11 Ιανουαρίου 2012

Γ. ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ : ΑΠΑΝΤΗΣΤΕ ΞΕΚΑΘΑΡΑ, ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΟΔΙΚΟ ΑΞΟΝΑ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑ-ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ-ΕΔΕΣΣΑ


Μετά τη συζήτηση της επερώτησης της Ν.Δ. για τους οδικούς άξονες που διεξήχθη στη Βουλή στις 9/12/2011, και με αφορμή την απάντηση που έδωσε ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης στον Γιώργο Καρασμάνη ότι στο διάστημα αυτό που τρέχει η αναμόρφωση του ΕΣΠΑ, προτίθεται να διασφαλίσει για τον οδικό άξονα Χαλκηδόνα-Γιαννιτσά-Έδεσσα και επιπλέον κονδύλια ( πέρα από τα 120.000.000 ευρώ που είχε εξασφαλίσει η προηγούμενη Κυβέρνηση της Ν. Δ. ), προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο στο σύνολό του ( Παράκαμψη Χαλκηδόνας, Παράκαμψη Γιαννιτσών και Μαυροβούνι-Έδεσσα ), ο Βουλευτής κατέθεσε και νέα σχετική ερώτηση για το συγκεκριμένο θέμα προς τους Υπουργούς Υποδομών και Ανάπτυξης.


Με την ερώτησή του αυτή ο Γιώργος Καρασμάνης αφού αποδεικνύει ότι οι εργασίες για την κατασκευή του έργου έπρεπε ήδη να είχαν ξεκινήσει, θέτει μια σειρά ερωτημάτων στα οποία ζητά απαντήσεις από τους αρμόδιους Υπουργούς.

Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης :

ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ τους κ.κ. Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

ΘΕΜΑ: « Απαντήστε ξεκάθαρα, τί συμβαίνει τελικά με τον οδικό άξονα Χαλκηδόνα- Γιαννιτσά- Έδεσσα ».

Είναι γνωστό ότι, ο οδικός άξονας Χαλκηδόνα- Γιαννιτσά- Έδεσσα, ο οποίος περιλαμβάνει τα τμήματα Χαλκηδόνα-Μελίσσι και Μαυροβούνι-Έδεσσα, είναι ένα έργο μεγάλης σπουδαιότητας για το Νομό Πέλλας. Οι προηγούμενες Κυβερνήσεις – μέχρι και το 2004 – του ΠΑΣΟΚ, επέδειξαν σοβαρότατες ολιγωρίες και παραλείψεις: Μεταξύ αυτών δεν χρηματοδότησαν ούτε τις μελέτες γι΄ αυτό το μεγάλο έργο. Κι ακόμη ότι δεν φρόντισαν ν’ αποχτήσει ο ακριτικός και προβληματικός Νομός μας κάθετη διέξοδο προς την Εγνατία Οδό, με συνέπεια να παραμένει εγκλωβισμένος σε γεωγραφική απομόνωση.

Η Νέα Δημοκρατία με την ανάληψη της διακυβέρνησης, ξεκίνησε αγώνα δρόμου για να διορθώσει αυτά τα λάθη και ολιγωρίες των προκατόχων της. Έτσι, με την υπ’ αριθ. ΕΥΔ/ΕΠ-ΟΑΛΑΑ/οικ.3999/27-10-2006 απόφαση της Γ. Γραμματείας του ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπονταν ¨τετράιχνος¨ οδικός άξονας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και νησίδα ασφαλείας στη μέση και χρηματοδότηση όλων των απαιτούμενων μελετών ως εξής:
  • Για τη μελέτη του τμήματος Χαλκηδόνα-Μελίσσι δαπάνη ύψους 1.695.213,70 ευρώ
  • Για τη μελέτη του τμήματος Μαυροβούνι-Έδεσσα δαπάνη ύψους 1.262.056 ευρώ
  • Για γεωτεχνικές και γεωλογικές έρευνες στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Έδεσσα δαπάνη ύψους 950.000ευ.

