21 Ιανουαρίου 2015

Δραγασάκης: Δεν αναγνωρίζουμε τα Μνημόνια... θέλουμε όμως τα δανεικά κι αγύριστα

Χρόνο για να παρουσιάσει ένα νέο πρόγραμμα σε τέσσερις άξονες, με διαφορετικούς δημοσιονομικούς στόχους, θα ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ, αν γίνει κυβέρνηση, όπως είπε ο Γιάννης Δραγασάκης, σε debate με τον Γκίκα Χαρδούβελη.
Ο κ. Δραγασάκης είπε ότι όλα ξεκινούν από την αρχή με την αξιολόγηση, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ σέβεται τους θεσμούς αλλά δεν αναγνωρίζει το μνημόνιο και θα ζητήσει να διερευνηθεί το πώς φτάσαμε στην υιοθέτησή του. Πρέπει να δούμε, είπε, τι ήταν αναγκαίο και αποτελεί υποχρέωση απέναντι στην Ευρώπη και τι επιχείρησαν κατεστημένα συμφέροντα να εντάξουν μέσα σε αυτό. Δεν συνομιλούμε με την τρόικα, αλλά με τους θεσμούς της Ευρώπης, διευκρίνισε χαρακτηριστικά στους δημοσιογράφους μετά την ομιλία του.

Από τις δηλώσεις του κ. Δραγασάκη προκύπτει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει τις δανειακές συμβάσεις και το χρέος, θα αμφισβητήσει, όμως, τη νομιμοποίηση των μνημονίων αλλά και την οικονομική αποτελεσματικότητά τους, καθώς το χρέος παραμένει μη βιώσιμο και η οικονομία δεν έχει προοπτική ανάπτυξης, ώστε να μπορεί να αποπληρώσει τα χρέη.

Την εκτίμηση ότι για την κυβέρνηση που θα προκύψει «δεν υπάρχει η άνεση και η πολυτέλεια χρόνου» καθώς σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις λόγω των ασφυκτικών χρονικών προθεσμιών εξέφρασε ο υπουργός Οικονομικών στη συζήτηση με τον Executive Editor Daniel Franklin και τον υποψήφιο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννη Δραγασάκη, με θέμα: «Greece's Election: what do we envisage for 2015» στο «Gala dinner-The world in 2015» του Economist.

H EKT αναμένεται να ανακοινώσει στις 22 Ιανουαρίου τις λεπτομέρειες του Προγράμματος Ποσοτικής Χαλάρωσης που αναμένεται να εφαρμόσει την επόμενη περίοδο. Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε και αν υποθέσουμε ότι το συνολικό ύψος του Προγράμματος Ποσοτικής χαλάρωσης είναι €550 δις, τότε το συνολικό ύψος των ελληνικών ομολόγων που θα αγόραζε η ΕΚΤ ανέρχεται σε περίπου €16 δισ. Δήλωσε ο υπουργός.

Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι τελικά η απόφαση της ΕΚΤ όσον αφορά την ποσοτική χαλάρωση. 

Γνωρίζουμε όμως ότι:
Η Ελλάδα έχει τον υψηλότερο αποπληθωρισμό στην Ευρώπη, το υψηλότερο χρέος και τα υψηλότερα επιτόκια δανεισμού. Με άλλα λόγια είμαστε και θεωρητικά και πρακτικά ο ιδανικός αποδέκτης του Προγράμματος Ποσοτικής Χαλάρωσης. Επομένως, δεν θα πρέπει το παραπάνω ποσό να περιοριστεί, δηλαδή να τεθούν επιπλέον όροι όπως π.χ. η πιστοληπτική αξιολόγηση της χώρας κτλ.

Υπάρχει, βέβαια, η προειδοποίηση της ΕΚΤ για μη χρήση του προγράμματος της ποσοτικής χαλάρωσης αν η χώρα πάψει να βρίσκεται υπό πρόγραμμα. Σήμερα, όμως βρίσκεται σε πρόγραμμα.

Σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, το Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης δεν είναι αρκετό από μόνο του για να λύσει τα προβλήματα ρευστότητας της ελληνικής οικονομίας. Είναι όμως, ένα ακόμη εργαλείο άσκησης νομισματικής πολιτικής, που ενισχύει τη ρευστότητα και, βραχυπρόθεσμα, τη ζήτηση αγαθών και υπηρεσιών στην ελληνική οικονομία.

"Έρχομαι τώρα στην επόμενη εβδομάδα", δήλωσε ο ίδιος. Μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου, για την κυβέρνηση που θα προκύψει, δεν υπάρχει η άνεση και η πολυτέλεια χρόνου. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις λόγω των ασφυκτικών χρονικών προθεσμιών.

Αποφάσεις που δεν θα οδηγούν σε μονομερείς ενέργειες αλλά που θα είναι στην κατεύθυνση της ολοκλήρωσης της διαπραγμάτευσης με τους εταίρους μας. Πρέπει να κλείσει και η τελευταία αξιολόγηση του 2ου Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής, έως τις 28/2/2014. Με επανεκλογή της παρούσας κυβέρνησης, αυτό είναι εφικτό να γίνει.
Εάν κλείσει η αξιολόγηση, τότε η Ελλάδα θα εισπράξει €7,2 δις και θα έχει πρόσβαση στην χρηματοδότηση της ΕΚΤ.


Νέα σχέση με τους Ευρωπαίους
Η χώρα θα καθορίσει μαζί με τους Ευρωπαίους εταίρους, τους όρους που θα διέπουν τον ευρωπαϊκό προληπτικό μηχανισμό στήριξης, τον ECCL (Enhanced Conditions Credit Line). Το ποσό της πιστωτικής αυτής γραμμής αναμένεται να προέλθει από την επιστροφή του μεγαλύτερου ποσού, περίπου €10 δις, από το ΤΧΣ.

Η ύπαρξη του ECCL θα μειώσει και τα επιτόκια δανεισμού του ελληνικού δημοσίου από τις αγορές. Η χώρα θα έχει ικανοποιητική πρόσβαση στην χρηματοδότηση των αναγκών της από την ελεύθερη αγορά.

Η σχέση με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο θα μπορούσε να μεταβληθεί σε πιστοληπτική γραμμή στήριξης (precautionary agreement), σε αντιστοιχία με το ευρωπαϊκό ECCL. Σύμφωνα με το υπάρχον πρόγραμμα, από το ΔΝΤ θα παίρναμε πέραν από τα €3,6 δις του 2014, επιπλέον δάνεια το 2015 και στο πρώτο τρίμηνο του 2016 περίπου €9 δις. Το ποσό αυτό μετατρέπεται σε πιστοληπτική γραμμή.

Τι μπορούμε να πετύχουμε και τι όχι
Κούρεμα δεν συζητείται από τους εταίρους. Επειδή απαιτείται ομοφωνία, δεν βλέπω εφικτή την αποδοχή ενός τέτοιου αιτήματος προς την πλευρά των επίσημων δανειστών, σημείωσε ο ΥΠΟΙΚ.

Η νέα κυβέρνηση πιθανόν να καταλήξει σε συμφωνία που θα περιλαμβάνει την επιμήκυνση της διάρκειας λήξης των δανείων του επίσημου τομέα, πρόσθεσε κάνοντας λόγο για πιθανή μετατροπή επιτοκίων από κυμαινόμενα σε σταθερά. "Θα το θέλαμε. Θα μας προστατεύσει από μια μελλοντική μεγάλη αύξηση των επιτοκίων", σημείωσε χαρακτηριστικά.

Για να είμαστε ειλικρινείς, οποιοδήποτε μέτρο ελάφρυνσης του χρέους θα ήταν δώρον-άδωρον αν δεν συνεχιστούν οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, πολλώ δε μάλλον αν ανατραπούν. Δεν πρέπει να επιστρέψουμε στην εποχή των ελλειμμάτων.

