24 Ιανουαρίου 2015

Μούφα η δήθεν απήχηση του #asktsipras-Το «ψαγμένο διαδίκτυο» θα κρίνει την αναμέτρηση Σαμαρά – ΣΥΡΙΖΑ;

Πώς βλέπουν οι χρήστες του ελληνικού διαδικτύου τους δυο βασικούς μονομάχους των εκλογών, τη Νέα Δημοκρατία και το ΣΥΡΙΖΑ; Τι απήχηση έχουν οι αρχηγοί τους Αντώνης Σαμαράς και Αλέξης Τσίπρας αντίστοιχα; Ποιο είναι το «πεδίο αναμέτρησης» των υποστηρικτών τους;

Σε αυτά τα ερωτήματα προσπαθούμε να απαντήσουμε με το δεύτερο  μέρος της ανάλυσής μας, πάντα με την βοήθεια του Palo Professional, αναλύοντας τα διαδικτυακά δημοσιεύματα της περιόδου 11-20/1/2015.

Τα στοιχεία του Palo Pro για τις αναφορές στο διαδίκτυο για τη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν ότι η αξιωματική αντιπολίτευση συγκεντρώνει περισσότερες αναφορές συγκριτικά με τη ΝΔ. Πιο συγκεκριμένα ο ΣΥΡΙΖΑ καταγράφει συνολικά 113.816 αναφορές (Sites 4.190 , Blogs 8.360,  Opinions 262, Facebook 7.918, Twitter 92.393, Youtube 668, Forums 25), σχεδόν διπλάσιες από τη ΝΔ η οποία συγκεντρώνει 55.353 αναφορές για την ίδια περίοδο (Sites 2636, Blogs 5.965, Opinions 121, Facebook 3.876, Twitter 42.499, Youtube 250, Forums 6).

Αντιστρόφως ανάλογα είναι τα μεγέθη που αφορούν στους πολιτικούς αρχηγούς των δύο κομμάτων. Ο Αντώνης Σαμαράς κυριαρχεί συντριπτικά έναντι του Αλέξη Τσίπρα με 61.040 αναφορές (Sites 1.805, Blogs 4.393, Opinions 91, Facebook 3.142, Twitter 51.413,  Youtube 183  Forums 13) ενώ αντίθετα ο Αλέξης Τσίπρας καταγράφει πολύ χαμηλό αριθμών αναφορών 12.533(Sites 1.342, Blogs 2.155,Opinions 60, Facebook 1294, Twitter 7.587,  Youtube 94,  Forums  1).

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατανομή των συναισθημάτων στο ελληνικό διαδίκτυο για τους δυο αρχηγούς των κομμάτων σύμφωνα με τα στοιχεία του Palo Pro. Ο Αντώνης Σαμαράς καταγράφει 16.889 αρνητικά  και 8.459 θετικά συναισθήματα. Ο Αλέξης Τσίπρας με συγκριτικά πιο χαμηλό αριθμό αναφορών εμφανίζει 2.338 αρνητικά και 2.022 θετικά συναισθήματα.


Με τη βοήθεια του εργαλείου  Top 10 Topics  του Palo Pro εντοπίσαμε τις πιο δημοφιλείς αναφορές στο ελληνικό διαδίκτυο  για Ν.Δ., Αντώνη Σαμαρά, ΣΥΡΙΖΑ και Αλέξη Τσίπρα. Πιο συγκεκριμένα:

Για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο μεγάλο αριθμό αναφορών σχετικά με τη Ν.Δ.  συγκεντρώνουν θέματα όπως τα ευρήματα των δημοσκοπήσεων, η εισαγγελική παρέμβαση για ενδείξεις για υποκλοπές σε κόμματα, οι αντιδράσεις του κόμματος της Ν.Δ. σε εκπομπή του ηθοποιού  Λάκη Λαζόπουλου,  στις  δηλώσεις του δημοσιογράφου Κώστα Αρβανίτη και στις δηλώσεις του Γιώργου Χιωτίδη για πιθανή έξοδο από το ευρώ.