Ο προγραμματισμένος μάλιστα σχεδιασμός προέβλεπε η δημοπράτηση να γίνονταν για το μεν τμήμα Χαλκηδόνα-Μελίσσι ( το οποίο περιλαμβάνει τα έργα «Παράκαμψη Χαλκηδόνας» και «Παράκαμψη Γιαννιτσών» ) στο πρώτο τρίμηνο του 2010, ενώ για το τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα το δεύτερο εξάμηνο του 2010. Για την υλοποίηση δε του έργου, η ίδια Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διασφάλισε από το ΕΣΠΑ κονδύλι ύψους 120.000.000 ευρώ.

Δυστυχώς, με την επάνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, επανήλθαν και οι – επιεικώς ανεξήγητες – ολιγωρίες, όπως η καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στη δημοπράτηση του έργου. Αυτός υπήρξε και ο λόγος που οδήγησε τον υπογράφοντα τον τελευταίο 1,5 χρόνο σε συνεχείς κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα προς τους αρμόδιους Υπουργούς Υποδομών και Ανάπτυξης.

Από τις απαντήσεις που έδινε ο Υφυπουργός Υποδομών κ. Μαγκριώτης (ο οποίος μάλιστα δημοσίευσε και 2 επιστολές του), αποδείχθηκε ότι δεν τηρήθηκαν οι αρχικές δεσμεύσεις και διαβεβαιώσεις του, με αποτέλεσμα η δημοπράτηση του έργου να οδηγείται από αναβολή σε αναβολή και ο ίδιος να «διαψεύδει» συνεχώς τον εαυτό του.

Αποκορύφωμα της παρατηρούμενης ολιγωρίας και ανακολουθίας των αρμοδίων Υπουργών για τη δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου, αποτελεί η απάντηση που δόθηκε στις 11-10-2011 από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στην υπ’ αριθ. 21959/29-08-2011 ερώτησή μου, σύμφωνα με την οποία ο Υφυπουργός κ. Μωραΐτης, κάνει λόγο πλέον για ένταξη στο ΕΣΠΑ και δημοπράτηση τον Οκτώβριο του 2012 μόνον του έργου «Παράκαμψη Γιαννιτσών», το οποίο είναι το ένα μέρος του τμήματος Χαλκηδόνα-Μελίσσι. Ενώ για το άλλο τμήμα του που είναι η «Παράκαμψη Χαλκηδόνας», αλλά και για το τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα δεν γίνεται η παραμικρή αναφορά. Η νέα αυτή καθυστέρηση μάλιστα στη δημοπράτηση επιχειρείται να ¨δικαιολογηθεί¨ με τον ισχυρισμό ότι απαιτείται… ακόμη μία μελέτη ύψους 1.200.000 ευρώ.

ΕΠΕΙΔΗ από την τελευταία αυτή απάντηση του κ. Μωραΐτη, προκύπτει σαφώς ότι τελικά για το τμήμα Χαλκηδόνα-Μελίσσι, πέρα από την αναβλητικότητα και τις ανακολουθίες για το χρόνο δημοπράτησής του, εν τέλει προωθείται από τους αρμόδιους Υπουργούς για δημοπράτηση μόνο το ένα μέρος του που είναι το τμήμα «Παράκαμψη Γιαννιτσών».

ΕΠΕΙΔΗ για το τμήμα Μαυροβούνι-Έδεσσα, παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου Υποδομών στις προγενέστερες απαντήσεις του ότι θα έχουμε δημοπράτηση εντός του 2011, στην τελευταία απάντηση που δίνεται δεν υπάρχει η παραμικρή αναφορά για το συγκεκριμένο τμήμα.

ΕΠΕΙΔΗ πολλά ερωτηματικά εγείρονται, για το γεγονός ότι την τελευταία στιγμή αποφασίσθηκε και ζητήθηκε και νέα μελέτη ύψους 1,2 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να έχουμε «την πλήρη ωρίμανσή του έργου» και μετά να γίνει η δημοπράτηση, όταν μέχρι σήμερα από πουθενά δεν προέκυπτε αυτή η αναγκαιότητα! (Σε καμία από τις προγενέστερες απαντήσεις των Υπουργών δεν γίνονταν γι’ αυτήν η παραμικρή αναφορά, ενώ απεναντίας ο κ. Μαγκριώτης στην υπ’ αριθ. 17841/09-06-2011 απάντησή του ρητά ανέφερε ότι «για το τμήμα του υπόψη άξονα Χαλκηδόνα-Μελίσσι έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες μελέτες»).

