-είναι αποτέλεσμα μετεξέλιξης των δύο προηγούμενων προϋπολογισμών -του 2010 και 2011- που είχαν «άδοξη κατάληξη» όχι μόνο λόγω του πλήρους εκτροχιασμού τους, αλλά και γιατί κυρίως οδήγησαν την οικονομία -με τα μέτρα που περιείχαν - σε τέλμα και την κοινωνία σε απόγνωση.
-κινείται επί «ξυρού ακμής», καθώς στηρίζεται σε υπεραισιόδοξες παραδοχές, που η ενδεχόμενη αστοχία σε κάποια απ’ αυτές, αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε αναγκαστική αναθεώρηση του με επώδυνες συνέπειες.
-είναι προϋπολογισμός του «αναπόφευκτου», καθώς τα μέτρα που τον συνοδεύουν έχουν ήδη ψηφιστεί και περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο, στον Εφαρμοστικό, στο πολυνομοσχέδιο, καθώς και σε άλλους νόμους.
-θέτει «μη αμφισβητήσιμους» στόχους, καθώς η προσπάθεια για δημοσιονομική προσαρμογή με πρωτογενές πλεόνασμα, μείωση ελλείμματος και μείωση του δημόσιου χρέους, είναι στόχοι που δεν μπορούν να βρουν κανέναν αντίθετο και συνεπώς πρέπει να επιδιωχθεί η στήριξη τους.
-είναι προϋπολογισμός του «μεγάλου κουρέματος» του βιοτικού επιπέδου των Ελλήνων, καθώς η κυβέρνηση Παπανδρέου δημιούργησε μια πρωτοφανή ύφεση να κατατρώει κάθε ζωντανό κύτταρο της οικονομίας, με τις οριζόντιες περικοπές μισθών και συντάξεων, με τις πρωτοφανείς φορολογικές επιθέσεις, αυτό μειώθηκε δραματικά γυρίζοντας την Ελλάδα και τους Έλληνες δεκαετίες πίσω.
Συγκεκριμένα:
- Η χώρα μας θα βρίσκεται για 5η συνεχόμενη χρονιά σε ύφεση, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα και δεν έχει ιστορικό προηγούμενο στη χώρα μας. Η ύφεση με βάση τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2012, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8%. Εκτίμηση, μάλλον, αισιόδοξη καθώς αντίστοιχες εκτιμήσεις που είχαν γίνει στους προϋπολογισμούς του 2010 και 2011 απέκλιναν σημαντικά. Θυμίζουμε, ότι η για το 2010 η εκτίμηση ήταν στο 0,3 % και τελικά έκλεισε στο 3,5 % (μετά την αναθεώρηση της ΕΛ.ΣΤΑΤ.).Το ίδιο συνέβη και το 2011 που η αρχική εκτίμηση για την ύφεση ήταν στο 3%, ενώ σήμερα εκτιμάται στο 5,5%. Πρόβλεψη που καθίσταται ιδιαίτερα επισφαλής.
- Η Ανεργία στη χώρα μας το 2012, με βάση τα στοιχεία του Προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 17,1% (από 16,4% που προβλεπόταν στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού). Εκτίμηση επίσης αισιόδοξη, καθώς η Ανεργία έχει «σκαρφαλώσει» ήδη στο 18,4% για το μήνα Αύγουστο του 2011. Υπενθυμίζουμε ότι η Ανεργία τον Σεπτέμβριο του 2009 ήταν 9,1%.
- Η πρόβλεψη του Προϋπολογισμού για τα φορολογικά έσοδα του 2012, είναι και αυτή ιδιαίτερα αισιόδοξη, καθώς αγνοεί το γεγονός ότι η φοροδοτική ικανότητα φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων έχει εξαντληθεί.
Πιο αναλυτικά, για το 2012 προβλέπεται ότι τα φορολογικά έσοδα θα διαμορφωθούν στα 53.301 εκατ.€, έναντι 49.702 εκατ. € που είναι η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2011. Δηλαδή, αύξηση κατά 3,6 δις € ή 7,1%.
Τα έσοδα από Άμεσους Φόρους θα αυξηθούν κατά 17,4%, ενώ την ίδια στιγμή τα έσοδα από Έμμεσους Φόρους – παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ΦΠΑ (77%, 21%, 156% και 44%) και των ΕΦΚ (87,3% ποτά, 63,4% καύσιμα, 200% τσιγάρα)– θα παρουσιάσουν αύξηση 0% !
Αξίζει να σημειωθεί, ότι στην τελική διαμόρφωση των φορολογικών εσόδων για το 2012, η φορολογία των φυσικών προσώπων θα συμβάλει κατά 29,1%, ενώ η αντίστοιχη των νομικών προσώπων (επιχειρήσεις) θα είναι μειωμένη κατά 22% ! Γεγονός, που αποδεικνύει ότι η επιχειρηματικότητα στη χώρα μας υποχωρεί δραματικά, με τα λουκέτα να πολλαπλασιάζονται και τα κέρδη των επιχειρήσεων να μετατρέπονται σε ζημίες.
Επιπλέον, στη σελίδα 62 του Προϋπολογισμού γίνεται αναλυτική αναφορά των πρόσθετων δημοσιονομικών παρεμβάσεων βάσει των οποίων θα στηριχθεί η ενίσχυση των εσόδων του 2012. Οι περισσότερες από αυτές είναι ήδη θεσμοθετημένες με νόμους που έχουν ψηφισθεί στη διάρκεια του 2011. Περιλαμβάνονται, όμως και άλλες, που φανερώνουν την πρόθεση της κυβέρνησης για νέες φορολογικές επιβαρύνσεις.
Συγκεκριμένα:
- Η διεύρυνση των τεκμηρίων φορολόγησης σε όλους τους φορολογούμενους.
- Η αλλαγή στο φόρο ακίνητης περιουσίας, με τη μείωση του αφορολόγητου ορίου και την αύξηση των αντικειμενικών αξιών.
- Η επιβολή έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις με μεγάλη κερδοφορία για τη χρήση του έτους 2010.
Η θέση της Ν.Δ. διαχρονικά παραμένει σταθερά προσηλωμένη στην ανάγκη για πραγματοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου. Είναι, όμως, αντίθετη σε κάθε σκέψη επιβολής νέων φόρων, όπως π.χ. της αύξησης των αντικειμενικών αξιών, της έκτακτης εισφοράς στις επιχειρήσεις και της διεύρυνσης των τεκμηρίων φορολόγησης, καθώς τα ισχύοντα φορολογικά μέτρα έχουν κυριολεκτικά «στεγνώσει» τη φοροδοτική ικανότητα επιχειρήσεων και φορολογουμένων.
Στον Προϋπολογισμό του 2012, επιβεβαιώνεται για μια φορά ακόμη ότι η κατανομή του κόστους της δημοσιονομικής προσαρμογής –με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης - απουσιάζει παντελώς, με αποτέλεσμα οι κοινωνικές αδικίες να διευρύνονται. Φαινόμενα, όπως η φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο, όχι μόνο στέρησαν πολύτιμους πόρους από τα δημόσια έσοδα, αλλά εξακολουθούν να βρίσκονται στο απυρόβλητο.
Οι ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης ήταν και παραμένουν τεράστιες.
Επιβάλλεται, πλέον, όσο ποτέ η ανάγκη για ένα νέο και σύγχρονο φορολογικό σύστημα που θα αμβλύνει τις κοινωνικές αδικίες, θα συμβάλει στη δημιουργία ελκυστικού φορολογικού περιβάλλοντος για τις επενδύσεις και θα αποκαταστήσει τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στο κράτος και τους πολίτες».