Σε ανώνυμη εταιρεία δημοσίου συμφέροντος ανατίθεται η δημιουργία, η διαχείριση και η επικαιροποίηση του Συστήματος Αμοιβών των Νοσοκομείων, σύμφωνα με σχετικό νομοσχέδιο.
H ανάθεση σε μία πολυμετοχική "ανώνυμη εταιρεία δημοσίου συμφέροντος", της δημιουργίας, διαχείρισης και επικαιροποίησης του Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων, αποτελεί το κύριο σημείο πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ, κρατούν προς το παρόν αποστάσεις, κυρίως από το νομικό σχήμα της ανώνυμης εταιρείας, το οποίο επέλεξε ο υπουργός Υγείας για να προωθήσει τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα χρεώνουν στην κυβέρνηση ευρύτερες ιδεολογικές στοχεύσεις υπό το πρόσχημα του εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών.
Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία συστήματος αμοιβών νοσοκομείων ξεκινά από τη διαπίστωση ότι απαιτείται η διαμόρφωση ενός καθολικού συστήματος διαχείρισης και δίκαιης κατανομής των δημοσιονομικών πόρων μεταξύ των δημόσιων νοσοκομείων και των ιδιωτικών κλινικών. Για να είναι το σύστημα αυτό, "καθολικό και δίκαιο", εισάγεται πιλοτικά ένα πρόγραμμα "Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλείων", στα πρότυπα άλλων χωρών, όπως η Γερμανία.
"Εννιακόσιες διαγνωστικές ομάδες, έχοντας λάβει υπόψη τους χιλιάδες στατιστικά δεδομένα, έχουν διαμορφώσει έναν τρόπο με τον οποίο θα γίνεται μια χρέωση. Είναι, ας το πω, ένας αυτοματισμός ο οποίος επιτρέπει να γίνονται σχετικά ακριβείς χρεώσεις" παρατήρησε ο υπουργός Υγείας, Μάκης Βορίδης. "Πώς θα φτιάξουμε αξιόπιστους προϋπολογισμούς στα νοσοκομεία, εάν δεν έχουμε μια εικόνα του ποιες και πόσες είναι οι ιατρικές πράξεις που έκαναν, και αν δεν έχουμε ένα μηχανισμό να κοστολογήσουμε αυτό το πράγμα;" αναρωτήθηκε σχετικά.
Στο σημείο αυτό, συγκροτείται η "Εταιρεία Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων Α.Ε.", η οποία θα συγκροτεί, θα ελέγχει και θα επικαιροποιεί σε ετήσια βάση, τον μηχανισμό αυτό της κοστολόγησης:
"Μέσω ενός σύνθετου, περίπλοκου και περίτεχνου μηχανισμού ενσωμάτωσης όλων των κοστολογικών στοιχείων, η εταιρεία θα καταλήγει σε μια κοστολόγηση με ακρίβεια" ανέφερε ο κος Βορίδης. "Υπάρχουν τέσσερα μέρη που έχουν άμεσο ενδιαφέρον για τη συζήτηση αυτή: Το ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (οι πληρώνοντες), και τα δημόσια νοσοκομεία με τις ιδιωτικές κλινικές (οι πάροχοι). Σήμερα, γίνεται πολιτική με τους παρόχους - κλειστοί προϋπολογισμοί, κατανομή, πλαφόν ανά πάροχο, μέτρα περιορισμού των δαπανών - αλλά η συζήτηση για τις δαπάνες γίνεται σε διάφορα επίπεδα, χωρίς να είναι θεσμοποιημένη, κεντρική, οργανωμένη και διαφανής. Εμείς θέλουμε να τους «καθίσουμε» όλους σε μία εταιρεία, και να τους πούμε πως έχουν κάθε συμφέρον να συμμετέχουν μέσα σ' αυτήν, να πάρουν μετοχές της και να αποτελέσουν το αντικείμενο της μετοχικής της συνέλευσης..." ανέφερε ο υπουργός Υγείας.
Το νομοσχέδιο, κατά τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Ζαχαριά, πρόκειται για μία "πραγματικά συντονισμένη και προγραμματισμένη σε όλα τα επίπεδα, αποχώρηση του κράτους από τη στήριξη της δημόσιας υγείας".
