Το βιβλίο που σε ταξιδεύει, σου ανοίγει «δρόμους» και «παράθυρα» στον κόσμο, που «είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου», όπως συχνά αναγράφουν οι μαθητές στη σχετική έκθεση, στο τέλος της σχολικής χρονιάς αναγορεύεται σε εχθρό και καταστρέφεται ή επί το θεαματικότερο καίγεται [ελληνικό καφριλίκι και μαγκιά].
Φαινόμενο άρρηκτα συνδεδεμένο με μαύρες για την ανθρωπότητα εποχές, φαίνεται ότι εξαλείφεται χάρη στην υπευθυνότητα των εφήβων. Έναυσμα της υπεύθυνης στάσης τους απετέλεσε το πρόγραμμα επαναχρησιμοποίησης σχολικών βιβλίων που προώθησε προς εθελοντική εφαρμογή στα σχολεία τη χρονιά που πέρασε το υπουργείο Παιδείας [Σε άλλες πιο προηγμένες χώρες τα βιβλία επιστρέφονται στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς χωρίς καρδούλες ή "Μήτσο σ' αγαπώ" και επαναχρησιμοποιούνται για 2 ή και 3 χρόνια... εννοείται ότι όσα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν πληρώνονται].
Τα παιδιά ως τα πλέον ευαίσθητα κύτταρα της κοινωνίας μας, απέδειξαν για μία ακόμη φορά τη δύναμη της προσαρμογής τους στο γενικό αίτημα της αεϊφορικής διαχείρισης σε συνάρτηση με την αναγκαιότητα εξοικονόμησης πόρων: Οικονομία, περιβάλλον, πολιτισμός.
Με ευθύνη, σεβασμό και ενθουσιασμό οι έφηβοι ανταποκρίθηκαν στο παραπάνω μήνυμα που περικλείει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Κατάφεραν να συγκεντρώσουν χιλιάδες βιβλία, κυρίως ιστορίας, φυσικής Αγωγής και λεξικά. Πιο αποτελεσματικοί οι μαθητές των σχολείων Μυτιλήνης, Λέσβου, Ξυλοκάστρου, Άρτας και Καβάλας.
Μόνο οι 66 μαθητές του γυμνασίου Πέρνης Καβάλας, επέστρεψαν προς επαναχρησιμοποίηση 500 βιβλία. Τα υπόλοιπα πήγαν προς ανακύκλωση. «Ανταποκριθήκαμε όλοι», βεβαιώνει ο 14χρονος, Δημήτρης Οικονομίδης. «Ακόμη και οι κακοί μαθητές που άλλες χρονιές έσκιζαν τα βιβλία, έκαναν μπαλίτσες και τις πετούσαν μέσα στην τάξη την ώρα του μαθήματος. Σεβάστηκαν απολύτως το νόημα της συλλογικής δράσης και στο τέλος επέστρεψαν τα καθαρά βιβλία μαζί με άλλα που βρήκαν και από περασμένες χρονιές».
Προσθέτει ακόμη ότι «μετά την πρόταση του προγράμματος από τους καθηγητές έγινε σε όλους κατανοητό ότι εξοικονομούμε χρήματα -κυρίως αυτήν την εποχή που το χρειαζόμαστε ως χώρα-, ότι συμβάλλουμε δραστικά στο περιβάλλον και προπαντός ότι είναι ένδειξη πολιτισμού» και επισημαίνει: «Εξάλλου το βιβλίο είναι κάτι με το οποίο έχει συνδεθεί στη διάρκεια του έτους, το έχεις γνωρίσει καλά και σου έχει προσφέρει γνώση. Είναι λυπηρό να καταστρέφεται ή να καίγεται στο τέλος».
Η άμεση ανταπόκριση των παιδιών στο, εθελοντικού χαρακτήρα, πρόγραμμα το οποίο έφθασε τέλος Φθινοπώρου στα σχολεία, δεν ήταν τυχαία. Η ευαισθητοποίηση τους ως προς την χρησιμότητα του χαρτιού και των επιπτώσεων στο περιβάλλον είχε καλλιεργηθεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα.
