Tο ΕΣΠΑ, ειδικά στην παρούσα συγκυρία, αποτελεί βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη της Ελλάδας και την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς. Όμως, η κυβέρνηση κινείται με πολύ αργούς ρυθμούς καθυστερώντας την απορρόφησή του. Το ποσοστό των απορροφήσεων κινείται σήμερα στο 21,82% αυξημένο μόνο 3,8 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 18% του Δεκεμβρίου του 2010. Παράλληλα, η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε σχέση με τις άλλες χώρες της ΕΕ, αφού τον Σεπτέμβριο του 2009 ήταν στην 5η θέση, ενώ σήμερα βρίσκεται στην 20η θέση μεταξύ των 27 χωρών μελών της ΕΕ.
|
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των αναιτιολόγητων καθυστερήσεων της κυβέρνησης στη διαχείριση του ΕΣΠΑ είναι το γεγονός ότι σε 20 μήνες τοποθετήθηκαν 3 διαφορετικοί εποπτεύοντες υφυπουργοί. Παράλληλα, υπήρξε καθυστέρηση στο διορισμό Γενικού Γραμματέα Επενδύσεων έξι ολόκληρους μήνες. Ήταν από τους τελευταίους κρατικούς αξιωματούχους που διορίστηκαν. Ακόμα περισσότερο, η κυβέρνηση προχώρησε στην ίδρυση μιας ακόμα ειδικής γραμματείας, δίπλα στην Γενική Γραμματεία Επενδύσεων, της Ειδικής Γραμματείας ΕΣΠΑ. Λες και το πρόβλημα ήταν τα καινούργια όργανα και οι γραμματείες. Επίσης, παρά τις προεκλογικές ακόμα εξαγγελίες για αναθεώρηση του ΕΣΠΑ και τις επανειλημμένες μετεκλογικές δηλώσεις για το θέμα, το όλο ζήτημα παραμένει εκκρεμές και αυτό παρόλο που λόγω της κρίσης, έχουν αλλάξει πλήρως τα κοινωνικοοικονομικά δεδομένα.
Η όλη εικόνα γίνεται ακόμα πιο αρνητική εάν συνυπολογιστεί ότι μεγάλο μέρος των κονδυλίων που έχουν απορροφηθεί οφείλονται σε έργα-γέφυρες. Δηλαδή σε έργα που είχαν ξεκινήσει στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, πριν από την εκλογική νίκη του ΠΑΣΟΚ, κι όχι σε νέες δεσμεύσεις. Ενώ, το ποσοστό απορρόφησης είναι εν μέρει πλασματικό, αφού προσμετρώνται τα ποσά που έχουν «παρκαριστεί» σε διαφόρων ειδών Ταμεία Χαρτοφυλακίου (π.χ. Ταμείο Επιχειρηματικότητας, Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον) χωρίς να έχουν επωφεληθεί ακόμα οι πραγματικοί αποδέκτες.