20 Μαΐου 2013

Γιατί η Αθήνα διώχνει τουρίστες και πτήσεις από το αεροδρόμιο

Η συνεχής μείωση των των ξένων αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες αποφεύγουν συστηματικά πλέον το διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση των επιβατών.


Χαρακτηριστικό είναι πως η κίνηση του αεροδρομίου περιορίζεται σταθερά από το 2007, από 16,4 εκατομμύρια αφίξεις - αναχωρήσεις σε 12,86 εκατομμύρια τον περασμένο χρόνο, η κίνηση στα περιφερειακά αεροδρόμια μένει πρακτικά σταθερή (από 24,8 εκατομμύρια επιβάτες στα 24 εκατομμύρια).

Οπως αναφέρει όμως και η Καθημερινή παρά την πρόσφατη απόφαση αποχώρησης της Hochtief Airports, από το Ελ.Βενιζέλος, η πολιτική που ακολουθείται δεν αλλάζει και ο επιβάτης συνεχίζει να κοστίζει πολύ ακριβά, αφού μαζί με τις χρεώσεις του σπατόσημου, το κόστος κατά άτομο φτάνει τα 42 ευρώ, έναντι 36 των ιταλικών και ισπανικών.

Πρακτικά, όλο και λιγότεροι ξένοι επισκέπτες σταθμεύουν στην Αθήνα καθ' οδόν προς την ελληνική περιφέρεια. Εταιρείες και αεροδρόμια συμφωνούν πως αυτό είναι μεγαλύτερο πρόβλημα απ' ό,τι οι χρεώσεις του αεροδρομίου.

Αγκάθι οι συμφωνίες αεροπορικών εταιρειών με τα περιφερειακά αεροδρόμια

Ισχυρό πλήγμα δέχεται το Ελ. Βενιζέλος και από το γεγονός ότι ξένες αεροπορικές εταιρείες, όπως οι Τουρκικές Αερογραμμές, διαπραγματεύονται, μετά τη Θεσσαλονίκη, πτήσεις από την Κωνσταντινούπολη και προς άλλες πόλεις, όπως τα Ιωάννινα και η Αγχίαλος. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως θα παρέκαμπτε το αεροδρόμιο της Αθήνας, «αφαιρώντας» transfer επιβάτες. Επομένως θα δημιουργηθεί μία ακόμα σημαντική απώλεια.

Τα οικονομικά του Ελ.Βενιζέλος σε αριθμούς

Από τα 575 εκατομμύρια που εισέπραξε το αεροδρόμιο την πρώτη τριετία της κρίσης, το 1/3 κατευθύνθηκε στους ιδιώτες μετόχους και τα 2/3 στο κράτος με τη μορφή μερίσματος ή φόρων.

Σύμφωνα με την Καθημερινή το 2009 η εταιρεία του αεροδρομίου αναδιάρθρωσε το χρέος της με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, με αποτέλεσμα τον Απρίλιο του 2013 να εμφανίζεται ένα υπόλοιπο 623 εκατομμυρίων, από τα οποία τα 439 εκατομμύρια ήταν με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Το κέρδος για τους μετόχους (55% ελληνικό Δημόσιο, 40% καναδικό συνταξιοδοτικό ταμείο δημοσίων υπαλλήλων, που διαχειρίζεται πλέον και το 13,33% των μετοχών που διαχειριζόταν η μητρική Hochtief, 4,99% oικογένεια Κοπελούζου) έχει ορισθεί στο κόστος των υπηρεσιών αεροδρομίου συν ένα «ταβάνι»15% επί του equity που έβαλαν πλην των εσόδων των εμπορικών χρήσεων.

Πόσο θα κόστιζε σε ελληνικές εταιρείες αν είχαν έδρα την Κωνσταντινούπολη

Το 2012 η Ενωση Ελληνικών Αεροπορικών Εταιρειών είχε υπολογίσει πως, αν οι δύο ελληνικές εταιρείες είχαν έδρα την Κωνσταντινούπολη, το 2011 θα εξοικονομούσαν 110 εκατομμύρια ευρώ ετησίως και αυτό γιατί οι εταιρείες είχαν υπολογίσει ότι κράτος και αεροδρόμιο απορροφούν 55% του κόστους ανά επιβάτη και ο αερομεταφορέας μόλις το 45% και επισήμαιναν ότι μία μείωση των χρεώσεων ανά επιβάτη στα 22-25 ευρώ ανά επιβάτη θα αποκαθιστούσε την ανταγωνιστικότητα της Αθήνας. Αυτό θα μπορούσε να γίνει με ενσωμάτωση των εσόδων του ΔΑΑ που χρεώνει το Δημόσιο στους χρήστες χωρίς να προσφέρει υπηρεσίες με αντίστοιχη μείωση ανά επιβάτη κατά 5-6 ευρώ. Επέκταση της περιόδου εκμετάλλευσης κατά μία 20ετία, με εύλογο τίμημα που θα καταβάλλεται κάθε χρόνο.

Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να οδηγήσει, κατά τις εκτιμήσεις των αεροπορικών εταιρειών, σε μείωση της τάξεως από 8 έως 15 ευρώ.

iefimerida.gr