Την καθήλωση της έκδοσης κάθετης απο-προσγείωσης F-35B που άρχισε να επιχειρεί με το Σώμα των Πεζοναυτών των ΗΠΑ, αποφάσισε το Πεντάγωνο μετά από περιστατικό που έλαβε χώρα στις 16 Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα, μαχητικό της έκδοσης που επιχειρεί από την αεροπορική βάση Eglin στη Φλόριντα, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη διαδικασία συμβατικής απογείωσης του λόγω προβλήματος στον κινητήρα του. Το μαχητικό στη συνέχεια τροχοδρόμησε και επέστρεψε στην πίστα αναχώρησης.
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια του κινητήρα Pratt & Whitney (σε συνεργασία με τη Rolls Royce) η αρχική επιθεώρηση του κινητήρα του μαχητικού έδειξε την ύπαρξη μίας αποσπασμένης από την κανονική της θέση σωλήνωσης του υδραυλικού συστήματος, που όμως αντί για υδραυλικό υγρό, για λόγους εξοικονόμησης βάρους, χρησιμοποιεί το καύσιμο του αεροσκάφους (fueldraulic).
Από την καθήλωση που αποφάσισε το JPO (Joint Program Office), το διακλαδικό γραφείο προγράμματος δεν επηρεάζονται οι εκδόσεις F-35A (Αεροπορία των ΗΠΑ και όλοι σχεδόν οι διεθνείς εταίροι) και F-35C (αμερικανικό Ναυτικό).
Αξίζει να σημειωθεί ότι το fueldraulic σύστημα περιγράφεται ως πιθανό ζήτημα στην έκθεση προς το Κογκρέσο του Γραφείου Επιχειρησιακών Δοκιμών και Αξιολόγησης (Operational Test and Evaluation office – OT&E) του Πενταγώνου. Το Γραφείο σημειώνει ότι λόγω της χρήσης του καυσίμου ως υδραυλικού υγρού, εάν εκδηλωθεί πυρκαγιά στο σύστημα ως αποτέλεσμα βλάβης, δυσλειτουργίας ή ζημίας μάχης, τότε αυτή θα είναι διαρκείας καθώς θα τροφοδοτείται από το καύσιμο.
Συμπληρώνει πάντως ότι το διακλαδικό γραφείο προγράμματος εν γνώσει του αποδέχθηκε την αυξημένη τρωτότητα που συνεπάγεται η χρήση του fueldraulic συστήματος, και ότι δεν σκοπεύει στην επανεγκατάσταση fueldraulic ασφαλειών στη διαμόρφωση παραγωγής σειράς.
Τέλος, η έκθεση αναφέρει επίσης ότι το 2008 τμήμα του συστήματος αφαιρέθηκε για να εξοικονομηθούν εννέα λίβρες (4 κιλά) βάρους! Όμως το τελευταίο περιστατικό, που με βάση τις προαναφερόμενες πληροφορίες, το αίτιο του εντοπίστηκε εύκολα, γεγονός που καθιστά επίσης τη λύση του ταχεία διαδικασία, συσσώρευσε και άλλα σύννεφα στο πρόγραμμα του Joint Strike Fighter.
Είναι γεγονός ότι σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις το κόστος του προγράμματος έχει αυξηθεί κατά 70% φθάνοντας πλέον τα 395,7 δις δολάρια για την ανάπτυξη και παραγωγή 2.443 μαχητικών. Το ίδιο έχει αυξηθεί η πολεμική, η κριτική και η ανησυχία για την εξέλιξη του προγράμματος, το οποίο είναι μεν πολύ μεγάλο και σε τέτοιο σημείο ώστε να διακοπεί ή να αφεθεί να καταρρεύσει, αλλά από την άλλη μεριά αν τα προβλήματα δεν λυθούν και η κατάσταση δεν ομαλοποιηθεί, θα αρχίσει να μετράει απώλειες.
http://www.defence-point.gr/news/?p=67451