17 Απριλίου 2013

Το σκάνδαλο ΜΕΒΓΑΛ και τα εικονικά τιμολόγια Μασούτη

Μεγάλη ουρά φαίνεται πως έχει η υπόθεση της γαλακτοβιομηχανίας ΜΕΒΓΑΛ, η οποία ελέγχεται από το ΣΔΟΕ για τις συναλλαγές της με τα υποκαταστήματα έξι αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Βόρεια Ελλάδα. Το πόρισμα του ΣΔΟΕ που διαβιβάστηκε στην Εισαγγελία Θεσσαλονίκης, εντοπίζει εικονικά τιμολόγια στο εμπόριο των γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς οι υποτιθέμενες εκπτώσεις που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ της ΜΕΒΓΑΛ και των σούπερ μάρκετ δεν έφθαναν ποτέ στον καταναλωτή και οι τιμές παρέμεναν κολλημένες στα ύψη.

Δηλαδή παρότι η ΜΕΒΓΑΛ κατέβαλλε χρήματα στα σούπερ μάρκετ, προκειμένου τα προϊόντα της να τοποθετούνται σε προνομιακές θέσεις σε ράφια και διαφημιστικά σταντ, οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ διαπιστώνουν ότι τα προϊόντα της εν λόγω εταιρείας δεν είχαν καμία απολύτως ευνοϊκή προβολή. Στο μικροσκόπιο των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών βρίσκονται συνολικά 1.053 τιμολόγια, αξίας 27,6 εκατ. ευρώ για την πενταετία 2005 – 2009. Το μεγαλύτερο ποσό για τέτοια τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, ύψους 7,5 εκατ. ευρώ, εντοπίζεται μεταξύ της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης και της ΜΕΒΓΑΛ, όπου η πρώτη είναι εκδότης και η δεύτερη λήπτης. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Monyepro» στα εν λόγω τιμολόγια διαπιστώνεται επαναλαμβανόμενη γενικόλογη περιγραφή της προβολής, χωρίς αυτή ποτέ να εξειδικεύεται, όπως ορίζεται από τον νόμο. Μάλιστα, πολλά από τα συμφωνητικά των δύο μερών για τα επίμαχα τιμολόγια στα οποία επίσης η περιγραφή της προβολής είναι γενικόλογη, ήταν αθεώρητα και δεν είχαν κατατεθεί στις αρμόδιες εφορίες.

Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρότι έχει λάβει γνώση του θέματος, δεν έχει προβεί σε καμιά ενέργεια σε βάρος των εμπλεκόμενων μερών. Και εδώ πρέπει να τονιστεί ότι είναι αδιανόητη η απάθεια των αρχών, που έχουν ως βασικό αντικείμενο να προστατεύουν τις συνθήκες ου υγιούς ανταγωνισμού, όπως και τους καταναλωτές από τέτοιες αθέμιτες πρακτικές. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν μιλάμε για την Ελλάδα του μνημονίου, όπου το μέσο εισόδημα δέχεται μία άνευ προηγουμένου επίθεση, με αποτέλεσμα πολλοί συμπολίτες μας να έχουν φθάσει στα όρια της εξαθλίωσης. Από την πλευρά τους οι υπεύθυνοι της ΜΕΒΓΑΛ , καταθέτοντας στο ΣΔΟΕ, υποστήριξαν ότι οι συναλλαγές έγιναν με νόμιμο και διαφανή τρόπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Το ίδιο υποστήριξε, μετά τη δημοσίευση της υπόθεσης, με δηλώσεις του ο πρόεδρος της εταιρείας Πέτρος Παπαδάκης.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα του ΣΔΟΕ, με αυτή την πρακτική επιτρέπεται «πρώτον, η παρουσίαση αλλοιωμένων κοστολογικών στοιχείων κτήσης από τα σούπερ μάρκετ των προϊόντων της ΜΕΒΓΑΛ, αφού η τελευταία διογκώνει την τιμολόγησή τους κατά το ύψος των ως άνω επίμαχων παραστατικών που λαμβάνει, ύψος που η γαλακτοβιομηχανία πρέπει να καλύψει με για να επιτύχει το δικό της συμφωνημένο και επιθυμητό κέρδος και, δεύτερον, η παρακράτηση – οικειοποίηση των εκπτώσεων της ΜΕΒΓΑΛ από τα σούπερ μάρκετ, χωρίς αυτές να φτάσουν στους καταναλωτές». Οι ελεγκτές διαπιστώνουν επίσης τον κίνδυνο «το καταναλωτικό κοινό να υποστεί αθέμιτη επιβάρυνση, αφού το προϊόν αυτό νομιμοποιείται να τεθεί στην κατανάλωση σε υψηλότερη πωληθείσα τιμή, αντί της μικρότερης που θα μπορούσε, εάν εξέλιπε όλος ο ως άνω σχεδιασμός».

Το «Moneypro» επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Δ.Σ. της εταιρείας, κ. Ιωάννη Μασούτη προκειμένου να ζητήσει την άποψή του για τις πληροφορίες που τον εμπλέκουν στην υπόθεση. Ο ίδιος απάντησε ότι δεν έχει λάβει καμία γνώση για το θέμα, δεν έχει κληθεί από το ΣΔΟΕ και μας παρέπεμψε για περαιτέρω εξηγήσεις στη ΜΕΒΓΑΛ.