Οι καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων και πρόσθετων απαλλοτριώσεων, τα πισωγυρίσματα λόγω δικαστικών εμπλοκών αλλά και τα προβλήματα ρευστότητας που εξαρχής αντιμετώπιζε από την έναρξη του έργου η ανάδοχος ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda ήταν οι βασικές αιτίες για το σημερινό αδιέξοδο του μετρό Θεσσαλονίκης, με αποκορύφωμα το αίτημα της διάλυσης της σύμβασης από την κοινοπραξία την περασμένη εδομάδα.
Σύμφωνα με έγγραφο το οποίο διαβίβασε στη Βουλή η Αττικό Μετρό, ως κύριος του έργου, στην περίπτωση που ο ανάδοχος ζητούσε παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου και συνεχίζονταν οι εργασίες με τους προβλεπόμενους από τα χρονοδιαγράμματα ρυθμούς, θα ήταν δυνατή η ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2018, σε πρώτη φάση χωρίς το σταθμό «Βενιζέλου». Υπενθυμίζεται εδώ ότι το έργο αυτή την στιγμή είναι ολοκληρωμένο σε ποσοστό μικρότερο του 30%. Στην περίπτωση του αιτήματος διάλυσης της σύμβασης από τον ανάδοχο, όπως συνέβη την περασμένη εβδομάδα, ο κύριος του έργου οφείλει να επαναδημοπρατήσει τις υπολειπόμενες εργασίες, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση του έργου για ένα έως δύο ακόμη χρόνια, ενώ στην παρούσα φάση φαίνεται ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα περαιτέρω διαπραγμάτευσης με τον ανάδοχο για τις διεκδικήσεις του, οι οποίες θα κριθούν στο πλαίσιο της διαιτησίας.
Η Αττικό Μετρό αναφέρεται και στα προβλήματα που οδήγησαν στις μεγάλες καθυστερήσεις ώς προς την πρόοδο των εργασιών την τελευταία οκταετία και τις ενέργειες που έγιναν προς την επίλυσή τους. Οπως επισημαίνεται στο σχετικό έγγραφο, σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, οι οποίες βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας απαιτούν ιδιαίτερα χρονοβόρες διαδικασίες, προωθήθηκαν με το Ν.4070/12 συμπληρωματικές ρυθμίσεις που σκοπό έχουν την επιτάχυνσή τους.
Επιπλέον, προκειμένου να διευκολυνθεί ο ανάδοχος ως προς τα χρηματοδοτικά του προβλήματα, προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση, με το Ν.4093/2012, για τη χορήγηση συμπληρωματικής προκαταβολής σε παλαιές συμβάσεις, ώστε το συνολικό ύψος της να είναι, ως ποσοστό, το ίδιο με το ισχύον για τις νέες συμβάσεις μεγάλων δημόσιων έργων.
Για την επίσπευση της επίλυσης των διαφωνιών και διεκδικήσεων του αναδόχου, οι οποίες μετά την απόρριψή τους από την Αττικό Μετρό, είχαν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη, προωθήθηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις, με τον Ν.4155/2013 και το Ν.4264/2014 προκειμένου να επιλυθούν μέσω διαιτησίας, όπερ και εγένετο. Επιπλέον, όπως αναφέρεται, για την αντιμετώπιση των πλημμυριών προβλημάτων που δημιουργούσε μπαζωμένο, από το Δήμο Θεσσαλονίκης, ρέμα στην περιοχή του σταθμού Ν. Ελβετία, διατέθηκαν το περασμένο καλοκαίρι 950.000 ευρώ για τη διευθέτηση των όμβριων υδάτων, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές 2015.
http://www.karfitsa.gr/2014/12/26/attiko-metro-etsi-ftasame-se-adieksodo/
Σύμφωνα με έγγραφο το οποίο διαβίβασε στη Βουλή η Αττικό Μετρό, ως κύριος του έργου, στην περίπτωση που ο ανάδοχος ζητούσε παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου και συνεχίζονταν οι εργασίες με τους προβλεπόμενους από τα χρονοδιαγράμματα ρυθμούς, θα ήταν δυνατή η ολοκλήρωση του έργου μέσα στο 2018, σε πρώτη φάση χωρίς το σταθμό «Βενιζέλου». Υπενθυμίζεται εδώ ότι το έργο αυτή την στιγμή είναι ολοκληρωμένο σε ποσοστό μικρότερο του 30%. Στην περίπτωση του αιτήματος διάλυσης της σύμβασης από τον ανάδοχο, όπως συνέβη την περασμένη εβδομάδα, ο κύριος του έργου οφείλει να επαναδημοπρατήσει τις υπολειπόμενες εργασίες, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση του έργου για ένα έως δύο ακόμη χρόνια, ενώ στην παρούσα φάση φαίνεται ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα περαιτέρω διαπραγμάτευσης με τον ανάδοχο για τις διεκδικήσεις του, οι οποίες θα κριθούν στο πλαίσιο της διαιτησίας.
Η Αττικό Μετρό αναφέρεται και στα προβλήματα που οδήγησαν στις μεγάλες καθυστερήσεις ώς προς την πρόοδο των εργασιών την τελευταία οκταετία και τις ενέργειες που έγιναν προς την επίλυσή τους. Οπως επισημαίνεται στο σχετικό έγγραφο, σχετικά με τις απαλλοτριώσεις, οι οποίες βάσει της υφιστάμενης νομοθεσίας απαιτούν ιδιαίτερα χρονοβόρες διαδικασίες, προωθήθηκαν με το Ν.4070/12 συμπληρωματικές ρυθμίσεις που σκοπό έχουν την επιτάχυνσή τους.
Επιπλέον, προκειμένου να διευκολυνθεί ο ανάδοχος ως προς τα χρηματοδοτικά του προβλήματα, προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση, με το Ν.4093/2012, για τη χορήγηση συμπληρωματικής προκαταβολής σε παλαιές συμβάσεις, ώστε το συνολικό ύψος της να είναι, ως ποσοστό, το ίδιο με το ισχύον για τις νέες συμβάσεις μεγάλων δημόσιων έργων.
Για την επίσπευση της επίλυσης των διαφωνιών και διεκδικήσεων του αναδόχου, οι οποίες μετά την απόρριψή τους από την Αττικό Μετρό, είχαν παραπεμφθεί στη δικαιοσύνη, προωθήθηκαν νομοθετικές ρυθμίσεις, με τον Ν.4155/2013 και το Ν.4264/2014 προκειμένου να επιλυθούν μέσω διαιτησίας, όπερ και εγένετο. Επιπλέον, όπως αναφέρεται, για την αντιμετώπιση των πλημμυριών προβλημάτων που δημιουργούσε μπαζωμένο, από το Δήμο Θεσσαλονίκης, ρέμα στην περιοχή του σταθμού Ν. Ελβετία, διατέθηκαν το περασμένο καλοκαίρι 950.000 ευρώ για τη διευθέτηση των όμβριων υδάτων, έργο που αναμένεται να ολοκληρωθεί αρχές 2015.
http://www.karfitsa.gr/2014/12/26/attiko-metro-etsi-ftasame-se-adieksodo/