Η φράση «Ο  ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπρας είναι το ατύχημα που δεν θα συμβεί ποτέ στην Ελλάδα» (αναφέρεται σχετικά στις δηλώσεις του κ. Τσίπρα στη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 για τους φορολογικούς συντελεστές) είναι αυτή που κυριάρχησε στα μηνύματα του twitter στις 20/1/2015 επί του  52% του συνολικού ποσοστού των αναφορών με 30% αρνητικά και 12% θετικά συναισθήματα. Η ίδια είδηση  (πρόκειται ουσιαστικά για ανακοίνωση του κόμματος και αναφέρεται σε μέτρα που θα εφαρμόσει ο ΣΥΡΙΖΑ ,όπως φορολόγηση εισοδήματος με 60%, χαράτσι 1% στους τζίρους των επιχειρήσεων, τετραπλασιασμός του φόρου ακινήτων, φόρος επί του συνόλου των συναλλαγών με τις τράπεζες, αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων και εργοδοτών, φόρος σε όλες τις χρηματιστηριακές συναλλαγές) εμφανίζεται με υψηλά ποσοστά (άνω του 44%) σε κοινοποιήσεις στο facebook και σε κείμενα γνώμης.

Εξίσου μεγάλα ποσοστά  (42% επί των συνολικών  αναφορών με 30% αρνητικά συναισθήματα)  συγκεντρώνουν τα σχόλια που σχετίζονται με την διάδοση των δηλώσεων του υποψήφιου βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργου Χιωτίδη, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρήσει σε παύση πληρωμών και έξοδο από το ευρώ.

Στην 12η θέση των αναφορών βρίσκεται δημοσίευμα της εφημερίδας τα ΝΕΑ που αναφέρεται  στα σημάδια υποκλοπών και παρακολούθησης κινητών τηλεφώνων σε περιοχές κοντά στα γραφεία της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και σε άλλα κεντρικά σημεία της όπως έδειξαν 17.371 μετρήσεις διενεργήθηκαν με τη συσκευή Cryptophone 500 της γερμανικής εταιρείας GSMK.

Αντιθέτως πολύ χαμηλά στις αναφορές των χρηστών του διαδικτύου (36η θέση) βρίσκεται το πολυπροβαλλόμενο στα μέσα ενημέρωσης backstage βίντεο από προεκλογικό σποτ του Αντώνη Σαμαρά.

Υψηλά ποσοστά συγκεντρώνουν οι αναφορές στον Αντώνη Σαμαρά που έχουν σχέση με τις διεθνείς επαφές του (συμμετοχή στην πορεία για την τρομοκρατία στο Παρίσι, επίσκεψη Ραχόϊ) , οι δηλώσεις του για την αντιμετώπιση του προβλήματος που προέκυψε με την ισοτιμία ελβετικού φράγκου- ευρώ ( «ένας από τους πρώτους νόμους που θα κατατεθεί στη Βουλή, αμέσως μετά τις εκλογές θα είναι αυτός που θα ρυθμίζει το ζήτημα που προέκυψε από τις συναλλαγματικές ισοτιμίες σε βάρος 70.000 δανειοληπτών, μετά τις εξελίξεις με το ελβετικό φράγκο»), και η στήριξη του Κώστα Καραμανλή στο πρόσωπο του Αντώνη Σαμαρά. Οι παραπάνω αναφορές παρουσιάζουν μεγάλα ποσοστά θετικών συναισθημάτων (άνω του 30%) και μεγάλο αριθμό αναδημοσιεύσεων.

Αντιθέτως το σύνολο των αρνητικών συναισθημάτων παρουσιάζουν ειδήσεις και σχόλια που αναφέρονται στις σχέσεις του Αντώνη Σαμαρά με την «ακροδεξιά πτέρυγα της Ν.Δ.» (Βορίδης, Γεωργιάδης, Μπαλτάκος) ενώ ιδιαίτερο ποσοστό αναφορών παρουσιάζει και η είδηση για την πιθανή επαφή Αβραμόπουλου-Τσίπρα (με αφορμή τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ μετά τη δήλωση του Έλληνα επιτρόπου κ. Αβραμόπουλου, ο οποίος τόνισε ότι πρέπει να υπάρξει ευελιξία ως προς την τήρηση του Συμφώνου Σταθερότητας για τις χώρες του νότου) σε ποσοστά 47% και 40% αντίστοιχα.

