25 Ιουνίου 2012

Άντε να δούμε τι θα γίνει... "Σε εκκρεμότητα επενδύσεις 20 δισ.!"

Επενδύσεις συνολικού ύψους 20 δισ. ευρώ παραμένουν ακόμη σε εκκρεμότητα, γεγονός το οποίο οφείλεται, μεταξύ των άλλων, στην έλλειψη ρευστότητας της αγοράς, αλλά και της καθυστέρησης προώθησης μιας σειράς αλλαγών και ρυθμίσεων, που καθυστέρησαν λόγω των διαδοχικών εκλογικών αναμετρήσεων.

Το μεγαλύτερο μέρος από αυτές αφορούν στα προγράμματα του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), από όπου μένουν να απορροφηθούν ακόμη περίπου 11 δισ. ευρώ. Τα περισσότερα από τα προγράμματα πάσχουν από την αδυναμία χρηματοδότησης των ελληνικών εμπορικών τραπεζών, ενώ το πρόβλημα ρευστότητας χτυπά και τα φυσικά πρόσωπα σε σημείο που κάνουν εκπροσώπους των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων να ομολογούν ότι τα χρήματα των προγραμμάτων είναι εκεί αλλά κανείς δεν ενδιαφέρεται να τα αξιοποιήσει.

Η δεύτερη μεγάλη πρόκληση, η οποία συνδέεται επίσης με τη ρευστότητα των τραπεζών, είναι η προώθηση της πρωτοβουλιών του υπουργείου Ανάπτυξης, οι οποίες πήραν τη μορφή ταμείων ανακυκλούμενης πίστωσης. Με άλλα λόγια, η απορρόφηση των 350 εκατ. ευρώ από το ταμείο χρηματοδότησης μικρομεσαίων επιχειρήσεων (Jeremie), τα 280 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο ταμείο για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Jessica), τα 460 εκατ. ευρώ του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) μένουν ακόμη αναξιοποίητα, λόγω της έλλειψης ρευστότητας της αγοράς.

Το νέο ταμείο εγγυήσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με πόρους 500 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, θα πρέπει να αποκτήσει το ταχύτερο δυνατόν διοικητικό συμβούλιο και, στη συνέχεια, να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ΕΤΕπ , η οποία θα παρέχει τα δάνεια προς τις ελληνικές τράπεζες, αλλά και ξεχωριστές συμβάσεις με τις ίδιες τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες που θα συμμετέχουν.

Παράλληλα με τη σύσταση και λειτουργία του ενός Ταμείου, ο νέος υπουργός Ανάπτυξης θα πρέπει να προωθήσει την υλοποίηση του νέου Ταμείου διαμοιρασμού κινδύνου για τη χρηματοδότηση μεγάλων υποδομών. Το Ταμείο θα συσταθεί με κεφάλαιο 1 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση, προκειμένου η ΕΤΕπ να παρέχει διπλάσιο ποσό σε δάνεια προς μεγάλες υποδομές.

Ο χρόνος λειτουργίας του νέου Ταμείου θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την επανεκκίνηση των νέων έργων και ειδικά των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητόδρομων, συνολικού προϋπολογισμού 8 δισ. ευρώ, οι οποίοι παραμένουν «παγωμένοι» εδώ και ένα χρόνο, λόγω της έλλειψης χρηματοδότησης.

Μαζί με τους αυτοκινητόδρομους, θα πρέπει να επιταχυνθεί και η υλοποίηση των υπόλοιπων από τα 181 έργα εθνικής προτεραιότητας, τα οποία έχουν συμφωνηθεί με την επιτροπή περιφερειών της Ε.Ε., ο προϋπολογισμός των οποίων φτάνει τα 11,5 δισ. ευρώ και τα οποία παρουσιάζουν μέτριο βαθμό υλοποίησης, αφού έχουν ολοκληρωθεί από το 2010 μέχρι και σήμερα μόνο πέντε.

