως καταγγέλλουν πολλοί γονείς. Οι περισσότεροι αποφάσισαν να αυτενεργήσουν, κρατώντας τα παιδιά στο σπίτι. Λίγο αργότερα μάθαιναν από τα Μέσα Ενημέρωσης σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργούσαν τα σχολεία.

Λίγο αργότερα, η σύγχυση, που παρατηρήθηκε, αποδόθηκε στην για πρώτη φορά εφαρμογή της νομοθεσίας, που διέπει τους καλλικρατικούς δήμους. Έτσι, σε ορισμένες περιπτώσεις επικράτησε σύγχυση αρμοδιοτήτων. Ποιος δηλαδή ήταν υπεύθυνος να πάρει την απόφαση να μη λειτουργήσουν τα σχολεία: Ο δήμος ή οι αρμόδιοι της περιφέρειας.

Πάντως, σε περιπτώσεις, κατά τις οποίες η συνεργασία δήμων και περιφέρειας ήταν στενή, τα προβλήματα ήταν ελάχιστα και δεν οφείλονταν σε «ασυνεννοησία», όπως σε άλλες περιπτώσεις.

Είναι χαρακτηριστικές οι αναφορές της υπουργού Παιδείας, Άν. Διαμαντοπούλου: «Θεωρώ ότι υπάρχει και εδώ, όπως σε πολλά πράγματα, μία απίστευτη δραματοποίηση. Έχουμε μία βδομάδα τώρα, χιόνια στη Δυτική Μακεδονία, χιόνια στην Ήπειρο, χιόνια στον Έβρο, χιόνια στην Καβάλα. Ξαφνικά έπεσε ένα χιόνι στη Βόρεια Αττική και έγινε πρώτο θέμα. Μη δραματοποιούμε τόσο πολύ τα πράγματα».

Επιπλέον, η υπουργός διευκρίνισε ότι «έχουμε το σχέδιο “Καλλικράτης” και έχουμε διαφορετικές αρμοδιότητες πια στους δήμους. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι ο δήμος κάθε περιοχής -και αυτό είναι απολύτως κατανοητό, γιατί αυτός είναι σε θέση να γνωρίζει τις δυνατότητες πρόσβασης που υπάρχουν στα σχολεία στην περιοχή του- είναι αυτός που παίρνει την τελική απόφαση, μετά από εισηγήσεις ή συζήτηση και με τους διευθυντές».

Το ΑΠΕ-ΜΠΕ απευθύνθηκε και στον αντιπεριφερειάρχη Βόρειου Τομέα Αθηνών, Κώστα Μανιάτη, ο οποίος έχει την ευθύνη για αρκετές «πληγείσες» από το χιονιά περιοχές, όπως Πεντέλη, Μελίσσια, Μαρούσι, Εκάλη, Βριλήσια, Χαλάνδρι.

Ως εκπαιδευτικός, ο κ. Μανιάτης γνωρίζει πολύ καλά την κατάσταση στα σχολεία.

«Σύμφωνα με τον "Καλλικράτη"», λέει, «σε περιπτώσεις εκτάκτων γεγονότων, που συμβαίνουν στα όρια ενός δήμου, αρμόδιος να αποφασίσει είναι ο δήμαρχος. Αλλά όταν πρόκειται για φαινόμενα, που υπερβαίνουν τα όρια ενός δήμου, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, αρμόδιος να αποφασίσει είναι ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης. Άλλωστε, κατά το άρθρο 186 του ν. 3852/2010 ορίζεται ότι: "η διακοπή μαθημάτων λόγω έκτακτων συνθηκών ή επιδημικής νόσου ανήκει στη χωρική αρμοδιότητα της περιφέρειας"».

Ο αντιπεριφερειάρχης ήρθε εγκαίρως σε επαφή με όλους τους δημάρχους και έλαβε εισηγήσεις από τους διευθυντές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Β΄Αθήνας, οι οποίοι με τη σειρά τους είχαν ήδη επικοινωνήσει με τους διευθυντές των σχολείων. Έτσι, πολύ νωρίς το πρωί χθες υπήρχε σαφής εικόνα και οδηγίες για το κλείσιμο των σχολείων, στις περιοχές, τις πιο εκτεθειμένες στον χιονιά.

Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος, εκτός του χιονιού, έπρεπε να συνυπολογισθούν οι δυνατοί άνεμοι, οι οποίοι έριξαν δένδρα ακόμη και μέσα σε προαύλια σχολείων. Το πρώτο βασικό κριτήριο ήταν η ασφάλεια των μαθητών.

Η αλήθεια είναι ότι όπου υπήρξε ανάλογη συνεργασία δήμων και περιφέρειας τα προβλήματα ελαχιστοποιήθηκαν. Μάλιστα, σύμφωνα με καταγγελίες γονέων, σε ορισμένες περιοχές έκλεισαν σχολεία, επειδή δεν υπήρχε πετρέλαιο για θέρμανση και όχι για τα προβλήματα, που δημιούργησε ο χιονιάς. Άλλωστε, όπως υπογραμμίζουν οι γονείς, δεν είναι και λίγα τα συγκροτήματα, όπου δεν υπήρξε προληπτική μέριμνα από τους αρμόδιους των δήμων, για την προμήθεια πετρελαίου ή για την έγκαιρη αποκατάσταση ζημιών και τα παιδιά υποφέρουν.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στέλεχος του υπουργείου και η ίδια η υπουργός Α. Διαμαντοπούλου υπονόησε, στη Βόρεια Ελλάδα όπου συχνά τα καιρικά φαινόμενα τον χειμώνα δημιουργούν δυσμενείς συνθήκες, τα σχολεία λειτουργούν, η ζωή συνεχίζεται με κανονικούς ρυθμούς, και τα προβλήματα είναι ελάχιστα έως ανύπαρκτα, αφού όλοι είναι προετοιμασμένοι και αντιδρούν σωστά και προγραμματισμένα σε τέτοιες καιρικές καταστάσεις.