Τι θα σημαίνει η καθυστέρηση;
Αν υπάρξει μια παρατεταμένη περίοδος διαβούλευσης και διαπραγμάτευσης, χωρίς ορατό αποτέλεσμα και χρόνο ολοκλήρωσης και αν υπάρξουν μαξιμαλιστικές απαιτήσεις, που δεν λαμβάνουν υπόψη τους και το τι μπορεί να δώσει η πλευρά των δανειστών, ή μονομερείς ενέργειες που θα εκτρέπουν τη χώρα από υφιστάμενες υποχρεώσεις, υπάρχει κίνδυνος όχι μόνον για χρηματοδοτικό πρόβλημα στη χώρα, αλλά και για εκτροχιασμό της οικονομίας.

Συγκεκριμένα, ο ΥΠΟΙΚ έκανε λόγο για:
Απώλεια €7,2 δις από δάνεια της ΔΝΤ και από την Ευρωζώνη. Από αυτά τα €1,8 δις είναι καθαρή δωρεά, δεν αποτελούν νέο δάνειο (αποτελεί επιστροφή στην Ελλάδα του κέρδους της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας από την αγορά ελληνικών ομολόγων). Δεν πρέπει να αφήνουμε λεφτά στο τραπέζι. Είναι μεγάλο το ποσό. Αντιστοιχεί σχεδόν με τη φαρμακευτική δαπάνη ενός έτους.

Η απώλεια του παραπάνω ποσού των €7,2 δις θα δυσχέραινε πολύ τη λειτουργία του κράτους, καθώς ήδη από το πρώτο τρίμηνο του 2015 οι χρηματοδοτικές ανάγκες του Δημοσίου είναι μεγάλες, ενώ ευελιξία στη χρηματοδότηση δεν υπάρχει. Το κράτος έχει ήδη δανειστεί το μέγιστο δυνατό ποσό μέσω εντόκων γραμματίων (€15δις) και η πρόσβαση στην αγορά ομολόγων είναι απαγορευτική. Το ελάχιστο που θα συμβεί θα είναι άνοδος των επιτοκίων, γεγονός που έχει αρνητική επίδραση στην οικονομία.

Επιστροφή των €11,4 δις, το μαξιλάρι του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Αυτά είναι χρήματα που δεν χρειάστηκε να χρησιμοποιηθούν μέχρι σήμερα για την προστασία του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Η επιστροφή τους θα μειώσει μεν το ελληνικό χρέος με το αντίστοιχο ποσό, αλλά θα ακυρώσει ένα ποσό ευρωπαϊκών χρημάτων που υπήρχε ως μαξιλάρι.
Η Ελλάδα θα βρεθεί μόνη της να αντιμετωπίσει τις αγορές, όποτε τις χρειαστεί. Δεν θα υπάρχει ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης, κανένα δηλαδή μαξιλάρι ασφαλείας.

Ας μην ξεχνάμε ότι μόλις σήμερα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (EBRD) «πάγωσε» τα σχέδια για χρηματοδότηση €3-6 δις για την ελληνική οικονομία. Αναμένουν λύση στο πρόβλημα της πολιτικής αβεβαιότητας και του κατά πόσο η νέα κυβέρνηση θα παραμείνει σταθερή ως προς τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα, ανέφερε ο κ. Χαρδούβελης.

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα από την 1η Μαρτίου θα σταματήσει την παροχή της συνήθους ρευστότητας που παρέχει στις ελληνικές τράπεζες, και που τον Δεκέμβριο 2014 ανέρχονταν σε περίπου €56δις, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η ΤτΕ, σημαντικά αυξημένη (25%) σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (Νοέμβριος 2014: €44,9 δις).
Η μόνη διέξοδος για τις τράπεζες θα είναι η χρήση μηχανισμού ELA (Emergency Liquidity Assistance) της Τράπεζας της Ελλάδος. Ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί με αποκλειστικό εγγυητή το ελληνικό Δημόσιο και κοστίζει περισσότερο (κόστος ELA: 155 μβ έναντι 5 μβ της ΕΚΤ). Το επιπλέον κόστος θα πιέσει τα εγχώρια επιτόκια δανεισμού των επιχειρήσεων και νοικοκυριών ακόμα πιο ψηλά.

