Των Μαρίνας Μάνη - Γ. Αγγέλη
Στο γραφείο του Δημήτρη Πτωχού, συμβούλου του πρωθυπουργού για θέματα Στρατηγικού Σχεδιασμού, και... σε δεξιό συρτάρι βρίσκεται ένα αρκετά «χοντρό» ντοσιέ, στο οποίο έχουν συγκεντρωθεί όλες οι προτάσεις –με υπογραφή φορέων, όπως, π.χ., του ΙΟΒΕ, αλλά και κυβερνητικών στελεχών– που αφορούν τον οικονομικό σχεδιασμό της επόμενης εξαετίας (μέχρι το 2021) για τη μετάβαση στη μεταμνημονιακή «ανάκαμψη».
Για το περιεχόμενο αυτού του φακέλου, που θα πρέπει μέσα στο επόμενο δίμηνο να έχει μεταμορφωθεί σε συγκεκριμένο εξαετές πρόγραμμα, σε μικρο- και μακρο-οικονομική πολιτική με αριθμούς, χρονοδιαγράμματα και συγκεκριμένους μεταβατικούς στόχους, έχουν ήδη συζητήσει οι κ.κ. Σαμαράς και Γιούνκερ, έχει ενημερωθεί η κυρία Μέρκελ, αλλά και οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες της Κομισιόν.
Το πρόγραμμα αυτό υποστηρίζεται από συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες συνδέονται με την αναδιάρθρωση του χρέους και οι οποίες εμπλέκουν σε νέο ρόλο το EFSF και το ΔΝΤ.
Πόσα και πώς...
«Εμείς περιμένουμε δύο πράγματα από την κυβέρνηση: το συγκεκριμένο σχέδιο και το πόσα χρήματα θα χρειαστούν για τη χρηματοδότησή του...», εξηγεί στο «Κ» αρμόδιο κοινοτικό στέλεχος που παρακολουθεί τις διαδικασίες, προσθέτοντας ότι «το σχέδιο αυτό, για να τρέξει και να μπορεί να εξασφαλίσει επαρκή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, θα πρέπει να αποδεικνύει ότι είναι συγκεκριμένο, μακροπρόθεσμο και αξιόπιστο ως προς τη δέσμευση της χώρας να βγει από την παρατεταμένη ύφεση...».
Το «ντοσιέ» αυτό θα πρέπει να παρουσιάσει ένα σχέδιο αναμόρφωσης του κρατικού μηχανισμού (που έχει ήδη αρχίσει), σε συνδυασμό με μία οικονομική πολιτική που θα στοχεύει στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας, με μείωση της φορολογίας, που θα επιτρέψει την ενίσχυση της εσωτερικής καταναλωτικής δαπάνης και τη σταδιακή αύξηση της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η συγκρότηση των προτάσεων αυτών θα αποτελέσει την πλατφόρμα στήριξης του πακέτου Γιούνκερ για την Ελλάδα, που πρόκειται να παρουσιαστεί τον Νοέμβριο και θα οριοθετεί την μετάβαση της Ελλάδας στη μεταμνημονιακή φάση αποκλιμάκωσης του χρέους μέχρι και το 2021.
Από την πλευρά της Αθήνας, όμως, οι κακοδαιμονίες δεν φαίνεται να λείπουν.
Το νεοστελεχωμένο γι΄ αυτή τη δουλειά Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), του οποίου αρμοδιότητα είναι η συμβολή στη σύνταξη του σχεδίου αυτού ...περιμένει να παραλάβει τον φάκελο/ντοσιέ με το υλικό πάνω στο οποίο θα πρέπει να συγκροτηθεί το εξαετές πλάνο, αλλά το ενδοκυβερνητικό «ταχυδρομείο» καθυστερεί...
