14 Μαΐου 2014

Επιστροφή στον πόλεμο της αφίσας για τους ΣΥΡΙΖΑίους

«Αυτοί που έκαναν αφισοκόλληση σε άλλες εποχές έχουν αρχίσει να αναπολούν τις ημέρες εκείνες». Με αυτό το ειρωνικό σχόλιο στελέχη που έχουν διαδρομή δεκαετιών σε εκλογικές αναμετρήσεις περιγράφουν το σκηνικό που στήνεται ξανά από ορισμένους συνδυασμούς και κόμματα, που επενδύουν άλλη μία φορά στη μάχη της αφίσας - μια μάχη που στήνεται με παλιά υλικά. Πρωταθλητές σε αυτή τη μάχη αναδεικνύονται οι υποψήφιοι που στηρίζονται από τον ΣΥΡΙΖΑ.

ΟΠΙΣΘΕΝ ΟΛΟΤΑΧΩΣ. «Μορφή λαϊκισμού» χαρακτηρίζουν στελέχη του χώρου της πολιτικής επικοινωνίας την πρακτική αυτή. «Ανακινεί παλαιές παραστάσεις, την εποχή που η Αθήνα και όλες οι πόλεις ήταν γεμάτες αφίσες. Τότε που η συμμετοχή των πολλών εκδηλωνόταν μέσα από την αφισοκόλληση» σχολιάζουν. Στο όχι και πολύ μακρινό παρελθόν εξάλλου, πριν από 10-15 χρόνια, σημαντικό μέρος της πολιτικής επικοινωνίας και της προσέλκυσης ψηφοφόρων γινόταν με την αφίσα.
Με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου, δεν υπήρχε κενή επιφάνεια - τοίχοι, γιαπιά, στάσεις λεωφορείων, ταράτσες, μπαλκόνια - που να μην καλυπτόταν από τα πρόσωπα των υποψηφίων, μαζί βέβαια με τα απαραίτητα σλόγκαν και συνθήματα.
Το... σπορ της αφίσας σχεδόν είχε εγκαταλειφθεί τα τελευταία χρόνια, σε μια προσπάθεια να μπει τέλος στη ρύπανση που προκαλούσε σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, αλλά και δεδομένου ότι οι υποψήφιοι άρχισαν να βρίσκουν και άλλες μορφές επικοινωνίας. Πλέον η επαφή τους με τους πολίτες γίνεται κυρίως μέσω της νέας τεχνολογίας. Με το Διαδίκτυο, το mail, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Οι αφίσες στην εποχή μας αποτελούν αδικαιολόγητη υπερβολή αφού πλέον υπάρχουν διαθέσιμα πολλά άλλα μέσα» υπογραμμίζουν στελέχη με εμπειρία σε εκλογές. «Περιέχει περισσότερο πολιτικό ακτιβισμό και δεν περνάει τόσο κάποιο πολιτικό μήνυμα. Αυτό μάλλον επιδιώκουν και όσοι χρησιμοποιούν το μέσο αυτό, να δείξουν δηλαδή μια επαναστατικότητα νέας μορφής» προσθέτουν.
Πιθανότατα αυτό προσπαθούν να επιδείξουν υποψήφιοι όπως η Ρένα Δούρου, που διεκδικεί με τον ΣΥΡΙΖΑ τη θέση του περιφερειάρχη Αττικής και γέμισε πρόσφατα δρόμους του Λεκανοπεδίου με αφίσες της όπως και άλλοι υποψήφιοι από τον ίδιο χώρο, ενώ το ίδιο έπραξε και σε κεντρικό επίπεδο το κόμμα της Κουμουνδούρου ενόψει ευρωεκλογών.

ΣΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ. Παρότι δύσκολα παρατηρείται ρύπανση στην καρδιά της πρωτεύουσας από προεκλογικές αφίσες σε αυτές τις εκλογές, κάνοντας κάποιος μια βόλτα λίγο πιο μακριά από το κέντρο της Αθήνας η κατάσταση αλλάζει. Υποψήφιος δήμαρχος σε δήμο που συνορεύει με αυτόν της Αθήνας έχει φτιάξει ένα σταντ ύψους πολλών μέτρων που στη μία πλευρά έχει το «ψηφοδέλτιο της νίκης» και στην άλλη το πρόσωπό του. Οσο για τις αφίσες που βρίσκονται πάνω σε τοίχους, ΚΑΦΑΟ, κλειστά μαγαζιά, με αυτές κάποιοι συνδυασμοί καλούν τους πολίτες σε συγκεντρώσεις και επιχειρούν να προβάλουν τις θέσεις τους.
«Η αφίσα είναι πεταμένα λεφτά» υποστηρίζει και ο επικοινωνιολόγος Σπύρος Ριζόπουλος, ο οποίος προσθέτει ότι πρόκειται για «κάτι πεθαμένο» αφού πλέον βασικό και ισχυρό μέσο επικοινωνίας ειδικά για την Αυτοδιοίκηση είναι το Διαδίκτυο.
Ο κ. Ριζόπουλος χαρακτηρίζει γραφικές και τις προεκλογικές συγκεντρώσεις υποψηφίων και συνδυασμών, ενώ για τις διαφημίσεις αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα χρήματα γι' αυτές είναι σαν τα κουφέτα σε ένα γάμο». Συμφωνεί εξάλλου ότι όσοι καταφεύγουν σε χρήση αφισών επιχειρούν να εκπροσωπήσουν μια δήθεν αντισυμβατικότητα.
Παρούσα είναι πάντως, όπως σε κάθε αναμέτρηση, η προεκλογική... χαρτούρα πάνω σε παρμπρίζ και εισόδους πολυκατοικιών. Είναι η εναλλακτική μέθοδος επικοινωνίας των υποψηφίων με τους ψηφοφόρους τους με τη διανομή μίνι φυλλαδίων και καρτών.

ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Μάζεψαν 12.000 αφίσες
Τυπικά η αφισοκόλληση είναι παράνομη και επιφέρει κυρώσεις και πρόστιμα. Σύμφωνα με στοιχεία του Δήμου Αθηναίων, τις τελευταίες ημέρες τα συνεργεία καθαριότητας χρειάστηκε να απομακρύνουν περίπου 12.000 αφίσες διπλής όψης, ενώ αφαίρεσε και χιλιάδες αφίσες που ήταν κολλημένες σε διάφορα σημεία της πρωτεύουσας, όπως κολόνες και κάδους απορριμμάτων.

Νικολέττα Μουτούση, Μάνος Χαραλαμπάκης
ΤΑ ΝΕΑ