Μέχρι και σε εξέταση DNA θα υποβάλλονται, σύμφωνα με πληροφορίες, όσοι Έλληνες επιθυμούν να αναγνωρίσουν ως εξώγαμο τέκνο κάποιον ανήλικα αλλοδαπό, προκειμένου να μπει… τέλος στη φάμπρικα των παράνομων ελληνοποιήσεων. Παράλληλα, στο νομοσχέδιο για την ιθαγένεια θα υπάρχουν σαρωτικές αλλαγές, με στόχο να κινείται στην ευρωπαϊκή πραγματικότητα και τη νέα εικόνα του μεταναστευτικού τοπίου.
Μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που… τίναξε στον αέρα ως αντισυνταγματικές βασικές διατάξεις του νόμου 3838/2010 του Γιάννη Ραγκούση, με τις οποίες χορηγήθηκε σε αλλοδαπούς υπηκόους τρίτων χωρών το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι στα όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και διευκολύνθηκε η απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας, η κυβέρνηση προτίθεται να εισαγάγει άμεσα νέο σχέδιο νόμου. Αυτό θα κινείται στη λογική του εξορθολογισμού των διατάξεων. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο χρόνος πολιτογράφησης από τα επτά έτη, που ισχύει σήμερα, αναμένεται να φτάσει στα δέκα έτη. Παράλληλα, θα προβλέπεται:
- Η χορήγηση ιθαγένειας στο παιδί να μη γίνεται με τη γέννησή του, αλλά με τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του.
- Να αποκτούν την ιθαγένεια όσοι μετέρχονται της ελληνικής παιδείας.
- Να καταργηθεί η δυνατότητα των οικονομικών μεταναστών να ψηφίζουν στις δημοτικές εκλογές.
Με το νομοσχέδιο, που προετοιμάζεται από τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Χαράλαμπο Αθανασίου, ο απαιτούμενος χρόνος πολιτογράφησης θα εξορθολογιστεί και θα καθιερωθεί εξατομικευμένη κρίση για την απόκτηση της ιθαγένειας σε όλες τις περιπτώσεις δικαιούχων. Επίσης, θα καθιερωθεί σύγχρονο τεστ ιθαγένειας και συγκεκριμένη κατηγορία κριτηρίων, τα οποία θα χρησιμεύουν στη διαπίστωση της κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής ενσωμάτωσης των αλλοδαπών μεταναστών στον κοινωνικό βίο και το αξιακό πλαίσιο της χώρας μας.
Πιο αναλυτικά, το σχέδιο νόμου, που θα δοθεί στη δημοσιότητα μέσα στα επόμενα εικοσιτετράωρα, θα προωθεί την αύξηση του χρόνου πολιτογράφησης από τα επτά χρόνια νόμιμης και μόνιμης διαμονής στη χώρα μας σε δέκα χρόνια για τους ενήλικες, από τη στιγμή που διαθέτουν άδεια παραμονής αορίστου χρόνου. Δηλαδή, θα τεθεί εκ νέου σε εφαρμογή το καθεστώς που ίσχυε στον Κώδικα Ιθαγένειας, πριν από την αναθεώρησή του, και θα υπάρξει επιτάχυνση όλων των διαδικασιών αναφορικά με την απόδοση ή μη της ιθαγένειας. Επίσης:
- Η χορήγηση ιθαγένειας θα γίνεται με τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας και όχι με τη γέννηση του παιδιού. Κάθε ενδιαφερόμενος, ως ενήλικος, θα έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει εάν επιθυμεί την ιθαγένεια. Προϋπόθεση θα είναι να μην έχει διπλή ιθαγένεια.
- Οι νέοι αλλοδαποί που έχουν τελειώσει ελληνικό λύκειο και εισάγονται, μέσω της διαδικασίας των πανελληνίων εξετάσεων, σε ΑΕΙ και ΤΕΙ θα αποκτούν την ελληνική ιθαγένεια.