Την ίδια στιγμή, συναρμόδιοι υπουργοί του οικονομικού επιτελείου εμφανίζεται να ερίζουν για το ποιος τελικά θα συνδέσει το όνομά του με το σχέδιο αυτό, επιτείνοντας τη σύγχυση και τις καθυστερήσεις. Η κατάσταση μπλέκεται ακόμα περισσότερο εν όψει της συνάντησης/διαπραγμάτευσης με την τρόικα στο Παρίσι, καθώς οι υπουργοί που ετοιμάζονται να συμμετάσχουν διαγκωνίζονται (εκφράζοντας και τις πολιτικές σκοπιμότητες των τριβών μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων) για το πώς θα κάνουν περισσότερο αισθητή την παρουσία τους από τη γαλλική πρωτεύουσα.
Από την πλευρά των Βρυξελλών, παρακολουθούν με ανησυχία το σχετικό κλίμα που αναπτύσσεται και προειδοποιούν διακριτικά ότι το Παρίσι δεν θα υποκαταστήσει τα όσα πρέπει να γίνουν στην Αθήνα με την τρόικα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.
Αναβολή των «καυτών»
Οι εξελίξεις, πέραν της τρόικας, τρέχουν και σε ένα άλλο, υψηλότερο πολιτικό επίπεδο, για το οποίο είναι ενήμερα τα υψηλά κλιμάκια της κοινοτικής γραφειοκρατίας.
Όπως αναφέρεται σχετικά και επιβεβαιώνεται από παράγοντες του Μαξίμου, ο κ. Σαμαράς θέλει να μετακινήσει χρονικά, μετά τις ημερομηνίες που συνδέονται με την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, ορισμένα «καυτά» ζητήματα, που έχουν ενταχθεί στην τελευταία αξιολόγηση της τρόικας, όπως είναι η ολοκλήρωση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, το εργασιακό και η περαιτέρω περιστολή του δημόσιου τομέα.
Το θέμα αυτό έχει τεθεί, αλλά δεν έχει συζητηθεί με Βερολίνο και Παρίσι, προκειμένου να υπάρξουν οι προσδοκώμενες ρυθμίσεις. Όπως εξηγούν αρμόδια κοινοτικά στελέχη, «θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συγκρότησης της Κομισιόν από τον κ. Γιούνκερ, να μπει μπροστά η διαμόρφωση της νέας αρχιτεκτονικής λειτουργίας της σε πιο πολιτικό κλίμα, για να μπορεί μια τέτοια συζήτηση να προχωρήσει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, κάτι τέτοιο θα έχει “προαπαιτούμενα”, τα οποία η Αθήνα θα πρέπει να διασφαλίσει...».
Για το επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου, πάντως, το εξαετές σχέδιο δράσης, σε συνδυασμό με το πακέτο Γιούνκερ και τη μετάθεση «καυτών» θεμάτων μετά την προεδρική εκλογή, συγκροτούν τη βασική στρατηγική απόκρουσης των πρόωρων εκλογών.
Σε ενισχυμένο ρόλο ο Ν. Δένδιας
Ο εξαετής ορίζοντας του σχεδίου δίνει την «πάσα» στον Αντώνη Σαμαρά να το εμφανίσει ως το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για την Ελλάδα του 2021», το οποίο έχει προαναγγείλει δύο φορές στα τελευταία τρία χρόνια – η δεύτερη ήταν λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές.
Το βασικό σκαρίφημα το επεξεργάστηκαν οι σύμβουλοί του (Χρύσανθος Λαζαρίδης, Σταύρος Παπασταύρου, Δημήτρης Πτωχός), ενώ ο τελικός σχεδιασμός θα γίνει μετά το Παρίσι και πριν από το τέλος της «μεγάλης αξιολόγησης», εάν βεβαίως ευοδωθούν οι συζητήσεις με τον κ. Γιούνκερ.
