20 Νοεμβρίου 2013

Ελληνική συμμετοχή στην κατασκευή των πρώτων ευρωπαϊκών drones

Στόχος τα πρώτα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να παρουσιαστούν μετά το 2020 - Το τελικό «πράσινο φως» θα δώσουν οι αρχηγοί των κυβερνήσεων των «28» στη σύνοδο κορυφής του Δεκεμβρίου

Με τη συμμετοχή της Ελλάδας θα προχωρήσουν τα σχέδια για την κατασκευή των πρώτων ευρωπαϊκών μη επανδρωμένων αεροσκαφών που αποφασίστηκαν στη σύνοδο κορυφής των υπουργών Άμυνας των κρατών μελών της ΕΕ.

Στόχος είναι η επόμενη γενιά των τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων να παρουσιαστεί μετά το 2020 καλύπτωντας έτσι ένα από τα σημαντικότερα κενά που παρουσιάζει η ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία.

Σε κάθε περίπτωση την τελική έγκριση για την έναρξη των κοινών προγραμμάτων σχεδίασης και παραγωγής θα πρέπει να δώσουν οι αρχηγοί των κυβερνήσεων των «28» στη σύνοδο κορυφής του Δεκεμβρίου.

«Εάν η Ευρώπη θέλει να διατηρήσει τη στρατηγική επάρκειά της, πρέπει οι χώρες να συντονίσουν αμοιβαία τις δυνατότητες και τις ενέργειές τους», εξήγησε ο Γάλλος υπουργός Ζαν-Ιβ Λε Ντριάν μετά τη λήξη της συνόδου.

Ο Λε Ντριάν χαιρέτισε επίσης τη σύσταση μιας «ομάδας χωρών που θα χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη» και οι οποίες σκοπεύουν να συνεργαστούν στην εκπαίδευση, την πιστοποίηση, τη συντήρηση και την ανάπτυξη αυτού του μέσου. Στην ομάδα αυτή μετέχουν αρχικά επτά χώρες: η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Πολωνία.

Ταυτοχρόνως, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Άμυνας (EDA) ανέλαβε ένα κοινό πρόγραμμα έρευνας για την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών διπλής χρήσης, πολιτικής και στρατιωτικής. Τα αεροσκάφη αυτά μπορεί να αποδειχθούν πολύ χρήσιμα για την επιτήρηση των μεθοριακών ζωνών και των θαλασσών, όπως η Μεσόγειος.

Οι ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούν σήμερα αμερικανικά ή ισραηλινά μη επανδρωμένα, τηλεχειριζόμενα, στρατιωτικά αεροσκάφη αλλά τρεις μεγάλες αμυντικές βιομηχανίες, η EADS, η γαλλική Dassault Aviation και η ιταλική Finmeccanica πρότειναν τον Ιούλιο να συνεργαστούν για να αναπτύξουν ένα ευρωπαϊκό σκάφος, εάν υπήρχαν παραγγελίες από τις κυβερνήσεις των χωρών-μελών.

Εκτός από το θέμα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, οι υπουργοί συζήτησαν επίσης την αναγκαιότητα συνεργασίας των ευρωπαϊκών χωρών για τον ανεφοδιασμό των αεροπλάνων εν πτήσει, ένα άλλο κενό που έγινε ιδιαίτερα εμφανές κατά τη διάρκεια των στρατιωτικών επιχειρήσεων στη Λιβύη, το 2011.