22 Οκτωβρίου 2014

Πώς η επένδυση της Cosco θα “απογειώσει” τον Πειραιά

Σε κυρίαρχο λιμάνι μεταφόρτωσης στην Ευρώπη, με τεράστια οφέλη για τα οικονομικά μεγέθη του ΟΛΠ, μεταμορφώνει τον Πειραιά η επένδυση των 230 εκατ. ευρώ της Cosco για την κατασκευή, ανάπτυξη και εξοπλισμό του δυτικού τμήματος του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και τη δημιουργία νέου τερματικού σταθμού πετρελαιοειδών.

Εν όψει της έκτακτης γενικής συνέλευσης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ), στις 11/11 όπου οι μέτοχοι θα κληθούν να εγκρίνουν το φιλικό διακανονισμό με τη Cosco (Υποβολή προς έγκριση του Σχεδίου Συμφωνητικού Β΄ Τροποποίησης μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ για την κατασκευή του δυτικού Προβλήτα ΙΙΙ και την ανακαίνιση του Προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ με νέο εξοπλισμό, ύψους επένδυσης 230 εκατ.ευρώ) έχουν δημοσιοποιηθεί λεπτομέρειες για το project των Κινέζων στον Πειραιά, που πέραν άλλων οφελειών, θα αναβαθμίσει τεχνολογικά τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, ώστε να μπορούν να υποδέχονται πλοία νέας γενιάς (18.000 TEUS), καθιστώντας τον Πειραιά διεθνή κόμβο μεταφόρτωσης στη Μεσόγειου.

Με βάση, λοιπόν, την εισήγηση του επικεφαλής του ΟΛΠ Ανωμερίτη, όπως αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της εταιρείας, η καθαρά παρούσα αξία της σύμβασης αυτής θα ανέλθει, όταν ολοκληρωθεί η επένδυση σε 860 εκατ. ευρώ κατά το απαισιόδοξο σενάριο και σε 1,08 δισ. ευρώ στο πιο αισιόδοξο σενάριο, από 498 εκ. ευρώ που ήταν κατά την έναρξη της αρχικής σύμβασης.

Όσο για τα άμεσα οικονομικά οφέλη του ΟΛΠ, με δεδομένo ότι το ποσοστό εσόδων του Οργανισμού επί των συνολικών εσόδων της ΣΕΠ Α.Ε. παραμένει σταθερό (24,5% από το 2017) και οι κινήσεις φορτίων αυξάνονται από 3,7 εκατ. TEUS, σε 6,2 εκατ. TEUS (μονάδα μέτρησης containers), η εταιρεία αναμένει σημαντικότατη αύξηση σε έσοδα και κέρδη. Σημειώνεται πως σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του οργανισμού και χωρίς να συνυπολογιστεί η αύξηση της δυναμικότητας του τερματικού λιμένα από τη νεα επενδυση της Cosco για την ανάπτυξη του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ, το ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης που θα καταβάλει στην ΟΛΠ ΑΕ η θυγατρική της Cosco Pacific, ΣΕΠ ΑΕ για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, θα αυξηθεί σε 80,1 εκατ. το 2018, από τα 34,1 εκατ. ευρώ το 2013.

Όπως έχει δημοσιοποιήσει το Capital.gr., η επένδυση των Κινέζων που θα χρηματοδοτηθεί εξ’ ολοκλήρου από την θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ Α.Ε., αφορά όχι μόνον στην κατασκευή του δυτικού τμήματος του Προβλήτα ΙΙΙ αλλά και την κατασκευή για λογαριασμό του ΟΛΠ του νέου τερματικού σταθμού Προβλητών Πετρελαιοειδών, όπως και την αναβάθμιση του Προβλήτα ΙΙ με 12 E-RTG’s, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του. Επίσης η κινεζική πλευρά δεσμεύεται να αναβαθμίσει τον Ανατολικό και Δυτικό Προβλήτα ΙΙΙ με εξοπλισμό κατ’ ελάχιστον επτά γερανογέφυρες Super Post Panamax και 16 RMG’s, ώστε να δέχεται τα νέας γενιάς πλοία.

Με τα παραπάνω έργα θα αυξήσει τη δυναμικότητα του Σταθμού εμπορευματοκιβωτίων της ΣΕΠ από 3.700.000 TEU ετησίως σε 6.200.000 TEU. Εάν σε αυτά προστεθούν και οι δυνατότητες του Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ίδιος ο ΟΛΠ και η διακίνηση προσεγγίσει τη δυναμικότητα τότε ο Πειραιάς αναδεικνύεται όχι μόνον στο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου αλλά και σε ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπη και παγκοσμίως.

Το ΤΑΙΠΕΔ

Εν όψει, πάντως, της επικείμενης γενικής συνέλευσης του Οργανισμού, κύκλοι με στενή γνώση των διαδικασιών επισημαίνουν ότι το συμβατικό κείμενο που απεστάλη από το διοικητικό συμβούλιο στη γενική συνέλευση του ΟΛΠ, είναι το αρχικό κείμενο για το οποίο άλλωστε υπάρχει και συμφωνία με τη ΣΕΠ ΑΕ, και όχι κείμενο που να «θεραπεύει» τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου με τις οποίες το τελευταίο πρόσφατα ενέκρινε τον φιλικό διακανονισμό.

Στο γεγονός αυτό, δηλαδή στην ύπαρξη διαφοροποίησης με τις παρατηρήσεις του Ελεγκτικού, αποδίδουν οι ίδιες πηγές και την επιφυλακτικότητα που επέδειξαν στην συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ τη Δευτέρα, οι εκπρόσωποι του βασικού μετόχου, ΤΑΙΠΕΔ.

Από την πλευρά του Ταμείου, πληροφορίες θέλουν να διατηρούνται οι επιφυλάξεις και να εξετάζεται η στάση που θα κρατήσει στη γενική συνέλευση, της οποίας και την κατασταστική πλειοψηφία ελέγχει. Και αυτό διότι, θέλει να αποφύγει «υποτροπή» όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, σε γραφειοκρατικές διαδικασίες που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν και τον διαγωνισμό για την πώληση του 67,7% της εισηγμένης.

Ο τρίτος ενδιαφερόμενος, δηλαδή η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά, ΣΕΠ ΑΕ, δεν εμφανίζεται πάντως να ανησυχεί σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, για τον τρόπο με τον οποίο προχωρά προς το τελικό στάδιο, αυτό της Ολομέλειας της Βουλής, η νέα σύμβαση που θα ξεκλειδώσει την επένδυση των 230 εκατ. ευρώ στο δυτικό τμήμα του λιμανιού.



Πηγή:www.capital.gr