- Θα αυξηθεί για τη «δεύτερη γενιά» των μεταναστών ο χρόνος φοίτησης στα ελληνικά σχολεία ως προϋπόθεση για την κτήση της ιθαγένειας. Τα παιδιά που θα ολοκληρώνουν επιτυχή παρακολούθηση εννέα τάξεων, μόλις συμπληρώσουν το 18ο έτος της ηλικίας τους και μένουν μόνιμα στη χώρα, θα πολιτογραφούνται Έλληνες υπήκοοι.
«Το παιδί θα αποκτά την ελληνική ιθαγένεια με το δίκαιο του εδάφους, γιατί γεννήθηκε σε ελληνικό έδαφος, όχι μόλις γεννηθεί, αλλά μόλις ενηλικιωθεί, δηλαδή μόλις γίνει 18 ετών, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης. Ένα παιδί αλλοδαπών που μπαίνει στο πανεπιστήμιο της Ελλάδας, στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματά μας, πανεπιστήμια ή ΤΕΙ, μέσω των αδιάβλητων εξετάσεων των πανεπιστημίων, όχι με ευεργετικές διατάξεις, αφού μπαίνει στο ελληνικό πανεπιστήμιο σημαίνει ότι ξέρει τη γλώσσα, ξέρει τα ήθη, έχει αφομοιώσει την ελληνική κουλτούρα, και ως επιβράβευση αυτού, να του δίνουμε την ελληνική ιθαγένεια», είχε τονίσει, σε τελευταία παρέμβασή του, ο κ. Αθανασίου. Επίσης:
- Θα διπλασιαστεί ο χρόνος της νόμιμης και μόνιμης παραμονής των αλλοδαπών γονέων στα δέκα χρόνια, όπως ισχύει στο σύνολο των κρατών του ευρωπαϊκού Νότου.
> Θα καταργηθεί η δυνατότητα των οικονομικών μεταναστών να ψηφίζουν στις δημοτικές εκλογές.
- Θα τεθεί μπλόκο στις παράνομες ελληνοποιήσεις. Ανάμεσα στους τρόπους που αναζητά το υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου να μην μπορεί ένας Έλληνας να αναγνωρίσει ως εξώγαμο τέκνο κάποιον αλλοδαπό ηλικίας 17 ή 18 ετών, είναι να μπει όριο ηλικίας ή να γίνονται ακόμα και εξετάσεις DNA.
Οι δύο τρόποι απόκτησης της ελληνικής ιθαγένειας και το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι
Τον Μάρτιο του 2010, ο νόμος 3838 του πρώην υπουργού Εσωτερικών, Γιάννη Ραγκούση, για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας υπό προϋποθέσεις από τους νομίμως διαμένοντες μετανάστες και τα παιδιά τους, καθώς και για την απόδοση δικαιώματος του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι σε ομογενείς και αλλοδαπούς υπηκόους που ζουν και δραστηριοποιούνται νομίμως στην Ελλάδα τουλάχιστον επί πέντε συναπτά έτη, ψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία. Κατά την ονομαστική ψηφοφορία, το σχέδιο νόμου υπερψηφίστηκε από ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ (170 ψήφοι), καταψηφίστηκε από τη Νέα Δημοκρατία και τον ΛΑ.Ο.Σ. (86 ψήφοι), ενώ οι τρεις παρόντες βουλευτές του ΚΚΕ δήλωσαν «παρών».
Με το νόμο Ραγκούση δόθηκε, για πρώτη φορά, η παροχή του δικαιώματος του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι (για θέσεις δημοτικών συμβούλων) στις τοπικές εκλογές σε ορισμένες κατηγορίες νομίμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών, καθώς και στους ομογενείς. Μάλιστα, η συγκεκριμένη πρόβλεψη εφαρμόστηκε στις τελευταίες εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, που πραγματοποιήθηκαν τον Νοέμβριο του 2010. Παράλληλα, ο νόμος Ραγκούση καθιέρωνε, μέσω της τροποποίησης του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας, ειδικές διαδικασίες κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας για τα παιδιά των μεταναστών (δεύτερη γενιά) είτε κατόπιν επιτυχούς ολοκλήρωσης της παρακολούθησης έξι τουλάχιστον τάξεων ελληνικού σχολείου είτε από τη γέννησή τους και εφόσον οι γονείς τους διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην χώρα επί πέντε τουλάχιστον συνεχή χρόνια.