"Αν δεχτούμε ως υπόθεση εργασίας την εφαρμογή των κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων και την εισαγωγή θεραπευτικών πρωτοκόλλων και των ομογενών διαγνωστικών ομάδων (DRG) - και αν εκχωρήσουμε τη διαχείρισή τους σε ανώνυμη εταιρεία, τότε τι μένει στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου; Δεν μένει απολύτως τίποτα, διότι το οικονομικό αντικείμενο μπορεί να το διαχειρίζεται μία ανώνυμη εταιρεία" σχολίασε ο κος Ζαχαριάς.
"Εισάγετε τη σύσταση μιας εταιρείας, η οποία με στατιστικά στοιχεία θα κοστολογεί τη σοβαρότητα μιας επέμβασης - και κατόπιν θα παίρνει το ρόλο του διαμεσολαβητή για να συνάψει μια επικερδή σύμβαση ο ΕΟΠΥΥ με το ΕΣΥ, δια της οποίας οι ασφαλισμένοι θα είναι αντικείμενο συναλλαγής. Ειλικρινά πιστεύω ότι δεν έχετε αντιληφθεί πως όλο αυτό το πράγμα θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις" παρατήρησε ο Π. Χαϊκάλης (Ανεξάρτητοι Έλληνες).
"Θα οδηγηθούμε από ότι όλα δείχνουν, στον απάνθρωπο ανταγωνισμό μεταξύ των "επικερδών" ασθενών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., και εκείνων που αποτελούν μείον για τα νοσοκομεία, δίνοντας σωρηδόν εξιτήρια ακόμη και σε μη τελείως ιάσιμες περιπτώσεις" σχολίασε ο Ηλίας Παναγιώταρος (Χρυσή Αυγή). Ο βουλευτής αξίωσε επίσης από τον κ. Βορίδη, να ενημερώσει την Επιτροπή «για τις ενέργειες του υπουργείου του απέναντι στο πρόβλημα του ιού του έμπολα, σε σχέση και με την είσοδο χιλιάδων λαθρομεταναστών στη χώρα».
Σύμφωνος με την εισαγωγή του ενιαίου συστήματος αμοιβών νοσοκομείων, αλλά διστακτικός απέναντι στη συγκρότηση της ΕΣΑΝ Α.Ε., εμφανίστηκε ο Παναγιώτης Ρήγας (ΠΑΣΟΚ). "Τα επιχειρησιακά προγράμματα, οι στρατηγικές και όλα αυτά, δεν μπορούν και δεν πρέπει να χαραχθούνε μέσα από μία Α.Ε.. Σε τι έγκειται η ευελιξία αυτής της δομής και γιατί είναι απαραίτητο να την δημιουργήσουμε; Γιατί δεν μπορεί να είναι μια άλλη δομή, ένα Ινστιτούτο ή ένα φόρουμ, αντί για την ανώνυμη εταιρεία η οποία παραπέμπει σε άλλου είδους συλλογισμούς;".
Αντίστοιχες υπήρξαν οι θέσεις του Νίκου Τσούκαλη (ΔΗΜΑΡ): "Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, το σύστημα διαχειρίζονται ανεξάρτητοι ειδικοί οργανισμοί, που έχουν ειδικές εγγυήσεις ανεξαρτησίας, αλλά είναι αμιγώς κρατικοί, χωρίς προοπτική να υπάρξει υπόνοια ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να πάρει το πάνω χέρι. Ανώνυμες εταιρείες δημοσίου συμφέροντος είναι στην Ελλάδα και οι Οργανισμοί διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι όμως έχουν μία μετοχή, κατ' ουσίαν αμεταβίβαστη. Γιατί εδώ καθιερώνετε πολλές μετοχές;".
"Λέτε πως φτιάχνετε μια ανώνυμη εταιρεία - "και ας τα βρουν μεταξύ τους όσοι πουλάνε και όσοι αγοράζουν". Αυτό είναι το νεοφιλελεύθερο δόγμα: Το κράτος να ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ ιδιωτών" παρατήρησε ο εκπρόσωπος των ανεξάρτητων βουλευτών, Οδυσσέας Βουδούρης. "Αυτό το δόγμα, είναι κάθετα αντίθετο στη δική μας αντίληψη. Το Δημόσιο είναι ο εκφραστής της κοινωνίας και πρέπει να αποφασίζει μετά από διαβούλευση. Γι' αυτό στη Γερμανία υπάρχει ένα Ινστιτούτο και δεν υπάρχει μια ανώνυμη εταιρεία. Δεν είναι το ίδιο κε υπουργέ" ανέφερε ο κ. Βουδούρης.