Ευρωπαϊκή στροφή

Ο υπουργός Ανάπτυξης θα πρέπει να εκμεταλλευτεί όσο μπορεί να καλύτερα τη στροφή της Ευρώπης στην ανάπτυξη, διαπραγματευόμενος το επόμενο κοινοτικό πλαίσιο της περιόδου 2014-2020.

Η προσπάθεια θα είναι να πείσει τους εταίρους του ότι η επιπλέον αναπτυξιακή βοήθεια, συνολικού ύψους 130 δισ. ευρώ, που αποφασίστηκε από τη Σύνοδο Κορυφής των τεσσάρων στη Ρώμη, θα πρέπει να περνάει για την Ελλάδα και από το επόμενο κοινοτικό πλαίσιο. Με άλλα λόγια, η τριετία (2008-2010) που λαμβάνεται υπόψη με τον υπολογισμό του κατά κεφαλήν ΑΕΠ, να αλλάξει, ώστε να περιλαμβάνει σε μεγάλο βαθμό τα έτη της κρίσης. Αν κάτι τέτοιο δεν καταστεί εφικτό για λόγους ίσης μεταχείρισης εντός των κρατών-μελών, θα πρέπει να διεκδικήσει μια μεσοπρόθεσμη μεταβατική περίοδο για τις περιφέρειες, οι οποίες θα βγουν από το στόχο 1 των κοινοτικών διαρθρωτικών ταμείων. Υπενθυμίζεται ότι, εκτός του στόχου της συνοχής, υπάρχει απώλεια και στη μέγιστη δυνατή χρηματοδότηση έργων και δράσεων, που φτάνει το 75%. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε αυτό καθεστώς θα βρεθούν, λόγω φυσικής ή στατιστικής σύγκλισης, 7 ή 8 από τις 13 περιφέρειες της χώρας.

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - tdas@naftemporiki.gr

Ανάγκη άμεσης προώθησης των νομοθετικών ρυθμίσεων

Σειρά νομοθετικών ρυθμίσεων θα πρέπει να υπάρξει για να προωθηθεί η υλοποίηση 7 μεγάλων επενδύσεων, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 5 δισ. ευρώ, οι οποίες εντάσσονται στη διαδικασία του fast track. Οι επενδύσεις εγκρίθηκαν από τον υπηρεσιακό υπουργό Ανάπτυξης, αλλά εκκρεμεί, όμως, μια σειρά πολεοδομικές ρυθμίσεις, που εξασφαλίζουν στους επενδυτές να προχωρήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια με την ταχύτητα που ορίζεται από το σχετικό κανονισμό.

Το «πράσινο φως» από τη νέα κυβέρνηση περιμένουν έξι αποκρατικοποιήσεις που έχει προετοιμάσει το Ταμείο Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου και καθυστέρησαν να προχωρήσουν λόγω των εκλογών. Οι άνθρωποι του Ταμείου δηλώνουν έτοιμοι να προχωρήσουν με γρηγορότερους ρυθμούς όσα κομμάτια κινητής και ακίνητης περιουσίας έχουν προετοιμαστεί κατά τον ένα χρόνο ζωής του Ταμείου και τώρα είναι έτοιμα να ολοκληρωθούν, αποδίδοντας τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ μέσα στο χρόνο. Παράλληλα με την έγκριση της νέας κυβέρνησης, το νέο ταμείο θα πρέπει να συζητήσει με το υπουργείο Οικονομικών, αλλά και με όλα τα συναρμόδια υπουργεία (Ανάπτυξης, Υποδομών, Περιβάλλοντος, Εργασίας, Εσωτερικών, Δικαιοσύνης) όλες τις περίπου 70 επιμέρους ρυθμίσεις που θα πρέπει να προχωρήσουν μέχρι και το Σεπτέμβριο, ώστε το πρόγραμμα να προχωρήσει από το 2013 και μετά. Σε ό,τι αφορά τη διαπραγμάτευση με την τρόικα, το Ταμείο είναι έτοιμο να παρουσιάσει τις αποκρατικοποιήσεις που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι και το τέλος του χρόνου και, φυσικά, τις αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν για τα επόμενα χρόνια.

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