16 Σεπτεμβρίου 2011, Sochi (Ρωσία). Σήμερα, οι διευθύνοντες σύμβουλοι τριών ηγετικών Ευρωπαϊκών ενεργειακών εταιρειών και της Gazprom υπέγραψαν τη μετοχική συμφωνία για την South Stream Transport AG, που καθορίζει την ιδιοκτησιακή δομή της Εταιρείας του Έργου που είναι επιφορτισμένη με την κατασκευή του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου South Stream.
Το έγγραφο υπεγράφη από τον Alexei Miller, Πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής της Gazprom, τον Paolo Scaroni, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Eni, τον Henri Proglio, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της EDF και τον Harald Schwager, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της BASF SE, παρουσία του Rainer Seele, Διευθύνοντος Συμβούλου της Wintershall και του Marcel Kramer, Διευθύνοντος Συμβούλου του South Stream.
Η συμφωνία επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά τον Πανευρωπαϊκό χαρακτήρα αυτού του μείζονος ενεργειακού έργου υποδομής. Σύμφωνα με τα όσα περιλαμβάνονται στη συμφωνία, το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας αποδίδεται στην ιταλική Eni, ενώ η γαλλική EDF και η γερμανική Wintershall λαμβάνουν δύο ίσα μετοχικά μερίδια της τάξεως του 15%. Η Gazprom διατηρεί την ιδιοκτησία του υπολοίπου 50%. Διασχίζοντας τη Μαύρη Θάλασσα, το υποθαλάσσιο τμήμα του South Stream, συνολικού μήκους 900 χιλιομέτρων, θα συνδέσει τα μεγάλα ρωσικά αποθέματα με τους Ευρωπαίους καταναλωτές μέσω τεσσάρων υποθαλάσσιων αγωγών.
Ο Marcel Kramer, Διευθύνων Σύμβουλος του South Stream, δήλωσε: «Η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο. Καλωσορίζω τους ισχυρούς συνεργάτες που αποφάσισαν να συνεργαστούν για τον South Stream. Η προμήθεια φυσικού αερίου είναι διαθέσιμη, οι Ευρωπαϊκές αγορές το χρειάζονται και εμείς έχουμε τα οικονομικά και τεχνολογικά μέσα να υλοποιήσουμε ένα υποθαλάσσιο έργο αυτού του μεγέθους.» Εν συνεχεία προσέθεσε ότι «Η υπογραφή υποδηλώνει ότι οι συμμετέχουσες εταιρείες αναγνωρίζουν ότι ο South Stream δεν έχει μόνο μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στρατηγική σημασία αλλά αποτελεί και μία εμπορική ευκαιρία που δεν μπορεί να χαθεί. Ο South Stream θα αυξήσει τόσο τη δυναμικότητα εισαγωγής φυσικού αερίου αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια στις Ευρωπαϊκές αγορές. Επιπροσθέτως, θα τονώσει την ανάπτυξη της οικονομίας και των υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθιστώντας το έργο προφανή προτεραιότητα για πολλές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Είμαστε σε καλή πορεία»
Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του South Stream προγραμματίζεται έως το τέλος του 2015. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην South Stream Transport AG έχουν ως στόχο τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης μέχρι το τέλος του 2012, πριν την έναρξη της κατασκευής του έργου το 2013. Σύντομα, η ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας θα οριστικοποιηθεί, γεγονός που θα καθορίσει, μεταξύ άλλων, την οριστική χάραξη τόσο του χερσαίου όσο και του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού, επιτρέποντας στον South Stream την έναρξη των σχετικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων καθώς και την έναρξη των σχετικών διαδικασιών στις εμπλεκόμενες χώρες.
Η συμφωνία επιβεβαιώνει για μία ακόμη φορά τον Πανευρωπαϊκό χαρακτήρα αυτού του μείζονος ενεργειακού έργου υποδομής. Σύμφωνα με τα όσα περιλαμβάνονται στη συμφωνία, το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας αποδίδεται στην ιταλική Eni, ενώ η γαλλική EDF και η γερμανική Wintershall λαμβάνουν δύο ίσα μετοχικά μερίδια της τάξεως του 15%. Η Gazprom διατηρεί την ιδιοκτησία του υπολοίπου 50%. Διασχίζοντας τη Μαύρη Θάλασσα, το υποθαλάσσιο τμήμα του South Stream, συνολικού μήκους 900 χιλιομέτρων, θα συνδέσει τα μεγάλα ρωσικά αποθέματα με τους Ευρωπαίους καταναλωτές μέσω τεσσάρων υποθαλάσσιων αγωγών.
Ο Marcel Kramer, Διευθύνων Σύμβουλος του South Stream, δήλωσε: «Η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο. Καλωσορίζω τους ισχυρούς συνεργάτες που αποφάσισαν να συνεργαστούν για τον South Stream. Η προμήθεια φυσικού αερίου είναι διαθέσιμη, οι Ευρωπαϊκές αγορές το χρειάζονται και εμείς έχουμε τα οικονομικά και τεχνολογικά μέσα να υλοποιήσουμε ένα υποθαλάσσιο έργο αυτού του μεγέθους.» Εν συνεχεία προσέθεσε ότι «Η υπογραφή υποδηλώνει ότι οι συμμετέχουσες εταιρείες αναγνωρίζουν ότι ο South Stream δεν έχει μόνο μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη στρατηγική σημασία αλλά αποτελεί και μία εμπορική ευκαιρία που δεν μπορεί να χαθεί. Ο South Stream θα αυξήσει τόσο τη δυναμικότητα εισαγωγής φυσικού αερίου αλλά και την ενεργειακή ασφάλεια στις Ευρωπαϊκές αγορές. Επιπροσθέτως, θα τονώσει την ανάπτυξη της οικονομίας και των υποδομών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης καθιστώντας το έργο προφανή προτεραιότητα για πολλές Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Είμαστε σε καλή πορεία»
Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του South Stream προγραμματίζεται έως το τέλος του 2015. Οι εταιρείες που συμμετέχουν στην South Stream Transport AG έχουν ως στόχο τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης μέχρι το τέλος του 2012, πριν την έναρξη της κατασκευής του έργου το 2013. Σύντομα, η ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας θα οριστικοποιηθεί, γεγονός που θα καθορίσει, μεταξύ άλλων, την οριστική χάραξη τόσο του χερσαίου όσο και του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού, επιτρέποντας στον South Stream την έναρξη των σχετικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων καθώς και την έναρξη των σχετικών διαδικασιών στις εμπλεκόμενες χώρες.