06 Δεκεμβρίου 2012

O 13χρονος Φιλανδός έχει τις γνώσεις και τις ικανότητες του 15χρονου Έλληνα

[Επειδή σήμερα θα βγούνε στους δρόμους, αντί να είναι στα σχολεία, ας έχουν υπόψη τους τα παρακάτω]

Καυχιόμαστε για την ευφυΐα του λαού μας, το μορφωμένο εργατικό δυναμικό μας και τον μεγάλο αριθμό των πτυχιούχων μας. Πόση αλήθεια (και πόση ουσία) όμως υπάρχει σε όλα αυτά;

Κάθε 3 χρόνια ο ΟΟΣΑ κάνει ένα συγκριτικό έλεγχο των δεξιοτήτων των μαθητών ανά χώρα μέλος του. Η δική μας θέση λοιπόν είναι στατιστικώς σημαντικά κάτω από το μέσο όρο στα ακόλουθα:


  • Μαθηματικά
  • Επιστήμες
  • Ανάγνωση
  • Εύρεση και ανάκληση πληροφοριών
  • Αξιοποίηση και ενσωμάτωση γνώσεων

Ο αριθμός των άριστων μαθητών που διαθέτουμε είναι επίσης σημαντικά κάτω από το μέσο όρο οπότε καταρρίπτεται και η φαντασίωση πως βγάζουμε πολλές διάνοιες. Και φυσικά όσες βγάζουμε τις στέλνουμε έξω γιατί δεν έχουμε μια αξιοκρατική κοινωνία για να τους δώσουμε εδώ τη θέση που δικαιούνται.

Οι Γάλλοι εκπαιδευτικοί εκτιμούν πως ο μέσος Γάλλος μαθητής στα 15 του βρίσκεται ένα χρόνο πίσω από τον αντίστοιχο Φιλανδό.

Δυστυχώς, παρατηρώντας τις σχετικές θέσεις της Φιλανδίας, της Γαλλίας και της Ελλάδας στους συγκριτικούς πίνακες ο Έλληνας είναι 6 μήνες πιο πίσω από τον Γάλλο.

Εννοείται φυσικά πως οι άλλοι δεν γεννιούνται πιο έξυπνοι από εμάς. Έχουν όμως πολύ καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα.

Πηγή: http://www.oecd.org/statistics/

Για τους καθηγητές μέσης εκπαίδευσης που θα διαβάσουν τα παραπάνω και θα αρχίσουν πάλι να κλαίγονται για χρήματα θα τους παραπέμψω σε άλλη έκθεση του ΟΟΣΑ σύμφωνα με την οποία οι μισθοί των καθηγητών στην Ελλάδα είναι κάτω του μέσου όρου αλλά η μισθολογική δαπάνη ανά μαθητή πάνω από το μέσο όρο διότι οι δάσκαλοι - καθηγητές εργάζονται πολύ λίγες ώρες σε μικρότερες τάξεις από τους συναδέλφους τους άλλων χωρών.

Με την ίδια δαπάνη με την Ελλάδα άλλες χώρες επιτυγχάνουν πολύ καλύτερα επίπεδα εκπαίδευσης για τους μαθητές τους οπότε έχουμε πολλά ακόμη να κάνουμε.

Επίσης, ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό των δαπανών πηγαίνει σε μισθούς και πολύ χαμηλότερο από το μέσο όρο σε υλικοτεχνική υποδομή.

Είμαστε τέλος από τις ελάχιστες χώρες χωρίς αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Με άλλα λόγια, φτιάξαμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που φροντίζει πολύ για τα προνόμια των δασκάλων αλλά ελάχιστα για την εκπαίδευση των παιδιών.

Μπράβο μας.

Πηγή: OECD (2011), Education Policy Advice for Greece, Strong Performers and Successful Reformers in Education, OECD Publishing.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264119581-en

Γιώργος Στ. Επιτήδειος
http://blogs.in.gr/blogger/post/?aid=1231225388