"Με το νομοσχέδιο γίνεται ακόμα μία θεσμική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της λειτουργίας των νοσοκομείων ως επιχειρήσεων" υποστήριξε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γ. Λαμπρούλης. "Οι επιχειρήσεις υγείας, δημόσιες και ιδιωτικές, θα είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους στο πλαίσιο ενιαίων κανόνων που θεσπίζει το επιτελικό κράτος - και οι εργαζόμενοι θα αγοράζουν ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα. Η τάση που ξεδιπλώνεται, είναι να φτάσει η κρατική χρηματοδότηση στον μηδενισμό" υποστήριξε ο βουλευτής.
"Στην Γερμανία, ο φορέας υλοποίησης της πολιτικής αυτής έχει πράγματι τον χαρακτήρα Ινστιτούτου, αλλά το Ινστιτούτο αυτό έχει ιδιωτικό χαρακτήρα" απάντησε στους επικριτές του ο υπουργός Υγείας. "Στο παρελθόν, είχα ακούσει πολύ κριτική για τις ελεγκτικές εταιρείες που θα έκαναν ελέγχους στους ιδιώτες παρόχους. Επίκειται η δημοσιοποίηση των στοιχείων του ελέγχου, τα οποία είναι στα όρια του ανατριχιαστικού, για το τι έχει συμβεί από την πλευρά των μη νομίμων χρεώσεων. Εμείς λοιπόν προτείνουμε ένα σύστημα διαφανές και καθαρό, όπου θα συναντιούνται όλοι μέσα σε έναν συγκεκριμένο μηχανισμό και θα αποφασίζουν γι' αυτό που κατεξοχήν αποτελεί το σημείο της διαφωνίας τους. Και αν δεν μπορέσουν να καταλήξουν, εκεί θα έρχεται επικουρικός ο υπουργός" συμπλήρωσε ο κ. Βορίδης.
H ανάθεση σε μία πολυμετοχική "ανώνυμη εταιρεία δημοσίου συμφέροντος", της δημιουργίας, διαχείρισης και επικαιροποίησης του Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων, αποτελεί το κύριο σημείο πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.
Το ΠΑΣΟΚ και η ΔΗΜΑΡ, κρατούν προς το παρόν αποστάσεις, κυρίως από το νομικό σχήμα της ανώνυμης εταιρείας, το οποίο επέλεξε ο υπουργός Υγείας για να προωθήσει τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα χρεώνουν στην κυβέρνηση ευρύτερες ιδεολογικές στοχεύσεις υπό το πρόσχημα του εξορθολογισμού των δημοσίων δαπανών.
Το νομοσχέδιο για τη δημιουργία συστήματος αμοιβών νοσοκομείων ξεκινά από τη διαπίστωση ότι απαιτείται η διαμόρφωση ενός καθολικού συστήματος διαχείρισης και δίκαιης κατανομής των δημοσιονομικών πόρων μεταξύ των δημόσιων νοσοκομείων και των ιδιωτικών κλινικών. Για να είναι το σύστημα αυτό, "καθολικό και δίκαιο", εισάγεται πιλοτικά ένα πρόγραμμα "Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλείων", στα πρότυπα άλλων χωρών, όπως η Γερμανία.
"Εννιακόσιες διαγνωστικές ομάδες, έχοντας λάβει υπόψη τους χιλιάδες στατιστικά δεδομένα, έχουν διαμορφώσει έναν τρόπο με τον οποίο θα γίνεται μια χρέωση. Είναι, ας το πω, ένας αυτοματισμός ο οποίος επιτρέπει να γίνονται σχετικά ακριβείς χρεώσεις" παρατήρησε ο υπουργός Υγείας, Μάκης Βορίδης. "Πώς θα φτιάξουμε αξιόπιστους προϋπολογισμούς στα νοσοκομεία, εάν δεν έχουμε μια εικόνα του ποιες και πόσες είναι οι ιατρικές πράξεις που έκαναν, και αν δεν έχουμε ένα μηχανισμό να κοστολογήσουμε αυτό το πράγμα;" αναρωτήθηκε σχετικά.