Οι αναφορές στον ΣΥΡΙΖΑ αυξάνονται μετά –κυρίως- από δηλώσεις στελεχών του οι οποίες αναπαράγονται ή επαναπροωθούνται στο διαδίκτυο καθώς προκαλούν το φαινόμενο δράση-αντίδραση. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση με τις δηλώσεις της κ. Ραχήλ Μακρή καθώς και τις δηλώσεις άλλων στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ( Δραγασάκης, Βαρουφάκης, Μηλιός, Χιωτίδης) που συγκεντρώνουν ανά περίπτωση ποσοστά μέχρι και 56% με έντονο το αρνητικό συναίσθημα στο σύνολο των περιπτώσεων.

Από τις 18/1 πληθαίνουν τα «θετικού περιεχομένου» μηνύματα για τον ΣΥΡΙΖΑ (υψηλά ποσοστά δημοσκοπήσεων, μέτρα ΣΥΡΙΖΑ που ανακουφίζουν από την οικονομική ανασφάλεια και κρίση, σχέσεις ΣΥΡΙΖΑ με κόμματα της Ευρώπης και στελέχη τηε ΕΕ).

Όσον αφορά στον αρχηγό του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αλέξη Τσίπρα μεγάλα ποσοστά αναφορών άνω του 38% συγκεντρώνουν οι αναφορές στα δημοσιεύματα της Deutsche Welle ( "Σε θέση ισχύος Τσίπρας και ΣΙΑ"), των  New York Times,    της Wall Street Journal (Ο Τσίπρας θα χρειαστεί να "πουλήσει" τον συμβιβασμό στους ριζοσπάστες του ΣΥΡΙΖΑ) και σε άρθρο του κ. Τσίπρα στην εφημερίδα Financial Times, υπό τον τίτλο «Τελειώστε με τη λιτότητα πριν ο φόβος σκοτώσει την Ελληνική Δημοκρατία» (End austerity before fear kills Greek Democracy).

Αντιθέτως και σύμφωνα με το Palo Pro η πολυδιαφημιζόμενη συνέντευξη στο Twitter που έδωσε ο Αλέξης Τσίπρας δεν συγκέντρωσε το ενδιαφέρον των χρηστών του διαδικτύου και καταγράφεται στις χαμηλές θέσεις της θεματικής κατάταξης (37η θέση).

Το κύριο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι τον κύριο λόγο έχουν πλέον οι «έξυπνοι» και «ψαγμένοι» χρήστες του διαδικτύου που επιλέγουν τι θα διαβάσουν, τι θα προτείνουν και τι θα σχολιάσουν.

Σε αυτό το πλαίσιο , εξακολουθεί να ισχύει η διαπίστωση που κάναμε και στην προηγούμενη ανάλυσή μας σύμφωνα με την οποία «το δυνατό χαρτί της ΝΔ είναι ο Αντώνης Σαμαράς και του Τσίπρα ο ΣΥΡΙΖΑ!»

Σε αρκετές περιπτώσεις υπάρχει διάσταση  σε αυτό που επιχειρείται να προβληθεί ως δημοφιλές και σε αυτό που τελικά εξελίσσεται σε δημοφιλές. Αυτή η διαπίστωση καθιστά ευάλωτα τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης και αναδεικνύει το διαδίκτυο σε κυρίαρχο μέσο πληροφόρησης και «διαλόγου» λόγω της αμεσότητας και διαδραστικότητάς του.

Ίσως το διαδίκτυο αναδειχθεί σε «μυστικό όπλο» αυτών των εκλογών και αυτό θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε και στις επόμενες αναλύσεις που θα ακολουθήσουν.






Η ανάλυση έγινε με την υπηρεσία palo pro, το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο διαχείρισης φήμης στο διαδίκτυο. Για περισσότερες πληροφορίες και σε βάθος ανάλυση των αναφορών επικοινωνήστε μαζί μας στοcustomerservicepro@palo.gr

Νίκος Αρβανίτης/Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας