19 Οκτωβρίου 2014

ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΑΦΗΝΟΥΝ ΛΕΦΤΑ: Οι Γερμανοί πρώτοι στις ναυλώσεις σκαφών αναψυχής

Θετικά μηνύματα για την πορεία της επόμενης τουριστικής σεζόν έρχονται στις ελληνικές εταιρείες από τα ναυλομεσιτικά γραφεία σε Ελλάδα και εξωτερικό
Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr

Την έντονα ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού ακολουθεί κατά πόδας ο θαλάσσιος τουρισμός με σκάφη αναψυχής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων της αγοράς η φετινή σεζόν αναμένεται να είναι καλύτερη από την προηγούμενη, ενώ θετικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από ελληνικά και ξένα ναυλομεσιτικά γραφεία και για την επόμενη χρονιά.

Περισσότεροι από πέρυσι εκτιμάται πως είναι φέτος οι τουρίστες που προτίμησαν το θαλάσσιο τουρισμό για να κάνουν τις διακοπές τους στη χώρα μας. Αυξημένες κατά 10,4% είναι και οι ημέρες ναύλωσης σκαφών αναψυχής, μια εξέλιξη που γεμίζει με ικανοποίηση τους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι βλέπουν την κίνηση να ενισχύεται ύστερα από τη φθίνουσα πορεία που ακολούθησε η ζήτηση στον κλάδο το διάστημα 2008-2012.

Μάλιστα, οι παραπάνω αριθμοί αναμενέται να είναι ελαφρώς καλύτεροι στο τέλος της φετινής τουριστικής σεζόν λόγω των κρατήσεων τελευταίας στιγμής που πραγματοποιούνται μέχρι και το δεύτερο δεκαήμερο του Νοεμβρίου, λόγω των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών που συνήθως επικρατούν στη χώρα μας περίπου μέχρι τότε.

Βέβαια, οι τιμές των ναύλων όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς παρέμειναν στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, καθώς κατά τη διαμόρφωσή τους ελήφθη υπόψη η εισοδηματική κατάσταση της πλειονότητας των ευρωπαϊκών νοικοκυριών αλλά και οι συνθήκες του ανταγωνισμού που δεν άφηναν πολλά περιθώρια τιμολογιακών αυξήσεων.

Οι Γερμανοί αποτελέσαν για ακόμη μια χρονιά τους καλύτερους πελάτες για τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό με σκάφη αναψυχής και ακολούθησαν οι Βρετανοί και οι Γάλλοι. Αυτοί οι λαοί αποτελούν παραδοσιακά και τη μεγαλύτερη «δεξαμενή» απ' όπου αντλούν πελάτες, οι ελληνικές εταιρείες ναύλωσης επανδρωμένων και μη επανδρωμένων σκαφών αναψυχής. Ωστόσο, οι συγκεκριμένοι τουρίστες δεν είναι ίδιοι με αυτούς που επιλέγουν την «άνεση» των ξενοδοχείων και των ενοικιαζόμενων δωματίων.

Το προφίλ αλλά και οι απαιτήσεις τους είναι εντελώς διαφορετικές. Σύμφωνα με τον κ. Σπύρο Κυριακούλη, αντιπρόεδρο της «Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι», η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο πάνω από 30 χρόνια, οι πελάτες του θαλάσσιου τουρισμού είναι από ιδιοσυγκρασία ανεξάρτητοι και απαιτητικοί. Θέλουν να επιλέγουν μόνοι τους τον τρόπο με τον οποίο θα περάσουν τις διακοπές τους, ξεφεύγοντας από το προκαθορισμένο πρόγραμμα που έχει ο μαζικά οργανωμένος τουρισμός των group και τη συγκεκριμένη γεωγραφική τοποθεσία που συνεπάγεται ο ξενοδοχειακός τουρισμός.

Ανταγωνιστικά πακέτα διακοπών
Από την άλλη πλευρά, σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα παραμένει η διείσδυση αυτής της μορφής τουρισμού μεταξύ των Ελλήνων.

Αυτό, σύμφωνα με επαγγελματίες του χώρου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, στο μύθο που έχει αναπτυχθεί γύρω από την πελατεία που μπορεί να ναυλώσει ιστοπλοϊκά σκάφη, ο οποίος προέρχεται από το γεγονός ότι το σκάφος αναψυχής έχει συνδεθεί με την έννοια της πολυτέλειας άρα και της απρόσιτης οικονομικά επιλογής για πολλούς.