ΕΠΕΙΔΗ ακόμη, σε άλλη προγενέστερη απάντησή του ο κ. Μαγκριώτης ανέφερε ότι «επιπλέον των διασφαλισμένων 120.000.000 ευρώ, δεσμεύτηκε από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου, ένα αρκετά σημαντικό ποσό, για τη δημοπράτηση των δύο τμημάτων (τμήμα Χαλκηδόνα-Μελίσσι και τμήμα Μαυροβούνι -Έδεσσα), που ίσως καλύψει το συνολικό κόστος των έργων μετά τις εκπτώσεις και διαβεβαίωνε ότι σε κάθε περίπτωση θα διασφαλισθούν οι πόροι και των δύο αυτών τμημάτων του εθνικού δρόμου Θεσσαλονίκης-Έδεσσας».

ΕΠΕΙΔΗ η δυσάρεστη εξέλιξη αυτή, όσον αφορά την πορεία υλοποίησης του οδικού άξονα Χαλκηδόνα-Γιαννιτσά-Έδεσσα, έχει προκαλέσει τη δικαιολογημένη οργή και αγανάκτηση όλων των κατοίκων του Ν. Πέλλας.

ΕΠΕΙΔΗ τέλος, μόλις προ ολίγων ημερών θρηνήσαμε σε τροχαίο έναν ακόμη νεκρό – αυτή τη φορά ένα εικοσιενιάχρονο παλικάρι – θύμα του άθλιου οδικού δικτύου, γεγονός που προσδίδει πλέον δραματικές διαστάσεις στην επιτακτική ανάγκη να δρομολογηθούν και να υλοποιηθούν άμεσα τα έργα…

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κύριοι Υπουργοί να απαντήσουν υπεύθυνα:

1. Εφόσον όλες οι απαιτούμενες μελέτες του συγκεκριμένου έργου είχαν χρηματοδοτηθεί από το Γ΄ΚΠΣ και έχουν ήδη ολοκληρωθεί, για ποιο λόγο χρειάσθηκε την τελευταία στιγμή και νέα μελέτη ύψους 1,2 εκατομμυρίων ευρώ για να γίνει η δημοπράτησή του; Πώς προέκυψε ξαφνικά αυτή η αναγκαιότητα; Δεν γνώριζαν μέχρι πρότινος οι κύριοι Υπουργοί ότι «χρειάζεται» και αυτή η μελέτη να πραγματοποιηθεί; Αν ναι τότε γιατί δεν έκαναν γι’ αυτήν την παραμικρή αναφορά στις προγενέστερες απαντήσεις τους;

2. Για ποιο λόγο, έπειτα από τόσες καθυστερήσεις και παλινωδίες, προωθείται η δημοπράτηση μόνο του τμήματος «Παράκαμψη Γιαννιτσών»;

3. Τι θα γίνει με την «Παράκαμψη Χαλκηδόνας» που αποτελεί το άλλο μέρος του τμήματος Χαλκηδόνα-Μελίσσι, το οποίο μέχρι πρότινος θεωρούνταν ενιαίο τμήμα και συμπεριλαμβάνονταν στη δημοπράτηση;

4. Πότε θα γίνει τελικά η δημοπράτηση του τμήματος Μαυροβούνι-Έδεσσα ;

5. Εάν, έστω και την τελευταία στιγμή, «θα συμπληρώσει – πέραν των διασφαλισμένων 120 εκατομμυρίων ευρώ – τα επιπλέον κονδύλια. Η ευκαιρία παρέχεται από την αναμόρφωση του ΕΣΠΑ που ‘‘τρέχει’’ αυτές τις ημέρες. Αυτό ανέφερε ο κ. Μαγκριώτης από το Βήμα της Βουλής απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις του υπογράφοντος κατά τη διάρκεια της πρόσφατης συζήτησης της Επερώτησης της Ν.Δ. στις 9-12-2011. Προκειμένου να υλοποιηθεί στο σύνολό του ο οδικός άξονας Χαλκηδόνα-Γιαννιτσά-Έδεσσα, που είναι ενιαίο έργο

Ο Ερωτών

Γιώργος Καρασμάνης

Κοσμήτορας της Βουλής

Βουλευτής Πέλλας