Δυστυχώς, οι τελευταίες εξελίξεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης καταμαρτυρούν ότι τελικά ήταν άνθρακας ο θησαυρός της προσδοκίας, ότι δηλαδή η χρηματοδότηση του κόστους των ακτοπλοϊκών διασυνδέσεων θα πραγματοποιηθεί από κοινοτικούς πόρους.
Σε ερώτηση που κατέθεσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για το συγκεκριμένο θέμα ο Ευρωβουλευτής της Ν.Δ. κ Γ. Κουμουτσάκος (Ε-002216/2011), ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών κ. Sim Kallas, μεταξύ άλλων απάντησε ότι: «…το δίκαιο της Ένωσης αναγνωρίζει την ανάγκη των κρατών μελών να διασφαλίσουν την εδαφική, οικονομική και κοινωνική συνοχή των νησιών τους.…..όμως, η Επιτροπή υπενθυμίζει ότι αποτελεί υποχρέωση των ελληνικών αρχών να καθορίσουν αν και σε ποιο βαθμό θα πρέπει να παρέχεται η δημόσια υπηρεσία, και πώς θα πρέπει να χρηματοδοτείται …».
Επιπλέον, σε ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή(480/2.11.2009), σχετική με το θέμα, ο αρμόδιος Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων απάντησε (Α.Π. Β-1926/27.11.2009) ότι: «….το κόστος της εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στις ακτοπλοϊκές γραμμές, εφόσον εξασφαλισθεί η επιδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ανέρχεται περίπου σε 1,5 δις € ετησίως».
Αναπόφευκτα, λοιπόν, προκύπτει το ερώτημα: Τώρα που επιβεβαιώθηκε, ότι δεν υπάρχουν κοινοτικοί πόροι για τη χρηματοδότηση του εγχειρήματος, προτίθεται να καταβάλλει η κυβέρνηση από τον κρατικό προϋπολογισμό το ανωτέρω ποσό ; Υπενθυμίζεται, ότι δεν υπάρχει στον Προϋπολογισμό πρόβλεψη δαπάνης ύψους 1,5 δις € για την υλοποίηση της συγκεκριμένης προεκλογικής δέσμευσης.
Δυστυχώς, το μόνο που έχει καταφέρει μέχρι σήμερα η κυβέρνηση, είναι η εκτίναξη των τιμών των ακτοπλοϊκών ναύλων, με αποτέλεσμα να καθίστανται απαγορευτικοί ακόμη και για τους ίδιους τους νησιώτες. Φρόντισε, να αυξήσει τον ΦΠΑ στους ναύλους από 11 %σε 13% (επιβάτες) και από 19% σε 23% (οχήματα), κάνοντας την Ελλάδα σε κοινοτικό επίπεδο, «πρωταθλήτρια», όταν ο ΦΠΑ σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κυμαίνεται: Ισπανία (8% επιβάτες – 8% οχήματα), Ιταλία (10% επιβάτες – 10% οχήματα), Σουηδία (6% επιβάτες – 6% οχήματα).
Μάλιστα, στην Ισπανία οι εσωτερικές γραμμές προς Κανάρια Νησιά απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, στη Γαλλία οι εσωτερικές γραμμές για την Κορσική έχουν ειδικό φορολογικό καθεστώς και δεν υπολογίζεται ΦΠΑ, ενώ στην Ιταλία οι εσωτερικές γραμμές μέχρι 50 χλμ εξαιρούνται του ΦΠΑ. Ακόμη, στην Πορτογαλία οι εσωτερικές γραμμές για Αζόρες και Μαδέιρα εφαρμόζεται ειδικό μειωμένο ΦΠΑ. Πρόκειται για χώρες, που δεν παρουσιάζουν την ιδιομορφία που παρουσιάζει η Ελλάδα με τα δεκάδες μικρά και μεγάλα νησιά.