Στο σημείο αυτό, συγκροτείται η "Εταιρεία Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων Α.Ε.", η οποία θα συγκροτεί, θα ελέγχει και θα επικαιροποιεί σε ετήσια βάση, τον μηχανισμό αυτό της κοστολόγησης:
"Μέσω ενός σύνθετου, περίπλοκου και περίτεχνου μηχανισμού ενσωμάτωσης όλων των κοστολογικών στοιχείων, η εταιρεία θα καταλήγει σε μια κοστολόγηση με ακρίβεια" ανέφερε ο κος Βορίδης. "Υπάρχουν τέσσερα μέρη που έχουν άμεσο ενδιαφέρον για τη συζήτηση αυτή: Το ελληνικό Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (οι πληρώνοντες), και τα δημόσια νοσοκομεία με τις ιδιωτικές κλινικές (οι πάροχοι). Σήμερα, γίνεται πολιτική με τους παρόχους - κλειστοί προϋπολογισμοί, κατανομή, πλαφόν ανά πάροχο, μέτρα περιορισμού των δαπανών - αλλά η συζήτηση για τις δαπάνες γίνεται σε διάφορα επίπεδα, χωρίς να είναι θεσμοποιημένη, κεντρική, οργανωμένη και διαφανής. Εμείς θέλουμε να τους «καθίσουμε» όλους σε μία εταιρεία, και να τους πούμε πως έχουν κάθε συμφέρον να συμμετέχουν μέσα σ' αυτήν, να πάρουν μετοχές της και να αποτελέσουν το αντικείμενο της μετοχικής της συνέλευσης..." ανέφερε ο υπουργός Υγείας.
Το νομοσχέδιο, κατά τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστα Ζαχαριά, πρόκειται για μία "πραγματικά συντονισμένη και προγραμματισμένη σε όλα τα επίπεδα, αποχώρηση του κράτους από τη στήριξη της δημόσιας υγείας".
"Αν δεχτούμε ως υπόθεση εργασίας την εφαρμογή των κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων και την εισαγωγή θεραπευτικών πρωτοκόλλων και των ομογενών διαγνωστικών ομάδων (DRG) - και αν εκχωρήσουμε τη διαχείρισή τους σε ανώνυμη εταιρεία, τότε τι μένει στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου; Δεν μένει απολύτως τίποτα, διότι το οικονομικό αντικείμενο μπορεί να το διαχειρίζεται μία ανώνυμη εταιρεία" σχολίασε ο κος Ζαχαριάς.
"Εισάγετε τη σύσταση μιας εταιρείας, η οποία με στατιστικά στοιχεία θα κοστολογεί τη σοβαρότητα μιας επέμβασης - και κατόπιν θα παίρνει το ρόλο του διαμεσολαβητή για να συνάψει μια επικερδή σύμβαση ο ΕΟΠΥΥ με το ΕΣΥ, δια της οποίας οι ασφαλισμένοι θα είναι αντικείμενο συναλλαγής. Ειλικρινά πιστεύω ότι δεν έχετε αντιληφθεί πως όλο αυτό το πράγμα θα οδηγήσει σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις" παρατήρησε ο Π. Χαϊκάλης (Ανεξάρτητοι Έλληνες).
"Θα οδηγηθούμε από ότι όλα δείχνουν, στον απάνθρωπο ανταγωνισμό μεταξύ των "επικερδών" ασθενών του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., και εκείνων που αποτελούν μείον για τα νοσοκομεία, δίνοντας σωρηδόν εξιτήρια ακόμη και σε μη τελείως ιάσιμες περιπτώσεις" σχολίασε ο Ηλίας Παναγιώταρος (Χρυσή Αυγή). Ο βουλευτής αξίωσε επίσης από τον κ. Βορίδη, να ενημερώσει την Επιτροπή «για τις ενέργειες του υπουργείου του απέναντι στο πρόβλημα του ιού του έμπολα, σε σχέση και με την είσοδο χιλιάδων λαθρομεταναστών στη χώρα».
