18 Αυγούστου 2014

ΜΑΣ ΤΣΑΚΙΣΕ Ο ΠΟΥΤΙΝ! Ιχθυοκαλλιέργειες: Αυξήθηκαν οι τιμές παρά το ρωσικό εμπάργκο

Πώς χάθηκε η αγορά της Ρωσίας για τις ελληνικές ιχθυοκαλλιέργειες, παρέχοντας «ανοσία» στο πρόσφατο εμπάργκο από τη Μόσχα. Η αύξηση στις τιμές και η επέλαση της ανταγωνίστριας Τουρκίας στις διεθνείς αγορές.

Αύξηση από 0,15 – 0,30 ευρώ το κιλό καταγράφουν τις τελευταίες ημέρες οι τιμές χονδρικής στα ψάρια της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, οι οποίες δεν έχουν επηρεαστεί αρνητικά από το εμπάργκο της Ρωσίας, όπως συμβαίνει με άλλα προϊόντα (οπωροκηπευτικά). Και αυτό, γιατί η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια δεν εξαρτάται από τη Ρωσική αγορά, όπως συμβαίνει π.χ. με τον κλάδο των ροδάκινων, αφού έχει επί της ουσίας χαθεί εδώ και ένα χρόνο από τους Τούρκους.

Η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε το περσινό δεύτερο εξάμηνο όταν επιβλήθηκε προσωρινή απαγόρευση εισαγωγών από την Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές να μειωθούν κατά 70% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012.

Αυτό όμως δεν ήταν και το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετώπισε ο κλάδος στη Ρωσία. Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός, κυρίως από τη πλευρά της Τουρκίας οδήγησε στην απώλεια σημαντικού μεριδίου αγοράς. Oι ελληνικές εξαγωγές ιχθυοκαλλιέργειας υποχώρησαν στους 2.500 τόνους –σ.σ. επί συνόλου εισαγωγών στη Ρωσία 8.364 τόνων- από 7.500 τόνους που ήταν λίγα χρόνια νωρίτερα.

Έτσι ενώ πριν από τέσσερα χρόνια, εν έτει 2010, το ελληνικό ψάρι αντιπροσώπευε πάνω από το 50% της κατανάλωσης σε τσιπούρα και λαβράκι στη Ρωσία, το μερίδιο αυτό το πρώτο εξάμηνο του έτους υποχώρησε στο 10%.

Η απώλεια της Ρωσικής αγοράς, όπου η κατανάλωση σε τσιπούρα και λαβράκι ενισχύθηκε πέρυσι 37% και 30% αντίστοιχα σε σχέση με το 2012, φθάνοντας σε αξία τα 36,9 εκατ. ευρώ, προσθέτει ένα ακόμη βαρίδι σε έναν κλάδο ο οποίος συνεχίζει να βουλιάζει στα χρέη, να έχει στεγνώσει από ρευστό και η λύση μέσω της αναδιάρθρωσής του να μην είναι ακόμη ορατή.

Όλα αυτά συμβαίνουν όταν η γειτονική Τουρκία "σαρώνει" τις διεθνείς αγορές, κερδίζοντας μερίδια όχι μόνο στη Ρωσία όπου έχει πάρει «κεφάλι», αλλά και σε άλλες «παρθένες» αγορές όπως σε Μ. Ανατολή, Β. Αφρική, Β. Ευρώπη και ΗΠΑ, αλλά και σε παραδοσιακούς πελάτες των Ελλήνων ιχθυοκαλλιεργητών.

Στις ΗΠΑ η ζήτηση για φρέσκο λαβράκι αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς. Πέρυσι οι συνολικές εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 64% σε σχέση με το 2012, ενώ εφέτος καταγράφεται στροφή προς το τουρκικό λαβράκι, όπως σημειώνεται σε report του globefish.org. Ανοδικά κινείται η ζήτηση για τα μεσογειακά ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας και στη γερμανική αγορά, με την Τουρκία να αναδεικνύεται σε σημαντικό προμηθευτή της εν λόγω αγοράς απολαμβάνοντας πλέον μερίδιο 39% του συνολικού όγκου πωλήσεων σε τσιπούρα.

Ομοίως, στο Ηνωμένο Βασίλειο οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν θετικά στο χαμηλότερο επίπεδο τιμών, ενώ οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 7% κατ' όγκο, με την Τουρκία να κερδίζει μερίδια εις βάρος της Ελλάδας, όπως σημειώνεται στο ίδιο report.

Ακόμη και στην Ισπανία, παραδοσιακό πελάτη των ελληνικών ψαριών ιχθυοκαλλιέργειας, αν και το ελληνικό ψάρι αύξησε το μερίδιό του, σημαντική αύξηση κατέγραψε και ο όγκος πωλήσεων της Τουρκίας.

Σε ότι αφορά την Ιταλία, μια ακόμη σημαντική αγορά για τα ελληνικά χρώματα, η ζήτηση τα δύο τελευταία χρόνια ήταν υποτονική. Ωστόσο τον Μάρτιο τα ελληνικά ψάρια πέτυχαν στην Ιταλική αγορά, σύμφωνα με στοιχεία της globefish.org, για πρώτη φορά τις υψηλότερες τιμές από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.

Αλεξάνδρα Γκίτση
alex@euro2day.gr