Πάντως, οι ίδιοι υποστηρίζουν πως η επιλογή του «να περάσεις τις διακοπές σου με σκάφος αναψυχής» κοστίζει πολύ λιγότερο από το κλασσικό τρόπο διακοπών, αν υπολογισθούν οι δαπάνες που θα έχει μια τετραμελής οικογένεια με τον κλασικό τρόπο διακοπών (έξοδα μετακίνησης με πλοίο, αυτοκίνητο, αεροπλάνο, διαμονή σε ξενοδοχείο, ενοικίαση αυτοκινήτου κ.λπ.) και συγκριθούν με τις δαπάνες από την ενοικίαση ενός σκάφους αναψυχής.

Συνολικά, ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής εκτιμάται πως έχει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης και μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω άνοδο της τουριστικής κίνησης από το εξωτερικό. Οι κλιματολογικές συνθήκες σε συνδυασμό με τα μοναδικής ομορφιάς αξιοθέατα που διαθέτει η χώρα μας δύσκολα συναντώνται σε άλλες χώρες.

Το μεγάλο πρόβλημα με το επαγγελματικό γιότινγκ στην Ελλάδα, όπως υποστηρίζουν δεν είναι η έλλειψη ζήτησης ή οι ελλιπείς υποδομές σε μαρίνες, αλλά οι συνεχείς αλλαγές στο φορολογικό και θεσμικό καθεστώς. Παρ' όλα αυτά θεωρείται πως η ψήφιση νομοσχεδίου από τη Βουλή των Ελλήνων που αφορά τη λειτουργία του θαλάσσιου τουρισμού (όπως η υποβολή με ηλεκτρονικό τρόπο των ναυλοσυμφώνων στις αρμόδιες αρχές) είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Επιπλέον, προκειμένου να ενισχύσει το θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας το υπουργείο Ναυτιλίας, δημιούργησε το Λιμεναρχείο Σαρωνικού, το οποίο όπως δήλωσε ο κ. Μιλ. Βαρβιτσιώτης στην τελετή εγκαινίων για το 34ο Ναυτικό Σαλόνι θα ειδικεύεται στα θέματα των σκαφών αναψυχής και θα ξεκινά από το ΣΕΦ και θα φθάνει μέχρι τη Σαρωνίδα, καλύπτοντας όλο το θαλάσιο και παράκτιο πληθυσμό της Αττικής.

Από τον Σεπτέμβριο άρχισαν οι προκρατήσεις

Αισιοδοξία και για την επόμενη χρονιά

Προσδοκίες πως και η επόμενη σεζόν για τον θαλάσσιο τουρισμό θα είναι εξίσου καλή, αν όχι καλύτερη από τη φετινή εκφράζουν άνθρωποι του χώρου. Όπως αναφέρει στην «Η» ο αντιπρόεδρος της «Κυριακούλης», Σπύρος Κυριακούλης τα στατιστικά στοιχεία από τις προκρατήσεις αλλά και τα μέχρι στιγμής μηνύματα που έρχονται από τα ναυλομεσιτικά γραφεία σε Ελλάδα και εξωτερικό για την πορεία της τουριστικής κίνησης το 2015 είναι θετικά τόσο για την αγορά όσο και για την ίδια την εταιρεία.

Η «Κυριακούλης», μάλιστα, ξεκίνησε ήδη την εφαρμογή συγκεκριμένου προγράμματος μάρκετινγκ που αφορά στην προσέλκυση πελατών για την επόμενη τουριστική περίοδο, καθώς τον Σεπτέμβριο κάθε έτους ξεκινούν οι κρατήσεις για το επόμενο έτος. Ο κ. Σπύρος Κυριακούλης διευκρινίζει πως η εταιρεία δεν εφαρμόζει κάποια ειδική πολιτική προσφορών, όπως κάνουν για παράδειγμα τα ξενοδοχεία.

Και αυτό, όπως εξηγεί, γιατί πρώτον η διοίκησή της δεν επιθυμεί να εμπλακεί σε ένα πόλεμο τιμών με τους ανταγωνιστές του, μια πρακτική που θα έβλαπτε τις οικονομικές επιδόσεις του και δεύτερον, διότι εκτιμά ότι «η μεταγενέστερη παροχή προσφορών επιβραβεύει τους πελάτες που κάνουν κρατήσεις τελευταίας στιγμής και τιμωρεί τους πελάτες που πραγματοποιούν τις κρατήσεις τους σε χρονικό διάστημα κοντινό της ημερομηνίας δημοσιοποίησης των τιμοκαταλόγων ναύλωσης του ομίλου».

Ο κ. Κυριακούλης υπογραμμίζει τέλος, ότι από την εξέταση των στατιστικών στοιχείων της περιόδου 01/01 ? 31/12/2014 που αφορούν τους εκτελεσμένους και τους υπό εκτέλεση ναύλους, το 2014 θα είναι για την «Κυριακούλης» καλύτερο απο το 2013.