Σύμφωνος με την εισαγωγή του ενιαίου συστήματος αμοιβών νοσοκομείων, αλλά διστακτικός απέναντι στη συγκρότηση της ΕΣΑΝ Α.Ε., εμφανίστηκε ο Παναγιώτης Ρήγας (ΠΑΣΟΚ). "Τα επιχειρησιακά προγράμματα, οι στρατηγικές και όλα αυτά, δεν μπορούν και δεν πρέπει να χαραχθούνε μέσα από μία Α.Ε.. Σε τι έγκειται η ευελιξία αυτής της δομής και γιατί είναι απαραίτητο να την δημιουργήσουμε; Γιατί δεν μπορεί να είναι μια άλλη δομή, ένα Ινστιτούτο ή ένα φόρουμ, αντί για την ανώνυμη εταιρεία η οποία παραπέμπει σε άλλου είδους συλλογισμούς;".
Αντίστοιχες υπήρξαν οι θέσεις του Νίκου Τσούκαλη (ΔΗΜΑΡ): "Σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, το σύστημα διαχειρίζονται ανεξάρτητοι ειδικοί οργανισμοί, που έχουν ειδικές εγγυήσεις ανεξαρτησίας, αλλά είναι αμιγώς κρατικοί, χωρίς προοπτική να υπάρξει υπόνοια ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να πάρει το πάνω χέρι. Ανώνυμες εταιρείες δημοσίου συμφέροντος είναι στην Ελλάδα και οι Οργανισμοί διαχείρισης λιμένων, οι οποίοι όμως έχουν μία μετοχή, κατ' ουσίαν αμεταβίβαστη. Γιατί εδώ καθιερώνετε πολλές μετοχές;".
"Λέτε πως φτιάχνετε μια ανώνυμη εταιρεία - "και ας τα βρουν μεταξύ τους όσοι πουλάνε και όσοι αγοράζουν". Αυτό είναι το νεοφιλελεύθερο δόγμα: Το κράτος να ρυθμίζει τις σχέσεις μεταξύ ιδιωτών" παρατήρησε ο εκπρόσωπος των ανεξάρτητων βουλευτών, Οδυσσέας Βουδούρης. "Αυτό το δόγμα, είναι κάθετα αντίθετο στη δική μας αντίληψη. Το Δημόσιο είναι ο εκφραστής της κοινωνίας και πρέπει να αποφασίζει μετά από διαβούλευση. Γι' αυτό στη Γερμανία υπάρχει ένα Ινστιτούτο και δεν υπάρχει μια ανώνυμη εταιρεία. Δεν είναι το ίδιο κε υπουργέ" ανέφερε ο κ. Βουδούρης.
"Με το νομοσχέδιο γίνεται ακόμα μία θεσμική παρέμβαση προς την κατεύθυνση της λειτουργίας των νοσοκομείων ως επιχειρήσεων" υποστήριξε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γ. Λαμπρούλης. "Οι επιχειρήσεις υγείας, δημόσιες και ιδιωτικές, θα είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους στο πλαίσιο ενιαίων κανόνων που θεσπίζει το επιτελικό κράτος - και οι εργαζόμενοι θα αγοράζουν ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα. Η τάση που ξεδιπλώνεται, είναι να φτάσει η κρατική χρηματοδότηση στον μηδενισμό" υποστήριξε ο βουλευτής.
"Στην Γερμανία, ο φορέας υλοποίησης της πολιτικής αυτής έχει πράγματι τον χαρακτήρα Ινστιτούτου, αλλά το Ινστιτούτο αυτό έχει ιδιωτικό χαρακτήρα" απάντησε στους επικριτές του ο υπουργός Υγείας. "Στο παρελθόν, είχα ακούσει πολύ κριτική για τις ελεγκτικές εταιρείες που θα έκαναν ελέγχους στους ιδιώτες παρόχους. Επίκειται η δημοσιοποίηση των στοιχείων του ελέγχου, τα οποία είναι στα όρια του ανατριχιαστικού, για το τι έχει συμβεί από την πλευρά των μη νομίμων χρεώσεων. Εμείς λοιπόν προτείνουμε ένα σύστημα διαφανές και καθαρό, όπου θα συναντιούνται όλοι μέσα σε έναν συγκεκριμένο μηχανισμό και θα αποφασίζουν γι' αυτό που κατεξοχήν αποτελεί το σημείο της διαφωνίας τους. Και αν δεν μπορέσουν να καταλήξουν, εκεί θα έρχεται επικουρικός ο υπουργός" συμπλήρωσε ο κ. Βορίδης.