Το φλερτ με αγνώστους αρέσει σ' έναν στους τέσσερις χρήστες του facebook, ένας στους πέντε δεν διστάζει να βγει ραντεβού με άτομα που γνώρισε μέσω αυτού του ιστότοπου κοινωνικής δικτύωσης, ένας στους δέκα είχε κάπου είδους σεξουαλική εμπειρία με αγνώστους από το facebook, ενώ ένα ποσοστό 12,1% εμφανίζει εξάρτηση απ' αυτό το κοινωνικό δίκτυο.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της Ομάδας Παρέμβασης Ομπρέλα: Ελληνική Εταιρία Μελέτης και Πρόληψης της Σεξουαλικής Κακοποίησης και του Εργαστηρίου Δυνητικής Πραγματικότητας, Διαδικτυακής Έρευνας και Εκπαίδευσης του Τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου, που πραγματοποιήθηκε σ' ένα δείγμα 327 χρηστών του facebook, ηλικίας 18-62 ετών, με μέσο όρο ηλικίας τα 28 έτη.
Η έρευνα έγινε με σκοπό τη διερεύνηση της εξάρτησης από το facebook, τις χρήσεις αυτού του δικτύου, καθώς και τις πεποιθήσεις και τις στρατηγικές που σχετίζονται με το φλερτ με αγνώστους. Η έρευνα, την οποία εκπόνησαν οι ψυχολόγοι Γιώργος Τσουβέλας, Αφροδίτης Ραλλάτου, και Αλέξης Μπράιλας, παρουσιάστηκε πρόσφατα στο 2ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο e-life, το οποίο διοργάνωσε, στη Θεσσαλονίκη, η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο.
Το φλερτ, το σεξ και το facebook
Αναφορικά με το φλερτ με αγνώστους από το facebook, τα αποτελέσματα τη έρευνας έδειξαν ότι στο 24,3% του δείγματος αρέσει να φλερτάρει με αγνώστους, το 20,1% έχει βγει ραντεβού με αγνώστους και το 10,6% είχε κάποιου είδους σεξουαλική εμπειρία με αγνώστους από το facebook.
Ποίοι όμως είναι οι χρήστες του facebook; Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι περισσότερες είναι οι γυναίκες, άτομα που ζουν κυρίως σε αστικές περιοχές και άτομα που είτε είναι έγγαμα, είτε έχουν κάποια σχέση.
Συγκεκριμένα, από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι το 74,8% του δείγματος ήταν γυναίκες και το 25,2% άντρες, ενώ η περιοχή διαμονής ήταν αστική στο 79,7% του δείγματος, ημιαστική στο 14,9% και αγροτική στο 5,4%. Το 45,4% ήταν σε σχέση, το 41,3% δεν είχε σχέση, το 11,2% ήταν έγγαμοι και το 2,1% ήταν διαζευγμένοι.
Όσον αφορά το πώς κυμάνθηκαν οι σχέσεις των χρηστών facebook με άλλους ανθρώπους από τότε που "άνοιξαν λογαριασμό" στον ιστότοπο, το 34,3% του δείγματος δήλωσε ότι αυξήθηκαν, το 1,5% ότι μειώθηκαν και το 64,2% ότι παρέμειναν σταθερές.
Ένα ποσοστό 66,1% δεν ανέγραψε στο προφίλ του τη κατάσταση της σχέσης του, ενώ ένα ποσοστό 33,9% προσδιορίζει αν είναι σε σχέση ή όχι. Στην κατάσταση σχέσης, ένα ποσοστό 28,3% έγραψε ότι βρίσκεται σε σχέση, ένα 17,2% ότι είναι παντρεμένος/η ,το 17,2% ότι είναι ελεύθερος/η και το 5,6% δεν προσδιόρισε.
Το 50,1% δήλωσε ότι έχει χρησιμοποιήσει το facebook ως μέσο απόδρασης από δυσφορική διάθεση (π.χ. θλίψη, στρες, ενοχή, αίσθηση ότι είναι αβοήθητος).
Το 55,09% δήλωσε ότι μένει συνδεδεμένο ενεργά με το facebook για περισσότερο χρόνο απ΄ όσο υπολόγιζε.
Το 22,99% έχει ανταλλάξει τηλέφωνα με άγνωστους/στες στο facebook, ενώ το 11,1% έχει προσθέσει στο προφίλ του εφαρμογές για φλερτ.
Τι είναι αυτό που κάνει το facebook ελκυστικό;
Από την έρευνα προέκυψε ότι προσδιοριστικοί παράγοντες για το αν κάποιος θα βγει ραντεβού με άγνωστο μέσω facebook είναι: η ελκυστικότητα του άλλου, η ανταλλαγή τηλεφώνων και το φλερτ με αγνώστους μέσω του ιστότοπου.
Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα φλέρταραν με κάποιον άγνωστο στο facebook είναι η εμφάνιση, τα ενδιαφέροντα, οι φωτογραφίες (φυσικές και μη), η προσέγγιση, το chat, τα στοιχεία του προφίλ, η ευγένεια, η οικειότητα και η ασφάλεια.
Τι, όμως, είναι αυτό που κάνει ελκυστικό το facebook; Οι απαντήσεις που έδωσαν οι χρήστες του είναι: «η ταχύτητα διασύνδεσης», «η εμπιστευτικότητα και η ανωνυμία», «οι εφαρμογές», «η γρήγορη διακίνηση πληροφοριών, εικόνων και τραγουδιών», «μαθαίνω πολλές πληροφορίες από τα μηνύματα των άλλων», «κρατάω επαφή με ανθρώπους που είναι μακριά ή που τους είχα χάσει», «η επικοινωνία με πολλούς ανθρώπους, χωρίς να χρειάζεται να συμπέσουμε χρονικά», «το facebook είναι φτηνό και δεν χρειάζεται να ξοδέψει κανείς χρήματα», «η δυνατότητα να μοιράζεσαι με φίλους ανά πάσα στιγμή τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου», «με βοηθάει στη δουλειά μου» (επαφές με άτομα-συνεργάτες), «ο κοινωνικός σχολιασμός» (κουτσομπολιό), «ευκαιρία να πλασάρεις κοινωνικά τον εαυτό σου όπως εσύ θέλεις, να περάσεις προς τα έξω την εικόνα που εσύ θέλεις, με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγάλη πιθανότητα να βρεις ανταπόκριση από χρήστες που εσύ θέλεις», «είναι σαν ημερολόγιο όπου κάποιος άλλος βλέπει και διαβάζει πράγματα για μένα που έχω επιλέξει να τοποθετήσω εκεί», «το ότι είναι λίγο πιο ανώνυμο και απρόσωπο, οπότε μπορείς να ανοίξεις οποιαδήποτε συζήτηση», «το ότι κάνοντας ένα φίλο, μπορείς για κάποιο διάστημα να παρατηρείς τη συμπεριφορά του και ανάλογα να σχηματίσεις μια άποψη πιο διευρυμένη για εκείνον απ΄ό,τι θα σχημάτιζες, αν δεν είχες ούτε καν αυτή τη στοιχειώδη επαφή», «η διάδοση των απόψεών του», «είναι δωρεάν, μπορείς να φλερτάρεις οποιαδήποτε στιγμή, η προσδοκία για σεξ».
Η έρευνα έγινε με σκοπό τη διερεύνηση της εξάρτησης από το facebook, τις χρήσεις αυτού του δικτύου, καθώς και τις πεποιθήσεις και τις στρατηγικές που σχετίζονται με το φλερτ με αγνώστους. Η έρευνα, την οποία εκπόνησαν οι ψυχολόγοι Γιώργος Τσουβέλας, Αφροδίτης Ραλλάτου, και Αλέξης Μπράιλας, παρουσιάστηκε πρόσφατα στο 2ο Πανελλήνιο Διεπιστημονικό Συνέδριο e-life, το οποίο διοργάνωσε, στη Θεσσαλονίκη, η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο.
Το φλερτ, το σεξ και το facebook
Αναφορικά με το φλερτ με αγνώστους από το facebook, τα αποτελέσματα τη έρευνας έδειξαν ότι στο 24,3% του δείγματος αρέσει να φλερτάρει με αγνώστους, το 20,1% έχει βγει ραντεβού με αγνώστους και το 10,6% είχε κάποιου είδους σεξουαλική εμπειρία με αγνώστους από το facebook.
Ποίοι όμως είναι οι χρήστες του facebook; Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι περισσότερες είναι οι γυναίκες, άτομα που ζουν κυρίως σε αστικές περιοχές και άτομα που είτε είναι έγγαμα, είτε έχουν κάποια σχέση.
Συγκεκριμένα, από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι το 74,8% του δείγματος ήταν γυναίκες και το 25,2% άντρες, ενώ η περιοχή διαμονής ήταν αστική στο 79,7% του δείγματος, ημιαστική στο 14,9% και αγροτική στο 5,4%. Το 45,4% ήταν σε σχέση, το 41,3% δεν είχε σχέση, το 11,2% ήταν έγγαμοι και το 2,1% ήταν διαζευγμένοι.
