Τα πάνω κάτω από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ανατρέπει την εισοδηματική - Τρόπους για να καλύψει τη νέα μαύρη τρύπα των 300 εκατ.ευρώ αναζητούν στην κυβέρνηση - Τα σενάρια που εξετάζονται
Τον δρόμο να πάρουν αυξήσεις και ωριμάνσεις που ξεπερνούν τα 200 ευρώ κατ’ελάχιστον οι υπηρετούντες στις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας ανοίγει πλέον η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακυρώνει ως αντισυνταγματικές τις μειώσεις μισθών που υπέστησαν οι ένστολοι.
Αν και στο οικονομικό επιτελείο λένε πως… δεν έχουν ασχοληθεί ακόμα με το θέμα και ότι πρέπει πρώτα να διαβάσουν την απόφαση του ΣτΕ, αφού πρώτα καθαρογραφεί και δημοσιευθεί επισήμως, ήδη οι νομικοί σύμβουλοι του υπουργείου Οικονομικών βρίσκονται «επί ποδός» γιατί όλοι καταλαβαίνουν ότι το δημόσιο θα πρέπει να δώσει αυξήσεις και να πληρώσει και αναδρομικά σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους.
Είναι προφανές πάντως, όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών, ότι η απόφαση του ΣτΕ αφορά πρωτίστως εκείνους που προσέφυγαν και δικαιώθηκαν στα δικαστήρια. Είναι σίγουρο πάντως (όπως έχει αποδείξει το προηγούμενο των μαζικών αγωγών κατά του ΛΑΦΚΑ κλπ) ότι ήδη βρίσκεται στα «σκαριά» μια νέα «φάμπρικα» δικαστικών προσφυγών κατά των μειώσεων μισθών και συντάξεων που επιβλήθηκαν στους ενστόλους –και όχι μόνο- τον Αύγουστο του 2012 με το 3ο Μνημόνιο.
Από τις περικοπές εκείνες έχασαν αυτομάτως όλοι οι εν ενεργεία ένστολοι από τουλάχιστον 200 ευρώ (για τους πλέον χαμηλόμισθους) μέχρι και 2.000 ευρώ οι περισσότεροι. Όταν γίνει πλήρως γνωστό το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ, η κυβέρνηση ενδέχεται να υποχρεωθεί να σταματήσει να διενεργεί τις μειώσεις αυτές για όλους, δηλαδή να επαναφέρει τους μισθούς στο επίπεδο που βρίσκονταν προ Μνημονίων και «κουρεμάτων».
Από τις μειώσεις εκείνες υπολόγιζε να εξοικονομεί έως 115 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο. Αν και οι συνταξιούχοι απόστρατοι γλίτωσαν ένα μέρος των περικοπών που είχαν οι εν ενεργεία συνάδελφοί τους, η Τρόικα και η κυβέρνηση πρέπει να υπολογίσουν τώρα που συντάσσουν το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2014-2016, ότι θα λείψουν περί τα 300-350 εκατ. ευρώ την προσεχή τριετία, τα οποία πρέπει να καλυφθούν με άλλα μέτρα (μαζί με τις ωριμάνσεις μισθών και άλλα επιδόματα που συνδέονται με τους βασικούς μισθούς).
Άμεσα θα υποχρεωθεί η κυβέρνηση να επιστρέψει και τα χρήματα που παρανόμως παρακράτησε τον προηγούμενο ενάμιση χρόνο (από τον Αύγουστο του 2012) σε όσους προσέφυγαν και δικαιώθηκαν στα δικαστήρια. Αυτοί θα έχουν λαμβάνειν τουλάχιστον 200 (ή έως και 2.500 ευρώ σε εξαιρετικές περιπτώσεις) για κάθε μήνα που τους γινόταν η μείωση, δηλαδή τουλάχιστον 3.500 ευρώ ο καθένας συν τους τόκους. Σειρά θα πάρουν και όλοι οι υπόλοιποι όμως, που θα τα ζητήσουν και εντόκως.
Στην περίπτωση αυτή η κυβέρνηση έχει, θεωρητικά, τρεις επιλογές:
- Να επιστρέψει σε χρήμα τα λεφτά αυτά, είτε εφάπαξ για τους πλέον χαμηλόμισθους είτε και σε δόσεις μαζί με τον μισθό. Αυτό θα τίναζε όμως τα ελλείμματα και το Μνημόνιο στον αέρα.
- Να επιστρέψει με κρατικά ομόλογα τα αναδρομικά στους δικαιούχους, αλλά η λύση αυτή φοβίζει πολλούς γιατί στην πράξη έχει αποδειχτεί ότι τα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου «κουρεύονται» κιόλας.
- Να πάρει πίσω τις μειώσεις αλλά να μην δώσει αυξήσεις και αναδρομικά στους δικαιούχους, επιβάλλοντας με άλλη ονομασία ένα παρεμφερές μέτρο μείωσης μισθών (πχ έκτακτη εισφορά) στους ίδιους ή άλλους μισθοδοτούμενους από το δημόσιο. Η λύση αυτή όμως «σκοντάφτει» στο ότι έρχονται εκλογές και τα κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση θα το σκεφτούν πολύ αν πρέπει να αναλάβουν τέτοιο πολιτικό κόστος. Το «κακό προηγούμενο» του ΕΕΤΗΔΕ και του ΕΕΤΑ όμως προϊδεάζουν ότι θα μπορούσε η συνέχιση των μειώσεων στους μισθούς να «αμπαλαριστεί» με κάποιου είδους ελάφρυνση, δηλαδή μικρότερη μείωση από την υφιστάμενη που θα οδηγούσε σε οριακή αύξηση σε σχέση με τις τρέχουσες αποδοχές τους, καλύπτοντας τις απώλειες για τα κρατικά ταμεία από άλλες εισπρακτικές μεθόδους.
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