Άραγε, η κυβέρνηση θα τοποθετηθεί επιτέλους υπεύθυνα μετά τις δυσμενείς αυτές εξελίξεις ;
Άραγε, έχει κατανοήσει το μέγεθος του προβλήματος που έχει προκαλέσει τόσο στους νησιώτες, όσο και στις ακτοπλοϊκές εταιρείες;
Γ. Κουμουτσάκος: Υποχρέωση των ελληνικών αρχών η εξασφάλιση επαρκών υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς στα νησιά. Το δίκαιο της Ένωσης παρέχει όλα τα σχετικά εχέγγυα
Απάντηση Επιτρόπου Μεταφορών κ. Kallas στον ευρωβουλευτή ΝΔ κ. Γιώργο Κουμουτσάκο:
«Το δίκαιο της Ενωσης παρέχει όλα τα εχέγγυα για την εξασφάλιση επαρκών υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς στα νησιά και επί του παρόντος δεν προβλέπει τη λήψη περαιτέρω σχετικών νομοθετικών μέτρων» αναφέρει μεταξύ άλλων ο αρμόδιος Επίτροπος Μεταφορών κ. Kallas, απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή Ν.Δ. κ. Γιώργου Κουμουτσάκου σχετικά με την εναρμόνιση τιμών των εισιτηρίων θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών στην Ελλάδα. Επιπλέον ο κ. Kallas στην απάντησή του αποσαφηνίζει ότι αποτελεί υποχρέωση των ελληνικών αρχών να καθορίσουν αν και σε ποιο βαθμό θα πρέπει να παρέχεται η δημόσια υπηρεσία για τακτικές γραμμές από και προς τα νησιά, καθώς και μεταξύ αυτών σε περίπτωση αδυναμίας της αγοράς, και πώς αυτή θα πρέπει να χρηματοδοτείται.
Ο κ. Κουμουτσάκος είχε ζητήσει να πληροφορηθεί εάν η Επιτροπή κρίνει ως κατάλληλο μέτρο για την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιών την εφαρμογή του «μεταφορικού ισοδύναμου» στην Ελλάδα, με βάση τα όσα ισχύουν σε κοινοτικό επίπεδο.
Συγκεκριμένα στην απάντηση του Επιτρόπου αναφέρεται ότι «το δίκαιο της Ένωσης αναγνωρίζει την ανάγκη των κρατών μελών να διασφαλίσουν την εδαφική, οικονομική και κοινωνική συνοχή των νησιών τους. Σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΟΚ) αριθ. 3577/92 του Συμβουλίου επιτρέπεται στα κράτη μέλη να επιβάλλουν υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας και να συνάπτουν συμβάσεις ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας για τακτικές γραμμές από και προς τα νησιά καθώς και μεταξύ αυτών σε περίπτωση αδυναμίας της αγοράς. Επομένως, η Επιτροπή θα ήθελε να υπενθυμίσει ότι αποτελεί υποχρέωση των ελληνικών αρχών να καθορίσουν αν και σε ποιο βαθμό θα πρέπει να παρέχεται η δημόσια υπηρεσία, και πώς θα πρέπει να χρηματοδοτείται. Η Επιτροπή παρακολουθεί επισταμένα την εφαρμογή του κανονισμού (EΟΚ) αριθ 3577/92 από τα κράτη μέλη και έχει διαπιστώσει ότι ο κανονισμός (ΕΟΚ) αριθ.3577/92 παρέχει όλα τα εχέγγυα για την εξασφάλιση επαρκών υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς στα νησιά και επί του παρόντος δεν προβλέπει τη λήψη περαιτέρω σχετικών νομοθετικών μέτρων».
Σχολιάζοντας την απάντηση του Επιτρόπου Μεταφορών, ο κ. Κουμουτσάκος ανέφερε:
«Στην Ελλάδα το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών είναι πολλαπλάσιο των χερσαίων, με αποτέλεσμα τόσο οι κάτοικοι όσο και οι επιχειρήσεις των νησιωτικών περιοχών να πλήττονται δυσανάλογα σε σύγκριση με την ηπειρωτική χώρα, ιδιαίτερα δε στην παρούσα δυσμενή οικονομική συγκυρία.
Η αδιάκοπη σύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική είναι καθήκον και υποχρέωση. Φαινόμενα αποκλεισμού των ακριτικών νησιών είναι απαράδεκτα και δεν πρέπει να επαναληφθούν. Η κυβέρνηση πρέπει να εγκαταλείψει την αδράνειά της».