28 Αυγούστου 2014

Που θα βρει η κυβέρνηση τα 3 δισ. ευρώ που της λείπουν

Της Δήμητρας Καδδά

Στο παρασκήνιο της διαπραγμάτευσης για την μείωση των φόρων και για την προώθηση αναπτυξιακών πρωτοβουλιών υπάρχουν τρεις ανοικτές «πληγές» στο πεδίο των δαπανών που αναζητούν λύση και χρηματοδότηση.

Ο λόγος για τα  ειδικά μισθολόγια, τις επιστροφές αγροτικών επιδοτήσεων αλλά και για την νέα γενιά από «φέσια» του κράτους προς ιδιώτες που δημιουργούν νέα δημοσιονομικά «βάρη»  αξίας 3 δισ. ευρώ,  επιβαρύνοντας την ασάφεια  για την εισπραξιμότητα των φόρων:

* Το γραφείο του Πρωθυπουργού έχει αναλάβει το έργο ανακοίνωσης της  «λύσης» για τους ενστόλους  και – ενδεχομένως– άλλα ειδικά μισθολόγια για τα οποία θα υπάρξουν τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις. Οι ένστολοι ήδη έχουν ακολουθήσει την δικαστική οδό και οι υπολογισμοί του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για ένα κόστος της τάξης του 1  δισ. ευρώ περίπου το οποίο θα πρέπει να καλυφθεί με «ισοδύναμα» μέτρα. Σημειώνεται ότι η μόνη δαπάνη που έχει ήδη προβλεφθεί στο Μεσοπρόθεσμο είναι αυτή για τους δικαστικούς που αποζημιώθηκαν με χρονική υστέρηση.

* Περίπου σε 1 δισ. ευρώ υπολογίζουν αρμόδιες πηγές την δαπάνη για την επιστροφή αγροτικών επιδοτήσεων. Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν ήδη  τελεσίδικες αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.  Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές επιβάρυνση στο έλλειμμα δεν θα υπάρξει:  οι πληρωμές θα «μετρηθούν»  στο έλλειμμα της περιόδου που δημιουργήθηκε η «υποχρέωση», δηλαδή κατά την περίοδο 2009-2012 που εκδόθηκε σχετική απόφαση από την Κομισιόν. Ωστόσο, όταν έρθει η ώρα της... επιστροφής θα απαιτηθεί η ανάλογη «ρευστότητα» από ελληνικής πλευράς και ισόποσα θα επιβαρυνθεί το χρέος.

Έχει οριστικοποιηθεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η πληρωμή από τον κρατικό προϋπολογισμό πάνω από 700 εκατ. ευρώ. Προκύπτουν από την επιστροφή  του  «πακέτου Χατζηγάκη», που δόθηκε το 2009 για ζημιές του 2008 αλλά και  από πρόστιμα ύψους 250 εκατ. ευρώ της περιόδου 2003-2005 για ελλιπή εφαρμογή των κοινοτικών καθεστώτων σε ελαιόλαδο, αροτραίες καλλιέργειες και σταφίδα.

* Η τρίτη «πληγή» είναι... διαρκής και προκύπτει από ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και –σε μικρότερο βαθμό– δήμους που δημιουργούν νέες γενιές ληξιπρόθεσμων χρεών προς ιδιώτες. Το πρώτο 6μήνο του 2014 το στενό και «ευρύ» δημόσιο πλήρωσε 435,8 εκατ. ευρώ χρεών και την ίδια σχεδόν περίοδο (έως και τον Ιούλιο) το συνολικό ύψος των οφειλών αυξήθηκε κατά 444 εκατ. ευρώ στα 4,57 δισ. ευρώ φωτογραφίζοντας την νέα  γενιά χρεών του 2014 της τάξης του 1 δισ. ευρώ που προέρχονται κυρίως από ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και ΟΤΑ, αλλά και παράτασης της ασφυξίας στην αγορά καθώς το μνημόνιο ορίζει σταδιακή αποπληρωμή (παλαιών) χρεών έως και το Α τρίμηνο του 2015.

Στο «σκηνικό» προστίθεται η αποκάλυψη της  Κομισιόν που κάνει λόγο για εκκρεμείς επιστροφές φόρων  2,5 δισ. ευρώ στην τελευταία έκθεσή της για το μνημόνιο   οι οποίες – όπως αναφέρει -  θα πληρωθούν το 2015 και θα βαραίνουν το χρέος, αλλά και χρηματοδοτικά τη χώρα.

Σημειώνεται ότι  στο Πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι προβλέπεται  1 δισ. ευρώ δαπάνη για φέσια σε ιδιώτες το 2014. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου κάνει λόγο για   ενδεχόμενη ετήσια δαπάνη που εκτιμάται στο 1 δισ. ευρώ για το 2014 από την δυνατότητα επιχορήγησης του συνόλου των φορέων Γενικής Κυβέρνησης για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους.



Πηγή:www.capital.gr