Πρωταγωνιστικό ρόλο, αυτήν τη φορά, φαίνεται να παίζει ο υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας. Το γεγονός ότι ήταν εκείνος που προσκλήθηκε στο Βερολίνο από τον Γερμανό ομόλογό του και αντικαγκελάριο, Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, να συζητήσουν για θέματα ανάπτυξης-ανταγωνιστικότητας, αλλά και οικονομίας-φοροελαφρύνσεων, με συμμετέχοντα, μάλιστα, τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, και όχι ο Γκίκας Χαρδούβελης, δεν πέρασε απαρατήρητο.
«Μία τέτοια συνάντηση πριν από λίγες εβδομάδες δεν θα μπορούσε να γίνει με κανέναν άλλον υπουργό πλην του Γιάννη Στουρνάρα», είναι η παρατήρηση που παραπέμπει στον ειδικό ρόλο που εικάζεται ότι αναλαμβάνει πλέον ο κ. Δένδιας, παρά τις «εξηγήσεις» ότι αυτό συνέβη επειδή ο υπουργός Οικονομικών «προετοιμάζεται για το ραντεβού με την τρόικα στο Παρίσι»...
Υπό τα νέα δεδομένα, το εξαετές αναπτυξιακό σχέδιο θα «οικοδομηθεί» πάνω σε επτά άξονες, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του: τουρισμό, πρωτογενή τομέα αγροτικής παραγωγής, ενέργεια-περιβάλλον, έρευνα-τεχνολογία, logistics, φαρμακευτική βιομηχανία, ναυτιλία.
Στο αρχικό σκαρίφημα υπολογίζεται ότι το σύνολό τους θα αποφέρει 55 δισ. ευρώ «μέχρι το 2021», δηλαδή αύξηση του ΑΕΠ πάνω από 230 δισ. ευρώ (έναντι 183 δισ. σήμερα).
Το διά ταύτα που υπολείπεται είναι οι μεταρρυθμίσεις και οι λοιπές διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες η κυβέρνηση πρέπει να εντάξει στο τελικό πρόγραμμα – για να αποδώσουν οι στόχοι...
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 23ης Αυγούστου
Πηγή:www.capital.gr
Στο γραφείο του Δημήτρη Πτωχού, συμβούλου του πρωθυπουργού για θέματα Στρατηγικού Σχεδιασμού, και... σε δεξιό συρτάρι βρίσκεται ένα αρκετά «χοντρό» ντοσιέ, στο οποίο έχουν συγκεντρωθεί όλες οι προτάσεις –με υπογραφή φορέων, όπως, π.χ., του ΙΟΒΕ, αλλά και κυβερνητικών στελεχών– που αφορούν τον οικονομικό σχεδιασμό της επόμενης εξαετίας (μέχρι το 2021) για τη μετάβαση στη μεταμνημονιακή «ανάκαμψη».
Για το περιεχόμενο αυτού του φακέλου, που θα πρέπει μέσα στο επόμενο δίμηνο να έχει μεταμορφωθεί σε συγκεκριμένο εξαετές πρόγραμμα, σε μικρο- και μακρο-οικονομική πολιτική με αριθμούς, χρονοδιαγράμματα και συγκεκριμένους μεταβατικούς στόχους, έχουν ήδη συζητήσει οι κ.κ. Σαμαράς και Γιούνκερ, έχει ενημερωθεί η κυρία Μέρκελ, αλλά και οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες της Κομισιόν.
Το πρόγραμμα αυτό υποστηρίζεται από συγκεκριμένες προτάσεις, οι οποίες συνδέονται με την αναδιάρθρωση του χρέους και οι οποίες εμπλέκουν σε νέο ρόλο το EFSF και το ΔΝΤ.
Πόσα και πώς...
«Εμείς περιμένουμε δύο πράγματα από την κυβέρνηση: το συγκεκριμένο σχέδιο και το πόσα χρήματα θα χρειαστούν για τη χρηματοδότησή του...», εξηγεί στο «Κ» αρμόδιο κοινοτικό στέλεχος που παρακολουθεί τις διαδικασίες, προσθέτοντας ότι «το σχέδιο αυτό, για να τρέξει και να μπορεί να εξασφαλίσει επαρκή ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, θα πρέπει να αποδεικνύει ότι είναι συγκεκριμένο, μακροπρόθεσμο και αξιόπιστο ως προς τη δέσμευση της χώρας να βγει από την παρατεταμένη ύφεση...».
