Μεγάλη έκπληξη μου προκάλεσε η καμπάνια με τίτλο «I AM GREEK AND I...” (δείτε το βίντεο στο τέλος) μαζί με ότι ακολούθησε! Δεν ήταν έκπληξη μια τέτοια καμπάνια. Μετά τις τελευταίες εκλογές οι 8 στις 10 διαφημίσεις πλέον ή έχουν ευθεία και ξεκάθαρη αναφορά σε κάποια «ελληνική» ιδιότητα του διαφημιζόμενου προϊόντος ή του καταναλωτή που καλείται να το καταναλώσει ή πολλές πλάγιες ή υπονοούμενες αναφορές. Κοινώς το «Ελληνικό» πουλάει.
Η πρώτη σκέψη μου ήταν ότι σύντομα κάποιος θα ασχολούνταν και με το θέμα των ελληνικών αρχαιοτήτων. Το περίμενα. Η μεγάλη έκπληξη ήρθε βλέποντας την καμπάνια… και εκεί που περίμενα να δω το πανέμορφο και διεθνώς ξακουστό «άλογο της σελήνης» που βρίσκεται στο Βρετανικό μουσείο και είναι κλεμμένο από την ανατολική μετώπη του Παρθενώνα… είδα το άλογο (που βρίσκεται στο ίδιο μουσείο) από το μαυσωλείο της Αλικαρνασσού!!! Αρχαιολόγος δεν είμαι για να κάνω τεκμηριώσεις. Δεν υπάρχει όμως άνθρωπος σε αυτόν τον πλανήτη που να αφιέρωσε 5 λεπτά για να ψάξει στο google μαρμάρινα γλυπτά αλόγων που να μην το γνωρίζει αυτό.
Ορίστε η συγκεκριμένη σελίδα στο WIKIPEDIA για όσους δεν μπήκαν στον κόπο (όπως και ο δημιουργός της επίμαχης καμπάνιας)!!! http://en.wikipedia.org/wiki/File:Horse_Halicarnassus_BM_1002.jpg Δεν νομίζω ότι ο καλλιτέχνης (σκοπός του άρθρου μου δεν είναι να ακυρώσω την προσπάθεια του) εγείρει ζητήματα ελληνικότητας της Αλικαρνασσού ή του Πέρση σατράπη Μαύσωλου που προς μνήμη του φτιάχτηκαν τα αγάλματα από έλληνες γλύπτες (όπως λένε οι πηγές) μισθωμένους από την γυναίκα του!!! Δεν είναι τόσο μπερδεμένο το θέμα.
Είναι απλά η γνωστή νοοτροπία του «άρπα κόλλα» που έχει γίνει συνώνυμη με την νέο-ελληνικότητα! Είναι η επιφανειακή ενασχόληση με τα πράγματα και η επιφανειακή εντέλει ελληνικότητα μας που «πουλάει» αλλά δεν είναι τίποτα άλλο από μια λαδόκολλα με την οποία τυλίγουμε πριν σερβίρουμε αυτό που από μέσα βρωμάει και είναι «Ελληναροσύνη»!
Δεν χρειάζεται πολύ προσπάθεια για να το αντιληφθείς αυτό. Μόνο να ξύσεις λίγο την επιφάνεια! Πόσοι Έλληνες (και για μεγάλη δυστυχία, πόσα Ελληνόπουλα) βλέποντας αυτήν την καμπάνια και διαβάζοντας τα όσα ωραία λέγονται από τον δημιουργό θα μείνουν με την εντύπωση πως το άλογο αυτό το έχουν πάρει από τον Παρθενώνα;
Πόσοι Έλληνες γνωρίζουν τι έχει κλαπεί από την Ακρόπολη; Πόσοι «επαγγελματίες» δημοσιογράφοι αναπαρήγαγαν τα λεγόμενα της καμπάνιας με την ίδια ελαφρότητα των μπλόκερς χωρίς να κάνουν καμιά έρευνα ή στοιχειώδη διασταύρωση για το πόσο τεκμηριωμένη είναι; Αυτό είναι που προκαλεί αίσθηση με αυτήν την καμπάνια και δυστυχώς όχι το δίκαιο αίτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στο νέο μουσείο της Ακρόπολης που φτιάχτηκε με πρωταρχικό σκοπό να τα στεγάσει ξανά!
Εγώ φιλοδοξώ να μάθουν τα ελληνόπουλα, από τον Έβρο ως το νοτιότερο ελληνικό νησί, τί είναι τα λεγόμενα «κλεμμένα της Ακρόπολης», να δουν έστω και μία φορά φωτογραφίες τους και να αποκτήσουν την ελάχιστη γνώση ώστε το δίκαιο αίτημα της επιστροφής τους να μείνει ζωντανό στις επόμενες γενιές.
Μόνο έτσι θα γεννηθούν Έλληνες που είναι δικαίως περήφανοι για την πολιτιστική τους κληρονομιά και όχι αστείοι ελληναράδες με φασιστική νοοτροπία. Μέσα από αυτούς θα ξεπηδήσουν και νέες Μελίνες και νέοι καλλιτέχνες και νέοι δημοσιογράφοι που, όταν θα χρειαστεί να βάλουν πλάτη για να γυρίσουν τα γλυπτά, η πλάτη τους θα αντέχει από γνώση και δύναμη ώστε να επιτευχθεί το ζητούμενο!
Βούρκωσα και εγώ όταν τα πρώτο-αντίκρισα στο Λονδίνο. Κάθισα και δούλεψα αρκετά χρόνια. Μίλησα με αρχαιολόγους, έστειλα και ξαναέστειλα τις σημειώσεις μου για διορθώσεις και ετοίμασα μια έκθεση με τρισδιάστατες φωτογραφίες.
Παρδακη Κικα
ΤΟ ΒΗΜΑ