Ήδη τρείς από τις τέσσερις τράπεζες έχουν αιτηθεί την συμμετοχή στο ELA προβλέποντας ότι οι ανάγκες τους σε ρευστότητα θα αυξηθούν την επόμενη περίοδο κυρίως εξαιτίας της αβεβαιότητας που συνεπάγονται οι πολιτικές εξελίξεις
Στις 28 Φεβρουαρίου τελειώνει το Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής για την Ελλάδα. Άρα αν δεν κλείσει η αξιολόγηση μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, απαιτείται παράταση του Προγράμματος, η οποία προϋποθέτει αίτημα της ελληνικής κυβέρνηση ώστε να μην χάσουμε τα όσα περιγράφθηκαν αναλυτικά παραπάνω. Οι θυσίες του ελληνικού λαού είναι σημαντικές για να αφήσουμε την προσπάθεια να πάει χαμένη.

Στη συνέχεια απαιτείται γρήγορο κλείσιμο της αξιολόγησης. Όσο γρηγορότερα τόσο το καλύτερο για την οικονομία. Δεν έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου ακόμα και με παράταση. Η αργοπορία συνεπάγεται δυσκολίες στις πληρωμές του δημοσίου και δυσκολίες στη χρηματοδότησή του. Έχει κόστος για την οικονομία.


Δραγασάκης: Χρειάζεται νέο μεσοπρόθεσμο
«Σεβόμαστε τους θεσμούς της Ευρώπης και τις δανειακές συμβάσεις αλλά θέλουμε να τις επανεξετάσουμε. Υπάρχουν μνημόνια που είναι επιστολές προθέσεων της απελθούσας κυβέρνησης που δεν δεσμεύουν την χώρα», σημείωσε ο επικεφαλής της επιτροπής προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Δραγασάκης.

"Σεβόμαστε την κα. Μέρκελ και τον κ. Σόιμπλε, σεβόμαστε αυτά που λένε αλλά υπάρχει μία ισχυρή πλειοψηφία που συμφωνεί ότι το πρόγραμμα δεν βγαίνει", υπογράμμισε ο κ. Δραγασάκης.

"Οι χώρες τις Ευρώπης πρέπει να κυβερνιούνται με το πιστόλι στο κρόταφο;", διερωτήθηκε ο κ. Δραγασάκης τονίζοντας ότι "το μνημόνιο επιβλήθηκε στην Ελλάδα".

Σύμφωνα με τον κ. Δραγασάκη το τι έγινε στην Ελλάδα αυτά τα χρόνια χρήζει συζήτησης, ενώ αρνήθηκε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει "μυστική διπλωματία".

Ο επικεφαλής της επιτροπής προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι η Ελλάδα χρειάζεται νέο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα αφού τώρα όλο το πλεόνασμα (του προϋπολογισμού) διατίθεται για την εξυπηρέτηση του χρέους. "Αναζητώ έναν οικονομολόγο να μου πει πως θα χρηματοδοτηθεί η ανάπτυξη", διερωτήθηκε.

Ο κ. Δραγασάκης χαρακτήρισε θετικό βήμα την ποσοτική χαλάρωση αλλά όμως σημείωσε "δεν θα λύσει το πρόβλημα της Ευρώπης".

"Παραμένει η ανάγκη για ποσοτική χαλάρωση προσαρμοσμένη στις επενδύσεις και την ανάπτυξη", ανέφερε.

http://www.newmoney.gr/palmos-oikonomias/ellada/item/217305-deite-live-to-proeklogiko-debate-gkika-xardoubeli-gianni-dragasaki