Μεγάλες αλλαγές σε δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο αλλά και στα σχολικά βιβλία προγραμματίζει ο νέος υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης.
Μετά τη βόμβα των 25.000 κενών που άφησε ο τέως υπουργός Παιδείας και νυν Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς αλλά και το συνεχές κόψε-ράψε στην εκπαίδευση δημιουργώντας εντάσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα, επιχειρείται να δοθεί μια πιο συγκεκριμένη κατεύθυνση που θα στηρίζεται στον εθνικό και κοινωνικό διάλογο που ανακοίνωσε ότι είναι διατεθειμένος να αρχίσει ο κ. Φίλης.
Μόλις προχθές εξάλλου άρχισε τις προσλήψεις αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών προκειμένου έως τις 10 Οκτωβρίου να ανοίξουν τα 270 κλειστά σχολεία και να λειτουργήσουν κανονικά τα εκατοντάδες δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια που υπολειτουργούν.
Το περίφημο νομοσχέδιο-κουρελού του κ. Μπαλτά, παρά τις αντιδράσεις που προκάλεσε στην πανεπιστημιακή κοινότητα εξακολουθεί να ισχύει.
Εξάλλου και η επιλογή του κ. Φίλη ως υπουργού Παιδείας κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ είχε δηλώσει ότι «το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία θα προχωρήσει κανονικά».
Ο πρωθυπουργός θεωρεί μεγάλη πρόκληση για την κυβέρνηση να κερδίσει το στοίχημα της παιδείας, τονίζοντας ότι «από το ωρολόγιο πρόγραμμα και τα κενά στα σχολεία μέχρι το περιεχόμενο των σχολικών βιβλίων και τη σύνδεση του σχολείου με τον αθλητισμό και τον πολιτισμό, έχουμε ένα ευρύ πεδίο δυνατοτήτων αλλά και προκλήσεων μπροστά μας».
Σε ό,τι αφορά την έρευνα, ο πρωθυπουργός είπε: «Θα αναβαθμίσουμε την ερευνητική κουλτούρα αξιοποιώντας το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό μας, ενώ επίσης πρέπει να αφήσουμε το στίγμα μας με μια μεγάλη μεταρρύθμιση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που θα αντιμετωπίσει τις παθογένειες, αλλά και τις δυσλειτουργίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος».
Το σχέδιο περιλαμβάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, την εισαγωγή της έρευνας ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαίδευσης, καθώς μέχρι τώρα ήταν ο φτωχός συγγενής.
Τι θα αλλάξει σε σχολεία και πανεπιστήμια
Το περίφημο πολυνομοσχέδιο που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας καταργεί στην ουσία τους περισσότερους νόμους της τελευταίας δεκαπενταετίας.
Από τα κυριότερα θέματα που επιστρέφουν είναι το ακαδημαϊκό άσυλο στα πανεπιστήμια, οι φοιτητές και οι διοικητικοί υπάλληλοι στα εκλεκτορικά σώματα για την επιλογή πρυτανικών αρχών των ΑΕΙ, ενώ καταργούνται τα Συμβούλια Ιδρυμάτων και οι νόμοι για την αξιολόγηση ενώ παράλληλα αλλάζει ο τρόπος εκλογής των διευθυντών των σχολείων.
Σχετικά με τι πρυτανικές εκλογές, οι φοιτητές θα ψηφίζουν στο σύνολό τους σε αυτές με αυξημένη συμμετοχή μάλιστα σε σχέση με παλαιότερους νόμους, χωρίς να παρεμβάλλονται οι σύλλογοι και οι παρατάξεις. Οι εκλογές των μελών ΔΕΠ επιστρέφουν επίσης στα τμήματα. Οι «αιώνιοι» φοιτητές που διαγράφηκαν επιστρέφουν, αν θέλουν, με έγγραφη αίτησή τους. Επίσης, αλλάζει ο τρόπος εκλογής των διευθυντών των σχολείων.
Το νέο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων με το οποίο θα εξεταστούν την επόμενη χρονιά οι μαθητές της Γ’ λυκείου περιλαμβάνει ότι οι υποψήφιοι θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα αντί για έξι, ενώ η προσθήκη ενός πέμπτου προαιρετικού μαθήματος θα τους εξασφαλίσει μία γέφυρα μεταξύ των πεδίων, προκειμένου να διευρυνθούν οι επιλογές τους.
Το σύστημα προσομοιάζει με το σύστημα των δεσμών ενώ θα υπάρχουν και σχολές-μπαλαντέρ, όπως οι Παιδαγωγικές, που θα τις δηλώνουν οι υποψήφιοι από όλα τα επιστημονικά πεδία.
Με τις διατάξεις του νομοσχεδίου θα γίνουν διπλές Πανελλαδικές του χρόνου για να μπορέσουν να εξεταστούν και οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών, δηλαδή οι εξετάσεις θα γίνουν ως εξής:
– Με το ισχύον σύστημα, προκειμένου να συμμετάσχουν οι απόφοιτοι λυκείου παλαιοτέρων ετών.
– Με το νέο σύστημα, το οποίο θα αφορά μόνο τους μαθητές που θα φοιτήσουν το επόμενο σχολικό έτος στη Γ’ λυκείου.