Το «ντοσιέ» αυτό θα πρέπει να παρουσιάσει ένα σχέδιο αναμόρφωσης του κρατικού μηχανισμού (που έχει ήδη αρχίσει), σε συνδυασμό με μία οικονομική πολιτική που θα στοχεύει στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας, με μείωση της φορολογίας, που θα επιτρέψει την ενίσχυση της εσωτερικής καταναλωτικής δαπάνης και τη σταδιακή αύξηση της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η συγκρότηση των προτάσεων αυτών θα αποτελέσει την πλατφόρμα στήριξης του πακέτου Γιούνκερ για την Ελλάδα, που πρόκειται να παρουσιαστεί τον Νοέμβριο και θα οριοθετεί την μετάβαση της Ελλάδας στη μεταμνημονιακή φάση αποκλιμάκωσης του χρέους μέχρι και το 2021.
Από την πλευρά της Αθήνας, όμως, οι κακοδαιμονίες δεν φαίνεται να λείπουν.
Το νεοστελεχωμένο γι΄ αυτή τη δουλειά Συμβούλιο Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), του οποίου αρμοδιότητα είναι η συμβολή στη σύνταξη του σχεδίου αυτού ...περιμένει να παραλάβει τον φάκελο/ντοσιέ με το υλικό πάνω στο οποίο θα πρέπει να συγκροτηθεί το εξαετές πλάνο, αλλά το ενδοκυβερνητικό «ταχυδρομείο» καθυστερεί...
Την ίδια στιγμή, συναρμόδιοι υπουργοί του οικονομικού επιτελείου εμφανίζεται να ερίζουν για το ποιος τελικά θα συνδέσει το όνομά του με το σχέδιο αυτό, επιτείνοντας τη σύγχυση και τις καθυστερήσεις. Η κατάσταση μπλέκεται ακόμα περισσότερο εν όψει της συνάντησης/διαπραγμάτευσης με την τρόικα στο Παρίσι, καθώς οι υπουργοί που ετοιμάζονται να συμμετάσχουν διαγκωνίζονται (εκφράζοντας και τις πολιτικές σκοπιμότητες των τριβών μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων) για το πώς θα κάνουν περισσότερο αισθητή την παρουσία τους από τη γαλλική πρωτεύουσα.
Από την πλευρά των Βρυξελλών, παρακολουθούν με ανησυχία το σχετικό κλίμα που αναπτύσσεται και προειδοποιούν διακριτικά ότι το Παρίσι δεν θα υποκαταστήσει τα όσα πρέπει να γίνουν στην Αθήνα με την τρόικα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου.
Αναβολή των «καυτών»
Οι εξελίξεις, πέραν της τρόικας, τρέχουν και σε ένα άλλο, υψηλότερο πολιτικό επίπεδο, για το οποίο είναι ενήμερα τα υψηλά κλιμάκια της κοινοτικής γραφειοκρατίας.
Όπως αναφέρεται σχετικά και επιβεβαιώνεται από παράγοντες του Μαξίμου, ο κ. Σαμαράς θέλει να μετακινήσει χρονικά, μετά τις ημερομηνίες που συνδέονται με την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, ορισμένα «καυτά» ζητήματα, που έχουν ενταχθεί στην τελευταία αξιολόγηση της τρόικας, όπως είναι η ολοκλήρωση της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, το εργασιακό και η περαιτέρω περιστολή του δημόσιου τομέα.