Όταν ανέλαβε τη διεύθυνση του σχολείου ο καθηγητής, Δημήτρης Θεοδωρίδης, ευαίσθητος ως προς το περιβάλλον και δραστηριοποιημένος στα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής, μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία παρείχε στα παιδιά τα εφόδια να μετατρέψουν την ευαισθησία τους προς το περιβάλλον σε πράξη. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σημειώνει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο κ Θεοδωρίδης, το σχολείο μας είχε πρόγραμμα συγκέντρωσης άχρηστου χαρτιού προς ανακύκλωση. Τα παιδιά είχαν αποκτήσει συναίσθηση για την έμπρακτη προστασία του περιβάλλοντος και είχαν υιοθετήσει την κατάλληλη στάση ώστε συχνά να νουθετούν και τους ενήλικες.
Το Νοέμβριο, συνεχίζει, μερικά βιβλία είχαν «γραφτεί». Ωστόσο συζητήσαμε το θέμα και με τη συνεργασία των καθηγητριών, Παρασκευής Καραντωνίου και Μαρίας Παπατζικάκη, τα παιδιά αποφάσισαν να υιοθετήσουν το πρόγραμμα. Χαρακτηρίστηκε από όλους απόλυτα θετικό, τόσο για το περιβάλλον και την οικονομία, όσο και για την ποιότητα του πολιτισμού μας. Τα παιδιά έσβησαν από τα βιβλία όσα είχαν γράψει και τα διαφύλαξαν για να τα επιστρέψουν στο τέλος της χρονιάς. « Μακάρι να γενικευθεί και να το αντιμετωπίσουν το ίδιο με εμάς όλα τα σχολεία» κατέληξε ο διευθυντής.
Η κ Καραντωνίου μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕγια τη διαδικασία της βιωματικής προσέγγισης του θέματος ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τις δομές που συνθέτουν το δίπτυχο ανακύκλωσης- επαναχρησιμοποίησης. Το αντιλήφθησαν και το εφάρμοσαν άψογα, συνεχίζει η κ Καραντωνίου ενώ λίγο πριν τις διακοπές του Πάσχα όταν τα παιδιά χρειάστηκαν χρήματα, για την Τάξη, έφεραν διακοσμητικά και στολίδια από παλιές λαμπάδες και έφτιαξαν καινούργιες.
Κατά τη συζήτηση, σημειώνει, η καθηγήτρια αναπτύχθηκε η περιβαλλοντική διάσταση του θέματος, αναδείχθηκε το οικονομικό όφελος, εξετάστηκε το πολιτιστικό υπόβαθρο και επανατοποθετήθηκε η συναισθηματική σχέση μαθητή -βιβλίου. Με την κατάλληλη οργάνωση και την ανάληψη δράσεων από ομάδες επιτεύχθηκε η δημιουργική αξιοποίηση της τάξης και του σχολείου. Ανταποκρίθηκαν όλοι οι μαθητές και ήταν εντυπωσιακή η προσέλευση τους με σακούλες γεμάτες βιβλία που είχαν βρει και από περασμένες χρονιές τα οποία δεν είχαν χρησιμοποιήσει.
Οι μαθητές με ανοιχτή επιστολή αλλά και αντίγραφο της, στα βιβλία τα οποία θα αναδιανεμηθούν σημειώνουν μεταξύ άλλων :
«Φίλε/η συμμαθητή/τρια
Το βιβλίο που κρατάς φέτος στα χέρια σου έχει κάτι ξεχωριστό. Είναι δεύτερης ανάγνωσης και σε άριστη κατάσταση. Διατήρησε το και εσύ. Δεν είναι καθόλου δύσκολο. Ο σεβασμός στο βιβλίο είναι σεβασμός στη γνώση, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον και τελικά στον ίδιο τον άνθρωπο. Να σου θυμίσω ότι βιβλία καίνε τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και όχι οι προηγμένες κοινωνίες.
Γίνε και συ εθελοντής στην επαναχρησιμοποίηση βιβλίων».
Στις 6 Ιουνίου, Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, οι μαθητές με την εποπτεία των εκπαιδευτικών, παρέδωσαν τα βιβλία, τα οποία θα μοιραστούν στους νέους μαθητές το Σεπτέμβριο 2011. Η περίσσεια των βιβλίων θα ληφθεί υπόψη για τη μείωση των παραγγελιών της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Τον Σεπτέμβριο θα γίνει η βράβευση των σχολείων με τον μεγαλύτερο αριθμό επιστροφών βιβλίων, ενώ θα βραβευθεί και το σχολείο που θα δημιουργήσει την καλύτερη αφίσα προώθησης του Προγράμματος, η οποία θα ανατυπωθεί και θα σταλεί σε όλα τα σχολεία.
Τα παιδιά ως τα πλέον ευαίσθητα κύτταρα της κοινωνίας μας, απέδειξαν για μία ακόμη φορά τη δύναμη της προσαρμογής τους στο γενικό αίτημα της αεϊφορικής διαχείρισης σε συνάρτηση με την αναγκαιότητα εξοικονόμησης πόρων: Οικονομία, περιβάλλον, πολιτισμός.
Με ευθύνη, σεβασμό και ενθουσιασμό οι έφηβοι ανταποκρίθηκαν στο παραπάνω μήνυμα που περικλείει το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Κατάφεραν να συγκεντρώσουν χιλιάδες βιβλία, κυρίως ιστορίας, φυσικής Αγωγής και λεξικά. Πιο αποτελεσματικοί οι μαθητές των σχολείων Μυτιλήνης, Λέσβου, Ξυλοκάστρου, Άρτας και Καβάλας.
Μόνο οι 66 μαθητές του γυμνασίου Πέρνης Καβάλας, επέστρεψαν προς επαναχρησιμοποίηση 500 βιβλία. Τα υπόλοιπα πήγαν προς ανακύκλωση. «Ανταποκριθήκαμε όλοι», βεβαιώνει ο 14χρονος, Δημήτρης Οικονομίδης. «Ακόμη και οι κακοί μαθητές που άλλες χρονιές έσκιζαν τα βιβλία, έκαναν μπαλίτσες και τις πετούσαν μέσα στην τάξη την ώρα του μαθήματος. Σεβάστηκαν απολύτως το νόημα της συλλογικής δράσης και στο τέλος επέστρεψαν τα καθαρά βιβλία μαζί με άλλα που βρήκαν και από περασμένες χρονιές».
Προσθέτει ακόμη ότι «μετά την πρόταση του προγράμματος από τους καθηγητές έγινε σε όλους κατανοητό ότι εξοικονομούμε χρήματα -κυρίως αυτήν την εποχή που το χρειαζόμαστε ως χώρα-, ότι συμβάλλουμε δραστικά στο περιβάλλον και προπαντός ότι είναι ένδειξη πολιτισμού» και επισημαίνει: «Εξάλλου το βιβλίο είναι κάτι με το οποίο έχει συνδεθεί στη διάρκεια του έτους, το έχεις γνωρίσει καλά και σου έχει προσφέρει γνώση. Είναι λυπηρό να καταστρέφεται ή να καίγεται στο τέλος».
Η άμεση ανταπόκριση των παιδιών στο, εθελοντικού χαρακτήρα, πρόγραμμα το οποίο έφθασε τέλος Φθινοπώρου στα σχολεία, δεν ήταν τυχαία. Η ευαισθητοποίηση τους ως προς την χρησιμότητα του χαρτιού και των επιπτώσεων στο περιβάλλον είχε καλλιεργηθεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα.
Όταν ανέλαβε τη διεύθυνση του σχολείου ο καθηγητής, Δημήτρης Θεοδωρίδης, ευαίσθητος ως προς το περιβάλλον και δραστηριοποιημένος στα πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής, μέσα από τη μαθησιακή διαδικασία παρείχε στα παιδιά τα εφόδια να μετατρέψουν την ευαισθησία τους προς το περιβάλλον σε πράξη. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σημειώνει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ, ο κ Θεοδωρίδης, το σχολείο μας είχε πρόγραμμα συγκέντρωσης άχρηστου χαρτιού προς ανακύκλωση. Τα παιδιά είχαν αποκτήσει συναίσθηση για την έμπρακτη προστασία του περιβάλλοντος και είχαν υιοθετήσει την κατάλληλη στάση ώστε συχνά να νουθετούν και τους ενήλικες.
Το Νοέμβριο, συνεχίζει, μερικά βιβλία είχαν «γραφτεί». Ωστόσο συζητήσαμε το θέμα και με τη συνεργασία των καθηγητριών, Παρασκευής Καραντωνίου και Μαρίας Παπατζικάκη, τα παιδιά αποφάσισαν να υιοθετήσουν το πρόγραμμα. Χαρακτηρίστηκε από όλους απόλυτα θετικό, τόσο για το περιβάλλον και την οικονομία, όσο και για την ποιότητα του πολιτισμού μας. Τα παιδιά έσβησαν από τα βιβλία όσα είχαν γράψει και τα διαφύλαξαν για να τα επιστρέψουν στο τέλος της χρονιάς. « Μακάρι να γενικευθεί και να το αντιμετωπίσουν το ίδιο με εμάς όλα τα σχολεία» κατέληξε ο διευθυντής.
Η κ Καραντωνίου μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕγια τη διαδικασία της βιωματικής προσέγγισης του θέματος ώστε τα παιδιά να κατανοήσουν τις δομές που συνθέτουν το δίπτυχο ανακύκλωσης- επαναχρησιμοποίησης. Το αντιλήφθησαν και το εφάρμοσαν άψογα, συνεχίζει η κ Καραντωνίου ενώ λίγο πριν τις διακοπές του Πάσχα όταν τα παιδιά χρειάστηκαν χρήματα, για την Τάξη, έφεραν διακοσμητικά και στολίδια από παλιές λαμπάδες και έφτιαξαν καινούργιες.
Κατά τη συζήτηση, σημειώνει, η καθηγήτρια αναπτύχθηκε η περιβαλλοντική διάσταση του θέματος, αναδείχθηκε το οικονομικό όφελος, εξετάστηκε το πολιτιστικό υπόβαθρο και επανατοποθετήθηκε η συναισθηματική σχέση μαθητή -βιβλίου. Με την κατάλληλη οργάνωση και την ανάληψη δράσεων από ομάδες επιτεύχθηκε η δημιουργική αξιοποίηση της τάξης και του σχολείου. Ανταποκρίθηκαν όλοι οι μαθητές και ήταν εντυπωσιακή η προσέλευση τους με σακούλες γεμάτες βιβλία που είχαν βρει και από περασμένες χρονιές τα οποία δεν είχαν χρησιμοποιήσει.
Οι μαθητές με ανοιχτή επιστολή αλλά και αντίγραφο της, στα βιβλία τα οποία θα αναδιανεμηθούν σημειώνουν μεταξύ άλλων :
«Φίλε/η συμμαθητή/τρια
Το βιβλίο που κρατάς φέτος στα χέρια σου έχει κάτι ξεχωριστό. Είναι δεύτερης ανάγνωσης και σε άριστη κατάσταση. Διατήρησε το και εσύ. Δεν είναι καθόλου δύσκολο. Ο σεβασμός στο βιβλίο είναι σεβασμός στη γνώση, στον πολιτισμό, στο περιβάλλον και τελικά στον ίδιο τον άνθρωπο. Να σου θυμίσω ότι βιβλία καίνε τα ολοκληρωτικά καθεστώτα και όχι οι προηγμένες κοινωνίες.
Γίνε και συ εθελοντής στην επαναχρησιμοποίηση βιβλίων».
Στις 6 Ιουνίου, Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος, οι μαθητές με την εποπτεία των εκπαιδευτικών, παρέδωσαν τα βιβλία, τα οποία θα μοιραστούν στους νέους μαθητές το Σεπτέμβριο 2011. Η περίσσεια των βιβλίων θα ληφθεί υπόψη για τη μείωση των παραγγελιών της επόμενης σχολικής χρονιάς.
Τον Σεπτέμβριο θα γίνει η βράβευση των σχολείων με τον μεγαλύτερο αριθμό επιστροφών βιβλίων, ενώ θα βραβευθεί και το σχολείο που θα δημιουργήσει την καλύτερη αφίσα προώθησης του Προγράμματος, η οποία θα ανατυπωθεί και θα σταλεί σε όλα τα σχολεία.