Με το ν. 3838/2010 εισήχθησαν δύο τρόποι απόκτησης της ελληνικής ιθαγένειας:
> Ο πρώτος προβλέπει ότι «τέκνο αλλοδαπών που γεννιέται και συνεχίζει να ζει στην Ελλάδα από γονείς που διαμένουν μόνιμα και νόμιμα και οι δύο στη χώρα επί πέντε τουλάχιστον συνεχή έτη αποκτά από τη γέννησή του την ελληνική ιθαγένεια, εφόσον οι γονείς του υποβάλουν κοινή σχετική δήλωση».
> Ο δεύτερος τρόπος προβλέπει ότι «τέκνο αλλοδαπών που έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την παρακολούθηση έξι τουλάχιστον τάξεων ελληνικού σχολείου στην Ελλάδα και κατοικεί μόνιμα και νόμιμα στη χώρα αποκτά την ελληνική ιθαγένεια από τη συμπλήρωση του εξαετούς χρόνου φοίτησης».
Με το νόμο Ραγκούση τροποποιήθηκαν και οι προϋποθέσεις πολιτογράφησης. Κατά κύριο λόγο, με τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου διαμονής από τα δέκα χρόνια κατά την τελευταία δωδεκαετία πριν από την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης στα επτά χρόνια, με ειδικές ρυθμίσεις για τους πολίτες κρατών μελών της Ε.Ε., τους συζύγους Ελλήνων με τέκνο, τους έχοντες τη γονική μέριμνα τέκνου ελληνικής ιθαγένειας, τους αναγνωρισμένους πολιτικούς πρόσφυγες και τους ομογενείς.
Γιατί το ΣτΕ έκρινε το νόμο 3838/2010 αντισυνταγματικό
Στη… σέντρα έβγαλε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας τη διάταξη εκείνη του νόμου 3838/2010, που έδωσε τη δυνατότητα στους αλλοδαπούς υπηκόους τρίτων χωρών να συμμετέχουν στις εκλογές των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ βαθμού και τη διάταξη που έκανε ευκολότερη την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας.
Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε αντισυνταγματικό το νόμο Ραγκούση, καθώς οι σύμβουλοι Επικρατείας απεφάνθησαν ότι προσκρούει σε σειρά άρθρων του Συντάγματος. Σύμφωνα με την Ολομέλεια, το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι επιφυλάσσεται μόνο στους Έλληνες πολίτες και δεν μπορεί να επεκταθεί και στους μη έχοντες την ιδιότητα αυτή, χωρίς αναθεώρηση της σχετικής διάταξης του Συντάγματος. Οι δικαστές έκριναν ότι οι ρυθμίσεις των άρθρων 14 έως 21 του ν. 3838/2010 είναι ανίσχυρες ως αντίθετες προς τα άρθρα 1, 52 και 102 του Συντάγματος.
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας «πάγωσε» και το νέο τρόπο κτήσης της ελληνικής ιθαγένειας, αφού ανέφεραν πως η πολιτογράφηση γίνεται βάσει αμιγώς τυπικών προϋποθέσεων (που αφορούν στο χρόνο νόμιμης διαμονής του αιτούντος αλλοδαπού ή της οικογένειάς του, στη φοίτηση σε ελληνικό σχολείο επί ορισμένο χρόνο, στην ανυπαρξία καταδίκης για ορισμένα σοβαρά ποινικά αδικήματα). Επίσης, επισήμαναν ότι η πολιτογράφηση γίνεται χωρίς εξατομικευμένη κρίση για τη συνδρομή της ουσιαστικής προϋπόθεσης του δεσμού προς το ελληνικό έθνος του αλλοδαπού εκείνου που υποβάλλει αίτηση πολιτογράφησης.
Δημήτρης Γκάτσιος, στον Τύπο της Κυριακής
http://www.antinews.gr/2012/11/18/190262