Το θέμα αυτό έχει τεθεί, αλλά δεν έχει συζητηθεί με Βερολίνο και Παρίσι, προκειμένου να υπάρξουν οι προσδοκώμενες ρυθμίσεις. Όπως εξηγούν αρμόδια κοινοτικά στελέχη, «θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες συγκρότησης της Κομισιόν από τον κ. Γιούνκερ, να μπει μπροστά η διαμόρφωση της νέας αρχιτεκτονικής λειτουργίας της σε πιο πολιτικό κλίμα, για να μπορεί μια τέτοια συζήτηση να προχωρήσει. Σε κάθε περίπτωση, όμως, κάτι τέτοιο θα έχει “προαπαιτούμενα”, τα οποία η Αθήνα θα πρέπει να διασφαλίσει...».
Για το επιτελείο του Μεγάρου Μαξίμου, πάντως, το εξαετές σχέδιο δράσης, σε συνδυασμό με το πακέτο Γιούνκερ και τη μετάθεση «καυτών» θεμάτων μετά την προεδρική εκλογή, συγκροτούν τη βασική στρατηγική απόκρουσης των πρόωρων εκλογών.
Σε ενισχυμένο ρόλο ο Ν. Δένδιας
Ο εξαετής ορίζοντας του σχεδίου δίνει την «πάσα» στον Αντώνη Σαμαρά να το εμφανίσει ως το «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα για την Ελλάδα του 2021», το οποίο έχει προαναγγείλει δύο φορές στα τελευταία τρία χρόνια – η δεύτερη ήταν λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές.
Το βασικό σκαρίφημα το επεξεργάστηκαν οι σύμβουλοί του (Χρύσανθος Λαζαρίδης, Σταύρος Παπασταύρου, Δημήτρης Πτωχός), ενώ ο τελικός σχεδιασμός θα γίνει μετά το Παρίσι και πριν από το τέλος της «μεγάλης αξιολόγησης», εάν βεβαίως ευοδωθούν οι συζητήσεις με τον κ. Γιούνκερ.
Πρωταγωνιστικό ρόλο, αυτήν τη φορά, φαίνεται να παίζει ο υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας. Το γεγονός ότι ήταν εκείνος που προσκλήθηκε στο Βερολίνο από τον Γερμανό ομόλογό του και αντικαγκελάριο, Ζίγκμαρ Γκάμπριελ, να συζητήσουν για θέματα ανάπτυξης-ανταγωνιστικότητας, αλλά και οικονομίας-φοροελαφρύνσεων, με συμμετέχοντα, μάλιστα, τον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, και όχι ο Γκίκας Χαρδούβελης, δεν πέρασε απαρατήρητο.
«Μία τέτοια συνάντηση πριν από λίγες εβδομάδες δεν θα μπορούσε να γίνει με κανέναν άλλον υπουργό πλην του Γιάννη Στουρνάρα», είναι η παρατήρηση που παραπέμπει στον ειδικό ρόλο που εικάζεται ότι αναλαμβάνει πλέον ο κ. Δένδιας, παρά τις «εξηγήσεις» ότι αυτό συνέβη επειδή ο υπουργός Οικονομικών «προετοιμάζεται για το ραντεβού με την τρόικα στο Παρίσι»...
Υπό τα νέα δεδομένα, το εξαετές αναπτυξιακό σχέδιο θα «οικοδομηθεί» πάνω σε επτά άξονες, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του: τουρισμό, πρωτογενή τομέα αγροτικής παραγωγής, ενέργεια-περιβάλλον, έρευνα-τεχνολογία, logistics, φαρμακευτική βιομηχανία, ναυτιλία.
Στο αρχικό σκαρίφημα υπολογίζεται ότι το σύνολό τους θα αποφέρει 55 δισ. ευρώ «μέχρι το 2021», δηλαδή αύξηση του ΑΕΠ πάνω από 230 δισ. ευρώ (έναντι 183 δισ. σήμερα).
Το διά ταύτα που υπολείπεται είναι οι μεταρρυθμίσεις και οι λοιπές διαρθρωτικές αλλαγές, τις οποίες η κυβέρνηση πρέπει να εντάξει στο τελικό πρόγραμμα – για να αποδώσουν οι στόχοι...
* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 23ης Αυγούστου
Πηγή:www.capital.gr