Όσον αφορά το πώς κυμάνθηκαν οι σχέσεις των χρηστών facebook με άλλους ανθρώπους από τότε που "άνοιξαν λογαριασμό" στον ιστότοπο, το 34,3% του δείγματος δήλωσε ότι αυξήθηκαν, το 1,5% ότι μειώθηκαν και το 64,2% ότι παρέμειναν σταθερές.
Ένα ποσοστό 66,1% δεν ανέγραψε στο προφίλ του τη κατάσταση της σχέσης του, ενώ ένα ποσοστό 33,9% προσδιορίζει αν είναι σε σχέση ή όχι. Στην κατάσταση σχέσης, ένα ποσοστό 28,3% έγραψε ότι βρίσκεται σε σχέση, ένα 17,2% ότι είναι παντρεμένος/η ,το 17,2% ότι είναι ελεύθερος/η και το 5,6% δεν προσδιόρισε.
Το 50,1% δήλωσε ότι έχει χρησιμοποιήσει το facebook ως μέσο απόδρασης από δυσφορική διάθεση (π.χ. θλίψη, στρες, ενοχή, αίσθηση ότι είναι αβοήθητος).
Το 55,09% δήλωσε ότι μένει συνδεδεμένο ενεργά με το facebook για περισσότερο χρόνο απ΄ όσο υπολόγιζε.
Το 22,99% έχει ανταλλάξει τηλέφωνα με άγνωστους/στες στο facebook, ενώ το 11,1% έχει προσθέσει στο προφίλ του εφαρμογές για φλερτ.
Τι είναι αυτό που κάνει το facebook ελκυστικό;
Από την έρευνα προέκυψε ότι προσδιοριστικοί παράγοντες για το αν κάποιος θα βγει ραντεβού με άγνωστο μέσω facebook είναι: η ελκυστικότητα του άλλου, η ανταλλαγή τηλεφώνων και το φλερτ με αγνώστους μέσω του ιστότοπου.
Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα φλέρταραν με κάποιον άγνωστο στο facebook είναι η εμφάνιση, τα ενδιαφέροντα, οι φωτογραφίες (φυσικές και μη), η προσέγγιση, το chat, τα στοιχεία του προφίλ, η ευγένεια, η οικειότητα και η ασφάλεια.
Τι, όμως, είναι αυτό που κάνει ελκυστικό το facebook; Οι απαντήσεις που έδωσαν οι χρήστες του είναι: «η ταχύτητα διασύνδεσης», «η εμπιστευτικότητα και η ανωνυμία», «οι εφαρμογές», «η γρήγορη διακίνηση πληροφοριών, εικόνων και τραγουδιών», «μαθαίνω πολλές πληροφορίες από τα μηνύματα των άλλων», «κρατάω επαφή με ανθρώπους που είναι μακριά ή που τους είχα χάσει», «η επικοινωνία με πολλούς ανθρώπους, χωρίς να χρειάζεται να συμπέσουμε χρονικά», «το facebook είναι φτηνό και δεν χρειάζεται να ξοδέψει κανείς χρήματα», «η δυνατότητα να μοιράζεσαι με φίλους ανά πάσα στιγμή τις σκέψεις και τα συναισθήματά σου», «με βοηθάει στη δουλειά μου» (επαφές με άτομα-συνεργάτες), «ο κοινωνικός σχολιασμός» (κουτσομπολιό), «ευκαιρία να πλασάρεις κοινωνικά τον εαυτό σου όπως εσύ θέλεις, να περάσεις προς τα έξω την εικόνα που εσύ θέλεις, με αποτέλεσμα να υπάρξει μεγάλη πιθανότητα να βρεις ανταπόκριση από χρήστες που εσύ θέλεις», «είναι σαν ημερολόγιο όπου κάποιος άλλος βλέπει και διαβάζει πράγματα για μένα που έχω επιλέξει να τοποθετήσω εκεί», «το ότι είναι λίγο πιο ανώνυμο και απρόσωπο, οπότε μπορείς να ανοίξεις οποιαδήποτε συζήτηση», «το ότι κάνοντας ένα φίλο, μπορείς για κάποιο διάστημα να παρατηρείς τη συμπεριφορά του και ανάλογα να σχηματίσεις μια άποψη πιο διευρυμένη για εκείνον απ΄ό,τι θα σχημάτιζες, αν δεν είχες ούτε καν αυτή τη στοιχειώδη επαφή», «η διάδοση των απόψεών του», «είναι δωρεάν, μπορείς να φλερτάρεις οποιαδήποτε στιγμή, η προσδοκία για σεξ».