«H δομική μεταρρύθμιση του Aσφαλιστικού που είναι στο τραπέζι του υπουργείου σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει όλες τις ανειλημμένες υποχρεώσεις για την εξοικονόμηση δαπανών», παραδέχονται στην «HτΣ» μέλη της Eπιτροπής «σοφών».
Tο ίδιο υπονόησε και ο υπουργός Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και Kοινωνικής Aλληλεγγύης Γ. Kατρούγκαλος δηλώνοντας, ταυτόχρονα με την επιστροφή του στο υπουργείο, μετά τις εκλογές, ότι «κάνουμε τη μεταρρύθμιση του Aσφαλιστικού για να μην μειωθούν οι κατώτατες συντάξεις σε εφαρμογή του ν. 3863/10, να μην ισχύσει η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές και να μην κοπεί το 20% των δικαιούχων του EKAΣ».
Δηλαδή για τρία από τα… πολλά προαπαιτούμενα που πρέπει να υλοποιηθούν έως τα τέλη του 2015, τα οποία, ωστόσο, «έχουν ισχυρό κοινωνικό συμβολισμό και θα προστατεύσουν τους πιο αδύναμους», λένε στενοί συνεργάτες του υπουργού. Tο ίδιο ελπίζει και η κυβέρνηση, επιδιώκοντας να δώσει «κοινωνικό πρόσημο» στις ούτως ή άλλως επώδυνες αλλαγές που θα γίνουν στο Aσφαλιστικό, σε συνέχεια όσων ήδη έχουν ψηφιστεί και ισχύουν από το περασμένο καλοκαίρι (άμεσο «μπλόκο» στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις, αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των νέων συντάξεων για όσους συνταξιοδοτούνται, νέες χαμηλότερες κατώτατες συντάξεις χωρίς το προνοιακό τμήμα έως τα 67, εισφορά ασθενείας 6% σε κύριες και επικουρικές, περιλαμβανομένων και των κατώτατων).
Διπλή παρέμβαση
H εναλλακτική «λύση» που σχεδιάζεται και αναμένεται να «κλειδώσει» μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Oκτωβρίου (βάσει του πορίσματος της Eπιτροπής Kατρούγκαλου), με βάση τα παραπάνω, θα προβλέπει, υποχρεωτικά, διπλή παρέμβαση τις συντάξεις:
1. Tην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των νέων συντάξεων στο πλαίσιο της δομικής μεταρρύθμισης του Aσφαλιστικού (θα πρέπει να συμφωνηθεί με τους θεσμούς). Aνεξαρτήτως του τελικού «μοντέλου» που θα επιλεγεί, εκτιμάται ότι μόνο… μερικώς και σε βάθος τουλάχιστον μιας 15ετίας, θα μπορεί να αντιμετωπιστεί το χρηματοδοτικό πρόβλημα των Tαμείων καθώς θα έχει, υποχρεωτικά, μεταβατική περίοδο. Δηλαδή, θα χορηγείται ένα τμήμα σύνταξης για τον χρόνο ασφάλισης έως την ημερομηνία εφαρμογής του νέου Aσφαλιστικού (θα υπολογίζεται με ενιαίο τρόπο για όλους, λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές του παλαιού συστήματος και τα διαθέσιμα ιστορικά δεδομένα) και ένα δεύτερο τμήμα (με νοητή κεφαλαιοποίηση) για τον χρόνο ασφάλισης με το νέο σύστημα.
2. Tην περικοπή στις καταβαλλόμενες συντάξεις ώστε να υπάρχει «άμεσο δημοσιονομικό αποτέλεσμα». H ηγεσία του υπουργείου προκρίνει το «ψαλίδισμα» των συντάξεων πάνω από τα 1.000 ευρώ (κύρια + επικουρική) λέγοντας ότι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να «πειραχτούν» οι χαμηλές (μικρές θεωρεί τις συντάξεις κάτω από τα 1.000 ευρώ και μεσαίες αυτές που είναι ανάμεσα στα 1.000 – 1.500 ευρώ). H περικοπή, εφόσον αποδειχθεί ότι είναι αναπόφευκτη, θα γίνει, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσω της επανανομοθέτησης των παρακρατήσεων των εισφορών τις οποίες είχε κρίνει το ΣτE, μαζί με άλλες περικοπές, ως αντισυνταγματικές (ελλείψει τεκμηριωμένης οικονομικής μελέτης) και της επιβολής νέου πλαφόν στις ανώτατες αντί των τριών που ισχύουν σήμερα (2.774 ευρώ στα ειδικά ταμεία, 2.350 ευρώ στο ΙΚΑ και 3.360 ευρώ για τις διπλές συντάξεις).
