14 Σεπτεμβρίου 2015

Συνεχείς οι "τρικλοποδιές" στις αποκρατικοποιήσεις μέσα από το ΣΥΡΙΖΑ

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Παγωμένο νερό στις προσδοκίες ότι μια νέα κυβέρνηση με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ θα υλοποιήσει ομαλά το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων όπως έχει ψηφίσει με αυξημένη πλειοψηφία η Βουλή ρίχνουν οι τελευταίες εξελίξεις στον Πειραιά.

Προδιαγράφουν παράλληλα το κλίμα που θα επικρατήσει όταν τελικά προχωρήσει η διαδικασία. Ο τέως αναπληρωτής υπουργός ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας και υποψήφιος του ΣΥΡΙΖΑ στον Πειραιά κατηγόρησε το ΤΑΙΠΕΔ πως προχωρά σε ενέργειες που υπερβαίνουν τη νομιμότητα και συγκεκριμένα την προετοιμασία της σύμβασης παραχώρησης ελληνικού δημοσίου-ΟΛΠ ΑΕ με βάση την οποία η εισηγμένη εκμεταλλεύεται τις δημόσιες υποδομές.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, ιστορικό στέλεχος της αριστεράς που τοποθετήθηκε στην θέση αυτή κατ΄' επιλογή του Αλέξη Τσίπρα νωρίτερα φέτος, απάντησε άμεσα με επίσημη δήλωση του στην οποία χαρακτηρίζει τα όσα λέει ο τέως υπουργός "ακατανόητα" και καρπό "ελλιπούς γνώσης της διαγωνιστικής διαδικασίας" και "λανθασμένων πληροφοριών".

Των αντεγκλήσεων αυτών προηγήθηκαν ανακοινώσεις κατά του ΤΑΙΠΕΔ από το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, τον δήμαρχο Κερατσινίου - Δραπετσώνας και, βέβαια, την Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και την Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών και άλλων φορέων τις οποίες επικαλέστηκε ο Θ. Δρίτσας.

Τι συμβαίνει λοιπόν στον Πειραιά; Τι προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ και γιατί αντιδρούν όλοι οι παραπάνω και όχι μόνο; Προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία για το 51% (+16%) του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ ΑΕ όπως εχει συμφωνηθεί και ψηφιστεί από τη Βουλή. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο, εξηγούν άριστα πληροφορημένες αρμόδιες πηγές.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης το λεγόμενο και master concession αφορά τη σύμβαση μεταξύ της ΟΛΠ ΑΕ και του ελληνικού δημοσίου με βάση την οποία ο ΟΛΠ διαχειρίζεται τις υποδομές που του έχουν παραχωρηθεί και καταβάλλει αντάλλαγμα 2% ετησίως επί του κύκλου εργασιών στα δημόσια ταμεία. Με βάση τη διαδικασία του διαγωνισμού οι ξένοι επενδυτές καλούνται να υποβάλλουν τις παρατηρήσεις τους για τη νέα σύμβαση παραχώρησης με δεδομένο ότι εις εξ' αυτών, ο προτιμητέος, θα κληθεί τελικά να την εκτελέσει.

Οι δεσμευτικές προσφορές πρέπει να υποβληθούν από τους υποψηφίους έως τα τέλη Οκτωβρίου και για να γίνει αυτό το πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Σε αυτά τα πράγματα κάποιοι αντιδρούν τώρα παρά το γεγονός πως πρόκειται για μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και τρία χρόνια και η οποία ήταν έτοιμη να ολοκληρωθεί από πέρσι. Στο νέο μνημόνιο αναφέρεται ρητώς (προσαρτούμενο Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ) ότι η εν λόγω σύμβαση παραχώρησης που είχε ήδη συνταχθεί και κοινοποιηθεί στους επενδυτές τον Δεκέμβριο του 2014 πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατόν και προβλέπονται μόνο μικρές αλλαγές επ' αυτής, με βάση το ίδιο έγγραφο (το πρωτότυπο κείμενο αναφέρει"Finalize the concession agreement for OLP based on the framework already agreed and the document disseminated to investors in December 2014" και χαρακτηρίζεται "critical, asap" δηλαδή "κρίσιμο, το ταχύτερο δυνατόν").
Σημειώνεται πως επ’ αυτών των προβλέψεων, μεταξύ άλλων,  θα αξιολογηθεί η εφαρμογή του προγράμματος από την Ελλάδα στην πρώτη αξιολόγηση….

Τι λέει τώρα λοιπόν ο Θ. Δρίτσας;

