Αύξηση 3,3% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Μάιο εφέτος, από 3,9% τον Απρίλιο και έναντι αύξησης 5,4% που είχε καταγραφεί τον Μάιο πέρυσι.
Σύμφωνα, πάντως, με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ανατιμήσεις υπήρξαν σε όλο το φάσμα των προϊόντων και των υπηρεσιών, εξαιρουμένου του τομέα της υγείας, λόγω μείωσης της τιμής των φαρμάκων.
Ειδικότερα, η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 3,3% προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές :
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,5% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, πατάτες νωπές, λαχανικά νωπά, φρούτα νωπά.
β) Κατά 3,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων, καθώς και των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.
γ) Κατά 2,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 8,7% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και της ύδρευσης και αποχέτευσης.
ε) Κατά 1,1% της ομάδας «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 5,9% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου- μοτοσικλέτας και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και στα αυτοκίνητα.
ζ) Κατά 2,3% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
η) Κατά 0,3% της ομάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία- εφημερίδες-περιοδικά- γραφική ύλη- σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα είδη οπτικοακουστικού εξοπλισμού- υπολογιστές.
θ) Κατά 0,2% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων .
ι) Κατά 1,1% της ομάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά- γλυκά- καφές- ποτά (σερβιριζόμενα). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 3,1% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων-ρολογιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 1% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες και στις ιδιωτικές κλινικές.
Εξάλλου, ο Γενικός Δείκτης τον Μάιο 2011, σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2011, παρουσίασε αύξηση 0,2% έναντι αύξησης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον Εναρμονισμένo Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Εν. ΔΤΚ), αυτός αυξήθηκε τον Μάιο κατά 3,1%, από αύξηση 3,7% τον Απρίλιο και έναντι αύξησης 5,3% που σημειώθηκε τον Μάιο 2010. Σε σύγκριση με τον Απρίλιο, ο δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,2% έναντι αύξησης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ειδικότερα, η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 3,3% προήλθε από τις ακόλουθες μεταβολές :
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,5% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, πατάτες νωπές, λαχανικά νωπά, φρούτα νωπά.
β) Κατά 3,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων, καθώς και των τιμών των αλκοολούχων και μη σερβιριζόμενων ποτών.
γ) Κατά 2,9% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 8,7% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας και της ύδρευσης και αποχέτευσης.
ε) Κατά 1,1% της ομάδας «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη καθαρισμού και στις οικιακές υπηρεσίες.
στ) Κατά 5,9% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), συντήρηση και επισκευή αυτοκινήτου- μοτοσικλέτας και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και στα αυτοκίνητα.
ζ) Κατά 2,3% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
η) Κατά 0,3% της ομάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: βιβλία- εφημερίδες-περιοδικά- γραφική ύλη- σχολικά είδη, υπηρεσίες αναψυχής. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα είδη οπτικοακουστικού εξοπλισμού- υπολογιστές.
θ) Κατά 0,2% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων .
ι) Κατά 1,1% της ομάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά- γλυκά- καφές- ποτά (σερβιριζόμενα). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
ια) Κατά 3,1% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων, των ειδών ατομικής φροντίδας και των κοσμημάτων-ρολογιών.
2. Από τη μείωση του δείκτη:
Κατά 1% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες και στις ιδιωτικές κλινικές.
Εξάλλου, ο Γενικός Δείκτης τον Μάιο 2011, σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2011, παρουσίασε αύξηση 0,2% έναντι αύξησης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον Εναρμονισμένo Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (Εν. ΔΤΚ), αυτός αυξήθηκε τον Μάιο κατά 3,1%, από αύξηση 3,7% τον Απρίλιο και έναντι αύξησης 5,3% που σημειώθηκε τον Μάιο 2010. Σε σύγκριση με τον Απρίλιο, ο δείκτης παρουσίασε αύξηση 0,2% έναντι αύξησης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.