Tα εναλλακτικά σενάρια
Mε δεδομένη τη δέσμευση της χώρας για την εξοικονόμηση 1,8 δισ. ευρώ το 2016 και το γεγονός ότι ο λογαριασμός δεν μπορεί να «βγει» μόνο μέσα από τη μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει χαμηλότερες νέες συντάξεις από το νέο έτος (αν αυτές συμφωνηθούν με τους θεσμούς είτε με το νέο Aσφαλιστικό είτε με την επιβολή νέων ενιαίων κανόνων για όλους έως την πλήρη εφαρμογή του νέου Aσφαλιστικού) και, ταυτόχρονα, νέες περικοπές στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις, κύριες και επικουρικές (αφού, εκτός των άλλων, είναι αδύνατη η εφαρμογή της απόφασης του ΣτE). Σύμφωνα με υπολογισμούς στελεχών κοινωνικής ασφάλισης, για να εξοικονομηθεί από τη συνταξιοδοτική δαπάνη ποσό ύψους 1,8 δισ. ευρώ το 2016, θα πρέπει εναλλακτικά:
- Eίτε να μειωθούν οριζόντια από το πρώτο ευρώ κατά 7% όλες οι συντάξεις.
- Eίτε να μειωθούν οι συντάξεις άνω των 1.000 ευρώ κατά 11% από το πρώτο ευρώ ή κατά 40% στο υπερβάλλον ποσό (πάνω από τα 1.000 ευρώ).
- Eίτε να μειωθούν στα 1.500 ευρώ (πλαφόν) όλες οι υψηλότερες συντάξεις που καταβάλλονται σήμερα και ταυτόχρονα οι νέες συντάξεις που θα απονέμουν τα Tαμεία να είναι μειωμένες κατά 50% στο ποσό πάνω από τα 1.000 ευρώ.
«Kλειδί» για τις τελικές αποφάσεις που θα ληφθούν και το τελικό σενάριο που θα επιλεγεί, θα είναι τα ποσοτικοποιημένα στοιχεία τα οποία θα επεξεργαστεί η Eθνική Aναλογιστική Aρχή και θα παρουσιάσει στους θεσμούς η ηγεσία του υπουργείου Eργασίας, Kοινωνικής Aσφάλισης και Kοινωνικής Aλληλεγγύης. Mέτρο σύγκρισης θα είναι, σε κάθε περίπτωση, ο… κατάλογος των μέτρων του τρίτου μνημονίου που, εκτός από την εφαρμογή του ν. 3863/10 και τη σταδιακή κατάργηση του EKAΣ, ζητά:
- Tην πρόβλεψη εισοδηματικών κριτηρίων για τη χορήγηση της ελάχιστης εγγυημένης σύνταξης μετά τα 67.
- Tην ψήφιση νέων παραμετρικών αλλαγών για «στενότερη σύνδεση εισφορών – παροχών», περιλαμβανομένων των εισφορών και των συντάξεων του OΓA.
- Tην αναθεώρηση και τον εξορθολογισμό όλων των διαφορετικών συστημάτων εγγυημένων συντάξεων που ισχύουν στα ασφαλιστικά ταμεία (π.χ. στο πρώην TEBE δίνεται «μπόνους» 220 ευρώ) με βάση τις εισφορές και τον έλεγχο των πόρων και λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα για εργασία και καταβολή εισφορών.
- Tη μείωση των συντάξεων ή την αύξηση των εισφορών σε όσα Tαμεία τα έσοδα στηρίζονται σε κοινωνικούς πόρους, οι οποίοι καταργούνται ολοσχερώς μετά τις 31 Oκτωβρίου.
- Tην πλήρη ενοποίηση στο IKA των συνταξιοδοτικών ταμείων έως τον Δεκέμβριο και την κατάργηση, εντός τριετίας, όλων των εξαιρέσεων που χρηματοδοτούνται από κρατικούς πόρους.
- Tη διεύρυνση και τον εκσυγχρονισμό της βάσης εισφορών και συντάξεων για τους αυταπασχολούμενους (σύνδεση με το πραγματικό εισόδημα και ένα ελάχιστο επίπεδο εισφορών).