"Έχουν δίκιο, το Περιφερειακό Συμβούλιο Αττικής, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, ο δήμαρχος Κερατσινίου - Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ), η Ένωση Μονίμων και Δοκίμων Λιμενεργατών (ΟΛΠ) και άλλοι φορείς που ήδη εξέδωσαν ανακοινώσεις διαμαρτυρίας για την υπέρβαση κάθε νόμιμης διαδικασίας από το ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με την σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΛΠ. Η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ αφορά σε χώρους και σε χρήσεις χώρων που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πωληθούν. Χώροι αναψυχής και πολιτισμού, αρχαιολογικοί χώροι, οδικά δίκτυα, κτιριακά συγκροτήματα δημόσιας χρήσης, ιδιωτικές εκτάσεις και κτίσματα βιομηχανικής και βιοτεχνικής δραστηριότητας και πολλοί άλλοι χώροι, κατά το Σύνταγμα, εκτός συναλλαγής. Πέραν τούτων αφορά και σε κανόνες λειτουργίας του λιμένα, η εφαρμογή και η εποπτεία των οποίων απαιτεί ίδρυση Δημόσιας Αρχής Λιμένα. Αφορά επίσης σε συνδυασμό με τα προηγούμενα, την πλήρη περιγραφή του λιμένα από εργασιακή και περιβαλλοντική άποψη, όπως και πλήρη αποσαφήνιση για το εάν περιγράφεται μόνο το λιμάνι του Πειραιά ή και τα άλλα λιμάνια του Αττικού Λιμενικού Συστήματος. Το ΤΑΙΠΕΔ είχε δεσμευτεί και είχε ανακοινώσει ότι το σχέδιο σύμβασης παραχώρησης θα τεθεί σε διαβούλευση με τους Δήμους, την Περιφέρεια και όλους τους εμπλεκόμενους. Αυτή είναι και η απαίτηση του νόμου. Επιπρόσθετα αρμόδιος φορέας για τη σύνταξη της σύμβασης παραχώρησης και την οργάνωση της διαβούλευσης είναι η εκάστοτε κυβέρνηση και το κράτος και όχι το ΤΑΙΠΕΔ. Το ΤΑΙΠΕΔ απλά κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΠ. Τίποτα παραπάνω. Δεν είναι τυχαίο ότι η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας επί κυβερνήσεως ΝΔ - ΠΑΣΟΚ είχε συστήσει διαδοχικά δύο επιτροπές για τη συγκρότηση σχεδίου σύμβασης παραχώρησης. Καμία από τις δύο δεν μπόρεσε να ολοκληρώσει το έργο της γιατί όντως είναι έργο που απαιτεί επιστημονική οργάνωση, χρόνο, κοινωνική συμμετοχή, αυστηρή νομοτεχνική σύνταξη και συμμετοχή πολλών υπηρεσιών διαφορετικών Υπουργείων. Σήμερα η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αυθαίρετα "τρέχει" τη διαδικασία της σύμβασης παραχώρησης παρακάμπτοντας μάλιστα και αγνοώντας ιδίως τους τελευταίους δύο μήνες την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, το αρμόδιο υπουργείο και τη διοίκηση του ΟΛΠ, παρά το γεγονός ότι έγκαιρα ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είχε λάβει από εμένα σχετική επιστολή. Εάν αληθεύουν πράγματι οι καταγγελίες και οι πληροφορίες ότι μέσα στο Σαββατοκύριακο ή το πολύ τη Δευτέρα το ΤΑΙΠΕΔ θα παρουσιάσει και θα εισηγηθεί στην υπηρεσιακή κυβέρνηση την έγκριση του σχεδίου παραχώρησης, που είναι απολύτως άγνωστο ποιοι αναρμόδιοι το συνέταξαν, τότε είναι βέβαιο ότι το ΤΑΙΠΕΔ αυθαιρετεί. Η δε υπηρεσιακή κυβέρνηση οφείλει να μην παραβλέψει στοιχειώδεις κανόνες ως προς το ρόλο της και τις αρμοδιότητες της και να μην τους υπερβεί."

Τι του απαντά ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας;

"Δε θα ήθελα αυτή τη στιγμή να αντιδικήσω δημόσια με το παλιό μου φίλο Θοδωρή Δρίτσα. Όμως όλα όσα αναφέρει στη δήλωσή του είναι ακατανόητα. Η μεγάλη πλειοψηφία της Ελληνικής Βουλής- μέσα σε αυτή και ο κύριος Δρίτσας- ψήφισε πρόσφατα μία συμφωνία η οποία ανάμεσα στα άλλα περιέχει και ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και για ορισμένες από αυτές πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Η παραχώρηση του ΟΛΠ είναι η πρώτη στο κατάλογο αυτού του προγράμματος και το χρονοδιάγραμμα της πάρα πολύ σφικτό. Το ΤΑΙΠΕΔ ως οφείλει υλοποιεί αυτό το σχεδιασμό ακολουθώντας ευλαβικά όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και έχοντας απόλυτη συνείδηση της ευαισθησίας του θέματος. Στα πλαίσια των υποχρεώσεων του το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώνει την επεξεργασία σχεδίου τροποποίησης της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης προκειμένου να τη θέσει υπόψη των αρμόδιων Υπουργών και της Διοίκησης του ΟΛΠ. Στα πλαίσια αυτής της επεξεργασίας το ΤΑΙΠΕΔ έχει έρθει σε επαφή επανειλημμένα με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς προσπαθώντας να βρει τις κατάλληλες λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα και να κατοχυρώσει τόσο το δημόσιο συμφέρον όσο και τα συμφέροντα των τοπικών κοινωνιών και των εργαζομένων στο λιμάνι. Είναι απολύτως σαφές, ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από τη νέα Κυβέρνηση όμως η ολοκλήρωση της διαδικασίας διαβούλευσης προϋποθέτει όμως ορισμένες ακόμα διαδικαστικού χαρακτήρα πράξεις και βήματα. Λυπάμαι αλλά από τη δήλωση του κύριου Δρίτσα είναι φανερό ότι έχοντας ελλιπή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας παρασύρθηκε από λανθασμένες πληροφορίες και προέβη σε αυτή την ακατανόητη δήλωση".

Το τι μήνυμα εκπέμπουν τέτοιες δημόσιες αντεγκλήσεις στους ξένους επενδυτές και πως η ερμηνεία τους θα τους επηρεάσει θα φανεί όταν (και αν;) καταθέσουν τις προσφορές τους….