Για πρώτη φορά η ελληνική σημαία χάνει την πρωτιά μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως αποτέλεσμα της ελαφριάς μείωσης του ελληνικού νηολογίου και της σημαντικής αύξησης του νηολογίου Μάλτας. Η Μάλτα με 46,4 εκατ. gt καταλαμβάνει την πρώτη θέση στη σχετική κατάταξη του εμπορικού στόλου της Ευρώπης με βάση τη σημαία, ενώ το ελληνικό νηολόγιο περνά πλέον στη δεύτερη θέση με...
36,89 εκατ. gt, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Αν και μία αλλαγή αυτού του είδους μπορεί να οφείλεται και σε συγκυριακούς λόγους που συνδέονται με επιχειρηματικές κινήσεις, όπως π.χ. η πώληση πλοίων κ.λπ., ωστόσο σε κάθε περίπτωση το ελληνικό νηολόγιο είναι ένα μη ελκυστικό νηολόγιο μετά τις τελευταίες εξελίξεις στο διοικητικό φορέα της ναυτιλίας (κατάργηση του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας).
Παράλληλα παραμένει ένα "ακριβό" νηολόγιο γεγονός που σε συνθήκες πτώσης των ναυλαγορών μετρά.
Υπολογίζεται ότι η ελληνική σημαία σε ένα πλοίο μέσου μεγέθους είναι περί τα 400.000 δολάρια ακριβότερη το χρόνο σε σύγκριση με άλλες σημαίες. Από την άλλη πλευρά οι Ελληνες εφοπλιστές επιδιώκουν ένα ισχυρό εθνικό νηολόγιο το οποίο θα μπορεί και διεθνώς να έχει ισχυρή φωνή.
Ωστόσο αυτή η αλληλεξάρτηση εθνικού νηολογίου και ελληνικού εφοπλισμού θα πρέπει να βασίζεται σε αμοιβαία επωφελείς όρους και σε κάθε περίπτωση σε ένα σταθερό και ανταγωνιστικό σε διεθνές επίπεδο θεσμικό πλαίσιο. Εν κατακλείδι είναι κοινό μυστικό στην Ακτή Μιαούλη ότι εάν τα "πειράματα" με την ελληνική ναυτιλία συνεχισθούν τότε το μέλλον για το ελληνικό νηολόγιο δεν θα είναι ρόδινο.
Από την άποψη αυτή και προτάσεις που έχουν πέσει τελευταία στο "προεκλογικό τραπέζι" κυρίως από την πλευρά του Σύριζα για περαιτέρω φορολόγηση της ναυτιλίας είναι φυσικό να προκαλούν έντονο προβληματισμό στην Ακτή Μιαούλη.
"Οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, προκειμένου να διατηρήσει τον πρωταγωνιστικό της ρόλο και την επόμενη ημέρα της παγκόσμιας οικονομίας. Θα είναι η μεγάλη πρόκληση για το επιχειρηματικό της πνεύμα και την προσαρμοστικότητα που την χαρακτηρίζουν", αναφέρει χαρακτηριστικά στο εισαγωγικό σημείωμα της ετήσιας έκθεσης της ΕΕΕ ο πρόεδρος της κ. Θεόδωρος Βενιάμης.
Επίσης ο κ. Βενιάμης ζητά μία εθνική στρατηγική "επικεντρωμένη στην επείγουσα ανασυγκρότηση των αναγκαίων υποστηρικτικών υποδομών, διοικητικών και υλικοτεχνικών, περιλαμβανομένου κατά προτεραιότητα του κατηργημένου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, με στόχο την ομαλή λειτουργία, χωρίς γραφειοκρατικά κωλύματα, της ναυτιλιακής δραστηριότητας και τη διατήρηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της".
Μειωμένο το συνάλλαγμα
Στα 14,097 δισ. ευρώ ανήλθαν το 2011 οι συνολικές εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος στη χώρα μας έναντι 15,418 το 2010. Παρά τη διεθνή οικονομική δυσμενή συγκυρία, όμως, οι προοπτικές για το 2012 είναι συγκρατημένα αισιόδοξες λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του ελληνόκτητου στόλου σε χωρητικότητα, αναφέρεται στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος του συναλλάγματος εξάγεται και πάλι για αγορά υπηρεσιών από τους Ελληνες εφοπλιστές. Στο μεταξύ, η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς. Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος το 2011 αριθμούσε 3.325 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt) με 226,92 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας το 14,83% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt.
Επιπροσθέτως, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 22,62% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (αργού/προϊόντων πετρελαίου) και το 16,07% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).
Είναι αξιοσημείωτο ότι τουλάχιστον το 97,5% των μεταφορών του ελληνόκτητου στόλου διεξάγονται μεταξύ τρίτων χωρών (cross trading).
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr